Hoe omgaan met ongelukkige manier van communiceren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Hoe omgaan met ongelukkige manier van communiceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:46

Toch even iets waar ik mee worstel..

Mn 1,5-jarige hengst heeft iets bedacht om mij te laten weten dat hij niet voldoende concentratie heeft voor stilstaan en zich laten poetsen; happen/bijten. Er zijn zat dagen dat hij keurig stilstaat en ik heerlijk kan tutten en doen, maar op sommige dagen (vooral met harde wind, fris enz enz) wil hij gewoon erg graag de bak in. Op die dagen uit hij dat door naar mij, maar eigenlijk naar alles binnen bereik te gaan happen. Ook het hek waarvoor ik hem meestal vastzet heeft al flink te lijden gehad onder zijn ongeduld :+

Voor jullie nou op je achterste benen staan; ik corrigeer wel degelijk. Een tik, een brul, vaak is een opgeheven vinger al meer dan zat... Waarop hij onmiddellijk weer ergens aan gaat staan vreten... En ja, heb m ook al eens een flinke mep voor zn sodemieter verkocht, want vind bijten en happen echt not done.

Maar ik zit gewoon met een aantal dingen;
- het is een jonge pony. Verwacht niet van hem dat hij zich keurig kan concentreren als ik eens rustig wil gaan tutten. Maar; slecht gedrag in reactie daarop wil ik óók weer niet hebben.
- hij probeert me iets te vertellen. Ok, zn manier waarop is nogal ongelukkig gekozen, maar het is óók weer niet fair om dat te negeren. Ik wil juist graag dat hij met me communiceert...
- hij ziet het naar mijn idee vaak ook als een spelletje.. Hij leert bizar snel, dus je maakt mij niet wijs dat ie intussen nog niet doorheeft dat happen niet mag :+ Vaak trekt ie zn hoofd ook al bij voorbaat weg in reactie op de tik die er meestal op volgt hihi. Dus die link ís er wel degelijk... Laatst stond hij los in de bak en rookte ik rustig een sigaretje, doe ik meestal eventjes, kan hij nog ff wat voor zichzelf gaan doen. Komt ie naar me toe, wil me in mn hand happen(ik voelde de tandjes serieus op mn hand) en komt onderweg eerst mn peuk tegen. Tsja, auw natuurlijk. Mn hart brak, serieus.. Maar ook eigen schuld; als ie rustig had komen snuffelen had hij zn neus niet gebrand. Ergens hoopte ik nog dat t misschien wel over zou zijn, dat ie voldoende geschrokken was om t nooooit meer te proberen.. Maar nee hoor. Forget it. Zó stoïcijns issie er dus in...

Het is geen gemenigheid.. Als ie me al raakt schrikt hij er meestal zelf van.. Maar het is bloedirritant en vooral ongewenst gedrag. In de bak gebeurt het overigens nauwelijks, heb het idee dat hij dan vindt dat ie wel weer aandacht mag krijgen (stuur m áltijd weg als hij op zo'n manier naar me toe komt). Maar het bij het poetsen is duidelijk een communicatiemiddel... Moet ik dat nou afstraffen? Als hij zich zo gedraagt hou ik het poetsen doorgaans heel kort, ga dan ook niet meer van hem vragen terwijl hij al aangeeft dat ie er geen geduld voor heeft...

Overigens staat hij overdag gewoon lekker buiten en vertoont hij het gedrag als ik hem uit de paddock haal (waar hij de hele dag heeft kunnen spelen met andere jonge hengsten) maar ook als ik hem van stal haal als ik eens wat later ben... Dus daar ligt t iig niet aan...

Maar hoe ga ik met dit gedrag om? Wil het communiceren niet ontmoedigen, maar de manier waarop wel.. En hoe haal ik de lol uit het spelletje? Heb ''terugbijten'' (lip vastpakken enz enz) ook al geprobeerd... Hij blijft er gewoon erg veel lol in hebben... Ben er heel consequent in, sta het nooit toe. Gewoon snuffelen overigens wel, vind dat dat gewoon moet mogen.. Ken m gelukkig als mn broekzak dus ik zie t aan zn hoofd als ie wil gaan happen en een brul is dan ook meestal voldoende om hem van dat idee af te brengen. Maar ja, als ik zn benen af sta te boenen zie ik dat hoofd natuurlijk niet...

Hoop dat jullie een idee hebben om dit op te lossen/aan te pakken :)

Alvast bedankt voor het lezen van dit lang geworden verhaal en natuurlijk bij voorbaat grote dank voor jullie reacties!

Doubtless

Re: Hoe omgaan met ongelukkige manier van communiceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:48

Waarom ga je op zulke dagen (neem aan dat je weet wanneer het fris is/waait) niet eerst de bak in & daarna tutten? Dan heeft 'ie z'n gekke 5 minuten al gehad & kan jij vervolgens rustig je ding doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:52

Das wel een hele goeie eigenlijk! Stom dat ik daar zelf niet eerder aan heb gedacht! Kan het niet altijd aflezen aan het weer, maar goed, heb t snel genoeg door... Gut, kan je nagaan hoe vastgeroest ik al ben in een bepaald patroon :=

Enige punt is dan wel dat ik eerst zn deken af wil doen (hij staat onder dek ivm show) en dan gaat hij ook lopen klooien... Dan gewoon elke keer een tik blijven geven? Wil hem sowieso lekker kunnen laten aanrommelen zonder deken.. Even t huidje laten ademen, ben er al niet helemaal happy mee dat ie onder dek staat dus wil hem ook even t zand op zn velletje kunnen laten voelen :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:55

het happen is geen probleem wat aangepakt moet worden. Je moet proberen erachter te komen waarom hij hapt. je weet zel fal dat het frustratie is. Zorg dan dat je die frustratie wegneemt door hem te laten bewegen en nadenken. Als de oorzaak weg is stopt het probleemgedrag vanzelf.
Doe lekker veel oefeningen met hem waar hij bij moet nadenken zoals achteruit of zijwaarts. Tussendoor ook genoeg ruimte bieden voor zijn energie, dus lekker laten lopen.
Probeer hem te leren dingen te apporteren. Maak juist van zijn "kwaal" zijn sterke punt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:55

Negatieve aandacht is ook aandacht, ik denk dat dat bij paarden ook zo werkt.. Ik zou zeggen, negeer hem zo lang hij jou niet raakt, en alleen corrigeren als hij je wel raakt. Ik weet niet of het effect heeft bij jouw paard, maar misschien het proberen waard.

Castreren heeft bij mijn ventje trouwens ook geholpen. Is dat geen optie?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:00

Eens met doubtless. Als je 'm toch lekker gaat laten rollen kun je 'm toch veel beter DAARNA poetsen en zijn dek terug op doen?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:04

hm zit er even over na te denken, maar heb geen idee hoe ik het Sil heb afgeleerd... Sil was er ook wel erg in, kon niet eens zijn halster om doen want die pakte hij dan al vast, je handen waren ook niet veilig.

Is bis al eens bij de tandarts geweest?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:08

Met al dat omtuttelen roep je dit gedrag ook wel enigszins op...
Ik zou er dus minder mee tutten en verder superconsequent zijn.
Bijten hoort niet - in ieder geval niet in jou.
Niet al te veel over filosoferen, gewoon een tik blijven geven.
Des te conseqenter jij bent, des te sneller is het over.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:12

Vragen:
Hoe LANG sta je dan te tutten met hem? Want het is nog een baby he! Hij probeert je idd iets te vertellen, namelijk wrs dat het hem te lang duurt.
Wat doe je met hem in de bak qua werk?
En hoe vaak tut je met hem per week, werk je met hem per week? Kortom wat is je schema wekelijks gezien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:14

Je paard probeert je idd wat te vertellen...namelijk dat het tijd wordt voor een afspraak met een dierenarts voor een castratie. Teveel tutten met een hengst werkt dergelijke problemen in de hand en dat gaat met de loop van de tijd alleen maar erger worden.

Waar je paard last van heeft zijn zijn hormonen...dat wil hij je vertellen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:15

Zilfstar schreef:
En hoe vaak tut je met hem per week, werk je met hem per week? Kortom wat is je schema wekelijks gezien?

Met een hengst van 1,5 jaar hoor je nog niet te werken. Die hoort ingeschaard bij leeftijdsgenootjes waar hij zijn bijt- en speeldrang op kan botvieren, zodat hij dat niet op de ts hoeft te doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:16

Cassidy schreef:
Zilfstar schreef:

Met een hengst van 1,5 jaar hoor je nog niet te werken. Die hoort ingeschaard bij leeftijdsgenootjes waar hij zijn bijt- en speeldrang op kan botvieren, zodat hij dat niet op de ts hoeft te doen.

Ja, dat bedoel ik dus. WAT doet ze dan in die bak met hem? Want ze heeft het wel over wegsturen als hij zo op haar af komt. Doet ze dan grondwerk? En zo ja: hoe lang, hoe vaak en wat? Ivm met overvraging dus....

Quote van TS:
Citaat:
In de bak gebeurt het overigens nauwelijks, heb het idee dat hij dan vindt dat ie wel weer aandacht mag krijgen (stuur m áltijd weg als hij op zo'n manier naar me toe komt).
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 23-02-11 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:16

persoonlijk denk ik dat je teveel van hem verlangt.
Jonge paarden kunnen zich nu eenmaal niet goed en zeker niet lang concentreren. Als hij het tutten niet leuk en fijn vind, dan geeft hij dat best duidelijk aan en kun je daar beter naar luisteren.
Als je het door blijft zetten, is de kans groot dat het verzet alleen maar erger wordt.
Als ze ouder zijn, wordt de concentratie beter en dus ook de mogelijkheden beter al blijf ik erbij dat niet elk paard blij is met het getut aan z'n lijf en dat je dat moet respecteren. Hij zal de basisverzorging wel moeten respecteren, maar 1.5 jaar is te vroeg om veel te verlangen.

Edit: tutten is imo ook werken ivm concentratie en dat je verlangt dat hij stil staat en idd is 1.5 jaar te vroeg tenzij ze aangeven dat ze het prettig vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:18

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:23

Ik zou er ook niet teveel mee gaan lopen leuren. Lekker in de wei puppy laten zijn. Ga je hem in de toekomst castreren of blijft hij hengst? (en als je hem wil laten castreren is dit misschien het moment??)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:24

Wat je in ieder geval niet moet doen is voeren uit de hand, daar worden ze ook bijterig van. Ook geen eten in je jaszakken laten zitten.

Dus verwennen met een lekker hapje, gewoon uit de voerbak of een emmer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:25

Shethengstje van 1,5 bij ons op stal is ook continu aan het happen.
We doen verder niet veel met hem (staat buiten met z'n maatje, 5 jarige hengst) maar bij het binnen halen en buiten zetten is het gedrag continu aanwezig. Ik negeer het eigenlijk, straf het niet af, beloon het niet, maar negeer het. Ik vergelijk het zelf met andere baby's: puppy op mijn werk moet ook overal in happen, happen, happen. Daar heeft hij een flostouw voor, is niet genoeg dus hij hapt ook in mappen, jassen, mouwen etc.
mensenbaby's moeten in bepaalde periode ook overal in happen: ze nemen alles in hun mond om er op te kunnen kauwen: oplossing? Bijtring.

Aangezien het shetje zo graag op iets wilde kauwen heb ik hem gister een halstertouw gegeven waar hij zijn ei in kwijt kon. Heerlijk vond hij het!

@cassidy: is dit echt te wijten aan opspelende hormonen? Of is het meer baby-gedrag dat te vergelijken is met de puppy en de mensenbaby?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:33

Ja, je kunt je natuurlijk blijven afvragen wat hij je probeert te vertellen, weten zul je het nooit.

wat ik lees in je bericht is bekrachtiging van het gedrag dat je niet wilt. Want; wat gebeurt er? Het paard is nerveus (door een stressor zoals wind) en daarmee lokt hij een nerveuze reactie bij jou uit (een tik of andere uitingsvorm van irritatie)... dat bekrachtigd zijn nervositeit, want 'de baas' kopieert de nervositeit (en geeft hem dus als het ware gelijk).

Vervolgens verkort de baas de rustperiode en geeft daarna de zenuwen alle ruimte.

Wat ik zou doen? stoicijns blijven onder hapgedrag; de plank is toch al beschadigd dus even aanhouden dat ding. Uitstralen dat er geen enkele reden is voor zenuwen, ook niet als het waait. Vervolgens eerder langer dan korter doortuttelen als hij moeilijk doet (uiteraard zorgen dat hij niet in jou hapt, dan is het nl moeilijk zelf rustig te blijven). Zodra hij rustig staat (al is het in het begin 2 seconden) pas de bak in (=beloning). En als hij snapt dat neurotisch gedrag niet gaat werken vervang je de plank :+

Je schema aanpassen zou ik ook niet doen, tenzij er anders ongelukken gebeuren. Als hij slim is voelt hij anders prima aan dat dit uit angst voor zijn gedrag is, en zal hij het strategisch in gaan zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:36

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:43

goed artikel Cassidy!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:54

Kan het niet zijn dat teveel getut aan zijn lijf gewoon teveel prikkel is? Jij ziet het als een beloning als hij een aai hier of een kriebel daar krijgt, of lekker gepoetst wordt. Maar misschien is het voor hem gewoon wel teveel om te handelen, raakt hij overprikkeld en daardoor overenthousiast, waardoor hij zijn jonge-hengsten-trucjes op jou gaat botvieren :+ Je hoeft niet per sé steeds aan zijn lijf te zitten als je hem wil belonen, misschien is het wel genoeg om gewoon 'met je hele lijf te glimlachen' als je begrijpt wat ik bedoel. Als paarden je spanning aan kunnen voelen dan voelen ze het ook aan als je blij met ze bent, of je dat nu uit door een aanraking of niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:15

Ik ga zo even de gegeven artikelen doorlezen, ben benieuwd :j

Tsja, wat is tutten... Miss een wat ongelukkig gekozen woord eigenlijk :+ Ik doe altijd dekentje af, losse haren wegboenen, borsteltje erover, manen en staart kammen en voetjes doen.. Denk dat ik al met al doorgaans net 10 minuten bezig ben... Hij hoeft van mij ook echt niet aan de grond geplakt te blijven staan, hij mag van mij best een beetje draaien enz, mits hij daarbij respecteert dat ik eerder op deze planeet was en dat hij mij dus niet omver mag duwen :+ Vind het veel te veel gevraagd om hem nu stokstijfstil te laten staan.. Blijft hij stilstaan, moedig ik dat uiteraard wel enorm aan! In de afgelopen maanden is hij sowieso al stukken minder gaan draaien en doen :) T is sowieso ook geen tutpony, was ik al lang en breed achter :') Als ie lekker stilstaat wil ik nog wel ns een vlechtje proberen, maar krijg dan serieus 1 kans. Lukt t niet en wil ik het overnieuw doen, is zn geduld op en gaat ie klieren, heb t vlechten dus al tijden geleden opgegeven :')

Hij staat overdag de hele dag lekker buiten met hengsten van zijn eigen leeftijd, waarop hij zn tandjes écht wel uittest hoor :+ Hij krijgt echt voldoende gelegenheid om lekker jong paard te zijn. Dat ene uurtje per dag dat ik met hem in de weer ben zal ie zich niet minder paard door voelen :+
In de bak doe ik eigenlijk van alles wat en van niks het meest... Over het algemeen zet ik hem eerst even los, kan ie zich uitleven (want al heeft hij de hele dag staan stoeien, energie heeft ie te over), beetje scharrelen, lekker rollen enz... Dan doe ik showtraining (aan de hand draven zónder te stuiteren is nog een hele opgave) beetje draven, paar keer netjes opstellen.. Al met al maar een paar minuten met veel tussenpozen. Vooral het opstellen kan ik écht geen 10x achter elkaar van hem vragen, dan is de lol er gauw af.. Dus das meestal eerst even opstellen een keer of 2, dan paar rondjes draven, dan moet baasje ervoor zorgen dat ze voldoende lucht krijgt om niet meer blauw te zien, nog eens opstellen een keer of 2, paar rondjes draven en klaar. Als hij los staat vraag ik t soms nog een paar keer van hem, maar das ook alles... Doe ik geen showtraining dan doe ik soms een beetje grondwerk bestaande uit pasje achterwaarts, pasje opzij... Dat soort werk. Ook maar een paar keer en met tussenpozen waarin hij even kan snuffelen en doen. En als dat niet doe doe ik een beetje VD, idd apporteren (hij kan intussen al dingen oprapen van de grond en in een goede bui brengt ie ze zelfs keurig naar me toe)of een mini-buiging (hoofd richting zn knieen, dus komt niet eens in de buurt bij de klassieke buiging ivm zn leeftijd).. Eigenlijk gewoon kleine dingetjes met voldoende afwisseling en pauzes... Daarna ga ik meestal rustig een sigaretje roken en moet hij nog ff wat voor zichzelf gaan doen... Dat zijn ook de momenten dat ik hem nog wel eens weg moet sturen... Wil niet dat hij in mn zak gaat kruipen, als we gaan, dan roep ik hem wel. (en soms duurt t m te lang en als ik dan in de buurt sta van zn halstertouwtje pakt ie dat en geeft het aan mij, zo van; kom, t is klaar, we gaan :+ ) Wil gewoon niet dat de bak = alleen maar dingen doen. Bak moet ook een plaats zijn waar hij een beetje de ruimte heeft om zelf iets te gaan doen...
Ik heb iig echt niet de indruk dat ik hem overvraag... Hou rekening met zn concentratievermogen en zorg er daarom voor dat hij voldoende tijd heeft om tussendoor ergens over na te denken... En t is ook niet zo dat we elke dag showtraining/VD/grondwerk doen.. Zet hem ook vaak gewoon in de bak, af en toe een beetje kroelen, en that's it... Op mooie dagen zien we de bak niet eens, dan gaan we lekker wandelen (vindtie heerlijk! Gelukkig is ie ook praktisch bomproof, dus kan makkelijk.) Echt wel voldoende afwisseling en vooral niet te veel gevraagd van zn concentratie... Hij heeft altijd lol in wat we doen en hij doet altijd heel erg zn best. Heb ik half het idee dat t ietsje minder wordt, stop ik.

Castreren staat idd niet in de planning... Hij is, buiten het happen dan, enorm braaf, loopt ook keurig langs merries (mits ik van tevoren wel even laat merken dat ik ook nog besta) en kan net zo makkelijk met hem in de bak aanrommelen als er merries naast of in de bak staan... In het laatste geval is er natuurlijk een poppetje in de weer met de merrie in kwestie en hou ik Bis netjes aan een touwtje :+ Daarbij heeft ie mooie papieren en is het de bedoeling dat hij over een tijdje voor nakomelingen gaat zorgen (mits hij goed presteert op de shows natuurlijk).

ik doe sowieso bij álles wat ik met hem doe stoppen op het moment dat het goed gaat. Dus idd; staat hij 2 seconden stil? Prima, dan is t klaar. Niet terwijl ie staat te klieren.. Negeren zou misschien kunnen werken.. Het is voor hem vaak zat een spelletje, en als ik het negeer kon de lol er wel eens vanaf zijn..

Hoop dat ik alles een beetje heb beantwoord zo :+ Nog een langer verhaal geworden dan mn OP := Probeer idd de oorzaak weg te nemen want ben geen fan van symptoombestrijding zeg maar... Een borsteltje erover doe ik idd sowieso voor ik zn deken weer opgooi ivm zand van t rollen, dus t is net zo makkelijk om dan gewoon te poetsen..

Thnx iig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:20

Deken bij een anderhalf jarige? Waarom? Paard heeft van nature een bontjas, op die leeftijd zijn dekens helemaal niet nodig!

En een uurtje per dag met een paard van deze leeftijd is te lang! Veel met een jong die bezig zijn maakt hem TE vertrouwd met je, en dan gaat hij zijn grenzen proberen te verleggen.

Lees de artikelen nu maar door.

En over dat castreren...ik spreek je wel als hij echt volop met hormonen te maken krijgt. Ik hoop alleen dat er voor die tijd geen ongelukken zijn gebeurt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:56

Nounou, rustig aan hoor.. In mn OP staat waarom hij onder dek staat. En ik bén er wel een uurtje per dag, maar de werkelijke tijd dat ik met hem bezig ben is een stuk korter... Vandaar ook dat ik erbij heb gezet daarnet hoe lang ik waar ongeveer mee bezig ben ;)

En ongelukken? Waarom zouden er in 's hemelsnaam ongelukken gaan gebeuren? Het enige punt is dat hij hapt, ken wel meer paarden die dat doen... Hij weet zich verder aan alle kanten keurig te gedragen..

Ben geen 11-jarig pennymeisje meer, dus kan het ook niet erg waarderen dat er ongelukken worden voorzien ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:58

Ik heb de nodige hengsten meegemaakt, en heb ook meegemaakt dat de knop van het ene moment, letterlijk het ene moment naar het andere omging. Even met je ogen knipperen en er komt een hengst op je af. Dit waren hengsten, waaronder een dekhengst die tot op dat moment goed onder appel stonden, en ineens aanvielen. De dekhengst tijdens het rijden, met ruiter erop. En geloof me, dat wil je echt niet meemaken.

Good stallions make great geldings. Hormonen kunnen een paard aardig in weg gaan zitten, en een hengst gaat door waar een merrie of een ruin stoppen.