help mijn pony blijft het bit weigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neeltje_xje

help mijn pony blijft het bit weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:29

hoi
ik ben op zoek naar meer infromatie voor mijn pony
ik heb een 5 jaarige merrie die nu een jaar bij mij is
alles gaat supper goed tot ze een bit ziet
ze rijd heel goed bitloos en op zich vind ik het leuk zo
maar ik zou graag een wedstrijdje meedoen en dan moet ze een bit in
ik heb nu een rubber gebroken bitje maar als ze het nog maar ziet gaat ze stijl naar boven
ben nu tog al een dik half jaar met haar bezig voor dit te wennen maar het lukt nog steeds niet
heeft er iemand handige tips hiervoor
of kan ik tog wedstrijd rijden bitloos ik ben wel vanuit belgie

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:30

In ned kan je gewoon bitloos rijden. Vroeger had je hier een dierenartsverklaring nodig.

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:32

JJane schreef:
In ned kan je gewoon bitloos rijden. Vroeger had je hier een dierenartsverklaring nodig.

weet je toevallig hoe dit in belgie in zijn werking gaat want ik wouw overlaatst ergens meedoen en werd hierdoor gediscalificeerd
en vindt dit wel heel spijtig vermits ze supper rijdt zonder

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:33

Misschien kun je er eens een tandarts naar laten kijken. Lijkt mij dat ze misschien pijn heeft in haar mond of is er in het verleden of met inrijden iets vervelends gebeurd? In nl worden er wel wedstrijden uitgeschreven voor bitloos rijden, maar ik denk dat het wellicht beter is eerst de oorzaak te achterhalen?!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:34

Heb je al eens een tandarts naar de pony laten kijken?

Rubber is niet zo vriendelijk! Rubber wordt heel erg stroef als het nat wordt.

Misschien kun je een dubbel gebroken trensje gebruiken, liefst zo dik mogelijk maar niet te dik zodat haar hele mond vol zit. En je kan bitringen gebruiken om te voorkomen dat het bit niet zo schuift. Een lage neusriem zorgt ook dat het bit wat stiller ligt.

Van te voren wat zoetigs op het bit doen zodat het wat lekkerder smaakt, en ook zorgen dat het bit op kamertemperatuur is (opwarmen in je handen).

Er zijn ook bitten met appel smaak, geen persoonlijke ervaring mee. Wel gehoord dat daar kleine stukjes af kunnen breken, en dat gaat dan ook weer pijn doen.

Ik weet niet of je bitloos mag starten.

Maar als je pony er een probleem van blijft maken, en er is niets te vinden in haar mond, dan moet je je er misschien maar gewoon bij neerleggen.

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:35

Irma77 schreef:
Misschien kun je er eens een tandarts naar laten kijken. Lijkt mij dat ze misschien pijn heeft in haar mond of is er in het verleden of met inrijden iets vervelends gebeurd? In nl worden er wel wedstrijden uitgeschreven voor bitloos rijden, maar ik denk dat het wellicht beter is eerst de oorzaak te achterhalen?!

jah ik heb er een keer een tandarts bijgehaald maar zelfs met zware verdoving was ze nog niet rustig te krijgen en deze is dan kwaad vertrokken en meer verdoven wouden ze niet vermits ze al het dubbele had gehad :s

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:37

Sancha schreef:
Heb je al eens een tandarts naar de pony laten kijken?

Rubber is niet zo vriendelijk! Rubber wordt heel erg stroef als het nat wordt.

Misschien kun je een dubbel gebroken trensje gebruiken, liefst zo dik mogelijk maar niet te dik zodat haar hele mond vol zit. En je kan bitringen gebruiken om te voorkomen dat het bit niet zo schuift. Een lage neusriem zorgt ook dat het bit wat stiller ligt.

Van te voren wat zoetigs op het bit doen zodat het wat lekkerder smaakt, en ook zorgen dat het bit op kamertemperatuur is (opwarmen in je handen).

Er zijn ook bitten met appel smaak, geen persoonlijke ervaring mee. Wel gehoord dat daar kleine stukjes af kunnen breken, en dat gaat dan ook weer pijn doen.

Ik weet niet of je bitloos mag starten.

Maar als je pony er een probleem van blijft maken, en er is niets te vinden in haar mond, dan moet je je er misschien maar gewoon bij neerleggen.

ik heb ook al geprobeerd met er honing op te doen maar dit werkt zelfs niet
ontwormen is net een even groot probleem met mijn vinger laat ze alles toe dan kan ik met gemak in haar mondhoeken maar dan ook ik alleen niemand anders
en zodra ze het bid nog maar ziet beging ze al met stijgeren

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:40

Als het jou wel lukt om in haar mond te kijken, zou ik dat zeker eens doen. Misschien zie je iets ongewoons? Ik denk dat een rubber bit idd niet zo fijn is , kan ook erg heet worden met wrijving. Liever een ongebroken bit, maar allereerst denk ik toch dat je uit moet kunnem sluiten dat er niets aan de hand is. Het is in ieder geval geen normaal gedrag, als de pony normaal is ingereden...

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:49

Irma77 schreef:
Als het jou wel lukt om in haar mond te kijken, zou ik dat zeker eens doen. Misschien zie je iets ongewoons? Ik denk dat een rubber bit idd niet zo fijn is , kan ook erg heet worden met wrijving. Liever een ongebroken bit, maar allereerst denk ik toch dat je uit moet kunnem sluiten dat er niets aan de hand is. Het is in ieder geval geen normaal gedrag, als de pony normaal is ingereden...

jah ik vind het ook niet normaal maar de voorige eigenaars bijwie ze is opgegroeid beweren dat er nooit iets is gebeurd
vond het echter wel vreemd dat ze toen al wel een zadel op kon maar dus geen hoofdstel
en in het beging viel ze iedereen echt aan dit is nu helemaal niet meer
dus we komen al van ver maar het is wel spijtig dat ik niet zeker weet wat er is gebeurd
ik heb ook gezegt tege hun dat ik er helemaal niet boos voor zou zijn maar dat ik dan tenminste weet waar ik moet beginge en waar het aan ligt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:53

Er zijn leren bitten te krijgen, dus daar zou je mee kunnen beginnen. Als ze bitloze optomingen accepteerd, mag een leren bit ook geen probleem zijn. Ook even controleren of dat op wedstrijden mag!

Verder tandarts laten komen, misschien heeft ze haar wolfskiesjes nog, en die kunnen heel zeer doen als daar iedere keer een bit tegenaan tikt.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:59

Ik zou de tandarts nog een keer bellen en uitleggen wat er aan de hand is.

Het lijkt mij dat er iets niet goed is in de mond.. misschien heeft ze wel haken op haar tanden? of zijn haar tanden te lang? of misschien heeft ze een overbeet waardoor het bit niet goed ligt?

Een paard op de manege had dit probleem ook en die had tanden zitten op de plek waar het bit in de mond zit. Dit deed pijn en nadat die tanden getrokken waren was het probleem opgelost.

Ik zou zowiezo wel een dubbelgebroken trens nemen met bitringen en geen rubberbit.

@cassidy: leren bitten? Dat gaat toch snijden in het tandvlees?

Cassidy schreef:
Er zijn leren bitten te krijgen, dus daar zou je mee kunnen beginnen. Als ze bitloze optomingen accepteerd, mag een leren bit ook geen probleem zijn. Ook even controleren of dat op wedstrijden mag!
Verder tandarts laten komen, misschien heeft ze haar wolfskiesjes nog, en die kunnen heel zeer doen als daar iedere keer een bit tegenaan tikt.

Dat hoeft toch helemaal niet? Een leren bit kan toch net zo pijnlijk zijn als er iets mis is met haar mond als een rubberbit of een trens.

Succes!

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:07

alesha schreef:
Ik zou de tandarts nog een keer bellen en uitleggen wat er aan de hand is.

Het lijkt mij dat er iets niet goed is in de mond.. misschien heeft ze wel haken op haar tanden? of zijn haar tanden te lang? of misschien heeft ze een overbeet waardoor het bit niet goed ligt?

Een paard op de manege had dit probleem ook en die had tanden zitten op de plek waar het bit in de mond zit. Dit deed pijn en nadat die tanden getrokken waren was het probleem opgelost.

Ik zou zowiezo wel een dubbelgebroken trens nemen met bitringen en geen rubberbit.

@cassidy: leren bitten? Dat gaat toch snijden in het tandvlees?

Cassidy schreef:

Dat hoeft toch helemaal niet? Een leren bit kan toch net zo pijnlijk zijn als er iets mis is met haar mond als een rubberbit of een trens.

Succes!

ik ga zeker nog eens een andere tandarts laten komen het probleem is dat ik er alles mee kan en andere niet dus ik vrees dat ze weer helemaal zot wordt zodra die tandarts wilt zien
weet er toevalig iemand die met dit soort probleem kan omgaan hoeveel het kost maakt niet uit zolang ik mijn pony maar kan helpen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:11

Woon je in Belgie? De paardentandarts die bij ons op stal komt, komt ook uit Belgie, is zelf DA mag dus ook verdoven. Hij heet Noel Dinjens. Prijs kan ik niet zeggen, ligt eraan wat er gedaan moet worden.

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:14

Cassidy schreef:
Woon je in Belgie? De paardentandarts die bij ons op stal komt, komt ook uit Belgie, is zelf DA mag dus ook verdoven. Hij heet Noel Dinjens. Prijs kan ik niet zeggen, ligt eraan wat er gedaan moet worden.

oke alvast bedankt heb je ook een nummer ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:15

Ik ben aan het zoeken, volgens mij woont hij in Maaseik.

* Edit: Gevonden, je hebt PB. Ik hoop dat ik de goede te pakken heb.

Elles

Re: help mijn pony blijft het bit weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:09

RT-P >> OPG

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:59

je kan het ook proberen met appelstroop op je bit te smeren of iets anders dat ze lekker vind

neeltje_xje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:00

ze vindt vooral bosbeskoekjes heel lekker maarja die kan ik er ni aansmere he

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:25

Ik ken de desbetreffende pony, en die merrie is in plaats van kopschuw mondschuw, met het allergrootste geduld mag je juist haar lippen aanraken. Bij Neeltje laat ze ondertussen alles toe, die pony komt echt van heel ver... En met haar klein mondje past ze maar weinig bitjes dus is het ook moeilijk om het juiste bit te vinden. Veel succes nog neeltje, je hebt het adres van mijn tandarts, je gaat de oplossing wel vinden!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:27

Ons nieuwe paard steigerde gelukkig niet maar deed zo alleen bij het zien van het hoofstel

Afbeelding

Ik kreeg ook het advies van honing, maar mij lukte het met zoete woordjes.
Het kan een traumatische ervaring zijn geweest.
Ik moest hem op een gegeven moment snel rijklaar maken maar ik moest hem echt in een stal zetten, toen was er ook minder afleiding.

Wij zitten in Tunesie en daar wordt aardig hardhandig met paarden omgegaan, het zijn alleen mannen die met paarden omgaan. Ik was in het begin de enige die dit paard een bit in kreeg gedaan.

Ik heb heel veel gepraat en geoefend, zonder verplichting, zonder moeten, in feite een spelletje, een oefening ervan gemaakt en gaf hem de optie het maar gewoon vrijwillig te doen, omdat ik het gevecht bij voorbaat niet aan wilde gaan. Toen ie het bit indeed beloonde ik hem deed ik het hoofdstel weer af en liet ik verder met rust.
Op een gegeven moment had ie door dat het vrijwillig ook best kon en dat is voor hem de meest zachte methode.
Ik heb hem het allemaal letterlijk verteld, gewoon hardop staan kletsen.
En wij gaan altijd buiten rijden, wat ie heerlijk vind, dus bit accepteren betekent ook erop uit!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:28

ik heb niet alles gelezen sorry,

is een leren bitje geen optie? zijn paardje nam ook geen ijzer aan.
en leer smaakt toch lekkerder, is sneller warm, en beweegt mee met de paarden mond.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:35

Noel is een goeie tandarts die je ook kan vertellen hoe dat bitloos verhaal in belgie werkt. Bedenk wel dat als je het gebit hebt opgelost de negatieve emotie erbij niet gelijk weg is. Het vertrouwen in het bit terug krijgen kan soms best wel lang duren. Bij ons is het niet meer goed gekomen. Maar bij ons mag je bitloos starten.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:49

Het paard van TS is pas 5, er is vast een kans dat het gaat lukken.

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:01

vraag toch gewoon na bij de wedstijdcommissie of je bitloos mag starten! why not. als veel mensen het gaan vragen mag het misschien in de toekomst vaker?

ga haar mond / tanden eens laten checken door een goede DA.
vaak kunnen - juist ook bij jonge paarden (door de groei) - gemeene haken ontstaan aan de kiezen, die met eten en zeker met bit in de mond storen. tot aan wonden aan de mondbinnenzijde aan toe. en dit merk je niet altijd even gemakkelijk.
een van de tekenen kan zijn het bit niet willen aannemen...

probeer ook verschillende soorten bitten (kan je ook lenen van stalggenoten) zoals wij ook alllemaal een ander soort schoenen/ broeken, bhs.... fijn vinden zo zit dat dan ook met paarden...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:26

wolknol schreef:
probeer ook verschillende soorten bitten (kan je ook lenen van stalggenoten) zoals wij ook alllemaal een ander soort schoenen/ broeken, bhs.... fijn vinden zo zit dat dan ook met paarden...

Het probleem is dat er hier op stal geen pony's zijn met bitmaat 11.. Ik heb nog tig bitten die ze kan proberen, maar allemaal veel grotere maten.
We gaan geduldig verder doen met zoeken en proberen, en tandarts komt maandag, dus we zullen zien.