Vreemd gedrag op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Vreemd gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:55

Hoi bokkers,

Toch maar even advies vragen...
Ik heb een KWPN-merrie van 11 jaar. Zij komt het hele jaar door buiten in de wei. In de zomer wordt dit opgebouwd naar 24/7 en in de winter is dit ongeveer 6 uur per dag.

Ongeveer een jaar geleden zijn er nieuwe stallen gebouwd en is ze op een nieuw plekje gekomen. Ik heb toen een hoekstal gekregen. Aan haar linkerkant staat een inmiddels ex-weidemaatje en aan de rechterkant was een poetsplaats. Tegenover haar stond weer een rij stallen. Deze plek leek me voor haar erg prettig omdat ze maar een paard naast haar had staan. Helaas was ze toch erg onrustig. Zo knaagde ze aan het isolatiemateriaal van de waterleidingen, trapte haar voerbak en liksteen eraf. Vloog ineens half over haar staldeur heen en had met eten steeds ruzie met haar buurvrouw (omhoog komen, bijten in de tralies, trappen). Regelmatig gleed ze onderuit door haar vreemde acties. Soms was ze en tijd rustig en vervolgens kwam het gedrag weer terug. Nadat ze haar staldeur er half uit getrapt heeft, heb ik haar verhuisd naar een andere box.

Deze box had tralies voor de deur (ze kan haar hoofd dus niet door de staldeur steken) en ze stond naast een weidemaatje. Ze stond meteen een stuk rustiger. Tegenover haar staan geen paarden. Inmiddels heeft ze rechts naast haar ook een stalmaatje gekregen (links is haar weidemaatje). Mijn merrie en haar buurvrouw hebben regelmatig ruzie. Dit komt met name voor als ze beide geen eten hebben of rond voertijd. Mijn merrie heeft haar voer (wij voeren zelf) en haar buurvrouw nog niet. Mijn merrie bijt dan in de tralies, komt omhoog of trapt/bokt tegen de muur of boxwand. Ook dit was met vlagen. Helaas is ze afgelopen maandag weer uit haar plaat gegaan en heeft (vraag me niet hoe) met haar voorbeen haar waterbak (een geëmaileerde ijzeren) eraf getrapt. Gevolg: knie dik en schaafwondje. Ik word er een beetje moedeloos van. Deze problemen had ze nooit en sinds de nieuwe stallen wil het niet.

Mijn merrie heeft een speelbal met voer in haar stal als bezigheidstherapie. Deze is elke dag ook echt leeg. Daarnaast krijgt ze bij binnenkomst (+- 16.30) hooi, kwartje brok en halve schep muesli. Vervolgens om 22.00 nog een portie hooi. Daarna krijgt ze om 07.00 voer (kwartje biks, halfje muesli) en hooi en gaan ze rond tussen 10.00 en 12.00 de wei op. Ze staat op zaagsel dus ik strooi nu wat stro op het zaagsel dat ze wat te knabbelen heeft. Ik heb inmiddels ook een wilgentak neergelegd en ze heeft een liksteen.

Mijn merrie krijgt zeker 5x per week beweging. Variërend van bosrit, dressuur, (vrij)springen en longeren.
Ik kan natuurlijk kijken of ik haar nog een box kan opschuiven en een stalgenootje wil wisselen zodat haar enige buurvrouw haar weidemaatje is. Maar anderzijds vraag ik me ook af waar dit gedrag vandaan komt. In de wei is het een dominante merrie (naar alle paarden) en staat ze momenteel met 2 andere merrie's. Daarnaast heeft ze neuscontact met 5 ruinen en 1 merrie.

Wie o wie heeft enig idee? Moet ik een hooinet kopen zodat ze langer over haar hooi doet? Of?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:59

tja,zoals ik het lees heeft ze wel wat last van voernijd en zou ze gebaat zijn bij onbeperkt ruwvoer.
kijk eventueel naar wat ouder hooi met minder voedingswaarde zoadt je daar lekker veel van geven kunt zonder dat ze dik word.
een hooinet kan ook,daar zijn ze wel wat langer mee bezig

hoe is ze eigenlijk met de hengstigheid?
verloopt dat allemaal normaal?
sommige merries kunnen wat last hebben van hun hormonen waardoor ze zo kribbig kunnen worden

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:54

De 'ellende' is dat ze maar beperkt ruwvoer mag van de staleigenaresse. Ze krijgt bij binnenkomst, in de avond en ochtend een vol emmertje en dan heb ik het over deze: Afbeelding .
Die van de action zijn groter dan deze (mocht je die kennen). Eerder propte ik deze stampvol maar dat mag niet meer. Op is dus op...

Ze is met enige regelmaat hengstig maar is dan in gedrag niet anders dan normaal. Op de eerder geschreven momenten is ze niet hengstig. Ze trekt enkel wat meer naar de ruinen maar meer ook niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:01

het is jouw paard toch?
als jij wilt dat ze meer krijgt dan moet ze meer krijgen.
jij betaald voor stalling voor je paard en daar hoort zoveel ruwvoer bij als het dier nodig heeft.

zou dus zeker met de stalhouder om tafel gaan dat ze meer voer moet omdat ze zo kribbig is.
maar er zijn dus paarden die gewoon echt geen andere paarden naast zich kunnen hebben.

probeer eens wat uit, meer voer, andere buren, andere stal?

Sammetje_

Re: Vreemd gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 10:31

Ja maar wegens staluitbreiding is de eigenaresse bang dat er te weinig hooi is. Ik heb onlangs al te horen gekregen dat zo'n vol emmertje echt teveel was. Ik ben nu dus maar wat stro aan het bijvoeren. Maar misschien is het toch een idee om toch nog eens met haar om tafel te gaan zitten. Het lijkt ook het meest voor te komen wanneer beide paarden geen eten meer hebben.

Helaas is er geen andere box vrij dus ik kan haar niet verhuizen. Meer voer in de vorm van hooi is dus een optie.
Toch viel me vanmorgen weer op dat het niet alleen mijn merrie betreft (die stond vanmorgen juist rustig). Een andere merrie liep gigantisch te bokken in stal, zo ook over haar staldeur en bleef bijna met beide benen hangen. De hele rij is vrij onrustig zodra het ruwvoer op is (binnen een uurtje?) en dan staan ze nog ongeveer 2 à 4 uur binnen 'niets te doen'...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:38

jijzou voor je eigen paard extra luzerne kunnen geven als maag vulling
maar zo een emmertje hooi is in mijn ogen te weinig..
ik ken de wasmanden van de action daar voer ik mijn brokken in aan mijn paard

hooi voer ik een een easy fill zijn grote netten gaan ongeveer 4 a 5 kleine plakken in ik vul hem zo vol hij kan
en dan is mijn paard de volgende ochtnend nog aan het eten ..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 10:40

Ja daar dacht ik dus ook al aan! Luzerne of van die grasmix? Haal je die netten gewoon bij de paardendrogist of?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:41

Het is de verantwoordelijkheid van de stalhoudster om voldoende ruwvoer in te kopen, bot gezegd; Als je niet voldoende voorraad hebt kun je niet meer klanten aannemen.
In jouw geval, nu de situatie er eenmaal is, zou ik lucerne oid bijhalen zodat je paard toch wat langer aan haar eten kan staan.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:42

naar mijn idee wordt er echt te weinig gevoerd,
ik zou als het moet toch echt zelf bij kopen,
wel erg naief van je staleigenaar om te denken dat ze het wel kon redden met het hooi, en vervolgens blijkt dat niet te zijn,en bezuinigd ze op het hooi ten koste van de paarden,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:43

praat ook eens met je stalgenoten,het is toch vreemd dat de staleigenaresse bang is dat er te weinig hooi is wegens staluitbreiding?
dan moet er meer hooi komen en dat is heus nog wel te koop.

in verhouding ben je goedkoper uit als je hooi bij gaat geven dan een ander product :j

is er daar op stal een hooiopslag?
lucerne is een idee,maar hooi blijft toch de beste keus

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 10:45

Dblijham en Mariposa; jullie noemen wat ik ook denk. Ik baal hier inderdaad ook ontzettend van... Ik ben ook van mening dat er te weinig hooi wordt gevoerd. Ik moest nu aankijken of ze in zou vallen. Als ze in zou vallen moest ik maar weer meer gaan geven... :\

Hebben jullie enig idee hoeveel eigen hooi kost? En wat zou eventueel beter zijn; luzerne of grasmix?

@Ellepel: Ze halen het hooi van eigen land... De stalgenoten balen er ook van en er is al een flinke discussie over geweest maar dat heeft helaas vrij weinig verandert (daarom voer ik nu maar stro bij)...

Ik ben wel erg benieuwd naar de prijzen van hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:46

Ongelofelijk wat een stupiditeit bij die stalhoudster... Minder hooi geven omdat er meer paarden zijn en je anders misschien te weinig hebt. zulke mensen moesten een enorme trap onder hun reet krijgen en direct uit hun functie ontheven worden. Laat die maar chips gaan inpakken bij de Croky in plaats van voor dieren gaan zorgen...

Ik zou zeggen: een pittig gesprek met stalhoudster, en anders met spoed naar een andere stal wegens wanprestatie stalhouder.
Paard geeft potverdorie duidelijk aan dat het niet goed gaat en dan krijg je zo'n stomme reactie...

Ik zou zo'n stalhouder 1 kans geven en wel vanaf NU en anders was ik van 't weekeinde nog weg.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:47

Ja, idd misschien zelf een baaltje bijkopen en thuis in de schuur?
Elke dag in een vuilniszak wat meenemen.

Niet leuk voor je paard, maar als je de zijkant nu is dicht maakt als ze eet? Met een deken bijvoorbeeld zodat ze de buurvrouw niet ziet?
Bij ons hebben een aantal paarden ook behoorlijk voedernijd, de drinkbakken vlogen je ook om de oren (met geknapte waterleidingen als gevolg). Die hebben een deel van de tralies dicht (naast de voerbakken). Wanneer ze eten zien ze elkaar nu niet.

Bij ons kost een baaltje hooi 3,50. Is idd overal anders maar heel duur is het dus niet.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 03-03-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:48

De hooiprijzen zullen verspreid over het land behoorlijk wisselen nu, ik zou MP in de gaten houden. Mag je daar eigen hooi opslaan?
Als je paard nog niet afvalt op dit rantsoen is een grasmix misschien geschikter als lucerne, in lucerne zit meer eiwit.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:49

maar een emmertje hooi? :oo
mijn paardjes (1 E- en 2 D-pony's) krijgen per dag samen dik 30 kg hooi...
en dan nog in fijnmazige hooinetten, anders doen ze daar niet eens de helft van de dag mee :=
ik snap wel dat de staleigenaresse het hooi liever rantsoeneert dan straks zonder te zitten, maar het zou best kunnen dat jouw paard chagrijnig wordt van de honger.
zorg er eerst voor dat ze langer over haar hooi doet door het in een fijnmazig hooinet te geven.
(deze netten zijn stevig en niet duur)
je kan ook overwegen om haar zelf wat ruwvoer bij te geven.
luzerne wordt vaak vermengd met melasse om het smakelijker te maken, dus bevat veel suiker.
als ik zonder hooi dreig te vallen, vul ik aan met hartog compact gras.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:54

http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... et/125506/

hier te koop ik moet wel zeggen dat bijmij de vul ring er al snel uitkwam
maar dat hij ondanks het missen van deze ring super makkelijk te vullen is
in tegen stelling tot de andere netten blijft deze gewoon recht op staan tijdens het vullen
vouw je de boven kant om is hij helemaal super makkelijk te vullen

te weinig hooi kan en mag niet de reden zijn dat ze te weinig krijgen
maar er zijn uitzonderingen in mijn ogen
bij een goedkope stal kan je neit verwachten dat je onbeperkt hooi kan krijgen
maar ik weet niet of dat bij jou het geval is..

bij mij op stal hebben we een vast bedrag aan stal huur
het stro hooi gebruik komt los bij deze huur dus voer je 10 pakken per maand of 20 jij betaald jou gebruik
is het op wordt er bij gekocht

tegen de dan geldende prijs

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:07

Ik betaal €210 voor een box, wasplaats met koud water, weidegang, hooi, stro en buitenbak verder zijn er geen faciliteiten. Ik betaal nog €15 extra voor zaagsel omdat ze al het stro in stal op eet. Stro gebruik ik dus eigenlijk niet...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:13

waarom vind je het erg dat ze stro eet?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:26

??????
zo en dan zo veel stro
ik betaal per maand aan stalling hooi stro zo een 120 euro
dan komt daar nog bij brokken luzerne en dan is het klaar
ik voer van 75 kilo brok ongeveer 3 maanden
luzerne heb ik 1 zak van 90 liter ongeveer een maand a 3 weken
prijs luzerne 11,50 de zak
brokken 25 kg 8,55
muslie 25 kg 13,50

heb ook buiten bak paarden worden gevoerd worden buiten en binne gehaald zo nodig wordt ergemest ( regelen wij onderling zit niet bij de prijs in begrepen

dus vind ik dat jij heel duur staat voor het ruw voer dat ze je paard geven ik voer op een maand 8 kleine pakje hooi 10 stro ( verschilt natuurlijk per maand)
maar dan staat mijn paard echt goed verzorgt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:28

Denk dat je de prijzen alleen per omgeving vergelijken kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:30

Het gaat er niet om wat je betaalt, het gaat er om wat je afgesproken hebt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:36

Ziet je paard er mager uit, kan je haar ribben zien?
Als dat niet zo is, krijgt ze toch voldoende voer.
Het gedrag dat je merrie vertoont, is eigenlijk gewoon. Als ze in het
land had gelopen en er gevoerd werd, had ze ook iedereen weg gejaagd.
Vaak is zo'n merrie niet eens echt de baas. Maar ze doet wel zo.
Hier valt niets aan te doen.
Op stal op vaste tijden voeren en alles tegelijk. Dat is erg belangrijk.
Niet tussendoor voeren met hapjes, zoals wortels, appels etc. Hier krijgen
ze juist voeder-nijd van.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 03-03-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:37

Er is afgesproken dat ze bij binnenkomst een 'pluk hooi' krijgen. En dan geeft zij 's Avonds hooi en 's Ochtends hooi. Verder is er geen concrete hoeveelheid afgesproken.

Wat mij betreft eet ze stro, als ze maar wat eet. Alleen ik begreep altijd dat stro tot verstoppingen kan leiden wanneer ze dagelijks hun stal leeg eten...!?

@Johanna; nee je ziet haar ribben niet, je voelt ze enkel als je er met je hand langsgaat.
Laatst bijgewerkt door Sammetje_ op 03-03-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:37

je kan vergelijken per omgeven dat klopt
maar het geeft de ts wel een beeld van wat ze kan verwachten
ik zit in een druk paard bevolkt gebied de stallen hebben altijd nieuwe klanten op wacht lijsten
dus om de ts een in druk te geven wat ze kan verwachten vind ik mijn vorige post wel gerecht vaardig
en ik weet het ik sta heel goed koop maar dat is mijn keuze ik hoef geen stap molen en mest liever zelf de poep

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:39

Ik mest zelf uit en zet zelf binnen. Ze worden wel buiten gezet. Ik sta in de omgeving van Utrecht...

En als ik nu een hooinet zou nemen (bijvoorbeeld die van Fojoe), wordt ze dan niet nog meer gefrustreerd dat ze haar hooi niet 'snel' kan eten?
Laatst bijgewerkt door Sammetje_ op 03-03-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt