Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:32

Beste bokkers,

Afgelopen weekend had ik wedstrijd. Zat in de laatste groep, en was met nog 3 andere ruiters in die groep.
Lady en ik starten B dressuur.

Ik was als laatste aan de beurt van allemaal, en had de anderen voor mij wel zien rijden. Zeer nette proeven!
Mijn proef zelf ging ook wel aardig, maar had het idee dat de meiden voor mij beter hadden gereden.

Bij de prijs uitreiking was ik verbazing wekkend 1e geworden met 177.
Die na mij kwamen hadden 171 en 169!

Wij waren allemaal erg verbaast, en konden er niet met ons hoofd bij.
En ik kon er helemaal niet bij dat ik hoger dan hun had. En dat geen van ons een winstpunt had.

De jury zat aan de bar koffie te drinken, en we zijn er heen gegaan.
We hebben hem gevraagd waarom de punten zo laag waren voor echt een hele nette proef.
Hij kon er geen commentaar op geven omdat hij de proeven niet meer voor zich kon halen. (prijs uitreiking was kwartier na mijn proef)

We hebben het er nog even over gehad, dat het niet de 1e keer voor hem was (man was bijna 60 denk ik, dus dat het niet de 1e keer voor hem was geloofden we wel)

We hebben hem vriendelijk bedankt, en zijn weg gegaan.

Maar goed, nu mijn vraag aan jullie.
Stappen jullie wel eens op de jury af met een vraag over je punten of proef, of commentaar over de punten? Of met de vraag wat er nou beter moest ect?
Ik denk dat er best wel jury's zijn die het kunnen waarderen dat je er wat over vraagt. Maar dat had helaas deze man niet echt.

Ben benieuwd!

Mizoan

Re: Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:37

Ik zou willen dat ruiters op mij afstappen na de prijsuitreiking ipv onderling discussieren en allerlei rare uitspraken te doen over de jury :+ Als ruiter ben ik ook wel eens om verheldering gaan vragen!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:40

:Y) ik zou graag op jury afstappen maar 9 van de 10 zijn al weg voordat ik mijn punten heb.. :Y)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:41

Ik ga zeker wel eens langs de jury als ik niet in mijn punten kan komen. Maar ik heb helaas vaak genoeg meegemaakt dat als ik iets wilde vragen dat ze dan nergens meer te vinden waren! Zelf secretariaat is dan de jury kwijt:O. Maar meestal zitten ze er wel, maar vaak heb ik dan juist geen vragen over het resultaat op het papiertje...lastig maarja

sjorsie

Ik heb het ookwel eens gedaan, ik had een keer super gereden, mijn instructie las voor, alles ging goed ook stalgenootjes (waaronder een andere Z jury) zeiden het, toen kreeg ik de punten en ik had haast een verliespunt zo weinig, ik werd helemaal boos dat er stond dat de galop niet zo was, hij had me hier een 4 voor gegeven terwijl ik normaal altijd een 8 voor de galop en en een 7 voor de stap en draf kreeg, maar die man wilde alleen zichzelf horen, dus maar weer weggelopen.
Maar ik ben het ook een keer gaan vragen aan een ander jurylid en die gaf me bijna een complete dressuurles als antwoord zo enthousiast was die, maar die zei ook dat het paard enorm veel aanleg had maar wij elkaar nog niet overal begrepen, daar kan je wat mee.
Het verschilt dus enorm per persoon.

crabbybitch

Mijn dochter heeft ooit 1 keer een jurylid gevraagd naar zijn manier van punten.
Voor haar gevoel had ze ook een hele fijne proef gereden en hele slechte punten gekregen.
Een idd ook wat oudere man gaf als antwoord:tsja meisje,jij hebt een heel mooi paard en je rijd je punten toch wel.Die anderen krijgen bij een andere jury nooit een wp dus dat is zielig!! :7 :7 :7

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:18

Ik heb het ook eens gedaan. Maar dit jurylid was alweer in zijn hokje aan het jureren. De vereniging had de prijsuiteiking 5 minuten na de pauze gedaan. En zou 2 uur moeten wachten tja sorry. MAar meneer wist ook niet meer wie ik was enz enz.
TJa laat maar.
Had 2 gelijke proeven gereden die dat en er zat 30 punten verschil in. EN wilde een verklaring.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:19

Ik wilde laatst naar een jury lopen die mij echt mega veel punten had gegeven.
Dat (bijna winst) vond ik niet geloofwaardig overkomen voor een proef die net boven verlies zat.
Helaas moest ik na haar direct zelf jureren en had ik problemen met papieren van een deelneemster in mijn ring en daardoor geen tijd om er verder naar te vragen.

Als jury baal ik altijd enorm van die praatjes achter mijn rug om (vaak direct bij het zien van het eindresultaat zonder het lezen van het commentaar en dan op een geluidniveau dat ik het toch ook wel kan horen). De laatste x dat ik dat meemaakte heb ik op een iets harder niveau door de kantine gezegd dat mopperen op de jury mag maar pas nadat er met die jury zelf over gesproken is.

9 vd 10 keer komt er niemand naar je toe na de prijsuitreiking. Dat nodigt dan ook niet uit om langer te blijven (niet overal is de prijsuitreiking binnen 15 minuten na de laatste proef). Vaak ga ik zelf actief naar de ruiters toe en vraag of ze de punten herkennen. Dat levert vaak hele leuke gesprekken op en maakt het voor de ruiters de volgende x makkelijker om zelf naar de jury te stappen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:21

jury schreef:
Ik wilde laatst naar een jury lopen die mij echt mega veel punten had gegeven.
Dat (bijna winst) vond ik niet geloofwaardig overkomen voor een proef die net boven verlies zat.
Helaas moest ik na haar direct zelf jureren en had ik problemen met papieren van een deelneemster in mijn ring en daardoor geen tijd om er verder naar te vragen.

Als jury baal ik altijd enorm van die praatjes achter mijn rug om (vaak direct bij het zien van het eindresultaat zonder het lezen van het commentaar en dan op een geluidniveau dat ik het toch ook wel kan horen). De laatste x dat ik dat meemaakte heb ik op een iets harder niveau door de kantine gezegd dat mopperen op de jury mag maar pas nadat er met die jury zelf over gesproken is.

9 vd 10 keer komt er niemand naar je toe na de prijsuitreiking. Dat nodigt dan ook niet uit om langer te blijven (niet overal is de prijsuitreiking binnen 15 minuten na de laatste proef). Vaak ga ik zelf actief naar de ruiters toe en vraag of ze de punten herkennen. Dat levert vaak hele leuke gesprekken op en maakt het voor de ruiters de volgende x makkelijker om zelf naar de jury te stappen.

dat is leuk daar kan je wat mee maar er zijn ook een flink aantal m.n. oudere juryleden die zo zuur naar je kijken, dat je al gauw denkt laat maar dat word toch niets

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:26

Ik zou daar dan wat van zeggen.
Zo iets van, mijnheer, ik zit hier echt mee, maar u kijkt erbij alsof u nog spontaan het maagzuur krijgt als u aan mijn proef moet denken. Wat kan ik doen om dat een volgende x te voorkomen?

Je betaald een hoopgeld voor die proeven dan mag je ook het maximale vragen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:30

dat is waar het is duur genoeg allemaal

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:33

Bij buitenwedstrijden blijf ik altijd even staan bij de auto als ik met de proef klaar ben. Als ze zelf iets willen zeggen, dan hoor ik dat graag. Meestal zeggen ze dan ook wel direct of zij iets drastisch hebben gezien.
Binnen is dat wat lastiger en heb binnen ook altijd andere ideeën bij de punten..

Laatste tijd maar 1 keer echt naar een jury gegaan (die toevallig de prijsuitreiking ook deed) om te vragen waarom iedereen een 7 of een 8 had voor verzorging en ik slechts een 6. Zijn commentaar: je had de benen niet gewassen.
Nou heb ik een bonte met hoge witte benen. Ik MOET de benen wel wassen, anders durf ik me niet eens ergens buiten mijn eigen stal te vertonen. Helaas voor mij was het hartje winter, drogen de benen amper tot niet en was de inrijbak gevuld met donkerbruin zand... Toen ik de jury dat zei, antwoordde hij droog 'als ik met iedereen rekening moet gaan houden, blijven we bezig'.
Vond het niet eerlijk, dus ben maar snel naar de M1 gegaan..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:40

Ik krijg ook nooit iemand die na de proef vragen komt stellen. Weet niet of dat komt omdat het commentaar duidelijk genoeg is (ik laat eigenlijk altijd zo'n beetje de hele coupon vol schrijven) of dat deelnemers dat om de één of andere manier toch niet durven.

Ik moet trouwens ook wel eerlijk zeggen dat ik me aan het eind van de ochtend/middag ook niet iedereen meer voor de geest kan halen hoor. De extreem goeden of de duidelijk minderen vaak wel. Ook de proeven waar iets bijzonders mee was wel. Maar de middenmoot (waar, met alle respect, ook veel vijfjes/zesjes-proeven tussen zitten) kan ik me vaak niet allemaal meer stuk voor stuk voor de geest halen.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:43

Ik zou het normaal nooit durven maar heb het dit weekend toch gedaan.
( Het was blijkbaar ook geen echte jury, ik denk dat ze niemand anders vonden. Het was dan ook een oefenwedstrijd)
Het is een reeks van oefenwedstrijdjes, allemaal georganiseerd op en door éénzelfde manege.
Het zijn dan ook elke keer ongeveer dezelfde deelnemers. Dus je kan zo al wat inschatten wie de grote concurrenten zijn enzo.

Nu had ik vorige keer een redelijk slechte proef gereden. Ik was toch nog eerst en haalde iets van een 67%.
De proef op zich was net gereden maar mijn paard was wat aan het wringen dus kon ik er niet echt aan rijden.

Deze zondag had ik echt een heel goede proef gereden! Ik was echt blij en ik ben niet snel blij over een proef. Resultaat 61% en een 7de plaats? Dit maakte me opzich nog niet zo veel uit, maar ik had toevallig één van de proeven gezien van iemand die voor mij was( 3 plaatsen) en sorry dat was echt een slechte proef. :( Ik ga hier niet te grof zijn want ik heb er zo mijn gedacht over maar daar gaat het hier niet over.

Mijn blad stond vol met 5jes zonder commentaar. Mijn overgangen draf- halt elke keer een 5 plus commentaar "in 2 tijden". Al een geluk heb ik zo een lieve vriend die elke keer mijn proeven filmt! Ik herbekijk dat filmpje en dat waren echt mooie overgangen. In 1 keer en vierkant.

Ik ben dus aan de vriendelijke meneer om uitleg gaan vragen. Hij wou mij ook afwimpelen met " ik weet dat niet meer" "ik heb er zoveel gejureert vandaag" Dus ik laat mijn camera zien en zeg meneer geef nu eens gewoon commentaar hierop.

Hij kijkt ik kom binnen op het filmpje en groet. Die meneer in kwestie: "amai mooie overgang, mooi vierkant" ik zeg: Meneer een 5?
Euh.. Dochter zat er naast en zij zegt:" waarsschijnlijk over stap gegaan".
Ik zei kijk nog eens: geen stap. Die man zegt en ik zweer het e! :(:) "Uw overgang was te bruut. Een goede overgang draf-halt gaat men over stap!"
Op dat moment heb ik me echt moeten inhouden om niet te beginnen lachen. Ik zei "meneer ik heb thuis een boek liggen over dressuur en daar staat in dat de n°1 gemaakte fout is dat men eerst over stap gaat bij die overgang.
Toen werd hij boos en zei dat ik hem dan maar eens moest jureren.
Ik had dit waarsschijnlijk niet moeten zeggen dat is waar, maar komaan seg! over stap?

Er waren nog zo een aantal dingen waaraan ik merkte dat hij er gewoon echt niets van kende maar dat ga ik jullie allemaal besparen. Ik heb uiteindelijk wel goed gelachen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:52

Over het algemeen kan ik me wel in de puntgeving van de jury's vinden en ook in het commentaar. Ik ben er ook compleet op ingesteld dat juryleden totaal verschillen van elkaar vaak en dat ik gewoon zelf niet kan inschatten hoeveel punten ik krijg. De een kijkt anders naar een proef naar een andere en de een ziet meer dan een ander, het blijven mensen (joh!).

Maar afgelopen weekend had ik het graag willen gaan vragen. Was wel mijn allereerste keer L1 ooit, maar er stond commentaar bij die ik niet kon plaatsen bij mijn proef. Bijvoorbeeld dat met wijken de achterhand voor de voorhand was. Ik wist wel dat het wijken niet perfect was, maar ik zou zweren dat juist de achterhand niet goed meekwam. Dat was dus 4 maal een 4.
In de galop schrok mijn paard van een waterval die buiten plaatsvond (het regende erg hard en in 1 hoek was het heel hard te horen) en sprong opzij en zette de run erin voordat we terug moesten naar de draf. Ik had nog genoeg tijd om haar rustig op de hoefslag te krijgen en vlakvoor de laatste letter waren we rustig in draf. Was ook een dikke onvoldoende, wat ik persoonlijk niet zo aardig vond, er stond ook geen commentaar bij. Dus ik had graag willen weten of dat daadwerkelijk met het schrikken te maken had of dat er iets anders niet goed genoeg was. Dat zal waarschijnlijk wel zo geweest zijn, ik ben dan weer zo dat ik de jury wel de voordeel van de twijfel wil geven, maar toch. Met het wijken ook, misschien heb ik het zelf wel gewoon fout. En zo waren er nog een paar dingetjes.
Maar de jury ging gelijk door met het jureren van een volgende klasse, dus de mogelijkheid was er niet, of ik had nog 2 uur moeten wachten en het werd al laat dus ik dacht laat maar. Maar als ik de kans had gehad, had ik het in dit geval zeker gedaan!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:57

Ik weet even niet zo gauw waar brummen ligt, maar wijken doe je toch maar 2x, hoe kun je dan 2 x een 4 krijgen? Of ligt Brummen in Belgie? :o

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:57

jury schreef:
Ik weet even niet zo gauw waar brummen ligt, maar wijken doe je toch maar 2x, hoe kun je dan 2 x een 4 krijgen? Of ligt Brummen in Belgie? :o

Haha sorry, ik had 2 proefjes gereden, en dan 2 keer per proef wijken ;)
Brummen ligt in Nederland! :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:11

o ja, daar had ik weer even niet aangedacht :o :o

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:25

Ik ga meestal niet naar het jurylid toe. Als er commentaar bij staat kan ik me daar op zich wel in vinden.
Laatst had ik 2 keer zelfde jury (2 wedstrijden) en tja daar had ik best commentaar kunnen gaan vragen maar had er weinig zin in.
Mijn proef was geen winst waard maar om zo afgestraft te worden in het L1. Was ietsjes te.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:48

Wat het kost om wedstrijden te starten heeft wat mij betreft niets te maken met of je de jury wel of niet kunt benaderen, je betaalt niet voor het commentaar maar je betaalt inschrijfgeld voor een wedstrijd

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:04

miep1979 schreef:
Ik zou willen dat ruiters op mij afstappen na de prijsuitreiking ipv onderling discussieren en allerlei rare uitspraken te doen over de jury :+ Als ruiter ben ik ook wel eens om verheldering gaan vragen!

Hier precies hetzelfde hoor, ik bijt echt niet :D ! En dan zit ik er tenminste ook niet voor niks!
Wat ik graag doe is helpen met de prijsuitreiking, je verkleint dan de afstand ook weer wat en je kunt evt. een algemeen praatje houden voor ze beginnen.

En als ruiter maak ik als ik de kans heb even een praatje met de jury :j

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:09

@Fiija: ik weet niet in welke klasse en welk land (ik vermoed België) je rijdt, maar in Nederland dienen in de B en de L de overgangen progressief gereden te worden. M.a.w. van draf naar halthouden via de stap. Pas in het M dienen de overgangen niet-progressief (dus in 1 keer van draf naar halthouden) gereden te worden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:10

Remember schreef:
[Wat ik graag doe is helpen met de prijsuitreiking, je verkleint dan de afstand ook weer wat en je kunt evt. een algemeen praatje houden voor ze beginnen.

Dat doe ik ook vaak. Wordt door de organisatie (en hopelijk ook door de deelnemers) ook vaak erg op prijs gesteld.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:16

carmab schreef:
Wat het kost om wedstrijden te starten heeft wat mij betreft niets te maken met of je de jury wel of niet kunt benaderen, je betaalt niet voor het commentaar maar je betaalt inschrijfgeld voor een wedstrijd

als je het zo zegt kan er net zo goed een computer punten lopen te geven, juist aan het commentaar heb je wat en waar je als het goed is weer verder mee kan

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:16

Bij mij ligt het eraan, als ik écht een slechte proef rij (door veeeeeel te veel spanning etc) groet ik af en ga ik sowieso naar de jury. Als ik heel duidelijk steeds 1 specifiek probleem tegen kom in mijn proef vraag ik ook wat hij/zij daar van vind en wat een oplossing zou zijn. Maar als ik gewoon voor mijn gevoel goed heb gereden vraag ik niks, zijn mijn punten dramatisch laag dan kan ik meestal ook wel uit het commentaar opmaken waarom dat is en ga ik ook niet in discussie.