Rit naar Limburg vanaf Heeze, wie weet hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bobbylover

Rit naar Limburg vanaf Heeze, wie weet hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:38

Heey :D

Mijn vriendin en ik willen graag naar het mooie limburg toe rijden te paard.
Dit willen we wel vanaf Heeze doen, maar dit hebben we nog nooit gedaan.
Heeft iemand misschien ervaring en/of een mooie route?
We willen dan wel een nachtje slapen daar, anders is het wel heel veel gevraagd voor die pony's. :o

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Xx
Nikki

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:38

Waar wil je naar toe in Limburg?
Ik ben jaaaaaaaaren geleden eens vanaf manege Meulendijks naar de Weerterbergen (van Horne manege) gereden. Over de hei, door het bos, bovenlangs tussen Sterksel en Someren door. Boven Maarheeze langs (door de Pan) en dan door de Weerterbergen naar de van Horne manege. Was een dag flink doordoen en de volgende dag terug.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:10

Manege Meulendijks is vlakbij hier ja :P
Heb je de route nog? Op een kaartje ofzo? Dat zou wel heel fijn zijn :D
Moet je dan over veel weg heen?
Mijn pony heeft namelijk geen hoefijzers, dus dat probeer ik te vermijden.
Ze zijn wel beiden verkeersmak, dus verkeer is geen probleem.
Op zich maakt het niet uit waarheen, als het maar een beetje te doen is te paard. :D

ikke schreef:
Waar wil je naar toe in Limburg?
Ik ben jaaaaaaaaren geleden eens vanaf manege Meulendijks naar de Weerterbergen (van Horne manege) gereden. Over de hei, door het bos, bovenlangs tussen Sterksel en Someren door. Boven Maarheeze langs (door de Pan) en dan door de Weerterbergen naar de van Horne manege. Was een dag flink doordoen en de volgende dag terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:45

bobbylover schreef:
Manege Meulendijks is vlakbij hier ja :P
Heb je de route nog? Op een kaartje ofzo? Dat zou wel heel fijn zijn :D
Moet je dan over veel weg heen?
Mijn pony heeft namelijk geen hoefijzers, dus dat probeer ik te vermijden.
Ze zijn wel beiden verkeersmak, dus verkeer is geen probleem.
Op zich maakt het niet uit waarheen, als het maar een beetje te doen is te paard. :D

Nope, de route heb ik niet, dat ging gewoon op kennis van de omgeving en enkele auto-verkenningen vooraf. Ik weet wel ongeveer hoe de route ging: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 7&t=h&z=12

maar check even de omgeving. Het is bijna 20 jaar geleden dat ik die trip maakte, dus wellicht mogen sommige stukken niet meer, die toen nog wel konden.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:20

Daar kunnen we wel wat mee denk ik:)
Het is mooi door de bossen. :D
Ik denk dat het ook gewoon uitproberen is te paard,
en misschien hebben ze nog kaarten van de bossen.

Heel erg bedankt voor de route:P

Bloodymary

Re: Rit naar Limburg vanaf Heeze, wie weet hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:22

Dat moet volgens mij goed te doen zijn, langs het buitengebied van Someren en Nederweert. En steek je over dat viaduct de A2 over, is een vrij rustige weg.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:29

Bloodymary schreef:
Dat moet volgens mij goed te doen zijn, langs het buitengebied van Someren en Nederweert. En steek je over dat viaduct de A2 over, is een vrij rustige weg.

Dan kan mijn vriendin en ik het eens uitproberen in de zomervakantie:D
Heel erg bedankt!!:P

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:56

Heey, leuke omgeving daar! Trektochtwaardig ;)
Deze zomer gaan we vanuit onze stal een mini trektocht maken in hetzelfde gebied, ook met 1 overnachting.

Strabrechtse Heide ben ik nog niet naartoe gereden (we werken nog aan de conditie en een afstand van 50 km is nog ff ietsje te ver voor een zondagochtend-ritje) dus nog geen idee welke paden je daar wel en niet mag berijden, of welke stukken afgesloten zijn. Maar als jij in Heeze woont, dan ken je de Strabrechtse Heide neem ik aan inmiddels al wel?

Ik rijd meestal in het stuk van het Weerterbos tot aan de Somerenseweg. In de Pan zijn er ruiterpaden aangegeven, en het is zeker wijs om je daar aan te houden. De boswachter is er vrij actief ;) Verder mooie paden, alleen de Heugterzijweg / Heugterweg is een keihard breed pad (met soms wat auto's) door het Weerterbos, de rest is lekker "zanderig" zonder heel zwaar te zijn. Zeker mooi omgevingsmateriaal voor een trektocht. Er is ook een korte doorsteek van het Weerterbos naar het viaduct over de A2 (op het punt waar de google-map-kaart van ikke de A2 oversteekt (Goudreinet / Wildenberg). De mountainbikers hebben een mooi paadje gemaakt vanuit het Weerterbos hup de grashelling omhoog ter hoogte van het viaduct.

Veel plezier met de voorbereidingen!

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 15:08

Jazzit schreef:
Heey, leuke omgeving daar! Trektochtwaardig ;)
Deze zomer gaan we vanuit onze stal een mini trektocht maken in hetzelfde gebied, ook met 1 overnachting.

Strabrechtse Heide ben ik nog niet naartoe gereden (we werken nog aan de conditie en een afstand van 50 km is nog ff ietsje te ver voor een zondagochtend-ritje) dus nog geen idee welke paden je daar wel en niet mag berijden, of welke stukken afgesloten zijn. Maar als jij in Heeze woont, dan ken je de Strabrechtse Heide neem ik aan inmiddels al wel?

Ik rijd meestal in het stuk van het Weerterbos tot aan de Somerenseweg. In de Pan zijn er ruiterpaden aangegeven, en het is zeker wijs om je daar aan te houden. De boswachter is er vrij actief ;) Verder mooie paden, alleen de Heugterzijweg / Heugterweg is een keihard breed pad (met soms wat auto's) door het Weerterbos, de rest is lekker "zanderig" zonder heel zwaar te zijn. Zeker mooi omgevingsmateriaal voor een trektocht. Er is ook een korte doorsteek van het Weerterbos naar het viaduct over de A2 (op het punt waar de google-map-kaart van ikke de A2 oversteekt (Goudreinet / Wildenberg). De mountainbikers hebben een mooi paadje gemaakt vanuit het Weerterbos hup de grashelling omhoog ter hoogte van het viaduct.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Ik ben blij dat ik hier woon :D
Op welke stal sta jij dan? Ik sta op stal Van Oeffelen aan de Heezerenbosch :P
Ik ken de Strabrechtse heide wel, maar zo bekend ben ik daar niet.
Zouden er kaarten bestaan met alle bospaden, of moet dat dan met een routeplanner te internet? :)
Weet jij misschien dan een goede plek om te overnachten die niet duur is daar in Limburg?

Bedankt voor je reactie!! :D

Xx

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:30

Ik gebruik altijd stafkaarten van het kadaster (meestal 1:50000 maar van de omgeving Weert heb ik ze ook 1:25000). Die zijn verkrijgbaar via de ANWB winkels of via de site van het kadaster. Kaarten van staatsbosbeheer (o.a. verkrijgbaar via http://www.hippisch-toerisme.nl ) zien er wat gebruikersvriendelijker uit als je nog nooit kaart hebt gelezen. Volgens mij staan daar vaker ook campings & maneges op aangegeven, en dat is op stafkaarten dan weer niet het geval. 't Is net wat je gewend bent.

Er zijn - geloof ik - ook wel kaarten met ruiterroutes, maar daar maak ik zelf nooit gebruik van. Ik hoef niet altijd daar te zijn waar het ruiterpad naartoe gaat ;)

Wat de kosten betreft: ik heb niet zo heel veel plekken gezien. De meeste maneges vragen 10-15 euro per nacht per paard. En wat je zelf nog bij moet betalen variëert nogal. Van gratis ("ik kan je toch niet laten betalen voor een nacht op een hooibaal in een koude stal zonder sanitair of verdere faciliteiten?") tot 10-15 euro pppn.

Ik zoek maneges / pensionstallen / fokkerijen / hengstenhouders / etc. op via maps.google.nl (gewoon bijvoorbeeld intypen "Weert, manege" en je ziet alvast een heel aantal mogelijkheden op de kaart, kan je meteen de afstand inschatten. Heb je paardrijvriendinnen / boktvriendinnen met een stal / weiland aan huis? Misschien kan je daar wel een nacht terecht. Vaak nog heel gezellig ook!

Misschien anders manege Laar? Of ikke's optie de Van Horne Hoeve (Weerterbos)? Of de Molenhorst (geloof ik) op de Molenbrugweg in Someren-Heide?

Bedenk eerst maar eens hoe ver je wilt gaan rijden. En neem je de bepakking mee op je paard? (Ik doe dat niet, heb daar dus geen ervaring mee. Ik dump liever van tevoren de spullen bij hetovernachtingsadres, dan kan ik de rit lekker op tempo rijden. EN ik heb geen zadeltassen & me nog nooit verdiept in hoe ik een paard moet 'bepakken'. Dat schijnt vrij nauw te komen. Maar daarover kan je hier op bokt we het een en ander terugvinden).

Groetjes,
Daphne

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:01

bobbylover schreef:
Ik ben blij dat ik hier woon :D
Op welke stal sta jij dan? Ik sta op stal Van Oeffelen aan de Heezerenbosch :P
Ik ken de Strabrechtse heide wel, maar zo bekend ben ik daar niet.
Zouden er kaarten bestaan met alle bospaden, of moet dat dan met een routeplanner te internet? :)
Weet jij misschien dan een goede plek om te overnachten die niet duur is daar in Limburg?

Bedankt voor je reactie!! :D

Xx

Er zijn mensen die daar anders over denken......

Maar er bestonden vroeger kaarten van de strabrechtse heide en het bos richting Lierop. Van de bossen bij Someren bestaan ook wel kaarten, maar daar stonden indertijd geen ruiterpaden op; die moest je zelf "even uitzoeken" en intekenen. Dat was me teveel moeite.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:36

Citaat:
In de Pan zijn er ruiterpaden aangegeven, en het is zeker wijs om je daar aan te houden. De boswachter is er vrij actief

Vanuit onze vorige stal was de Pan ons vast uitrijgebied :j
Regelmatig van de ruiterpaden afgeweken en de boswachter of iemand van staatsbosbeheer tegen gekomen.
Nooit een opmerking over gekregen, altijd alleen een vriendelijk woord of een praatje maar geen idee of dat nog altijd dezelfde mannen zijn ;)

Qua korte trektocht is dit een super omgeving, dat vind ik ook +:)+
Ben momenteel ook onze eerste meerdaagse tocht aan het plannen van Gastel naar het Keelven bij Someren.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 02:16

Leuk dat zoveel mensen trektochten maken zeg :P
Ok ik zal een gaan bestuderen hoe ver enzo, wat denken jullie wat voor afstand per dag het best is voor de eerste keer?

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 02:20

Jazzit schreef:
Ik gebruik altijd stafkaarten van het kadaster (meestal 1:50000 maar van de omgeving Weert heb ik ze ook 1:25000). Die zijn verkrijgbaar via de ANWB winkels of via de site van het kadaster. Kaarten van staatsbosbeheer (o.a. verkrijgbaar via http://www.hippisch-toerisme.nl ) zien er wat gebruikersvriendelijker uit als je nog nooit kaart hebt gelezen. Volgens mij staan daar vaker ook campings & maneges op aangegeven, en dat is op stafkaarten dan weer niet het geval. 't Is net wat je gewend bent.

Er zijn - geloof ik - ook wel kaarten met ruiterroutes, maar daar maak ik zelf nooit gebruik van. Ik hoef niet altijd daar te zijn waar het ruiterpad naartoe gaat ;)

Wat de kosten betreft: ik heb niet zo heel veel plekken gezien. De meeste maneges vragen 10-15 euro per nacht per paard. En wat je zelf nog bij moet betalen variëert nogal. Van gratis ("ik kan je toch niet laten betalen voor een nacht op een hooibaal in een koude stal zonder sanitair of verdere faciliteiten?") tot 10-15 euro pppn.

Ik zoek maneges / pensionstallen / fokkerijen / hengstenhouders / etc. op via maps.google.nl (gewoon bijvoorbeeld intypen "Weert, manege" en je ziet alvast een heel aantal mogelijkheden op de kaart, kan je meteen de afstand inschatten. Heb je paardrijvriendinnen / boktvriendinnen met een stal / weiland aan huis? Misschien kan je daar wel een nacht terecht. Vaak nog heel gezellig ook!

Misschien anders manege Laar? Of ikke's optie de Van Horne Hoeve (Weerterbos)? Of de Molenhorst (geloof ik) op de Molenbrugweg in Someren-Heide?

Bedenk eerst maar eens hoe ver je wilt gaan rijden. En neem je de bepakking mee op je paard? (Ik doe dat niet, heb daar dus geen ervaring mee. Ik dump liever van tevoren de spullen bij hetovernachtingsadres, dan kan ik de rit lekker op tempo rijden. EN ik heb geen zadeltassen & me nog nooit verdiept in hoe ik een paard moet 'bepakken'. Dat schijnt vrij nauw te komen. Maar daarover kan je hier op bokt we het een en ander terugvinden).

Groetjes,
Daphne

Wow, dat is echt een handige site :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:42

Ik ben momenteel ook bezig met het voorbereiden van een echte trektocht over de Veluwe komende zomer.
Daar houden wij een maximum van 20km per dag aan, maar dat is dan ook onze verste etappe.
Gemiddeld zo'n 15km. Wordt ook onze eerste keer dus willen het daarom ook rustig aan doen.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:07

Silence schreef:
Ik ben momenteel ook bezig met het voorbereiden van een echte trektocht over de Veluwe komende zomer.
Daar houden wij een maximum van 20km per dag aan, maar dat is dan ook onze verste etappe.
Gemiddeld zo'n 15km. Wordt ook onze eerste keer dus willen het daarom ook rustig aan doen.

Vet :D Hoeveel dagen doen jullie dan?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:53

5 dagen beginnen we mee en dan 1 rustdag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:08

Silence schreef:
5 dagen beginnen we mee en dan 1 rustdag.

Vijf dagen rijden, dag rust is een uitstekend regime om trektochten op te rijden. Mijn lesgeefmens reed op dat ritme in drie maanden naar zuid-Frankrijk.
Dat gaan we komend voorjaar dus ook proberen aan te houden op ons rondje IJsselmeer.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:09

En hoe trainen jullie de paarden dan om die afstand af te leggen?
Want ik heb natuurlijk geen km-teller op mijn pony :)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:36

Ha Sandra, ritje naar het Keelven? Leuk, misschien rijd ik tzt wel ff die kant op om hoi te zeggen ;)
Tip van de boswachter kreeg ik van de stalhouder, hij rijdt overal & kent iedereen, en hij wist te melden dat er in De Pan strnger gecontroleerd wordt. Maar als je vriendelijk blijft (wat trouwens ook niet meer dan normaal is) kan het zijn dat je daar mazzel hebt.

Ik ben momenteel met een GPS aan het rijden om de niet-verboden-voor-paarden weggetjes in kaart te brengen. Dus niet alleen de ruiterpaden, maar gewoon alles waar je mag komen. Gisteren dacht ik richting de Molenhoeve te rijden, want je kan daar op een of andere manier rechtstreeks vanuit het bos komen. Het is me pas 1x gelukt vanuit de Molenhoeve richting bos, maar nog nooit andersom. Ging natuurlijk mis, want ik was maar gewoon op goed geluk wat leuke (verboden) paadjes in aan het rijden, en kwam uiteindelijk bij de LAC-hoeve uit: het pad hield op bij hun erf, waar je tussen 2 rijbakken door moest rijden & vervolgens via hun erf op de openbare weg uit kwam. Niet heel erg elegant, ik moet eens zoeken naar een andere optie dan bij mensen over het erf... maar het pad was wel érg gaaf, met reeën en al :)

Qua training ben ik niet echt doelgericht bezig... 1x per week een buitenritje, variërend van 15 km (vooral stappen) tot 50 km (ook veel draf & galop). 1x longeren / grondwerk of rijden in de rijbak. En dan nog 1x een kort buitenritje (paar kilometer). Verder staat hij veel in de wei.
Mijn grootste probleem tijdens de trektocht was niet de conditie, maar meer het tuig. Ik had het babyhuidje van mijn poownie onderschat, en zonder schapenvel om singel & singelstoten gereden. Daar ontstond een schuurwondje... Dat soort dingen kwam ik met 1x per week een ritje niet tegen, dat ging pas spelen vanaf de 5e rijdag...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:50

Bobbylover, ik rij wel met een soort van kilometerteller :j
Is geen echte GPS met waypoints en routes enz, maar wel eentje die de afgelegde afstand registreerd, de snelheid enz. Dus dat is wel heel fijn :j

Aankomende Woensdag ga ik een echte GPS aanschaffen, dus dan ga ik ook meer in kaart brengen enz.
Als je ons buitenrij gebied wil zien kun je ook even in het topic uit mijn onderschrift kijken ;)

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:41

Silence schreef:
Bobbylover, ik rij wel met een soort van kilometerteller :j
Is geen echte GPS met waypoints en routes enz, maar wel eentje die de afgelegde afstand registreerd, de snelheid enz. Dus dat is wel heel fijn :j

Aankomende Woensdag ga ik een echte GPS aanschaffen, dus dan ga ik ook meer in kaart brengen enz.
Als je ons buitenrij gebied wil zien kun je ook even in het topic uit mijn onderschrift kijken ;)

Oh ok, dat is wel handig :)
Wat voor teller heb je dan? Heb je misschien een link?
Je ligt echt in een super mooie omgeving zeg :D
Waar ligt dat dan?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:42

Das in Gastel ;)

Bij de Decathlon kun je die o.a. krijgen.
Deze gaat eruit als ik Woensdag mijn GPS heb, dus als je interesse hebt mag je hem wel overnemen.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:56

Silence schreef:
Das in Gastel ;)

Bij de Decathlon kun je die o.a. krijgen.
Deze gaat eruit als ik Woensdag mijn GPS heb, dus als je interesse hebt mag je hem wel overnemen.

Aan welke prijs dacht je dan? :)
En wat kan hij allemaal?
Hoe oud is ie?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:56

Ik pb je even.