Opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maren_Prins

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:28

Hoi,

Ik heb een jong paard van 1,75 m. die het vervelend vind als ik opstap. Logisch want ik ben zwaarder dan de gemiddelde ruiter en niet de lenigste.
Thuis gebruik ik een krukje om hem minder te belasten en nu inmiddels op wedstrijd ook. Vroeger bleef ze gewoon stilstaan.
Ze vind het echt niet leuk en nu kan ik dus niet eens meer naast haar gaan staan want dan gaat ze gelijk weglopen. Het is ook niet zo dat ze opgevoed moet worden dat ze moet leren stil staan want het is gewoon mijn eigen schuld, omdat ik er zo slecht op kom. Dit weekend heeft het een kwartier geduurd met opstappen en gelukkig was er een vriend die me er op kon tillen..

Weten jullie misschien hoe ik het beter kan doen? Ook om haar vertrouwen terug te halen?

Mariposa11

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:31

Heeft je paard geen last van dr rug? Anders mss een hoger opstapje?

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 16:33

marise83 schreef:
Heeft je paard geen last van dr rug? Anders mss een hoger opstapje?

Nee ze heeft echt alleen last van mij, en ik ben zeker ook bezig met afvallen maar daar kan ik nu zo snel weinig aan doen. En het opstapje is prima maar ik kan niet eens naast haar staan, want dan draait ze weg.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:42

Daarom denk ik, dat ze misschien wel last heeft van haar rug. Er komt toch gewicht aan 1 kant van de rug, zeker als je zelf al wat zwaarder bent, dan belast dat toch extra (bedoel dat niet rot hoor!) Je kan zelf eens langs de spieren voelen of ze reageert? Zeker die langs de ruggengraat, als ze daarop reageert, dan heeft ze toch wel last van dr rug..

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:32

marise83 schreef:
Daarom denk ik, dat ze misschien wel last heeft van haar rug. Er komt toch gewicht aan 1 kant van de rug, zeker als je zelf al wat zwaarder bent, dan belast dat toch extra (bedoel dat niet rot hoor!) Je kan zelf eens langs de spieren voelen of ze reageert? Zeker die langs de ruggengraat, als ze daarop reageert, dan heeft ze toch wel last van dr rug..

Ja dat heb ik namelijk ook al gedaan, en het kan kloppen hoor want ik had een iets te klein zadel. Maar sinds gister een nieuw zadel :D, ik heb een hoger krukje geprobeerd en daar heeft ze verder geen problemen mee (: alleen dat ze even wat opzij gaat maar zo belast ik haar veel minder en dan denk ik dat het vanzelf wel weer goed gaat. (ik heb namelijk een pony gehad met een zere rug, dus ik weet hoe het is zeg maar)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:52

Oke, maar het duurt even voor ze door heeft dat het nieuwe zadel geen pijn meer doet.. Ze zal denk ik wel weer blijven staan, als dat kwartje gevallen is :)

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:59

marise83 schreef:
Oke, maar het duurt even voor ze door heeft dat het nieuwe zadel geen pijn meer doet.. Ze zal denk ik wel weer blijven staan, als dat kwartje gevallen is :)
Ja, maar volgens mij deed het haar geen pijn hoor. Het probleem kwam namelijk pas toen ik nieuwe laarzen kreeg en ik nauwelijks er meer op kon komen :} maar ik ga nu gewoon met een hoger krukje, ook al schaam ik me dood op concours en bij les.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:01

Een te klein zadel, is als te kleine schoenen ;) Mensen lekker laten denken, jij denkt aan je paard dat is veel belangrijker :)

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:02

marise83 schreef:
Een te klein zadel, is als te kleine schoenen ;) Mensen lekker laten denken, jij denkt aan je paard dat is veel belangrijker :)
Ja dat dacht ik ook, maar toch ziet het er dom uit omdat ik toch wel wat zwaarder ben en dan denken mensen jeetje wat loopt die daar nou dom te klungelen haha. :')

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:08

Of ze denken, zo kijk, die stapt tenminste op met een krukje ipv aan het paard te gaan hangen!!

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:09

marise83 schreef:
Of ze denken, zo kijk, die stapt tenminste op met een krukje ipv aan het paard te gaan hangen!!
haha ja, jij bekijkt het tenminste positief _/-\o_

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:12

je moet dingen ook van de positieve kant bekijken :j

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:14

er stappen zo veel mensen met een krukje op, het kan eigenlijk alleen maar aangemoedigd worden toch ?;)

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:16

Oké, ja ik zie het eigenlijk niet zo heel veel. Maar mijn zelfvertrouwen stijgt haha

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:37

Maren_Prins schreef:
Oké, ja ik zie het eigenlijk niet zo heel veel. Maar mijn zelfvertrouwen stijgt haha

het maakt het opstappen zowiezo een stuk makkelijker en het is ook nog beter voor je paard. denk dat dat de keus al veel makkelijker maakt ;) ik ben er echt wel voor, aangezien ik zelf ook iets aan de zware kant ben en daardoor met het opstappen toch iets minder lichtvoetig. ik doe het af en toe wel zonder krukje, maar dat is meer om mijn eigen lenigheid iets te testen :p

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:45

ReadTheRulez schreef:
Maren_Prins schreef:

het maakt het opstappen zowiezo een stuk makkelijker en het is ook nog beter voor je paard. denk dat dat de keus al veel makkelijker maakt ;) ik ben er echt wel voor, aangezien ik zelf ook iets aan de zware kant ben en daardoor met het opstappen toch iets minder lichtvoetig. ik doe het af en toe wel zonder krukje, maar dat is meer om mijn eigen lenigheid iets te testen :p

hé jij komt uit friesland. waar weg? $$ ik Gorredijk

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:48

hoera voor het krukje je bent echt niet de enige hoor , ik ken op de manege ook meerdere mensen.
ik denk als het echt alleen aan het opsteigen ligt , en jij nu alleen nog maar een krukje gebruikt , je problemen vanzelf op lossen.

en idd mensen laten denken wat ze willen , en doe wat jij wilt doen , en voel je niet onzeker ( is nergen voor nodig)

ps , gorredijk ? ging ik altijd op ponykamp :D

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:59

fuego3 schreef:
hoera voor het krukje je bent echt niet de enige hoor , ik ken op de manege ook meerdere mensen.
ik denk als het echt alleen aan het opsteigen ligt , en jij nu alleen nog maar een krukje gebruikt , je problemen vanzelf op lossen.

en idd mensen laten denken wat ze willen , en doe wat jij wilt doen , en voel je niet onzeker ( is nergen voor nodig)

ps , gorredijk ? ging ik altijd op ponykamp :D

Haha okee leuk! Ja ik rijd daar op de manege met onze club.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:10

Maren_Prins hoe heet de manege ook al weer ? is dat geen van dijk of zoiets ?
wel een leuke manege volgensmij , waterbak ed aanwezig , en een mooi bos er achter waar je wat kunt crossen ...

te gek joh

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:12

fuego3 schreef:
Maren_Prins hoe heet de manege ook al weer ? is dat geen van dijk of zoiets ?
wel een leuke manege volgensmij , waterbak ed aanwezig , en een mooi bos er achter waar je wat kunt crossen ...

te gek joh

Haha ja is wel leuk, 2 april hebben we een soort van show met onze paarden en pony's als je wilt komen kijken mag dat! (springen, dressuur op muziek, spelletjes, verloting, 2ehands verkoop van alles ;) ) Het is manege dekema.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:34

Goed dat je met een krukje opstapt! Maar aangezien je vorige zadel te klein was, zou ik wel even naar de rug van je paard laten kijken. Het kan zijn dat er daar nu iets niet lekker zit zodat het opstappen nog steeds pijnlijk is.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:39

Met opstappen met een krukje is niks mis mee. Vele doen het. Ik ook. Ook zat dunne meiden stappen zo op. Wat ook helpt is om de ene dag links op de stappen. En de andere dag weer rechts. Zo blijft t zaakie een beetje in balans. ;)

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:01

Nog even ter verduidelijking; mijn vorige zadel was niet te klein en paste prima. Voor mij was hij wel iets te klein ik paste er zelf niet echt meer op. Als mijn paard iets breder was geweest had het idd niet gepast, maar nu wel en het ligt nu op mijn andere paard ;)

Iedereen bedankt voor de reacties enzo!

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:07

Roomz schreef:
Het is hier geloof ik nog niet genoemd. Maar ik doe de kant waar ik moet opstappen de beugelriem heel lang zodat ik daar makkelijk in kom, en de andere gewoon op normale lengte. Het opstappen gaat dan wel goed bij mij :)
Ja dat doe deed ik ook, maar mijn probleem is dan dat ik er niet verder op kom. Ik hang aan het zadel ipv dat ik er op spring zeg maar. Dus zo hang ik met mijn hele gewicht aan een kant van mijn paard wat hij niet erg fijn vind. Eerst doe ik gewoon met met een krukje om haar te ontlasten en haar vertrouwen te krijgen en later kan ik idd wel weer met beugelriem proberen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:18

Maren_Prins schreef:
Nog even ter verduidelijking; mijn vorige zadel was niet te klein en paste prima. Voor mij was hij wel iets te klein ik paste er zelf niet echt meer op. Als mijn paard iets breder was geweest had het idd niet gepast, maar nu wel en het ligt nu op mijn andere paard ;)

Iedereen bedankt voor de reacties enzo!

maar dat kan voor het paard net zo vervelend zijn omdat je dan te ver achter in het zadel terecht komt en je zadel dan voorop omhoog wipt , maar goed je hebt een ander zadel en daar gaat het om ;)