Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
doei schreef:Ik heb er ook overna gedacht, omdat er veel jonge paarden worden verpest en ik graag een jong paard fijn de "rij" wereld inbreng en het zelf onwijs leuk werk vind:
Mijn berekening kosten voor een half jaar:
- Stal: 2100 euro
- Hoefsmid: 270 euro
- Enting/ mestonderzoek/ wormenkuur: 100 euro
- Potjes, poedertjes, zalfjes (lijnzaad etc): 120 euro
- Begeleiding (25 lessen): 600 euro
- Hanarchment (wat je met het paard mee verkoopt of weer voor het volgende project gebruikt of inruilt): 1500 euro
Zoals je ziet hoef ik niet aan een haflinger te beginnen, de kosten van stalling zullen al meer opbrengen als dat het hele paard kost. Met een sportpaardje met goed bloed zou je wel iets van winst kunnen pakken...

Henkjan schreef:@anneliesdj: Als je een 4jarige 3 maand rijdt en je hebt een beetje geluk kunnen ze al snel mee op oefenparcours, en dan is een BB/B parcours alweer de volgende stap. Als ze dat kunnen kan je er imo zeker winst uit halen, als je ze niet te duur inkoopt.
bromfiets schreef:Maar dan moet je een paard kopen van 1500 tot 2000 euro en die het liefst van de hand kunnen doen voor ongeveer 7000 euro.

Moet er wel bij zeggen dat de 3 jarigen laatbloeiers zijn en voor het mooie nog een jaartje op de wei zouden moeten. Cassidy schreef:Niet ingereden paarden verkopen nu eenmaal moeilijker dan ingereden paarden.
Dus als je kennis nu met een aantal niet ingereden paarden zit die hij verkocht wil hebben, en denkt dat hij meer kans maakt om ze te verkopen als ze ingereden zijn: de markt is beroerd op dit moment. Dus als hij ze echt kwijt moet, dan laten inrijden, en laten doorrijden tot ze echt wat kunnen.
Anders laten staan (als de ruimte en de middelen er zijn)...markt zal wel weer aantrekken.
love_shyboy schreef:Niet erg slim.
Tenzij er een goed contract is.
Ken mensen die brachten 2 toppers naar een stal om verder door te trainen en daar vandaan door te verkopen voor de topsport, maar die paarden zijn dus verkocht, met valse papieren, en we kwamen ze toevallig op facebook tegen...
Die vrienden van ons, de fokkers, zijn daardoor 2 dure paarden kwijt!
stef schreef:het gaat inderdaad om groene paarden die al in bezit zijn (eigen fok) maar beperkte mogelijkheden tot ruiters die ervaring én tijd hebben om de dieren goed op te leiden. Qua bloed even denken aan Gribaldi, tango, Armani, Krack, etc (uytert dus).
Als ik op bokt kijk naar wat voor paarden er gevraagt worden lijkt men vooral op zoek te zijn naar brave bereden paarden, al dan niet met sport potentieel. Groene paarden aanbieden lijkt mij op dit moment bij voorbaat als kansloos, of zit ik er dan naast?