Een groot drama buiten, ik weet het even niet meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Een groot drama buiten, ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:10

Hoi bokkers,

Na vandaag de zoveelste drama wandeling gehad te hebben ben ik het zat, en heb ik jullie hulp dus nodig.

Sinds een maand of 3 is mijn pony veranderd van een brave iets wat schrikkerige pony in een drama pony buiten. Telkens als we alleen buiten gaan rijden of wandelen draait ze zich na een tijdje ineens om, en is met geen mogelijkheid meer terug te krijgen. Wat ze na het omdraaien doet is iedere keer een verassing, de ene keer gaat ze recht overeind de lucht in, en de andere keer begint ze te stuiteren en rent ze als een gek weg. Het staken is het grootste probleem nog niet, maar het steigeren wil ik echt niet hebben, en daar wil ik dan ook zo snel mogelijk vanaf. Ik heb echt alles geprobeerd, maar niks helpt en het probleem wordt als maar erger. Na het omdraaien wordt ze helemaal gek en staat ze strak van de stress. Volgens mij heb ik nu wel een aardig beeld van mijn probleem gegeven, maar ik zal ook nog even vertellen wat er vandaag gebeurde.
Mijn pony is afgelopen week behandeld door een osteopaat dus vandaag gingen we wandelen. Het ging prima en ze liep lekker mee. Tot ze me de berm in trok naar het gras toe. Ik haalde haar weer terug en toen begon het. Ze draaide zich om en begon te rennen en gek te doen. Ik draaide haar weer om maar ze draaide al steigerend terug. Dit heb ik nog een paar keer gedaan, maar steeds gebeurde weer hetzelfde. Toen ging ik even stilstaan om haar te kalmeren. Maar dit wilde ook niet helpen. Daarna begon ze hard rondjes om me heen te rennen en werd steeds gekker. Ze ging compleet door het lint. Zo via de computer lijkt het allemaal wel mee te vallen maar ik schrok echt enorm van haar gedrag. Helemaal gek was ze! Uiteindelijk ben ik maar terug gegaan. Ik weet dat opgeven niet goed is, maar ze was echt gevaarlijk en ik was bang dat ze zich los zou trekken en de weg ernaast op zou rennen. Eenmaal weer op stal stonden pony en ik allemaal te trillen van de schrik, zo heftig heb ik het nog nooit meegemaakt.

Met andere paarden doet ze dit niet, het is puur als ze alleen is.

Hier wat informatie over mijn pony El-Fluego:
El Fluego of terwijl Ellie, is een merrie van bijna 8 jaar. Ik kocht haar ruim twee jaar geleden als een jong pony'tje die alles eng vond. Langzaam aan bouwde we alles op en begonnen we met buitenrijden. Ellie vond álles eng en ik had ook nog niet veel ervaring. Maar het ging goed en Ellie begon rustiger te worden. Tot een tijdje terug ging het super, met rijden in de bak, maar ook met alle andere dingen waaronder ook buitenrijden. Ze is medisch in orde, net behandeld door een osteopaat en het zadel past goed.

Ik weet echt niet wat ik ermee moet, maar zo kan het in ieder geval niet verder. Ik wil mijn brave pony'tje weer terug want dit is niet te doen. Ik hoop dus heel erg dat jullie mij kunnen helpen!

Sorry voor mijn warrige verhaal, maar ik ben nog steeds niet helemaal van de schrik af.

groetjes, Marjolein

Rijlaarsdam

Re: Een groot drama buiten, ik weet het even niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:12

Aan de manier van binnen een uur reageren op je eigen post kan je bijna uit gaan maken dat geduld je sterkte kant is. ;)
kan je in een veilige omgeving oefenen?
dan zou ik het daar eerst gaan doen.
verder kan het misschien zo zijn dat door de behandeling er juist iets verkeerds is geschoten?
(of iets wat verkeerd zat al die jaren en nu goed is gezet) je paard zou daar ook op kunnen reageren. vooral omdat je zegt dat ze pas behandelt is.
ook moet je uit gaan vinden of ze het uit pijn/angst doet of door dominantie.
is er geen juist persoon op de stal waar je staat waar je hulp aan kunt vragen?

gr

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:16

hoelang kan je wandelen eer ze dit gedrag vertoont?
Het kan inderdaad wel wat imposant zijn als je paard dit gedrag vertoont.
Heb je al eens geprobeerd om vanaf stap 1 als je buiten wandelt haar te negeren. Blik vooruit en gaan, doen of je geen paard vasthebt. Of neem haar anders eens mee op een zeer korte wandeling (100 meter van stal) en laat haar aan alles snuffelen. En goed belonen als ze rustig geintresseerd is door bv wat te laten grazen. Probeer die toestanden te vermijden en bouw de wandeling uit. En gebeurt dit toch, probeer haar aandacht dan weer bij jou te krijgen. Hoe je dat doet hangt van paard tot paard af.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:17

jeetje wat een verhaal. tja ik denk dat je het beste opnieuw kunt beginnen. kleine stukjes de weg uit. en jij bepaalt wanneer je teruggaat. al is het maar een paar 100 meter. veel geduld hebben.
maar zeker geen risico´s gaan nemen. ga zover dat het voor jou goed voelt. want zodra jij angstig wordt gaat dat over op de pony.
ik zou zeggen heel veel succes.

Niosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:21

Zoals hierboven ook al gezegd wordt, weer overnieuw beginnen met buitenrijden. Probeer het desnoods eerst aan de hand. Verder kan je ook vragen of er iemand te voet me je meegaat. Die kan wel helpen als ze vervelend gaat doen, maar het is geen ander paard. Doe het vooral rustig aan. Geef haar de kans om weer normaal te lopen buiten. In ieder geval veel succes ermee.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:23

Ja ik ken het probleem wel, Devil deed het vroeger ook altijd.
Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je pony bang/onzeker is of dat het gewoon adrenaline/overenergie is.
Het is misschien verstandig om je eens te verdiepen in grondwerk met je paard. Dan heb je in ieder geval wat vaardigheden om het gedrag van je pony in goede banen te leiden.
Is dat stoppen van haar het eerste waaraan je merkt dat ze gek wil gaan doen of kun je al eerder iets in haar gedrag vinden wat misschien opvalt?

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:27

Wat voer je haar?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:28

Sorry, maar kan niet zo lang internetten dus beetje ongeduldig van me. :o

Kvika: De enigste plek waar het veilig is is op stal, maar daar is ze braaf. Verder is het in het bos redelijk veilig, maar daarvoor moet ik eerst een half uur langs de weg. Aan de behandeling kan het niet liggen. Deze is vorige week gedaan en dit probleem heb ik al veel langer. Er is inderdaad iets goed gezet wat al lang verkeerd zat, maar ze doet het dus al veel langer dan die behandeling. Ik kan mijn instructrice om hulp vragen, maar ik weet niet of die er zoveel raad mee weet.

Dorienn: Dat verschilt heel erg. De ene keer na 50 meter van de stal, de andere keer pas na een kwartier. Negeren gaat nogal lastig met een sterk paard die helemaal gek wordt. ;p Maar kleine stukjes wandelen zou een goed idee zijn, dat ga ik is proberen!

roelie74 en niosan: Bedankt!

Inky_devil: Dat weet ik zelf helaas ook niet, dan zou het een stuk makkelijker zijn. Vandaag was ze écht bang volgens mij, maar andere keren lijkt het weer alsof ze puur niet wilt. Grondwerk heb ik wel is met haar gedaan. Mocht het echt allemaal niet gaan weet ik ook nog iemand die mij al eens les heeft gegeven in grondwerk/natural horsemanship. Dat heeft ons toen ook wel geholpen.

ayas: Basis sportbrok van Havens

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:29

Natural horsemanship is voor ons de oplossing geweest.
Devil was ook vreselijk met buiten wandelen.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:31

Is er iets veranderd wat betreft stal/weide genoten van je pony?
Ik herken er wel iets in, maar hier is het begonnen nadat El Myrah ( is die van jou ook een dochter van
El Beauty? omdat ze ook El voor haar naam heeft) thuis kwam te staan en nu absoluut niet zonder haar
stalgenoot wil/kan.
Bij haar is het dan echt wel angst, en dat in combinatie met een vrij pittig en nerveus karakter.
Alleen al haar als eerste binnen zetten, terwijl ze de Fries nog kan zien, en die 20 seconden later binnen komt, maakt dat ze
de box afbreekt.
Ik zou voorlopig alleen in een omheinde bak of zo gaan lopen, en niet langs de weg ( of doe je dat al?)
en steeds langer.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:34

Er is niet echt iets veranderd, behalve dat er een tijdje terug een ijslander bij haar in het land is komen te staan. Hier kan ze wel goed mee opschieten maar het lijkt er niet op dat het hier op lijkt.

(haar ouders zijn onbekend, het enigste wat ik weet is dat ze bij de fokker verwaarloosd uit een weilandje in belgië is gehaald door haar vorige eigenaren. Maar dat pittige en vooral nerveuze karakter klinkt me bekend in de oren, maarja daaruit kun je ook niet echt zeggen dat het familie is :P)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:35

Ik ga nu weg, ik hoop dat er nog veel tips komen en morgen of straks zal ik jullie vragen beantwoorden.

In ieder geval bedankt iedereen!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:37

Of je met een trekpaard of een b-pony gaat wandelen maakt niet echt uit. Een paard is vaak sterker dan een mens ;)
Ik heb zelf een heel struis paard. Ook lekker sterk. Maar hoe bang meneer ook is, hij zal altijd met een los lijntje bij me in de buurt blijven (ik moet natuurlijk tussen het enge ding en hem komen te staan ;) ) Je paard moet je ten alle tijden veilig voelen bij jou, dan zal die zich niet willen lostrekken of omdraaien.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:43

Ik kom er net achter dat ik toch niet niet weg hoef. :D

Dorienn, wat bedoel je dan precies met negeren? Ik kan haar moeilijk weg laten rennen. De laatste zin uit je bovenstaande post daar zit wel wat in ja, ik denk dat ze zich wel veilig bij me voelt, en ik weet ook niet of ze dit uit angst doen. Dat is het vervelende juist.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:02

Wat ik er nog bij was vergeten te melden: Ze doet dit met trailerladen ook. Ineens omdraaien en dan niet meer terug willen draaien.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:15

Sommige paarden houden er nou eenmaal niet van om alleen naar buiten te gaan. Als je pony niet kan springen of hij wordt er angstig van dan hou je daar op een dag toch ook gewoon mee op. Mijn pony is net andersom: als ik in de bak ga rijden :( :+ }:0 -:(- {x) en buiten is hij super. Wij rijden niet meer in de bak. Nou gaan heel veel bokkers zeggen dat ie het toch moet doen want ik ben de baas. Maar ik vind het niet leuk als mn paardje het niet naar zn zin heeft. En buitenrijden met een bange pony is niet leuk en vragen om problemen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:24

Die ijslander kan wel degelijk het "probleem" zijn. Je pony heeft nu een maatje, en waarschijnlijk wil ze daar naar terug. Kijk eens of ze het gedrag nog vertoont als de ijslander ( of een andere pony) met je mee gaat. Dat geeft al heel veel informatie!! Verder denk ik dat je hier misschien toch wat hulp bij moet inroepen van een ervaren paardenmens. Die kan inschatten wat er aan de hand is, en jou er mee helpen. Zo in je eentje doorgaan heeft waarschijnlijk niet veel zin. Jouw pony wordt steeds brutaler/en jij steeds angstiger. Zo kom je in een negatieve spiraal. Zitten er bij jou in de buurt echte paadenmensen die jou zouden kunnen helpen? ( Ervaren góede menners bijvoorbeeld: die hebben ervaring met het netjes opvoeden van hun paarden. Niet dat ruiters dat niet doen, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat menners toch iets strikter zijn in de gehoorzaamheid/braarfheid. Ze moeten ze wel!))

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:28

Met een ander paard erbij doet ze het niet. Maar aan de ijslander ligt het denk ik niet, want daarvoor had ze ook al andere maatjes.

Ik ga eerst rustig proberen en zal volgende week mijn instructrice even vragen. Misschien kan die me helpen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:53

Er is denk ik een flinke communicatie stoornis tussen jou en je pony.
Je pony heeft waarschijnlijk geen klik naar jou om genoeg vertrouwen te hebben om met jou naar buiten te gaan.Dus geen leiderschap van jou kant uit.
Dat is waarschijnlijk de rede dat je pony zich zo uit,dus er zit geen vertrouwen,geen respect en geen communicatie.
Dit kunnen jullie wel leren,iedereen maakt dit wel eens mee met zn paard dus nou niet denken dat het allemaal jou schuld is of die van je pony.Jullie moeten (weer) een team worden.

Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld grondwerk te gaan doen,zoek hiervoor een goeie instructeur die je daarin kan begeleiden.
Laat het naar buiten gaan even voor wat het is en leer dan eerst communiceren met je pony,dus lichaamstaal op de juiste manier uiten.

Ik denk dat je een pony hebt met REUZE antennes,dus die elk sprankje spanning van jou haarfijn weet op te vangen en dan niet meer weet wat ze hiermee moet.Dat geeft immers geen vertrouwen.
Dit kun je wel veranderen hoor maar niet alleen,zoek iemand die je daarin kan begeleiden dan is het voor jou ook minder zwaar.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:32

Het kan zeker wel aan de ijslander liggen. Ik heb zelf ook een ijslander en die staat nu weer met zijn vriendinnetje samen. Vroeger kon ik zonder problemen alleen met hem naar buiten, maar als ik nu alleen ga, wil hij ook weleens wat uitproberen, niet zo erg als bij jou overigens, maar ik grijp in bij het eerste moment van ongehoorzaamheid. Verder zou ik haar voer veranderen. Sportbrok zou ik haar niet meer geven, ik zou bv. overstappen op Subli Zonder of een ander soort voer voor nerveuze paarden. Dat kan al een wereld van verschil maken. Het voer is iets waar je zelf nu al invloed op kan hebben, dus dat zou ik als eerste aanpakken. Als je dat doet, dan ook geen appels, wortels of iets dergelijk geven. Ik zou ook als ik jou was een cursus gaan doen bv. bij http://www.cursustotaal.nl/CT/Home.html Degene die daar les geeft is Petra vlasblom van http://2moons.nl/. Je kan haar ook mailen, je probleem uitleggen en vragen of zij wat voor jou kan betekenen. In ieder geval eerst het voer aanpakken. Marstall heeft ook goed voer, daar zou je ook nog advies kunnen vragen.
Veel succes met je paardje, het komt echt goed als jij de tijd en energie erin steekt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:39

En dan speelt er nog iets mee, de behandeling van de osteopate. Dat kan zeker 6 weken lang nawerken, en je pony voelt zich dus anders. Mijn paard moest me weken lang niet na de 1e behandeling, dacht dat het niet meer goed zou komen. Ze deed niet raar zoals jouw pony, maar wel anders, negeerde me, leek afgesloten. Dat duurde een paar weken. Dus je zou haar ook wat meer met rust kunnen laten, en de processen die zich afspelen ih lichaam, even de kans geven tot bedaren te komen. De behandeling lijkt niets voor te stellen, maar kan zeker impact hebben, en ieder paard gaat daar weer anders mee om.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:40

Het kan wel zijn dat het komt door de andere, dat ze terug naar huis wil. En als iemand met je mee gaat en erachter aan loopt en haar eens er onder veegt? (mits het aanstellerij is)

Want uit je verhaal begrijp ik dat je er mee gaat wandelen en niet erop rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:59

marjolein_el schreef:
Het ging prima en ze liep lekker mee. Tot ze me de berm in trok naar het gras toe. Ik haalde haar weer terug en toen begon het.

Een heel verhaal maar hier zit de crux. Geen enkel netjes opgevoed paard met een gezond respect voor de mens trekt zijn begeleider mee.

Ze heeft gewoon lak aan wat jij vindt en gaat haar eigen weg. Geef jij tegengas dan pikt ze dit niet en gaat de strijd met je aan. Blijkbaar ben je hierin niet duidelijk genoeg waardoor zij onzeker wordt en nog harder tegen jou en haar omgeving gaat vechten.

Het beste wat je kan doen is hulp vragen van iemand die jou leert hoe je assertief en duidelijk op te stellen als ze een loopje met je wilt nemen. Met schreeuwen, geweld, druk, zwepen en extra lijnen ga je niets bereiken. Het allerbeste middel is het paard leren voor jou aan de kant te gaan en dat gaat het makkelijkst in zijn achteruit. Zet haar dus met de kont in de richting die jij op wil en drijf haar met je lichaam de juiste kant op. Dus niet duwen of trekken, want dat gevecht ga je verliezen. Gewoon haar pad richting stal blokkeren met jouw persoonlijke ruimte en eventueel een verlenging van de arm met een zweepje. Al ga je de hele rit achteruit/zijwaarts, jij bepaalt en houdt de controle.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:47

Bedankt voor alle tips.

Funnyhorses: We hebben zeker wel een goede klik en ze vertrouwd me ook echt wel, want waarom zou ze dat nu ineens niet meer hebben terwijl ze dat altijd heeft gehad? Op stal zijn we echt een goed team hoor, maar sinds een tijdje gaat het buiten gewoon fout.

Zonnetje 81: Ik rij en wandel met haar, maar bij allebei gaat het fout.

Even een update:
Vandaag heb ik een rondje om de boerderij gewandeld. Dat is een rondje van ongeveer 5/10 minuten. Ik ben vandaag is de andere kant op gegaan zodat we het langste stuk dat je rechtdoor van de stal afloopt hadden gehad. Ze was erg braaf maar was wel wat kijkerig. Ze bleef netjes naast me lopen en had niet de neiging om een andere kant op te gaan. Aan het eind van het rondje heb ik haar nog even laten grazen als beloning. Ik ben er erg blij mee! Dit blijf ik een tijdje doen, en doe dit rondje ook af en toe na het rijden. Ik hoop dat ik het dan langzaam uit kan breiden. Ik kijk even hoe dat gaat. Als het niet beter wordt ga ik hulp inschakelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:43

Dit is volgens mij een heel mooi voorbeeld van een combinatie van een probleem met leiderschap, het net iets te nonchalant dingen toe te laten, te weinig consequent gedrag, het net niet genoeg aan het been zijn, .........
Voor een groot deel is dit dus eigenlijk aangeleerd gedrag.