Een trailerrit van 3 uur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Een trailerrit van 3 uur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:00

Hoi bokkers,
in de zomervakantie wil ik graag gaan meetten met 2 meisjes die op dezelfde stalling staan in Friesland.
Vaders vind het goed, maar nu hij weet dat het zo ver is vind hij het 'zielig' voor de pony.
Ik blijf er waarscheinlijk 7 dagen, en het duurt +/- 3 uur voordat we daar zijn.
Amigo vind de trailer op niet leuk, maar dat is altijd zo geweest, maar eenmaal erop is het allemaal goed, komt ook met geen spatje zweet de trailer af, loopt er ook gemakkelijk af.
Toen we hem gingen halen moesten we 2 uur met de trailer rijden, pony zweette wel maar dat kwam doordat hij een deken ophat + het zijltje zat achter dicht.
Hij is ook erg rustig op de trailer.
Op wedstrijd moet hij soms wel langer dan 3 uur op de trailer staan...

Is dit nou 'zielig'?
Natuurlijk krijgt pony een hooinet als we onderweg een xtje stoppen :)

groetjes!

corientjuhh

Re: Een trailerrit van 3 uur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:01

Als je op wedstrijd ook langer dan 3 uur op trailer staat waarom nu dan niet?
En idd onderweg even stoppen

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:03

3 uur is echt niet zielig.
Gewoon lekker gaan en veel plezier!

*edit*
Niet stoppen onderweg, zo lang mogelijk doorrijden, alleen stoppen om te tanken en dan gelijk weer door.
Ik heb professioneel transport gedaan en hoe meer/vaker en langer je stopt, hoe onrustiger de paarden onderweg worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:04

pieteritus schreef:
3 uur is echt niet zielig.
Gewoon lekker gaan en veel plezier!

*edit*
Niet stoppen onderweg, zo lang mogelijk doorrijden, alleen stoppen om te tanken en dan gelijk weer door.
Ik heb professioneel transport gedaan en hoe meer/vaker en langer je stopt, hoe onrustiger de paarden onderweg worden.

die van mij vind het wel gezellig en dan zucht ie een keertje als hij even naar buiten mag kijken door het deurtje... heeft ooit eens stilgestaan op parkeerplaats bij de Mac.. nou dat vond ie helemaal leuk! vooral toen hij ook nog eens een stukje appel kreeg van het personeel.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 13-03-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:06

We hebben paarden op stal die met een vrachtwagen naar Hongarije moesten. Zij hebben er 2/3 dagen over gedaan.

Naar mijn mening vallen die 3 uren van jou nog wel mee:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:10

Zielig is het niet hoor, althans het is niet iets waar je een paard dolblij mee maakt, maar je gaat wel samen met je paard een heerlijke week tegemoet! Ik ga elke zomer naar de Ardennen met mijn paard, dat is dik 4 uur rijden en mijn paard is niet helemaal weg van de trailer, maar ze geniet wel met volle teugen van de buitenritten die we daar de volle 2 weken maken. Daar doen we het voor :D

Stoppen onderweg doe ik niet, omdat mijn paard het niet fijn vind op de trailer wil ik haar niet de indruk geven dat we er al zijn terwijl we mss nog 2 uur moeten rijden... Ze heeft hooi, we hebben een camera in de trailer dus kunnen haar in de gaten houden en vertrekken vroeg om het drukke verkeer en de warmte van de zon te vermijden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:10

Ik ben ook op vakantie geweest naar friesland, met mijn ijsco in de trailer mee :) Helemaal niet erg, en vooral níet stoppen, daar maak je een paard alleen maar nerveus van, gewoon in 1 keer door. Tijdens de rit kan hij zich concentreren om het meebewegen met de trailer tijdens bochten nemen, gas geven of remmen, en daar is hij dan ook de hele tijd zoet mee :) Mijn ijsco gaat normaal nooit op de trailer, maar kwam er ook zonder zweet uit, jammer genoeg ook zonder ook maar 1 plukje hooi te hebben gegeten (speciaal zo'n minicaviabaaltje gekocht, at hij het niet). Zodra hij eruit was natuurlijk dolgelukkig met zn neus in het gras.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:11

Ik heb regelmatig een rit van 2,5 uur (merrie en veulen naar keuring of naar de hengstenhouder) dit is voor een paard echt geen probleem hoor, mits je je rijgedrag maar aanpast aan een trailer met paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:15

Ik zou ook niet stoppen onderweg.

Wat ik wel zou doen is 's ochtends vroeg vertrekken als je in de zomer een lange trailerrit gaat maken. Dus voordat het heet wordt. Bedenk je dat als je om 7 uur wegrijdt je om een uurtje of 10 in Friesland zult zijn. Het is dan een stuk minder heet en oncomfortabel voor je paard op de trailer dan dat je er pas tegen twaalven bent.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:49

eens met hestejente

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:52

3 uur valt best mee toch?

Ik woon in Drenthe en als we met de voltigevereniging op wedstrijd moeten naar bijvoorbeeld Odiliapeel ( is voor ons de meest verre wedstrijd) dan rijden we ook in 1x door. Paardjes hebben er totaal geen problemen mee! We stoppen bewust onderweg niet, daar worden ze juist onrustig van, we halen ze er al helemaal niet af, want het zal je maar overkomen dat ze er niet meer op willen, laat staan dat ze zouden kunnen ontsnappen oid.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:53

Niet stoppen maar doorrijden, paarden hebben trouwens toch geen concreet tijdsbesef zoals wij die hebben. Die beleven het heel anders.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:54

Mijn nieuwe aanwinst moet over kleine 3 weken ook 2,5/3 uur met de trailer naar mij toe.

Gaan ze niet dood van hoor, je doet het nu 1x, en niet dagelijks toch ;)
Kan prima joh :j

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:59

Knert schreef:
die van mij vind het wel gezellig en dan zucht ie een keertje als hij even naar buiten mag kijken door het deurtje... heeft ooit eens stilgestaan op parkeerplaats bij de Mac.. nou dat vond ie helemaal leuk! vooral toen hij ook nog eens een stukje appel kreeg van het personeel.

hier is hetzelfde gebeurd :D

Was ook naar de MC donalds met Papa gegaan toen ik terug van wedstrijd kwam :)
ZO op een dubbel parkeerplaats ;) en ook wat gekregen van het personeel

Maar antwoord op TS haar vraag.
Is idd niet zielig, maar wel doorrijden is het beste!
Ben met die van mij ook van Zuid-limburg naar Gelderland.
En daar heeft hij toen op stal gestaan en daarna had ik les van Roeli Bril
(die had ik gewonnen ;) )

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:03

Niet zielig, mijn paard heeft 40 uur op de vrachtwagen gestaan toen hij van Portugal naar Nederland kwam...

Gewoon doorrijden tenzij er even gestopt moet worden (plaspauze, tanken etc).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:54

Ik heb mijn paard 2,5 uur enkele reis op de trailer gehad om te gaan lessen en idem regelmatig om met de hengst te gaan dekken... no prob dus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:24

Wij rijden regelmatig wedstrijden in Groningen en Friesland, Dokkum is voor ons zelfs 4 uur rijden. En soms is dit zelfs meermalen per week, en ze staan ook nog de hele dag op de wagen. Geen probleem hoor, is ook niet zielig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:34

kan gewoon, maar het is verstandig om niet te stoppen. Wij doen dit ieder jaar met paard, krijgen ze niets van :) Hooinet gewoon aan het begin van de reis ophangen en zorgen dat het genoeg is voor 3 uur.
Als je stopt heb je kans dat ze onrustig worden en dan niet meer lekker blijven staan, dat doet die van mij in ieder geval...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:12

Inderdaad, pony op trailer, hooinet erin (voor je eigen gemoedsrust), rechterpoot op de vloer en die daar pas weghalen als je er bent :D
Doorrijden dus, tenzij je uiterst serieuze aanwijzingen hebt dat er echt iets mis is.
Deze winter een jong paard in Friesland gehaald (ver achter het krantenpapier) en ruim 2,5 uur gereden. Het eerste uur heeft ze constant staan springen en dansen (dikke MB Sprinter ervoor) en bij Zwolle werd ze rustig :D

Ik heb ik het verleden zeer veel lange ritten gedaan (ZO Brabant - noord Drenthe), vier uur op de vrachtwagen en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Wel altijd in een keer doorgereden. Ga dus goed voorbereid en uitgerust op stap, anders redt je dat niet.
Oh, nog een tip: de pony is het laatste dat geladen wordt. Pony op trailer = onmiddellijk vertrekken!

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:42

Ben het eens met ikke! Inladen, rijden en niet stoppen!
Hooinet ervoor en alleen stoppen op een veilige plek als je denkt dat ie achterstevoren in de trailer staat anders gewoon doorrijden, is ook echt niet zielig zolang je paps netjes rijd en niet vol gas door de bochten gaat....Succes

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:16

Wij rijden ook vaak lange afstanden en stoppen alleen om te tanken en dan zelf heel even de benen te strekken en de paarden komen altijd frisser aan dan wij :D
Morgen moet ik er ook weer 1 naar Frankrijk brengen (vanuit Groningen dus ruim 8 uur onderweg) en ook dan alleen stoppen om te tanken en 1x extra onderweg om daar een ander paard af te laden. Voor de rest zoveel mogelijk doorrijden. Op die lange afstanden krijgen ze voor het vertrek wel extra natte slobber, dan hebben ze voldoende vocht binnen.
Voor een ritje van 3 uur maakt zelfs dat nog niet uit...

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:21

is niet zielig hoor, gewoon doen!! have fun there!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:29

Toen ik in oostenrijk stage liep zijn we 5uur onderweg geweest naar een wedstrijd. Twee paarden op de trailer, en gaan. Helaas was het wel erg warm maar dat kon neit anders. Zijn nog expres vroeg vertrokken. We zijn een keer gestopt bij tankstation om te plassen en te tanken. De eigenaresse moest even wat bewegen wegens trombose en toen weer verder. Toen nog langs de osteopaat voor het ene paard, de ander bleef staan. En vervolgens doorrijden naar de wedstrijd. Paardjes kwamen vrolijk en droog uit de trailer. Geen probleem dus.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:32

Ik woon onderin zuid holland en mijn paard komt heeeelemaal uit het topje van groningen. Hij loopt nog steeds met alle gemak de trailer op dus het zal wel meevallen haha :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:36

Ik vind het niet zielig hoor :n
Ben een keer met mn vz merrie op kamp geweest, die moest ook ca. 2/3 uur op de trailer en ging zonder problemen. Hooinetje d'r bij, onderweg een keertje gestopt, helemaal goed gegaan +:)+
Ik denk niet dat het problemen zal geven hoor! :D