Bitloos wedstrijden rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Bitloos wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 22:58

Mijn vriendin wil binnenkort wedstrijden gaan rijden maar zei rijdt altijd bitloos.
Nou was haar vraag mag je ook bitloos rijden op gewone wedstrijden of moet je persé aan bitloze wedstrijden meedoen?
Ze start gewoon in B dressuur en wil ook gaan springen zodra ze dit mag gaan doen.

Alvast bedankt
Shari & Joycee

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:05

Hoi
ik wil ook bitloos gaan starten. De proeven zijn hetzelfde alleen over de aanleuning is het anders.
Ik had op de site van de knhs gekeken bij wedstrijd kalender en daar kan je dus ook aangeven dat je bitloos wil starten.
Dat had ik dus gedaan en ik zag dat je op de wedstrijden hier in de omgeving bijna allemaal kon starten. Dat vond ik vreemd omdat er bij de knhs staat dat er een aparte jury moet zijn.
en er maar 23 jury's zijn die mogen jureren
Heb dus de knhs een mailtje gestuurd en die gaven als antwoord, dat je in het vraag programma moet kijken of er bitloos kan worden gestart.
Ik ben er nog niet verder mee gegaan met het uitzoeken omdat ik eerst nog op vakantie ga.
Dus hoe het verder zit weet ik dus niet.
Het is wel zo als er minder als 4 combinatie's bitloos zijn die bij de gewone worden gedaan.
Ik ga dit topic ff volgen.

kleinvosje

Re: Bitloos wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:08

Er moet inderdaad een aparte jury voor zijn, da t is een gewone jury die bitloos-bevoegdheid heeft gehaald. De wedstrijd organiserende vereniging moet dat in het vraagprogramma melden. Je kunt dus niet zomaar aan elke wedstrijd deelnemen.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:09

Okee, ja mijn vriendin wil ook bitloos starten alleen er is maar 1 bitloze wedstrijd deze maand in Zuid-Holland en daar zijn de inschrijvingen al voor gesloten en het is te ver weg:P dus ze vroeg zich af of ze bitloos mocht starten bij normale wedstrijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:11

Nee, dat mag dus niet~!

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:12

Oké bedankt voor het antwoorden :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:12

Graag gedaan!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:34

Best wel raar dat je niet zonder bit kan het is toch je eigen keuze of je met bit rij of niet? zonder bit is natuurlijk veel moeilijker maarja het blijf je eigen keuzen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:35

Ja, je mag ook wel zelf kiezen, maar je kan niet bitloos rijden bij een jurylid die niet bevoegd is om bitloos te jureren. Zonder bit is niet zonder meer moeilijker te rijden, dat vind ik een foute opmerking!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:38

moonforever schreef:
Best wel raar dat je niet zonder bit kan het is toch je eigen keuze of je met bit rij of niet? zonder bit is natuurlijk veel moeilijker maarja het blijf je eigen keuzen!

Dat is natuurlijk onzin. Het ligt geheel aan het paard. Het 1 reageerd beter op bit en de andere op bitloos waar ook weer verschillende optomingen van zijn die anders inwerken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:51

Shari_Becker schreef:
Okee, ja mijn vriendin wil ook bitloos starten alleen er is maar 1 bitloze wedstrijd deze maand in Zuid-Holland en daar zijn de inschrijvingen al voor gesloten en het is te ver weg:P dus ze vroeg zich af of ze bitloos mocht starten bij normale wedstrijden.

volgens mij mag dit gewoon, alleen als er geen speciale bitloos-rubriek is, word je in handicap met de normale ruiters gerekend.
dit zou je denk ik even moeten overleggen met de organisatie, gewoon even bellen en vragen of het zou mogen :)

onderling en FNRS mag sowieso altijd bitloos gestart worden, ik rijd onderling (heb geen auto waar een trailer achter kan, dus ik kom niet zo ver :+ ) L2 zonder bit, ook de F proeven mogen met de gangbare bitloze hoofdstellen gereden worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:01

kleinvosje schreef:
Ja, je mag ook wel zelf kiezen, maar je kan niet bitloos rijden bij een jurylid die niet bevoegd is om bitloos te jureren. Zonder bit is niet zonder meer moeilijker te rijden, dat vind ik een foute opmerking!

Maar waarom zou een 'gewoon' jurylid bitloos niet mogen jureren; wat is de gedachtegang van de KNHS daarachter?
Ik snap dat werkelijk niet...

Hoe werkt zo een handicap dan? :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:01

De aanleuning en contact zijn anders, worden op een andere manier tot stand gebracht. Ik heb zelf totaal geen verstand van bitloos rijden, kan het daarom ook niet goed beoordelen. Er zijn bijscholingen geweest voor juryleden die ook bitloos wilden jureren.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 08:58

ik vind er niks anders aan als de aanleuning en contact ik heb allebei gedaan maar merk verschil niet tussen het rijden!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:26

Tja, ze zullen vanuit de KNHS echt niet voor niets een bijscholing voor bitloos jureren instellen, er zal dus echt verschil in zitten...

xBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:12

Bij sommige wedstrijden kun je gewoon starten tussen de mensen die wel met bit rijden, voorzover ik weet. Volgensmij moet je ook met een bepaald hoofdstel rijden, je kunt niet met een NH aankomen zetten :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:50

xBoefje schreef:
Bij sommige wedstrijden kun je gewoon starten tussen de mensen die wel met bit rijden, voorzover ik weet. Volgensmij moet je ook met een bepaald hoofdstel rijden, je kunt niet met een NH aankomen zetten :+

Even lezen wat ik eerder al schreef, mag alleen als de jury bevoegd is bitloos te jureren. De hoofdstellen staan als het goed is vernoemd in het reglement.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:45

Je mag bij een gewone wedstrijd NIET bitloos starten, ook niet HC. Ik heb dit toevallig vorige week nog nagevraagd bij de KNHS. Voor een overzicht van bitloos wedstrijd zie www.bitloos.nl

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:23

Als je wilt dat je punten geregistreerd worden, dan moet je starten bij een jurylid dat de bijscholing heeft gedaan (en de rubriek moet in het vraagprogramma zijn opgenomen natuurlijk). Er zijn aparte protocollen voor (t/m L2).

Bij de bewuste bijscholing is verteld dat bitloos starten op een hoger niveau (of bij niet-bevoegde juryleden) wel HC mag, dus ik snap niet dat ze nu een ander antwoord geven.
Ik weet het nog goed, omdat ik er zelf zo'n punt van gemaakt heb, dat ze de 'gewone' juryleden wel goed moeten informeren namelijk.
:?
Laatst bijgewerkt door WestBest op 06-03-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:25

@westbest, kijk even naar de post boven je, Frensie heeft het nagevraagd, maar je nag dus ook niet HC starten bij een niet-bevoegd jurylid...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:26

kleinvosje: ik las het net :D Zie mijn edit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:28

Dat snap ik dan ook niet. Ik ben jurylid, maar weet niet beter of dat ik geen bitloos mag beoordelen, ook niet HC...Typisch KNHS...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:32

Ik ga er deze week een telefoontje aan wagen :j
(alleen al uit nieuwsgierigheid of ik dan weer een ander antwoord ga krijgen :+ )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:34

Haha, ja, das goed, laat het maar weten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:36

Het resultaat zou hetzelfde moeten zijn met of zonder bit, maar ineens hebben de juryleden er een aparte cursus voor nodig :?. Maar ja laat ik niet te hard mopperen, we zijn tenslotte het 1e land ter wereld waar dit kan :D