Paard naar slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Paard naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:56

Hee,

Soms heb ik wel eens het idee dat gezonde paarden tóch naar de slachterij gaan.
Als ze bij een slachterij staan, voor hoeveel kun je zo dan kopen? (een gezond paard?) of kun je ze ook gratis krijgen?
En geen psychische problemen.

Groetjes,
Biggers

Duhelo

Re: Paard naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:57

paarden staan meestal voor een reden bij de slacht, gratis zul je ze alvast niet krijgen, want de slager koopt de paarden op van de eigenaars .
Meeste paarden hebben dus wel degelijk lichamelijke of psychische problemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:58

Een goed slachthuis verkoop geen paarden door. En daarbij zijn het praktisch altijd paarden die toch echt wat hebben. Terwijl je dat op het eerste gezicht niet altijd kan zien ;)

En gratis gaan ze al helemaal niet weg, want een slachthuis verdient wel aan die paarden ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:58

Als een slager paarden doorverkoopt is het geen betrouwbare slager.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:00

Oh jammer, maargoed, van vragen wordt je wijzer :)
Bedankt voor de antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:01

Biggers schreef:
Oh jammer, maargoed, van vragen wordt je wijzer :)
Bedankt voor de antwoorden.

Hoezo trouwens? Was je van plan een paard aan te schaffen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:01

ik denk dat je beter eens rondvraagt bij maneges oid, zij hebben vaak paarden die bv niet in de lessen kunnen meelopen (bv door hun karakter oid) waar ze goedkoop vanaf willen, denk dat je op die manier meer kans hebt om een deftig paard te krijgen.
alhoewel, als je kijkt op 2dehands ed heb je voor een paar 100 euro vaak al een veulen of een driejarige, ik zou voor die optie opteren eerlijk gezegd

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:02

Off Topic.
Als je op zoek bent naar een gratis paard.
Op Marktplaats staan ze af en toe aangeboden. Maar dan moet je wel een goed thuis kunnen bieden. Kan je dat?
Je wilt nml een gratis paard, kan je je de bijkomende kosten dan wel veroorloven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:04

Duhelo schreef:
ik denk dat je beter eens rondvraagt bij maneges oid, zij hebben vaak paarden die bv niet in de lessen kunnen meelopen (bv door hun karakter oid) waar ze goedkoop vanaf willen, denk dat je op die manier meer kans hebt om een deftig paard te krijgen.
alhoewel, als je kijkt op 2dehands ed heb je voor een paar 100 euro vaak al een veulen of een driejarige, ik zou voor die optie opteren eerlijk gezegd

Hmm lijkt me niet verstandig om een 13 jarige een veulen of 3 jarig paard aan te raden.

@TS: als je daadwerkelijk een leuk paard zoekt, Zou ik zoeken naar paarden van rond de 15 die zijn meestal redelijk braaf en kun je veel van leren. Ook zijn die meestal niet heel prijzig.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:06

Misschien met overleg met mijn ouders? Maar ben ook opzoek naar een bijbaan, waardoor ik er zelf ook deels aan mee kan betalen ;)

@Nini-Roosje,
Mja misschien. Wat is een redelijke prijs voor zo'n beestje?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:09

Je kunt beter een paard van marktplaats halen.
Een slachtpaard koop je niet. Mensen roepen deze benaming vrij snel, maar deze klopt niet.
Een paard waarbij staat : Niet binnen 2 weken verkocht = slacht
Is géén slachtpaard. Slachtpaard is het pas als hij op het terrein staat en aangemeld is.
Levend komen ze er niet meer vanaf.

Er komen wel eens paarden die weinig mankeren en gewoon wat ouder zijn e.d
Een goede slager verkoopt geen paarden door.

Dit soort handel moet je ook niet aan mee willen doen.

Tevens wil ik melden dat slachtpaarden altijd gezond zijn. Zieke paarden worden niet geslacht.
Want ziek vlees mag je niet verkopen. Een paard wat ivm koliek wordt geschoten wordt niet geslacht maar gaat naar de rendac.
Ze mankeren vanalles, van ouderdom, tot ataxtie of een hernia,hoefbevangen,kreupel.... maar gezond zijn ze wel. :)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 19-03-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:10

Biggers schreef:
Misschien met overleg met mijn ouders? Maar ben ook opzoek naar een bijbaan, waardoor ik er zelf ook deels aan mee kan betalen ;)

@Nini-Roosje,

1500 euro ong. Maar een paard kost je wel zo'n 300 euro in de maand (minstens) dus wel goed met je ouders overleggen dat die ook het onderhoud willen betalen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:11

Wat ik mij altijd afvraag, waarom een goedkoop/gratis paard? Als je geen geld hebt om een paard te kopen,
waar haal je het geld vandaag als zo'n dier ziek wordt? :? Een paard kopen/halen is geen probleem, maar de verzorging ervan..

maar even ontopic:
Volgens mij betaald de slager 250,- voor een paard? (geen shet oid.)
Voor een betaalbaar paardje moet je op internet zoeken, daar staan meestal wel érg leuke :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:15

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:15

Biggers schreef:

@Nini-Roosje,

Als je ouders er niet 100% achter staan dat je een paard koopt kan je het beter laten. Het zijn erg dure dieren in onderhoud, en dan heb je nog niet eens allerlei onverwachtse kosten mee gerekend, laat staan de kosten voor "luxes" zoals goed passend tuig, lessen, wedstijden en leuke spulletjes ;) En aangezien je met de insteek van zo goedkoop mogelijk (gratis slechtpaard) hier zit heb ik niet het idee dat dit weloverwogen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:15

Mitchall schreef:
Wat ik mij altijd afvraag, waarom een goedkoop/gratis paard? Als je geen geld hebt om een paard te kopen,
waar haal je het geld vandaag als zo'n dier ziek wordt? :? Een paard kopen/halen is geen probleem, maar de verzorging ervan..

maar even ontopic:
Volgens mij betaald de slager 250,- voor een paard? (geen shet oid.)
Voor een betaalbaar paardje moet je op internet zoeken, daar staan meestal wel érg leuke :j

Ach de vraag waarom je een goedkoop paard zou zoek? Misschien omdat er mensen zijn die het niet nodig vinden 5000 euro voor een paard te betalen. Die het een investering vinden waar te snel al je geld bij weg is. Want een paard hoeft maar kreupel te raken en hij is geen cent meer waard. Dus daar kan ik wel in komen. En dat hoeft niet te betekenen dat je het onderhoud niet wil/kan betalen.

Hilly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:16

als je een paard koopt van het slachthuis
zijn ze meestal oud of er is iets met de gezondheid!

ps http://www.sporthorses.nl
daar staan hele goede paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:16

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:17

Hilly21 schreef:

ps http://www.sporthorses.nl
daar staan hele goede paarden ;)

En hele dure paarden ;) ik denk niet dat dat de bedoeling is van de TS

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:18

Ik zoek eigenlijk dus een goedkoop paardje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:20

Hilly21 schreef:

Maar je koopt geen paarden weg bij het slachthuis.
Dat kan gewoonweg niet meer door de gehele regelgeving.
Tuurlijk zitten er rotte appels tussen die het wel flikken.... maar dat soort lugubere handel moet je niet aan mee willen doen.

Een goedkoop paard is duurkoop.

De kosten per maand minimaal 300/400 euro.
Daarbij komt dan eens in de zoveel tijd nog de smid, dierenarts.
En spullen, je gehele onderhoud.

Paarden is duur.
Ik denk zeker gezien je leeftijd dat je hier nog niét aan toe bent, en te naïef bent.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:24

Nou oke. Bedankt in ieder geval. Dan doe ik het wel een tijdje zonder.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:25

Biggers schreef:

lekker op de manege blijven rijden.
En dan als je 18/21 bent en zelf je financieele zaakjes op orde hebt een goed gaan nadenken.

het kost niet alleen geld, maar ook tijd.
En ik neem aan dat je een goede opleiding wilt doen. :) Kost ook weer tijd.

Ik zeg altijd : Prioriteiten stellen. :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:29

ik sluit me aan bij Jolliegirl, goedkoop is duurkoop.
een paard dat goedkoop is, is 99% van de tijd iets niet goed mee, waardoor je hogere DA kosten krijgt, hoefsmid er speciaal beslag onder moet doen, etc etc en dat kost allemaal geld :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:30

Biggers schreef:

Ik denk dat dat heel verstandig is :j Waar je wel heel veel van kan leren is om bijvoorbeeld bij een handelsstal/fokkerij/manege te gaan mee helpen. Daar leer je ontzettend veel van over de behoeftes van een paard, de verzorging en alles wat er op de manege achter de schermen gebeurd. Ik heb mijn meest waardevolle ervaring opgedaan omdat ik ook heel lang geen eigen paard heb gehad (nu ook niet) en bij veel verschillende bedrijven en met veel verschillende paarden heb gewerkt.

Vaak kom je bij dergelijke bedrijven niet meteen in het zadel, en is het niet zo als om een manege opzadelen rijden en afzadelen, maar doe je veel klussen van uitmesten en longeren tot de paarden buiten en binnen zetten en tuig onderhoud. Dat zijn juist hele belangrijke dingen om te leren voordat je aan een eigen paard begint. Als je goed kan rijden en je de juiste stal treft zal je vaak op den duur ook kunnen rijden, en van prive-paarden rijden leer je ook weer heel veel. Zeker met goede begeleiding kan je daar echt veel meer van leren dan op een gemiddelde manege, waar vergevorderde ruiters met veel moeite misschien net een KNHS B proefje eruit kunnen persen. Om privepaarden met een goede instructrice leer je imo vaak pas echt rijden :j Het samenwerken met je paard, het aanvoelen van het paard en het opleiden/corrigeren van een paard, dat leer je gewoonlijk niet op een manege.

Jonge paarden en zelf inrijden, dat kun je het beste pas doen als je meer ervaring hebt met paarden die alles al wel kennen en goed aan de hulpen zijn. Dus ook dan is het weer erg fijn als je de ervaring op een prive-stal met veel van hun paarden hebt kunnen opdoen.