Stang 'en' Trens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Stang 'en' Trens?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 23:18

Hallo allemaal.

Ik kan me er zo aan ergeren.. Mensen die er meerdere bitten in de mond van zijn paard doen.
Waarom niet alleen met trens of alleen met stang. Zowieso vraag ik me af waar die hele stang voor nodig is in de hogere proeven.

Vanky

silfie35

Re: Stang 'en' Trens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:22

Als je even op google kijkt, kan je hier heel veel informatie over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:36

Bij goed gebruik en goed passende bitten is er helemaal niks mis mee :n Je kan er fijner mee inwerken en dat is wel gewenst op hoger niveau :j Wat me wel tegenstaat is dat mensen S&T indoen 'omdat het zo hoort' en ik vind dat je wel moet kijken of je er baat bij hebt of niet.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 23:48

silfie35 schreef:
Als je even op google kijkt, kan je hier heel veel informatie over vinden.

Ja, maar dat beantwoord niet mijn vraag waarom je ze 'allebij' moet gebruiken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:51

Je mag wel met alleen een trens rijden, maar niet met alleen een stang. En net wat relaxed zegt, als het goed past en juist gebruikt wordt, is er niets mis mee. En het MOET niet, het mag, die keuze heb je zelf. Alleen op de hoogste niveau's moet het...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:56

Ik ben het helemaal met je eens, ik geloof best dat het handig is voor de hogere proeven. Maar, de paardenmond wordt gewoon steeds kleiner door veredeling en dat 2 bitten dan nog in zo'n mondje passen.. Ironisch, men loopt tegen zijn eigen fout aan van de veredeling

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:58

Danique_G schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, ik geloof best dat het handig is voor de hogere proeven. Maar, de paardenmond wordt gewoon steeds kleiner door veredeling en dat 2 bitten dan nog in zo'n mondje passen.. Ironisch, men loopt tegen zijn eigen fout aan van de veredeling

Mag ik vragen waar je deze uitspraak op gebaseerd hebt?

Ben het er ook niet mee eens, voor elke paardenmond is een passend bit te vinden, ook een stang en trens. Gewoon een kwestie van onderzoeken en uitproberen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:01

Gelukkig hoeft het tegenwoordig niet meer op de nationale wedstrijden,alleen de junioren en young riders proeven en de internationale wedstrijden moeten verplicht op st&tr.
Gelukkig,want ik heb 1 paard die fijner loopt op alleen een trens en die loopt PSG.
Mijn ander PSG paard liep eerst ook beter op alleen trens,maar loopt nu weer veel fijner op st&tr.
Met fijner bedoel ik dus,mooier in de aanleuning,stiller en beter in het front.
Als je een goede stille hand hebt dan kan het geen kwaad,als het op trens kan dan doe ik dat zelf liever.
Hoef ik niet op te letten of ik mijn stangteugel niet ongemerkt strakker heb genomen,want dat gebeurd op de 1 of andere manier altijd....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:02

Je hebt naast de stang ook nog een trens zodat je je paard niet alleen maar op de stang rijdt. Je kan met je teugelvoering wisselen qua druk indien gewenst.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:10

Ik beken heel eerlijk, ik weet niet wat er qua maten, scherpheid of wat dan ook is op de markt voor stang en trens. Dus in dat geval, oke, het past. Maar als ik mij niet vergis, is het hoofd van een paard wel kleiner geworden.
Maar soms bekruipt mij gewoon het gevoel dat mensen het meer zien als een status(ja ik probeer het subtiel te zeggen). En dat baseer ik gewoon op gevoel, dit kan ik nauwelijks onderbouwen. behalve dan dat als de m2 is uitgereden, nog niet in z gestart, en meteen al 2 bitten erin. Niet alle ruiters doen dit uiteraard en ik wil mensen die m2 uit zijn ook niet over 1 kam scheren

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:03

Danique_G schreef:
Ik beken heel eerlijk, ik weet niet wat er qua maten, scherpheid of wat dan ook is op de markt voor stang en trens. Dus in dat geval, oke, het past. Maar als ik mij niet vergis, is het hoofd van een paard wel kleiner geworden.
Maar soms bekruipt mij gewoon het gevoel dat mensen het meer zien als een status(ja ik probeer het subtiel te zeggen). En dat baseer ik gewoon op gevoel, dit kan ik nauwelijks onderbouwen. behalve dan dat als de m2 is uitgereden, nog niet in z gestart, en meteen al 2 bitten erin. Niet alle ruiters doen dit uiteraard en ik wil mensen die m2 uit zijn ook niet over 1 kam scheren

Doen ze dat niet juist om het paard er vast aan te laten wennen? Ik heb er verder geen verstand van, maar vanaf welk niveau is de s&t verplicht?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:07

In het Z is het inieder geval nog niet verplicht, dus opzich zou het niet hoeven. En ik denk best dat er paarden zijn het dan nog niet hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:44

Danique_G schreef:
In het Z is het inieder geval nog niet verplicht, dus opzich zou het niet hoeven. En ik denk best dat er paarden zijn het dan nog niet hoeven.

Nee, maar vanaf de Z1 MAG het, dus als je paard fijner op st&tr loopt dan ga je vanaf de Z1 toch met st&tr rijden, ik vind dat vrij logisch. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:07

Bellissima_ schreef:
Danique_G schreef:

Doen ze dat niet juist om het paard er vast aan te laten wennen? Ik heb er verder geen verstand van, maar vanaf welk niveau is de s&t verplicht?

Ja inderdaad, om eraan te wennen. Niet aleen het paard laten wennen, maar ook de ruiter. Teugelhulpen komen veel directer binnen, daar moet je echt wel de tijd voor nemen om het paard goed op afgesteld te krijgen. Ik heb dus niets tegen mensen die in de M2 al eens een S&T erin hangen, om te kijken of dat wat is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:10

Ik hou niet zo van de stang en trens en vraag me af wáarom het moet.
Ik bedoel, van 2 bitten gaat je paard heus niet mooier lopen.
En die beesten kwijlen altijd zo...

Waarom is het verpicht?
Dat snap ik niet, als je nou in de Z wil rijden en je wil alleen een trens, mag je dan niet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:13

Eskegirl, dat van dat kwijlen is natuurlijk onzin, er zijn genoeg paarden die ook kwijlen op een enkele trens. En ja, van 2 bitten kan je paard wel beter gaan, met meer oprichting, wat in de hogere klasses gevraagd wordt. Het is niet verplicht in de Z, je mag nog steeds gewoon met een trens starten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:15

kleinvosje schreef:
Eskegirl, dat van dat kwijlen is natuurlijk onzin, er zijn genoeg paarden die ook kwijlen op een enkele trens. En ja, van 2 bitten kan je paard wel beter gaan, met meer oprichting, wat in de hogere klasses gevraagd wordt. Het is niet verplicht in de Z, je mag nog steeds gewoon met een trens starten.

Van kwijlen weet ik, maar met stang en trens wordt het nóg erger, omdat er zegmaar meer in de mond zit.

Ik ben niet zo'n dressuurmiep, dus dat wist niet, maar bedankt :)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:30

ik ben er ook erg tegen
maar als je het goed gebruikt dan kan het nog wel vind ik
als de ruiter er alleen maar aan trekt dan ben ik er niet mee eens

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:07

amber28 schreef:
ik ben er ook erg tegen
maar als je het goed gebruikt dan kan het nog wel vind ik
als de ruiter er alleen maar aan trekt dan ben ik er niet mee eens

ik ben überhaupt tegen een bit als je er alleen maar aan trekt..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:15

kleinvosje schreef:

Ik vind de hogere dressuurproeven tegenwoordig ook niet meer normaal, het is VERPLICHT om je paard zijn mond vol te proppen met bitten en te prikken met sporen..
als het niet nodig is waarom zou je het dan doen?
Al loopt je paard in een lekkere ontspannen houding is het nog niet goed.. nee, hij moet helemaal opgericht lopen..

Sorry hoor maar daar gaat je paard echt niet van vooruit.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:21

Vanky schreef:
kleinvosje schreef:

Ik vind de hogere dressuurproeven tegenwoordig ook niet meer normaal, het is VERPLICHT om je paard zijn mond vol te proppen met bitten en te prikken met sporen..
als het niet nodig is waarom zou je het dan doen?
Al loopt je paard in een lekkere ontspannen houding is het nog niet goed.. nee, hij moet helemaal opgericht lopen..

Sorry hoor maar daar gaat je paard echt niet van vooruit.

In Nederland mag je zelfs in het hoogste niveau nog gewoon op trens starten hoor. Op internationaal niveau niet, dan is S&T wel verplicht.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:30

Bij de hogere dressuuroefeningen heb je die verzameling en opgerichtheid nodig, ben je het hier niet mee eens dan ga je toch geen dressuur rijden.
En dan wat andere vragen; waarom hang je er één bit in? Waarom leg je er een zadel op? Waarom ga je er opzitten? Daar wordt je paard ook niet beter van toch? Waar ligt dan de grens?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:33

Inderdaad pas op Nat. 'moet' je pas S&T.
Het ene paard loopt er nou eenmaal fijner op dan het andere.
Als je een hogere graad van verzameling wil, 'moet' je er uiteindelijk toch aan.
Daarnaast behoor je je stang (bijna) niet te gebruiken en op de onderleg trens te rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:35

Semra: Zou wel makkelijk zijn als je verzameling en oprichting bekomt door de S&T ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:13

Semra schreef:
Waar ligt dan de grens?

Met rijden is niks mis, zolang je hem maar niet in gespannen houdingen gaat rijden en er zware of meerdere bitten in doet.