paard gekocht maar luchtzuiger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labjejunior

paard gekocht maar luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 16:33

Ik heb een jonge kwpn er gekocht laten keuren en goed gekeurd.Nu blijkt ze na 3 dagen bij mij luchttezuigen.
Is dit een reden om haar terug tedoen en mijn geld terug tekrijgen?Aan haar tanden is nog niets tezien.
Ik heb haar voor best veel geld gekocht wil ik haar nu evt verkopen ooit is het wel een luchtzuiger.
wat zijn mijn rechten?

kleinvosje

Re: paard gekocht maar luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:35

Heeft ze het vanaf het begin dat ze bij jou is gedaan, of pas na 3 dagen? Het kan ook door de stress kunnen komen, van bijvoorbeeld de verhuizing. Het kan best zijn dat ze het nog nooit eerder gedaan heeft, dan kun je de verkopers dus niets verwijten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:35

Als de oude eigenaar er niets over heeft gezegd...

labjejunior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 16:37

achteraf deed ze het gelijk maar toen is het niet zo door gedrongen bij mijn .Toen ben ik er op gaan letten toen zag ik ze het vaker doen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:38

Giolli schreef:

Dus?
Wat wil je hiermee zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:39

Het is een verborgen of verzwegen gebrek dan, volgens mij sta jij volledig in je recht als je het paard terug wilt doen, of een deel van je geld terug vraagt.
Je komt er ruim op tijd achter! Wel moet je het gelijk melden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:40

Ik zou sowieso even contact leggen met de vorige eigenaar, niet door laten schemeren dat ze het doet, maar meer zeggen dat je vergeten bent te vragen of ze nog stalgebreken e.d. heeft. Als ze dan zeggen van niet, confronteren met je bevindingen en kijken hoe ze daarop reageren.

Brainless

Heb je haar van een handelaar of van een particulier gekocht?

tootje71

Ik denk zelf dat dit een lastige situatie is..

De oude eigenaar kan beweren dat het paard het nooit heeft gedaan en dan sta je dan..

Helaas kan ik je niet helpen misschien je paard wat meer afleiding geven maar goed ik begrijp dat je flink baalt..

amies100

In principe kun je haar terugbrengen. Dit is een gebrek. Als het paard bij de vorige eigenaar bijvoorbeeld alleen maar in de wei heeft gestaan kan het natuurlijk zijn dat ze er echt niets vanaf wisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:41

De oude eigenaar even bellen en bespreken, dat lijkt me het handigst. Het zou heel goed door de verhuizing kunnen komen en voorheen bij de vorige eigenaar nooit gedaan hebben

Eet het paard verder wel goed en zit mooi in het haar?

Luchtzuigen hoeft geen ramp te betekenen. Kan goed zijn dat je er samen met de vorige eigenaar uit komt.

Ikzelf zou een luchtzuiger (mits in lichte mate) niet laten staan om die reden

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:41

_Sim_ schreef:
Giolli schreef:

Dus?
Wat wil je hiermee zeggen?

Dat als de oude eigenaar er niets over gezegd heeft het dus als ware verzwegen is.
Iets verzwijgen is volgens mij verboden (weet dat niet zeker!!) en daarom heb jij gewoon het recht om het paard terug te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:42

Laten staan is inderdaad niet nodig, maar het scheelt wel in de prijs. Helemaal als het een duur paard was, een luchtzuiger is toch minder waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:43

Shanna schreef:
Laten staan is inderdaad niet nodig, maar het scheelt wel in de prijs. Helemaal als het een duur paard was, een luchtzuiger is toch minder waard.

Maar wat de een een duur paard vind, vind de ander een normale prijsklasse ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:46

Heb je toen je het paard ging bezichtigen gevraagd naar stalgebreken?
Een verkoper moet eerlijk zijn over het paard, maar je hebt als koper ook onderzoeksplicht.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:48

Luchtzuigen is vaak een gevolg van een maagzweer, die weer kan ontstaan door stress! (verhuizing)
Luchtzuigen dus niet beperken door een band om te doen, dit is pure marteling!!
Medicatie is duur voor een maagzweer (geloof al gauw iets van €50,-), maar veel hooi en rust geven wil ook nog wel helpen.
Dus voordat je de vorige eigenaar aanvliegt...!

Wij hebben ook een paard gekocht die de tanden scheef afgesleten heeft van het luchtzuigen. Stond de laatste 8 maand van de verkoop op een wat 'slechtere' stal. Weinig buiten, donker.
Hij is nu 4 jaar bij ons en heeft het nooit weer gedaan!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:48

vonneke schreef:
Shanna schreef:

Maar wat de een een duur paard vind, vind de ander een normale prijsklasse ;)

Maar dan nog had ze voor dit paard minder betaald als ze van te voren wist dat het een luchtzuiger is. Los van of het paard duur is of niet. Het paard is gewoon minder waard als het een luchtzuiger is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:50

het is een verborgen gebrek, dus je mag haar terug brengen.

je kan misschien ook in overleg met de verkoper haar voor een andere prijs overnemen.

de tanden is nog niet het ergste maar is het een ernstige zuiger heb je ook kans op koliek etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:50

dat is helemaal waar Ir111.

Maar er is niet gezegd dat het dier het voorheen ook gedaan heeft. Kan goed een uiting van stress oid zijn. Hopelijk komt ze eruit met de eigenaar

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:54

Ik heb vorig jaar mijn paard verkocht. De nieuwe eigenaar meldde mij een paar dagen daarna dat hij luchtzuigt. Hij heeft dit bij mij nooit gedaan. Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet, maar zou idd heel goed stress kunnen zijn.

Wat ik vooral wil zeggen, het hoeft niet zo te zijn dat de vorige eigenaar dit verzweeg, misschien deed hij het daar helemaal niet. Ik zou het raar vinden als het als verborgen gebrek wordt gezien.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:54

terug brengen en geld terug. Als een paard binnen twee weken gaat luchtzuigen heeft hij het al gedaan mag je aannemen en is er sprake van een verborgen gebrek.
Of het komt door een maagzweer, eten, etc. hoef je helemaal niet bij stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:01

_lautje_ schreef:
terug brengen en geld terug. Als een paard binnen twee weken gaat luchtzuigen heeft hij het al gedaan mag je aannemen en is er sprake van een verborgen gebrek.
Of het komt door een maagzweer, eten, etc. hoef je helemaal niet bij stil te staan.

Dat is dus echt niet waar. Je mag helemaal niet aannemen dat het dier het altijd gedaan heeft! Dan zul je nog eens bedrogen uitkomen denk ik.

Mensen bij ons op stal hadden een super pony gekocht, deed luchtzuigen maar dat namen ze voor lief omdat hij zo goed in de sport liep.
Na 2 weken bij ons op stal gestaan te hebben heeft het dier NOOIT meer lucht gezogen terwijl hij het bij de vorige eigenaren ruim 2 jaar gedaan heeft

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:01

wreckh schreef:
Ik heb vorig jaar mijn paard verkocht. De nieuwe eigenaar meldde mij een paar dagen daarna dat hij luchtzuigt. Hij heeft dit bij mij nooit gedaan. Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet, maar zou idd heel goed stress kunnen zijn.

Wat ik vooral wil zeggen, het hoeft niet zo te zijn dat de vorige eigenaar dit verzweeg, misschien deed hij het daar helemaal niet. Ik zou het raar vinden als het als verborgen gebrek wordt gezien.

Hoe is dit uiteindelijk opgelost?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:04

Geen probleem van gemaakt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:12

Vonneke: en toch denk ik dat je met een beroep op bedrog (zal lastig zijn), maar vooral dwaling hier een heel eind gaat komen. De overeenkomst is dan gewoon vernietigbaar.