Inrijden voor de verkoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Inrijden voor de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:10

Ik ben voor een kennis eens wat aan het uitzoeken, nl of het interessant is om het beleren en verkopen van jonge paarden uit te besteden. Dus dat je het paard weg brengt naar een stal, paard wordt beleerd en via die stal verkocht.
Hoe werkt dit zowel practisch als financieel.

Wat als het paard zich bijv tijdens het inrijden blesseert en daardoor niet meer verkoopbaar is (of voor een heel ander bedrag) zulke dingen....

doei

Re: Inrijden voor de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:25

Ik heb het meeste interesse in "groene" paarden. Een paard van 3 a 4 jaar dat al ingereden is zie ik persoonlijk als nadeel, ik doe het liever zelf. Maar er zijn genoeg mensen die het juist fijn vinden!

Ik denk dat als je er winst aan wilt behalen je een goedkope stal moet hebben, in de lente/ zomer met zo een projectje moet beginnen en zelf genoeg ervaring ermee moet hebben en kosten van begeleiding/ tuig/ hoefsmid erbij moet rekenen.

Ik heb er ook overna gedacht, omdat er veel jonge paarden worden verpest en ik graag een jong paard fijn de "rij" wereld inbreng en het zelf onwijs leuk werk vind:
Mijn berekening kosten voor een half jaar:
- Stal: 2100 euro
- Hoefsmid: 270 euro
- Enting/ mestonderzoek/ wormenkuur: 100 euro
- Potjes, poedertjes, zalfjes (lijnzaad etc): 120 euro
- Begeleiding (25 lessen): 600 euro
- Hanarchment (wat je met het paard mee verkoopt of weer voor het volgende project gebruikt of inruilt): 1500 euro

Zoals je ziet hoef ik niet aan een haflinger te beginnen, de kosten van stalling zullen al meer opbrengen als dat het hele paard kost. Met een sportpaardje met goed bloed zou je wel iets van winst kunnen pakken...

Ik vind het een groot risico en heb nog niet eens aan DA-kosten gedacht voor ongelukjes (koliek etc.), straks raak je verliefd op zo een paard en dan? Ik denk dat dit pas financiel leuk word wanneer je de paarden aan huis hebt staan.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:11

Dan moet je een 3 jarige met zeer goed papieren hebben, en dan goed beleren en hopen dat hij binnen 2 mnd weg is. Reken op zo''n 400,- tot 500,- per maand. Dus als hij een tijdje staat, maak je weinig winst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:15

En wat versta je onder zeer goede papieren?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:19

stef schreef:
En wat versta je onder zeer goede papieren?

Ik denk dat "zeer goede" papieren niet zal werken, commerciëlen papieren, dat wel.
Verder denk ik niet dat je er echt winst op kan maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:23

maar wat is winst? Even voorop, ik ben compleet een leek betreft KWPNners (de paarden waar het om zou gaan eventueel). Ik ken wat namen en dat was het, heb dus ook geen idee van prijzen.
Als ik zo eens op MP rond snuffel zie ik de prijzen uiteen lopen van zeg 3000 tot 7000 :?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:30

Reken maar op zo'n 90 tot 150 euro per week. Waarbij je er op moet letten dat pony's over het algemeen iets langer doorgereden moeten worden, ivm (kleine) kinderen die minder goed kunnen rijden. Paarden zijn meteen week of 4 a 5 wel klaar voor de verkoop, gemiddeld. Risico is voor de eigenaar. (bij ons teminste)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:30

Van 3 tot ga maar gerust van 20000 uit, ze zijn er ook nog wel veel duurder maar om de basis te blijven.
Kwpn varrieert heel erg.
Bloedlijn
Preditkaten
Stokmaat
Kleur
Merrie, ruin, hengst
Leeftijd
Niveau
Bouw
Spring of dress gefokt.
Verleden
Karakter.

En zo zijn er nog wel een aantal dingen waar je op moet letten.
Ik heb een weltmeyer, van 3 jaar die een heel predikaatrijk papier heeft, en vol talent zit, dat is natuurlijk een stuk duurder, wanneer je een 7 jarige heb die niet is uitgebracht en ook geen (predikaatrijk) papier heeft, een klein voorbeeld dit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:31

Als je bedoeld; zelf een 3 jarige kopen, laten inrijden en weer verkopen dan denk ik niet dat je daar winst op kunt maken, misschien als je veel geluk hebt en heel voordelige een groen paardje kunt kopen of als het een supertalentje blijkt te zijn maar in beide gevallen moet je veel geluk hebben. Normaal gesproken ga je geen winst maken want als je een paard in training zet ben je minstens 400,- per maand kwijt, reken op zeker 6 weken voor het paard goed klaar is en verkoopbaar, direkt verkocht zijn ze ook nog niet dus je bent zeker 3 maanden verder = 1200,-. Zoveel meer gaat hij in verkoop nooit opbrengen.

doei schreef:
Ik heb er ook overna gedacht, omdat er veel jonge paarden worden verpest en ik graag een jong paard fijn de "rij" wereld inbreng en het zelf onwijs leuk werk vind:
Mijn berekening kosten voor een half jaar:
- Stal: 2100 euro
- Hoefsmid: 270 euro
- Enting/ mestonderzoek/ wormenkuur: 100 euro
- Potjes, poedertjes, zalfjes (lijnzaad etc): 120 euro
- Begeleiding (25 lessen): 600 euro
- Hanarchment (wat je met het paard mee verkoopt of weer voor het volgende project gebruikt of inruilt): 1500 euro

Zoals je ziet hoef ik niet aan een haflinger te beginnen, de kosten van stalling zullen al meer opbrengen als dat het hele paard kost. Met een sportpaardje met goed bloed zou je wel iets van winst kunnen pakken...

Hoe heb je deze berekening gemaakt want ik snap er geen hout van :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:33

Hangt helemaal af van de kwaliteit van de te verkopen paarden. Je kunt uitrekenen wat een 3 jarige al gekost heeft aan stalling, voer, DA etc. en dan de kosten voor het inrijden etc er nog bij. Is momenteel heel moeilijk om dat winstgevend te krijgen volgens mij, of je moet hele aparte hebben die je voor een wat hoger bedrag kwijt kunt.

Edit: zoals mijn voorgangers al zeiden dus :+

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:35

@anneliesdj: Als je een 4jarige 3 maand rijdt en je hebt een beetje geluk kunnen ze al snel mee op oefenparcours, en dan is een BB/B parcours alweer de volgende stap. Als ze dat kunnen kan je er imo zeker winst uit halen, als je ze niet te duur inkoopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:37

Niet ingereden paarden verkopen nu eenmaal moeilijker dan ingereden paarden.
Dus als je kennis nu met een aantal niet ingereden paarden zit die hij verkocht wil hebben, en denkt dat hij meer kans maakt om ze te verkopen als ze ingereden zijn: de markt is beroerd op dit moment. Dus als hij ze echt kwijt moet, dan laten inrijden, en laten doorrijden tot ze echt wat kunnen.
Anders laten staan (als de ruimte en de middelen er zijn)...markt zal wel weer aantrekken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:40

Als je de "achterafpaarden" weet te staan, kan het winstgevend zijn. Dan koop je goedkoop een groen paard met een dikke wintervacht bij wijze van spreken, als er maar een papier bij zit. Je poetst hem wat op, laat hem inrijden, het liefst nog wat wedstrijdervaring opdoen en dan verkopen. Maar dan moet je een paard kopen van 1500 tot 2000 euro en die het liefst van de hand kunnen doen voor ongeveer 7000 euro. Een paard laten beleren kost ongeveer 400 - 600 per maand, dus dan zou ik hem na maximaal drie maanden zelf overpakken en verder doorrijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:44

Henkjan schreef:
@anneliesdj: Als je een 4jarige 3 maand rijdt en je hebt een beetje geluk kunnen ze al snel mee op oefenparcours, en dan is een BB/B parcours alweer de volgende stap. Als ze dat kunnen kan je er imo zeker winst uit halen, als je ze niet te duur inkoopt.

Maar 4 jarigen zijn meestal al gereden dus ook duurder in aankoop, als je ze niet direkt kwijt kunt kun je ermee op concoursen gaan (als ze oud genoeg zijn) maar dat kost je ook weer extra geld.
Maar jij gaat er nu vanuit dat je het zelf doet? TS bedoeld volgens mij dat ze het wil uitbesteden aan iemand die het proffesioneel doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:47

bromfiets schreef:
Maar dan moet je een paard kopen van 1500 tot 2000 euro en die het liefst van de hand kunnen doen voor ongeveer 7000 euro.

Dat lijkt me wel wat optimistisch :+
Dan moet je wel net extreem veel geluk hebben dat je iemand tegenkomt die geen idee heeft van de waarde van het papier (maar waar heeft die destijds het paard voor gekocht?) of een paard hebben wat onder het zadel extreem goed presteerd.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:48

Je moet toch optimistisch blijven :+

Ik weet hier in de buurt wel een paar hobbyfokkers die voor vrij weinig redelijk goede paarden wegdoen omdat ze de mogelijkheden niet hebben om ze in te rijden of omdat ze er gewoon te veel hebben :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:50

En die kun je kopen voor 1500 terwijl ze ook weggaan als hij ze voor 3000 te koop zet? Moet je mij eens vertellen waar die adresjes zijn :P

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:53

Ja, ik weet wel een paar 2 en 3 jarigen die voor die prijs wel weg mogen.... Zowel met kwpn. nrps als aes papier :j Moet er wel bij zeggen dat de 3 jarigen laatbloeiers zijn en voor het mooie nog een jaartje op de wei zouden moeten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:00

Ik kan ze ook zeker voor 1500 vinden... Dan heb je natuurlijk niet de toppers, maar ook zeker geen troep. En er zijn zat 4-jarigen die een veulen hebben gehad oid, waardoor ze niet ingereden zijn, en alweer iets minder kosten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:06

Cassidy schreef:
Niet ingereden paarden verkopen nu eenmaal moeilijker dan ingereden paarden.
Dus als je kennis nu met een aantal niet ingereden paarden zit die hij verkocht wil hebben, en denkt dat hij meer kans maakt om ze te verkopen als ze ingereden zijn: de markt is beroerd op dit moment. Dus als hij ze echt kwijt moet, dan laten inrijden, en laten doorrijden tot ze echt wat kunnen.
Anders laten staan (als de ruimte en de middelen er zijn)...markt zal wel weer aantrekken.

Dat is niet helemaal waar. Het is maar net wat je verkoopt en welke prijs. Ik ken een handelstal die juist alleen maar groene paarden verkoopt! En dat is echte snelle handel, vandaag op stal, morgen al weg. Natuurlijk zijn zijn connecties breder dan die van de gemiddelde particulier maar hoelanger ze staan hoe duurder ze worden. Als jij écht een bewegingswonder hebt kun je investeren en opleiden en verkopen maar als je een gemiddeld paard hebt en je wil verkopen zou ik daar niet aan beginnen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:08

ik heb er zelf geen ervaring mee, een vriend van me kent wel mensen die paarden kopen, inrijden en verder opleiden en dan op hoger niveau verkopen, ze hebben stallen achterom dus dit kost ze niks meer. Alleen stro enzo kost ze geld. Ze staan dus heel voldelig. rijden ook zelf dus die kosten scheelt het ze ook, tevens hebben ze oog voor goede paarden.... die dus vaak voor een leek veel te goedkoop verkocht worden en hun ze voor minimaal het dubbele verkopen.

het is wel lef hebben dit nu te doen, daar er veel paarden maar niet verkocht worden die niet meer kunnen als de basis (Z paarden zijn sneller weg)
Risico op levenslange blessure's blijft, evenals voor de koper van het dier.

maar denk idd dat een goedkope stal wel 1 van de belangrijke punten is waar je op moet letten

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:12

Niet erg slim.

Tenzij er een goed contract is.

Ken mensen die brachten 2 toppers naar een stal om verder door te trainen en daar vandaan door te verkopen voor de topsport, maar die paarden zijn dus verkocht, met valse papieren, en we kwamen ze toevallig op facebook tegen...

Die vrienden van ons, de fokkers, zijn daardoor 2 dure paarden kwijt!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:30

love_shyboy schreef:
Niet erg slim.

Tenzij er een goed contract is.

Ken mensen die brachten 2 toppers naar een stal om verder door te trainen en daar vandaan door te verkopen voor de topsport, maar die paarden zijn dus verkocht, met valse papieren, en we kwamen ze toevallig op facebook tegen...

Die vrienden van ons, de fokkers, zijn daardoor 2 dure paarden kwijt!

Pffff, hoeveel paarden worden er wel niet dagelijks naar een trainingsstal gebracht. Gewoon kijken waar je je beesten neerzet.

@AlezandraM: Goedkoop is duurkoop is mij altijd geleerd... Ik betaal liever iets meer dat mijn paard heel fijn wordt gereden dan dat ik hem bij een koekenbakker neerzet..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:45

het gaat inderdaad om groene paarden die al in bezit zijn (eigen fok) maar beperkte mogelijkheden tot ruiters die ervaring én tijd hebben om de dieren goed op te leiden. Qua bloed even denken aan Gribaldi, tango, Armani, Krack, etc (uytert dus).
Als ik op bokt kijk naar wat voor paarden er gevraagt worden lijkt men vooral op zoek te zijn naar brave bereden paarden, al dan niet met sport potentieel. Groene paarden aanbieden lijkt mij op dit moment bij voorbaat als kansloos, of zit ik er dan naast?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:52

stef schreef:
het gaat inderdaad om groene paarden die al in bezit zijn (eigen fok) maar beperkte mogelijkheden tot ruiters die ervaring én tijd hebben om de dieren goed op te leiden. Qua bloed even denken aan Gribaldi, tango, Armani, Krack, etc (uytert dus).
Als ik op bokt kijk naar wat voor paarden er gevraagt worden lijkt men vooral op zoek te zijn naar brave bereden paarden, al dan niet met sport potentieel. Groene paarden aanbieden lijkt mij op dit moment bij voorbaat als kansloos, of zit ik er dan naast?

www.maartenkamphuis.nl, hij zit dan over het algemeen in de springgefokte paarden, bij hem gaan ze als warme broodjes over de toonbank ;)