Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)_Dune_ schreef:Eens met MarcR (heb zijn bericht niet gelezen, maar dit verhaal zit volgens mij standaard onder zijn CTRL V)
Leer je paard wachten op je. En tot het zover is, kun je het halstertouw ook door de ring halen i.p.v. vast te klikken. Als hij dan gaat rennen, zorg je ervoor dat je het touw alleen vast hebt aan de kant waar de clip zit (dus niet beide eindes) en dan glijdt het touw door de ring van het halster. Dan loopt hij ook niet met een touw aan zijn halster door de bak.
Komt hij verder wel voldoende buiten?
_Dune_ schreef:Ik bedoelde eigenlijk de tijd dat je paard vrij buiten komt, dus in de paddock / wei.
Ik kan me voorstellen dat je paard erg enthousiast wordt als hij alleen een half uurtje wordt losgegooid, zijn enige kans om in vrijheid even zijn benen te strekken.
_Dune_ schreef:Eens met MarcR (heb zijn bericht niet gelezen, maar dit verhaal zit volgens mij standaard onder zijn CTRL V)
Leer je paard wachten op je. En tot het zover is, kun je het halstertouw ook door de ring halen i.p.v. vast te klikken. Als hij dan gaat rennen, zorg je ervoor dat je het touw alleen vast hebt aan de kant waar de clip zit (dus niet beide eindes) en dan glijdt het touw door de ring van het halster. Dan loopt hij ook niet met een touw aan zijn halster door de bak.
MarcR schreef:_Dune_ schreef:Eens met MarcR (heb zijn bericht niet gelezen, maar dit verhaal zit volgens mij standaard onder zijn CTRL V)
Ik moet spijtig genoeg mijn "verhaal" regelmatig herhalen daar de meerderheid van de problemen die zich stellen terug te voeren zijn op het zelfde probleem : bij de mensen die met paarden omgaan een gebrek aan inzicht in de leef- en denkwereld van paarden en daaruit voortvloeiend een gebrek aan opvoeding van de paarden.
suusje1996 schreef:MarcR schreef:
Ik moet spijtig genoeg mijn "verhaal" regelmatig herhalen daar de meerderheid van de problemen die zich stellen terug te voeren zijn op het zelfde probleem : bij de mensen die met paarden omgaan een gebrek aan inzicht in de leef- en denkwereld van paarden en daaruit voortvloeiend een gebrek aan opvoeding van de paarden.
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt
). Mijn paardje kwam gewoon elke dag de hele dag buiten.
fuego3 schreef:ik moet zeggen dat jou paardje ook wel erg weinig los loopt , even los van het feit of je daar verandering in kunt brengen of niet , die van mij zou ook gekke dingen gaan doen als hij maar 2 of 3 keer per week los kwam .
zo heb ik die van mij wegens het weer en een hele slechte bak deze winter ook eens een week op stal gehad , zonder dat ik toen de mogelijkheid had om hem los te gooien , toen was hij ook niet te genieten , en was ook tijdens de wandelingen aan het dribbelen , en deed soms ook een bokje.
een paard/ pony moet gewoon eigelijk dagelijk een aantal uren de energie kwijt kunnen. dan gaat het opvoeden ook stukken makkelijker.
_Dune_ schreef:Logisch dat je paard zich gaat vervelen. Paarden zijn kuddedieren en graasdieren. Zonder beide voelen ze zich niet veilig en valt er ook weinig te doen. Ik denk dat het gedrag van je paar als zou verbeteren als hij dagelijks geruime tijd buiten komt met soortgenoten en ruwvoer.
suusje1996 schreef:fuego3 schreef:ik moet zeggen dat jou paardje ook wel erg weinig los loopt , even los van het feit of je daar verandering in kunt brengen of niet , die van mij zou ook gekke dingen gaan doen als hij maar 2 of 3 keer per week los kwam .
zo heb ik die van mij wegens het weer en een hele slechte bak deze winter ook eens een week op stal gehad , zonder dat ik toen de mogelijkheid had om hem los te gooien , toen was hij ook niet te genieten , en was ook tijdens de wandelingen aan het dribbelen , en deed soms ook een bokje.
een paard/ pony moet gewoon eigelijk dagelijk een aantal uren de energie kwijt kunnen. dan gaat het opvoeden ook stukken makkelijker.
Daar heb je gelijk in. Ik heb het een half jaar geleden ook bijna dagelijks gedaan maar toen was hij niet meer vooruit te branden niet met rijden niks en uit verveling ging hij zand staan te eten en dat heb ik liever niet. Als ik hem te vaak los zet gaat hij zich echt vervelen ookal gooi ik er een bal of andere rare dingen bij hij gaat gewoon bij het hek staan dat hij eruit wilt. Daarom heb ik het naar zo weinig terug gebracht. Want als hij erin rent doet hij dat even snel gaat dan rollen rent 2 rondjes als hij te vaak is los geweest en gaat dan ook weer bij het hek staan, andere paarden erbij helpt ook niet. Dus daarom is het 2 a 3x per week. Ik vind wel dat je gelijk hebt en ik zou hem het liefste ook elke dag los zetten maar ik heb er geen zin in dat mijn beesie de volgende dag zandkoliek heeft. Ik hoop dat je het nu begrijpt