coulash schreef:Er is maar 1 echte tip en die is eigenlijk al gegeven: maak een PLAN hoe je het aan wilt pakken en DOE dat vervolgens ook CONSEQUENT!!!
Je probeert van alles (goed bedoelt) en stopt er vervolgens ook zomaar weer mee: dan gaat die pony NOOIT begrijpen wat je bedoelt: want dáár gaat het om: je moet het zien als een oefening: je wilt je pony iets leren: in dit geval dat het niet de bedoeling is dat hij bijt!
Van boos worden leer je niets! Van duidelijk zeggen: NEE, dat wil ik niet kan hij (uiteindelijk) wel wat leren: maar geef hem de tijd!
Een muilkorf aandoen geeft hem dus ook nooit de kans om wat te leren!
Maak er een leuke oefening van; dan leer je er zelf ook van!
Belangrijke vraag: bijt hij omdat hij boos is? valt hij aan, zeg maar, of bijt hij, omdat hij eten wil en dankt dat je wat in je handen hebt?
De eerste bijt mag nl NOOIT:
je plan zou kunnen zijn om steeds als hij bijt heeeeel hard BOE! te roepen, jezzelf heel groot maken: een beetje naar voren leunen (in zijn richting) en op het moment dat je ZIEt dat hij DENKT: hej, ze bedoelt wat, maak je jezelf meteen klein en zeg je heel rustig: BRAAF.
Verder niet belonen, maar gewoon braaf zeggen en rustig blijven!
Het gaat erom, dat je hem beloont door zelf weer vriendelijkheid uit te stralen als hij het verdient!
En op het moment dat hij bijt strengheid uit te stralen.
Let op: je timing is het allerbelangrijkste!
Succes, Bianca
Bodhi bijt meer uit verveling je geeft hem een knuffel en het is hap, je staat naast hem (een paar minuten bijv.)
en hij gaat eerst knabbelen en dan hapt hij,
eerst dacht ik uit nieuwschierigheid maar ik heb hem nu ongeveer 3 jaar.
Dan is het toch geen nieuwschierigheid meer..?
Ik heb de tip met de zweep uitgevoerd en dat ging heel goed maar dat deed ik alleen bij het poetsen.
Ik moet wel zeggen dat hij véél minder bijt dan toen ik dit topic aanmaakte.