mijn jaarling gaat er vandoor met wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

mijn jaarling gaat er vandoor met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:54

Hallo,

ik heb een hengstveulen (tinker) van bijna 10 maanden. Hij is al wel erg breed en enorm sterk. We zijn er al een tijdje mee bezig met opvoeden, zoals voetjes geven, wandelen aan het halster. En ook langs de weg en door het bos wandelen. Het ging allemaal heel goed. Tot een aantal dagen terug. Ik wandelde gewoon met hem door de wei, toen ie ineens keihard ervandoor ging. Dan is er ook echt niks aan te houden (dus toch proberen vast te houden wil gewoon niet). Nu doet hij dat elke keer als ik ga wandelen in de wei. Dus ik denk dat hij streken krijgt.
Ik durf er nu niet meer mee langs de weg te lopen uit angst dat hij dat dan ook doet. Als tip kreeg ik dat ik hem een bitje in moest doen (wel eerst aan laten wennen natuurlijk) en een halster er over heen.. Dat ik met 2 touwtjes loop. en mocht ie er van door gaan dat ik dan nog het bit achter de hand heb.
Wat vinden jullie ervan? en hebben jullie misschien nog andere oplossingen?

groetjes patricia

Sjors

Re: mijn jaarling gaat er vandoor met wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:56

is hij mischien niet ergens van geschrokken?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:11

Je kan ook een hengstenketting gebruiken, dan ben je net wat sterker.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:11

Ezz93 schreef:
Je kan ook een hengstenketting gebruiken, dan ben je net wat sterker.

zat ik ook al aan te denken. maar wou het niet gelijk aanraden want je kunt ook eers de oorzaak opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:14

Ga eens even wat aan de basisopvoeding doen, desnoods grondwerk. Begin alsjeblieft niet aan een hengstenketting of bitten. Een paard pijn doen is een lapmiddel voor gebrek aan opvoeding....

Voorbeelden voor grondwerk (en dat kan ook met een paard van 10 maanden oud...

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Wil je dit niet, ga dan niet meer met hem wandelen!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-03-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:16

Ik zou inderdaad gaan trainen ipv naar een bit of hengstenketting te grijpen.
Ga hier op oefenen. Hij heeft nu door dat hij sterker is dan jou en jij voelt je daar ongemakkelijk door. Ga wat vertrouwe opbouwen en begin dan weer met wandelen. Ga bijv wandelen op een klein afgezet stukje weide en bouw dit telkens uit? Goed belonen als hij braaf mee loopt natuurlijk :D .

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 23:17

Sjors493 schreef:
is hij mischien niet ergens van geschrokken?

nee, er is eigenlijk niks waar hij kan van schrikken, want hij staat in een weiland met helemaal niks er om heen. Hij kijkt ook niet bang of zo. Hij laat zich ook niet goed meer pakken als hij los is gekomen. En zodra ik hem te pakken heb en verder wandel vliegt hij er zo weer vandoor.
Ik wou eerst eens proberen met een touw over de neus, voordat ik hem een bit in doe eigenlijk.
Maar volgende maand (17 april) is de keuring al. En voor die tijd moet ik toch een goede oplossing hebben. Dat hij in elk geval hanteerbaar is.. Het moet niet zo zijn dat hij daar ook wegrent..

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 23:19

IggyPop schreef:
Ik zou inderdaad gaan trainen ipv naar een bit of hengstenketting te grijpen.
Ga hier op oefenen. Hij heeft nu door dat hij sterker is dan jou en jij voelt je daar ongemakkelijk door. Ga wat vertrouwe opbouwen en begin dan weer met wandelen. Ga bijv wandelen op een klein afgezet stukje weide en bouw dit telkens uit? Goed belonen als hij braaf mee loopt natuurlijk :D .

dat is inderdaad een hele goede oplossing. Ik heb er zelf weinig ervaring mee met grondwerk, maar met die filmpjes moet ik toch een stuk wijzer worden! En het is natuurlijk ook leuk! :)

Heel erg bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:19

NIET MET BIT, TOUW OVER DE NEUS OF HENGSTENKETTING WERKEN.
GA AAN GRONDWERK DOEN, HEB JE VEEL MEER AAN....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:19

`ben ik het niet mee eens cassidy, niet alles is op te lossen met grondwerk. soms en vooral bij pubers is een net wat harde aanpak nodig

me hengstje van nu 2 jaar probeerde dit met deze leeftijd ook, eerst een bitje in gedaan was toch net te hevig voor hem en reageerde hij niet goed op.

hengstenketting omgedaan en dit werkte perfect, hij deinsde terug en kwam terug. nu is hij 2 jaar nog steeds hengst en ik wandel met hem overal naartoe zelfs langs merries nog geen 2 meter afstand, en hij blijft super bij mijn.

wat denk je zelf, ben je zelf al die tijd consequent geweest,

ik heb overigens ook gelijk commande uuhhh aangeleerd als ik dat roep weet hij dat hij iets mis doet, dit wel mede met de hengstenketting

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:21

ABSOLUUT ALLES is op te lossen met grondwerk.
Maar wat jij opnoemt is het inkomen in een fase die aankomt. En dat moet je kunnen en durven doen.
Maar Grondwerk betekend niet automatisch dat je soft bent.
Grondwerk betekend dat je problemen die je tegenkomt zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig op gaat lossen.
Als is dat "zo hard als nodig" dat je bij wijze van spreken een bezemsteel op zijn rug stukslaat.

Een correctie moet komen in een intensiteit die aankomt. En dat kan ook met grondwerk.
Meteen grijpen naar hengstensketting of bit is niet nodig.
Al zijn hengsten weer een heel ander verhaal....
Die gaan door waar een ruin of een merrie ophouden.
Puur door de hormonen.
Met een hengst is en blijft het uitkijken.
Altijd.
Maar dat is geen excuus om onnodig hard te worden of meteen naar hele harde middelen te grijpen.
Intimidatie bij een hengst gaat tegen je werken....
Tot je een keer niet zo goed in je vel zit, het paard dat merkt en de confrontatie aangaat.
Tot de dood erop volgt....

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:27

Ik heb mijn pony al vanaf 7 maanden en hij is nu onderhand al 7 jaar.
Toen hij jong was sleurde hij me overal heen, de mesthoop in, het park door of de verkeerde stal in.
Ik ben gewoon niet sterk genoeg en dan heb ik een hulpmiddel nodig.

Ik heb toen ook een hengstenketting om gedaan.
Dit was voor mij heel erg fijn want opeens was ik een soort van sterker.
Nu zoveel jaar later moet ik helaas nog steeds mijn hengstenketting vaak gebruiken.
Bijvoorbeeld met buiten wandelen. Hij weet precies wanneer hij zijn hengstenketting om heeft
en wanneer niet. Op het moment dat ik naar buiten ga zonder hengstenketting is hij veel minder
braaf dan als hij hem wel om heeft. Het is ook niet dat ik eraan loop te trekken maar op het moment dat hij er vandoor probeert te gaan trekt hij zelf de ketting strak.

Als nog heb ik een super brave pony waar kinderen van 6 jaar zo mee weg rijden en is hierdoor
niet sterker geworden in de mond. Wat wel zou kunnen gebeuren bij een bit.

groetjes Marieke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:30

Met kracht moet je het niet willen willen van een paard.
Sterker nog, als je de verkeerde tegenkomt, gaat dat tegen je werken.
Door correct grondwerk te gaan doen, hou je je paard licht en respectvol voor je aanwijzingen.
Is geen hengstenketting of bit voor nodig....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:32

Cassidy schreef:
ABSOLUUT ALLES is op te lossen met grondwerk.
Maar wat jij opnoemt is het inkomen in een fase die aankomt. En dat moet je kunnen en durven doen.
Maar Grondwerk betekend niet automatisch dat je soft bent.
Grondwerk betekend dat je problemen die je tegenkomt zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig op gaat lossen.
Als is dat "zo hard als nodig" dat je bij wijze van spreken een bezemsteel op zijn rug stukslaat.

Een correctie moet komen in een intensiteit die aankomt. En dat kan ook met grondwerk.
Meteen grijpen naar hengstensketting of bit is niet nodig.
Al zijn hengsten weer een heel ander verhaal....
Die gaan door waar een ruin of een merrie ophouden.
Puur door de hormonen.
Met een hengst is en blijft het uitkijken.
Altijd.
Maar dat is geen excuus om onnodig hard te worden of meteen naar hele harde middelen te grijpen.
Intimidatie bij een hengst gaat tegen je werken....
Tot je een keer niet zo goed in je vel zit, het paard dat merkt en de confrontatie aangaat.
Tot de dood erop volgt....

zit zo vaak in een dipje, en ben dan met me hengst bezig maar ik ben nog niet dood hoor _/-\o_
dat vind ik onzin is gewoon opvoeding,

nee in mijn ogen is een paar keer goed en correct en consequent optreden beter als ze beginnen aan grondwerk, maar dat is puur mijn mening.

door soms wat harder op te treden zonder grondwerk krijg je ook zeker respect, heb al enorm wat paarden in handen gehad, nog nooit problemen gehad altijd overal en bij iedereen super braaf.

ts hoe sta je zelf tegenover je paardje,

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:34

Ik ben het met cassidy eens
Je jaarling heeft gewoon geen respect voor jou als leider, ga lekker grondwerken :)
Verdiepen in paardengedrag vind ik ook een goede optie (om de 'waarom' weg te halen)
verder.. je hebt pb ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:36

ik had het afgelopen week nog met een veulen van 9 maanden oud, die schrok en wilde er vandoor gaan.
bij mij gaat alles dan heel snel.
ik laat de lijn een seconde vieren en trek hem dan weer aan.

door die seconde ruimte kun je dus het hoofd omtrekken en waar het hoofd van een paard heen gaat,daar gaat het lichaam ook heen :j
kijk constane druk werkt niet,dat wint een paard altijd,maar geef je ze dus een tiende van een seconde de ruimte en trek je op dat moment de lijn weer aan dan stoppen ze eigenlijk altijd wel.

uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

grondwerk is goed,net wat cassidy zegt. de basis begint al bij het uit het land halen(of de stal)
paard moet schuin naast/achter je lopen en niet voor je.
wees consequent in wat je doet,dat is alleen maar duidelijk voor een jong dier.

eventueel kun je eerst met 2 mensen gaan lopen om zo het paard weer netjes mee te leren lopen.
hengstenkettingen en andere oplosmiddelen zijn totaal niet nodig
Laatst bijgewerkt door ellepel op 18-03-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:36

StalNollie schreef:
zit zo vaak in een dipje, en ben dan met me hengst bezig maar ik ben nog niet dood hoor _/-\o_
dat vind ik onzin is gewoon opvoeding,

nee in mijn ogen is een paar keer goed en correct en consequent optreden beter als ze beginnen aan grondwerk, maar dat is puur mijn mening.

In je profiel zie ik dat je een hengst heb uit 2009.
Heb je ervaringen met andere hengsten dan die van jezelf?
Heb je ervaringen met hengsten waar is mee gedekt?
Heb je ervaringen met hengsten waar meedere mensen (wel of niet) even consequent mee omgaan?

Als je een bovenstaande vragen met nee hebt moeten beantwoorden, mag ik je dan vragen om onderstaand artikel even door te lezen?
Hengsten kunnen omslaan. Van het ene moment naar het andere moment omslaan. In een fractie van een seconde, omslaan. Zelf gezien, zelf meegemaakt, liep gelukkig goed af....

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:38

alle antwoorden zijn ja ;) dat ik zelf nu maar 1 hengst in bezit heb wil niet zeggen dat ik daar verder geen ervaringen mee heb. maar op je antwoorden is het allemaal ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:38

Met hoeveel hengsten heb je ervaring? Een? Tien? Honderd?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:40

het gaat niet om de hoeveelheid maar om de soorten hengsten, ras leeftijd dekdienst ja of nee. etc...
en de eigenaar. dus dat is een beetje een onzinnige vraag.. maar nogal offtopic wil je meer weten zul je moeten pb-en
dit voegt verder niks toe voor de ts was mijn ervaringen met hengsten zijn.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:41

ellepel schreef:
ik had het afgelopen week nog met een veulen van 9 maanden oud, die schrok en wilde er vandoor gaan.
bij mij gaat alles dan heel snel.
ik laat de lijn een seconde vieren en trek hem dan weer aan.

door die seconde ruimte kun je dus het hoofd omtrekken en waar het hoofd van een paard heen gaat,daar gaat het lichaam ook heen :j
kijk constane druk werkt niet,dat wint een paard altijd,maar geef je ze dus een tiende van een seconde de ruimte en trek je op dat moment de lijn weer aan dan stoppen ze eigenlijk altijd wel.

uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

grondwerk is goed,net wat cassidy zegt. de basis begint al bij het uit het land halen(of de stal)
paard moet schuin naast/achter je lopen en niet voor je.wees consequent in wat je doet,dat is alleen maar duidelijk voor een jong dier.

eventueel kun je eerst met 2 mensen gaan lopen om zo het paard weer netjes mee te leren lopen.
hengstenkettingen en andere oplosmiddelen zijn totaal niet nodig

Ben ik het niet mee eens. Mijn, van zichzelf vrij dominante, merrie loopt altijd met haar schouder naast me en dus met haar hals en hoofd voor me uit. Dit heeft nog nooit problemen gegeven. Ze luistert perfect en loopt aan een los lijntje mee, met paard MOET dus niet persé achter/naast je lopen.

Edit: tiepvout

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:42

Met grondwerk kun je inderdaad heel veel oplossen,
echter ben ik net zoals stalnollie ook wel van de consequente en 1 keer harde aanpak!
Zolang je maar op je strepen staat en daar ook blijft heb je "geen kind" aan die hengsten...
Hoewel je natuurlijk altijd alert moet zijn!
Ik kon overigens op al je vragen een ja antwoorden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:44

StalNollie schreef:
het gaat niet om de hoeveelheid maar om de soorten hengsten, ras leeftijd dekdienst ja of nee. etc...
en de eigenaar. dus dat is een beetje een onzinnige vraag.. maar nogal offtopic wil je meer weten zul je moeten pb-en
dit voegt verder niks toe voor de ts was mijn ervaringen met hengsten zijn.

Een paard dat al een basis heeft aan opvoeding is een ander verhaal dan een paard dat zijn grenzen nog gewezen moet krijgen.
Dus als jij een goed opgevoedde hengst krijgt is dat een ander verhaal dan dat je die grenzen zelf moet stellen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:46

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:49

@Cassidy vind je vrij opdringerig en comanderend overkomen...
:\

@Ts niet gelijk naar hulpmiddelen zoals bit etc grijpen.
Ik zou hem nog eerder een tik geven dan dat..
Wat ik zelf bij irritante paarden doe is knoop in uiteinde van halstertouw en dan mochten ze er vandoor willen gaan eerst trek een keer aan het halstertouw , deinzen ze nog niet terug gelijk een goede tik met die knoop.

Zijn ze het zo afgeleerd :) :')