Aan jury's: Manen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elenore

Aan jury's: Manen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:23

Anoniem

Re: Aan jury's: Manen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:30

Ingevlochten muv fjord, anders gaat er wel een punt af..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:35

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:35

nee, hoor geen punten eraf. Kijk dit maar een na in het reglement.
ze mogen gewoon los hangen, mits aan 1 zijde en gelijk van lengte.

Met vlechten kan je echter wel de hals van je paard wat breder maken of wat meer oprichting geven door ze achter de oren net wat hoger te maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:38

Ik ben van mening dat een kwpn'er gewoon zijn manen ingevlochten moet hebben. Een haflinger, fjord, fries enz. mag de manen los. Maaaaaar, als je een haf of een fries zijn manen invlecht (hengstevlecht het liefste) dan ziet dat er gewoon een stuk mooier en verzorgder uit. De net komt dat gewoon een heel stuk beter uit. De lengtebuigingen zijn vele malen beter te zien, dus kan de jurie daarop beoordelen. Anders krijg je een 6 omdat de jury het niet kan zien of beoordelen.

Elenore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:50

Bedankt Tammy, dat topic had ik helaas nog niet gezien.

Ja, dat klopt. Het staat inderdaad wel netter als het paard is gevlochten. Bij een fries kan het inderdaad mooi staan als hun lange manen mooi verzorgd los hangen, maar een hengstenvlecht daarentegen staat nét wat netter vindt ik persoonlijk.

Jury: Inderdaad. Nog niet eens aangedacht. Ja zo kunnen sommige ruiters door middel van zulke knotjes het net wat meer laten lijken.

Over de lengtebuigingen: Ik snap wat je bedoeld, maar ik neem aan dat de jury heus wel kan zien of de lengtebuiging goed gereden wordt, ook al hangen de manen los, van welk type paard dan ook. Een goede jury of instructie zal dat heus wel snel opmerken, indien deze wel of niet goed gereden wordt.

Over de manen: ik dacht echt, zoals Relaxed al aangeeft, dat er een punt afgaat, aangezien de voorkeur naar ingevlochten gaat. Na bijv. een galoponderdeel, dan staan de loshangende manen weer alle kanten op en misschien niet meer netjes recht en aan één zijde. Dat lijkt dan weer minder net.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:53

Maar asls je paard een grote pluizenbol aan manen heeft waardoor een kant van de hals niet te zien is, dan kan je aan die kant de (on)juiste lengtebuiten toch ook niet zien... Je ziet dan geen enkele spier zitten...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:59

Ik heb een fjord x tuiger. Met lange manen. Zouden jullie die liever in knotjes of vlecht willen zien of los?
Ik heb tot nu toe altijd knotjes gemaakt, nu vlecht ik met draad en naald

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:03

tallechie schreef:
Ik heb een fjord x tuiger. Met lange manen. Zouden jullie die liever in knotjes of vlecht willen zien of los?
Ik heb tot nu toe altijd knotjes gemaakt, nu vlecht ik met draad en naald

Wat een leuke kruising, knotjes staan wel netjes bij hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:27

jury schreef:

Met vlechten kan je echter wel de hals van je paard wat breder maken of wat meer oprichting geven door ze achter de oren net wat hoger te maken.

En toch vind ik invlechten netter en er is meer werk aan besteed, dus dat beoordeel ik wel..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:31

Relaxed schreef:
jury schreef:

En toch vind ik invlechten netter en er is meer werk aan besteed, dus dat beoordeel ik wel..

Maar relaxed, dat is toch helemaal niet de bedoeling? Als er in het reglement staat dat het los hangend mag, moet de jury daar niets voor in mindering brengen. Als er iemand in een roze rijjasje verschijnt, terwijl jij helemaal niet van roze houdt, breng je dan ook een punt in mindering? Want de kleuren zijn vrijgegeven, dus mag ze in het roze starten.
Anders vind ik het bijvoorbeeld als het paard witte benen heeft, en die totaal niet gewassen zijn. Dan mag er van mij wel een punt af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:45

kleinvosje schreef:
Relaxed schreef:

Maar relaxed, dat is toch helemaal niet de bedoeling? Als er in het reglement staat dat het los hangend mag, moet de jury daar niets voor in mindering brengen. Als er iemand in een roze rijjasje verschijnt, terwijl jij helemaal niet van roze houdt, breng je dan ook een punt in mindering? Want de kleuren zijn vrijgegeven, dus mag ze in het roze starten.
Anders vind ik het bijvoorbeeld als het paard witte benen heeft, en die totaal niet gewassen zijn. Dan mag er van mij wel een punt af.

Nee hoor, als dat roze jasje ook netjes zit en schoon is, net als ieder andere kleur jasje, haal ik daar geen punten voor af :n Maar ik vind dat iemand die heeft ingevlochten hier duidelijk meer werk aan heeft besteed dan iemand die dit niet heeft gedaan.. Net als iemand die witte been wel of niet heeft gewassen. Laat ik het dus anders zeggen, iemand die heeft ingevlochten krijgt een punt erbij ;)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:54

En als de manen netjes gekamt en schoon zijn?
Vind het erg onlogisch wat je nu zegt.

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:05

@ relaxed.
voorbeeld: een haflinger met ontzettend vieze manen:
1: gooi er een hengstenvlecht in die goed gevlochten is, je hebt er bijna geen werk van en je ziet bijna niet meer dat ze vies zijn.
2: was de manen, kam ze helemaal netjes uit en laat ze los hangen omdat ze van nature heel mooi dik en bijna een meter lang zijn.

dan heb je toch echt meer werk aan het tweede, wat ik altijd doe als het weer het toelaat en dan heb ik toch regelmatig een 9 voor mijn verzorging terwijl ik ingevlochten toch gewoon een 7 of 8 krijg.
Als het weer het niet toelaat (vrieskou) doe ik het eerste

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:55

Maar een haflinger hoeft toch ook niet ingevlochten te worden? Relaxed heeft het denk ik over het "standaard" warmbloedpaard?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:58

Relaxed schreef:
jury schreef:

Ik heb meer werk aan het wassen en ontklitten van de manen van mijn haflinger dan aan het vlechten.
Als ik de manen vlecht was ik ze niet en doe ik er geen anti-klit in, want dan blijft het beter zitten.
Dus dat kost veel minder tijd en moeite dan wanneer ik ze los zou willen laten hangen.

Ik vind zelf manen in knotjes netter, behalve wanneer een paard/pony mooie lange manen heeft en deze een mooie uitstraling geven aan je paard.
Zeker paarden met veel behang zoals friezen of haflingers kunnen losse manen juist mooier zijn dan gevlochten.
Maar als je ze al getrokken hebt op handbreedte zou ik er mooie knotjes met naald en draad van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:43

Nogmaals, ik beoordeel wat ik zie.. Als ik dan idd een haflinger in de ring krijg met mooie witte/lichte manen die netjes zijn gekamt, dan zie ik ook dat er veel werk aan is besteed.. Dus haal ik er echt geen punt af :n Maar als ik een KWPN-er in de ring heb, vos, bruin of zwart en die is niet ingevlochten, dan vraag ik me af waarom iemand die moeite niet ff heeft genomen en dus vind ik dat iemand die die moeite wel heeft genomen best een punt extra mag krijgen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:18

Relaxed schreef:
Nogmaals, ik beoordeel wat ik zie.. Als ik dan idd een haflinger in de ring krijg met mooie witte/lichte manen die netjes zijn gekamt, dan zie ik ook dat er veel werk aan is besteed.. Dus haal ik er echt geen punt af :n Maar als ik een KWPN-er in de ring heb, vos, bruin of zwart en die is niet ingevlochten, dan vraag ik me af waarom iemand die moeite niet ff heeft genomen en dus vind ik dat iemand die die moeite wel heeft genomen best een punt extra mag krijgen..

Misschien omdat het paard er niet tegen kan dat de manen gevlochten worden o.i.d.? Ik vind dat je niet een punt af mag trekken terwijl het toegestaan is om ongevlochten in de ring te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:20

kleinvosje schreef:
Relaxed schreef:

Misschien omdat het paard er niet tegen kan dat de manen gevlochten worden o.i.d.? Ik vind dat je niet een punt af mag trekken terwijl het toegestaan is om ongevlochten in de ring te komen.

Tja en zo heeft iedereen wel redenen waarom iets wel of niet kan.. Daar kan je natuurlijk onmogelijk rekening mee houden vanuit het juryhok..

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:20

Peelie schreef:
Ik ben van mening dat een kwpn'er gewoon zijn manen ingevlochten moet hebben. Een haflinger, fjord, fries enz. mag de manen los. Maaaaaar, als je een haf of een fries zijn manen invlecht (hengstevlecht het liefste) dan ziet dat er gewoon een stuk mooier en verzorgder uit. De net komt dat gewoon een heel stuk beter uit. De lengtebuigingen zijn vele malen beter te zien, dus kan de jurie daarop beoordelen. Anders krijg je een 6 omdat de jury het niet kan zien of beoordelen.

vind ik ook het mooist!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:21

Mee eens, maar omdat je niet weet waarom, en omdat het wel toegestaan is, hoor je geen punt in mindering te brengen. Dit is mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:24

kleinvosje schreef:
Mee eens, maar omdat je niet weet waarom, en omdat het wel toegestaan is, hoor je geen punt in mindering te brengen. Dit is mijn mening...

Ik zei ook al dat ik geen punt in mindering breng, maar dat ik iemand die wel in heeft gevlochten of alles netjes gewassen en gekampt heeft een puntje extra geef :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:25

Dat komt op hetzelfde neer natuurlijk...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:56

Relexed, volgens mij jureer je dan niet confor de regels van de knhs en heb je een eigen regel gemaakt.
Lijkt me niet wenselijk.
Al deel ik wel je mening dat ik vlechten mooier vind maar het gaat niet om mijn persoonlijke mening.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:57

jury schreef:
Relexed, volgens mij jureer je dan niet confor de regels van de knhs en heb je een eigen regel gemaakt.
Lijkt me niet wenselijk.
Al deel ik wel je mening dat ik vlechten mooier vind maar het gaat niet om mijn persoonlijke mening.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!