Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Sjors493 schreef:is hij mischien niet ergens van geschrokken?
IggyPop schreef:Ik zou inderdaad gaan trainen ipv naar een bit of hengstenketting te grijpen.
Ga hier op oefenen. Hij heeft nu door dat hij sterker is dan jou en jij voelt je daar ongemakkelijk door. Ga wat vertrouwe opbouwen en begin dan weer met wandelen. Ga bijv wandelen op een klein afgezet stukje weide en bouw dit telkens uit? Goed belonen als hij braaf mee loopt natuurlijk.

Cassidy schreef:ABSOLUUT ALLES is op te lossen met grondwerk.
Maar wat jij opnoemt is het inkomen in een fase die aankomt. En dat moet je kunnen en durven doen.
Maar Grondwerk betekend niet automatisch dat je soft bent.
Grondwerk betekend dat je problemen die je tegenkomt zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig op gaat lossen.
Als is dat "zo hard als nodig" dat je bij wijze van spreken een bezemsteel op zijn rug stukslaat.
Een correctie moet komen in een intensiteit die aankomt. En dat kan ook met grondwerk.
Meteen grijpen naar hengstensketting of bit is niet nodig.
Al zijn hengsten weer een heel ander verhaal....
Die gaan door waar een ruin of een merrie ophouden.
Puur door de hormonen.
Met een hengst is en blijft het uitkijken.
Altijd.
Maar dat is geen excuus om onnodig hard te worden of meteen naar hele harde middelen te grijpen.
Intimidatie bij een hengst gaat tegen je werken....
Tot je een keer niet zo goed in je vel zit, het paard dat merkt en de confrontatie aangaat.
Tot de dood erop volgt....

StalNollie schreef:zit zo vaak in een dipje, en ben dan met me hengst bezig maar ik ben nog niet dood hoor![]()
dat vind ik onzin is gewoon opvoeding,
nee in mijn ogen is een paar keer goed en correct en consequent optreden beter als ze beginnen aan grondwerk, maar dat is puur mijn mening.
dat ik zelf nu maar 1 hengst in bezit heb wil niet zeggen dat ik daar verder geen ervaringen mee heb. maar op je antwoorden is het allemaal ja. 
ellepel schreef:ik had het afgelopen week nog met een veulen van 9 maanden oud, die schrok en wilde er vandoor gaan.
bij mij gaat alles dan heel snel.
ik laat de lijn een seconde vieren en trek hem dan weer aan.
door die seconde ruimte kun je dus het hoofd omtrekken en waar het hoofd van een paard heen gaat,daar gaat het lichaam ook heen![]()
kijk constane druk werkt niet,dat wint een paard altijd,maar geef je ze dus een tiende van een seconde de ruimte en trek je op dat moment de lijn weer aan dan stoppen ze eigenlijk altijd wel.
uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
grondwerk is goed,net wat cassidy zegt. de basis begint al bij het uit het land halen(of de stal)
paard moet schuin naast/achter je lopen en niet voor je.wees consequent in wat je doet,dat is alleen maar duidelijk voor een jong dier.
eventueel kun je eerst met 2 mensen gaan lopen om zo het paard weer netjes mee te leren lopen.
hengstenkettingen en andere oplosmiddelen zijn totaal niet nodig

StalNollie schreef:het gaat niet om de hoeveelheid maar om de soorten hengsten, ras leeftijd dekdienst ja of nee. etc...
en de eigenaar. dus dat is een beetje een onzinnige vraag.. maar nogal offtopic wil je meer weten zul je moeten pb-en
dit voegt verder niks toe voor de ts was mijn ervaringen met hengsten zijn.