Kenners: welke trailer past het beste bij dit wensenlijstje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Kenners: welke trailer past het beste bij dit wensenlijstje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:44

Ik ben me al een poosje aan het oriënteren op een nieuwe combinatie auto - trailer.
Er spelen zo ontzettend veel factoren mee en ik heb al een aantal zaken op een rijtje gezet voor mezelf.
Maar ik ben ook wel heel erg benieuwd naar advies van kenners:

Let op: ik heb niet zoveel aan berichten zoals "ik heb deze trailer en die is heel fijn" :o
Omdat ik daarover al genoeg op Bokt kan vinden ;) Ik zoek echt concreet iets passend bij dit lijstje :)

De auto (waarschijnlijke optie, is budgetgebonden):
- nieuwe Toyota RAV 4
- MTM 2070
- maximaal geremd 2000
- kogeldruk maximaal 80 kg

De trailer:
- staat 24/7 buiten in weer en wind
- voorkeur voor een 2-paards (wordt een afweging denk ik tussen gewicht en materiaal.....)
- geen voorkeur voor een merk, geen budgetbeperkingen, wel voorkeur voor goede kwaliteit
- lichte voorkeur voor bladveren, maar is niet het belangrijkste bij aanschaf
- lichte afkeer van hout (dus ook als tussenmateriaal)
- ik ben niet handig; ik zal dus niet zelf de trailer kunnen opknappen, wel schoonhouden
- onderhoudsvriendelijk

De keuze voor deze auto is een beetje ontstaan door een richtbudget te koppelen aan de eisen.
Qua trailer heb ik toch wel voorkeur voor een aluminium tweepaards. Maar ja, dat combineert
denk ik niet helemaal met de potentiële auto... Dus ik moet waarschijnlijk concessies doen:
- een lichtere trailer (dus ander materiaal)
- een 1,5 paards in plaats van een 2 paards.

Welke trailer vinden jullie goed passen bij dit lijstje en waarom?
Waar zouden jullie concessies op doen en waarom (niet) ?

sportfokker

Re: Kenners: welke trailer past het beste bij dit wensenlijstje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:59

Wanneer je auto 2000kg mag trekken, dan kun je een heleboel 2- paards trailers selecteren. Wij hebben ook een aluminium 2- paards (Humbaur) en die kun je erg makkelijk schoonhouden. Het is een oerdegelijke uitvoering, hij weegt 750 kg. Het is een heel ruime trailer en het zeil is luchtdoorlatend, erg prettig.
De trailer staat bij ons ook buiten. We hebben er regelmatig twee grote paarden in staan en merries met veulens. Hij ligt heel goed achter de auto. Iemand die hem eens leende, kon goed het verschil merken met een ander merk qua wegligging!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:06

Dank je wel voor je reactie Sportfokker!
Die 750 kg vind ik erg meevallen! Is dat zo gewogen of staat het zo op het papier?
Overigens wil ik er zelf twee Quarters in kunnen doen (of vergelijkbare paardenmassa's)
En uiteraard bezit ik m'n E :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:08

2 paards trailers hebben wel vaak een hogere kogeldruk dan 80 kg ;) let daar wel op.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:09

Precies, Evelli. En dat is dus de reden dat ik vermoed dat ik concessies moet doen.
Maar waarop? Materiaal of toch maar een kleinere kopen?
Edit: of zijn er 2paards trailers die wel een kogeldruk van 80kg hebben?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:11

Ligt eraan, hoevaak neem je 2 paarden mee in de trailer?
Ik weet niet waar je autokeuze door beperkt wordt, maar kan je niet een tweedehandse nemen die hogere kogeldruk kan hebben?
Rav4 rijdt goddelijk hoor, rij zelf ook RAV4. Maar neem de Dodge als ik met de tweepaards wegga

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:15

Evelli schreef:
Ik weet niet waar je autokeuze door beperkt wordt, maar kan je niet een tweedehandse nemen die hogere kogeldruk kan hebben?
Rav4 rijdt goddelijk hoor, rij zelf ook RAV4. Maar neem de Dodge als ik met de tweepaards wegga

Staat in de OP (beetje onduidelijk): het wordt een nieuwe auto en de keuze is beperkt door het budget :D
Het wordt namelijk een leasebak, vandaar. Dus een 2e hands is geen optie, ook niet 'voor erbij' :)

Tja, voor mezelf heb ik geen tweepaards nodig. Het is meer met het oog op buitenritten en wedstrijden.
Toch handig als je er dan 2 mee kunt nemen als een stalgenootje meegaat. Zelf heb ik 'maar' 1 paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:49

Mijn eerste consessie zou die auto zijn. Ik zou er , bij wijze van spreken, nog niet dood naast gevonden willen worden.
Die auto op zich is niet fout, de wens van een tweepaards in combi met deze auto is in mijn optiek een dusdanig grensgeval (met name kogeldruk en de daarbij behorende autoconstructie) dat ik dat niet zou doen.
Ter vergelijk, een nieuwe Freebee is ongeveer even duur (afhankelijk van de uitvoering), maar biedt je 2000kg bij 150kg kogeldruk! Bij een budget wat blijkbaar in de buurt van de 50.000 euri's ligt, zijn er betere trailertrekauto's te vinden dan zo'n RAV4. Pas je eisenlijstje dus even aan op kogeldruk min 100kg.

Wanneer geld geen rol speelt bij een trailer, dan wist ik het wel:
Afbeelding

Verder zijn er drie opties qua trailer:
Westfalia: luxe en comfortabel.
Ifor Williams: hufterproof, onverwoestbaar.
Weijer: zeer betaalbaar en uitermate degelijk.

De rest is plat gezegd Weijer-kwaliteit voor meer geld. Bedenk voor jezelf heel goed wat je daarin wil en wat je bereid bent daarvoor te betalen.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:20

Even een paar vragen voor je; ik denk dat je nl. wel wat concessies moet doen qua materiaalkeuze

* Je hebt een lichte afkeer voor hout (laten we zeggen dat hout voor jou dus in eerste instantie afvalt).
* Aluminium wil je liever niet qua gewicht (valt dus ook af, maar check het even na, want volgens mij ontloopt het gewicht van een alu trailer niet zo veel van hout.)

Dan hou je alleen polyester over, alleen zijn de meeste polyester trailers zwaarder dan de aluminium uitvoering of hout. Plus de meeste polyester trailers kunnen er niet tegen om jarenlang buiten in zon (uv straling) te staan, dan lost zegmaar het buitenste laagje hars/ coating op. (been there, done that.... doe ik nooit weer).

2 paards trailer ga je echt niet redden met 80kg kogeldruk. Of je moet met gewichten aan de slag en die aan de achterkant te bevestigen om onder de 80kg te blijven. De meeste bekende merken 1,5 paards komen ook over de 80 kilo (maar dat zeggen ze natuurlijk niet als je hem koopt). Weeg maar eens na ;-)

Mocht je toch voor de aluminium gaan, neem dan een zonder RVS bevestigingsmateriaal, maar gewoon 'ouderwets' verzinkt bevestigingsmateriaal om contactorrosie ter plekke zo veel mogelijk te beperken en zorg dat hij volledig geanodiseerd is, ook de bodem! Ga er desnoods onder liggen, want veel trailers worden verkocht met zo'n bodem, maar vaak is het achteraf toch blank aluminium...

Mijn aan te raden merken bij jou plaatje: Böckmann, Weijer, Ifor Williams. Allen in de 1,5 paards uitvoering.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:34

Een praktische opmerking ivm de keuze van de auto : als er een trailer achter een Rav 4 hangt kan je de achterdeur niet meer open krijgen en dat is toch een beetje vervelend.
Mijn advies voor een wagen : Subaru Forester of Outback, afhankelijk van je budget.
Wij rijden met een Forester met Ifor Williams 2 paard trailer, prima combinatie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:20

MarcR schreef:
Een praktische opmerking ivm de keuze van de auto : als er een trailer achter een Rav 4 hangt kan je de achterdeur niet meer open krijgen en dat is toch een beetje vervelend.
Mijn advies voor een wagen : Subaru Forester of Outback, afhankelijk van je budget.
Wij rijden met een Forester met Ifor Williams 2 paard trailer, prima combinatie.

Ligt aan je trailer ;) bij mijn ene trailer kan het alleen als ik hem op de handrem zet. Bij de andere lukt het gewoon zo en bij de huurtrailer kan het helemaal niet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:02

@ Ikke: Dank je wel voor je reactie! De auto is nou net hetgeen waar ik niet echt een concessie op kan doen :D . Nee, het budget ligt wel wat lager dan je hebt ingeschat, zeg maximaal 30.000 euro. Naar mijn idee zijn er niet echt betere auto's te vinden voor dat geld, wat denk jij?
Ik ben het met je eens dat een tweepaards bij de RAV4 grensgeval is, Vandaar ook mijn vermoeden dat er dus concessies aan de trailer moeten worden gedaan: lichter of kleiner dus.

@ Royallady: dank je wel, heldere uitleg! Je advies komt overeen met wat ik zelf al een beetje in mijn hoofd had :D .
Persoonlijk neig ik ernaar om toch bij een goed passend materiaal te blijven en dan 'nog maar even' een kleinere trailer te kopen.
Dus toch te kiezen voor een aluminium en dan een 1,5 paards. Het is namelijk niet zo dat ik liever geen aluminium wil, sterker nog, het heeft mijnn voorkeur :)

@ MarcR: ja, dat van die achterdeur heb ik gelezen. De Subaru Forester is mijn 2e keuze, want die ligt toch net een beetje teveel boven budget. En de kogeldruk van een Forester is gelijk aan de RAV4.

De door jullie aangeraden merken trailers passen ook wel bij m'n voorkeurslijstje. Alleen de Westfalia niet, om de een of andere reden spreekt die trailer me niet aan. De Bockmann en Ifor (nieuwe) staan gedeeld op 1 en de Weijer op 2. Al moet ik me hier echt nog wat verder in verdiepen...

Edit @ Ikke: mag ik vragen waarom de Bockmann niet in jouw lijstje staat?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:01

Heb zelf al 7 jaar Thiel trailers (de eerste was een 1,5-paards, nu een 2-paards). Beide hebben 24/7 buiten gestaan en zien er nog super uit!
Zelf heb ik deze:
http://www.kennisbv.nl/paardentrailers/ ... -ht-ultra/
Maar er zijn verschillende types. De Chess is ook een 2-paards.

Ben niet erg technisch, maar de specificaties:
Lengte binnenwerks: 3150mm
Breedte binnenwerks: 1670mm
Hoogte binnenwerks: 2300mm
Ledig gewicht: 650kg in basis uitvoering
Laadvermogen: 1350 of 1750 kg
Bruto laadvermogen: 2000 of 2400kg (zonder meerprijs!)

Deze trailer is ruim en ligt fijn acher de auto (heb ook een Weijer gehad, die reed volgens mijn vader véél onrustiger).

Wel een tip voor als je je trailer 24/7 buiten hebt staan: kies voor een donkere kleur (bv antraciet).

Op de site van Piere Kennis staan ook aanbiedingen, ook van andere merken.. Zo ben ik vrij goedkoop aan mijn trailer gekomen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:25

Rumpleteaser schreef:
@ Ikke: Dank je wel voor je reactie! De auto is nou net hetgeen waar ik niet echt een concessie op kan doen :D . Nee, het budget ligt wel wat lager dan je hebt ingeschat, zeg maximaal 30.000 euro. Naar mijn idee zijn er niet echt betere auto's te vinden voor dat geld, wat denk jij?
Ik ben het met je eens dat een tweepaards bij de RAV4 grensgeval is, Vandaar ook mijn vermoeden dat er dus concessies aan de trailer moeten worden gedaan: lichter of kleiner dus.

30 mille, dan heb je echt een "cheapest of the list" RAV voor, zonder 4x4 (die is in goedkoopste vorm 32 mille; bron: www.autoweek.nl)
De Forrester heb je instap voor net onder de 30 mille, maar WEL met 4x4, iets meer power en vooral, meer ruimte.
De Outback doet ruim 12 mille meer, terwijl de prestaties op papier niet wereldschokkend beter lijken.

Met dat budget zou ik dus niet eens bij een Toyotadealer naar binnen kijken, maar gelijk doorlopen naar de Subaru-dealer.

Rumpleteaser schreef:
Edit @ Ikke: mag ik vragen waarom de Bockmann niet in jouw lijstje staat?

Bockmann is niet beter dan Weijer, maar wel veel duurder. Bedenk heel goed of jij dat ervoor wil betalen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:29

Weet er iemand wat de kogeldruk is van Ifor HB403 (is 1,5 paards). Auto mag 88kg kogeldruk, vandaar..

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:34

Is als auto een Kia Sorento niet iets? Goede trekauto en niet heel duur.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:13

Hoi Rumpleteaser,

Wij zijn o.a Humbaur en Henra dealer,dit zijn 2 merken die evt in jouw profiel zouden passen!! Neem anders even contact met ons op,zodat we één en ander geheel vrijblijvend aan je kunnen uitleggen!!
Tevens hebben we ook een Autobedrijf,dus kunnen wij jou op allebei de gebieden een passend advies geven ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQQS87YL.jpg
Tel opvraagbaar via PB
Groetjes Gap
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-03-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd. En Reclamefoto verwijderd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:07

amouroke schreef:
Weet er iemand wat de kogeldruk is van Ifor HB403 (is 1,5 paards). Auto mag 88kg kogeldruk, vandaar..

Verroest, had ik eerder moeten lezen, heb net het hele weekend tegen een 403 aan gekeken (mooi ding trouwens). Heb er zelfs nog aan gedacht om te kijken, maar het is er niet meer van gekomen, sorry.

sommodore schreef:

Wanneer ik schrijf dat een Range Rover een goede trekauto is, valt half Bokt over me heen als dat die "niet te betalen" zijn!
Deze auto is net zo zwaar (1900kg), zuipt net zo veel (1:8; benzine-versie) en is dan opeens "niet heel duur"? Leg eens uit..........

hoeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:55

sommodore schreef:

Wanneer ik schrijf dat een Range Rover een goede trekauto is, valt half Bokt over me heen als dat die "niet te betalen" zijn!
Deze auto is net zo zwaar (1900kg), zuipt net zo veel (1:8; benzine-versie) en is dan opeens "niet heel duur"? Leg eens uit..........[/quote]

Ik denk dat het met bedrijfszekerheid en onderhoudsgevoeligheid te maken heeft. Daar staan de rangerovers en laro's om bekend( eigen ervaring: ooit een nieuwe Discovery gekocht eerste jaar 3 maal de wegenwacht erbij en na 1½jaar en 60000km koppelingplaat en drukgroep vernieuwd. allemaal garantie/coulance maar dit verwacht en wil je niet bij een nieuwe auto) je kunt ze voor een "paar " centen aanschaffen maar daarna.........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:16

hoeno schreef:
ikke schreef:
Deze auto is net zo zwaar (1900kg), zuipt net zo veel (1:8; benzine-versie) en is dan opeens "niet heel duur"? Leg eens uit..........

Ik denk dat het met bedrijfszekerheid en onderhoudsgevoeligheid te maken heeft. Daar staan de rangerovers en laro's om bekend( eigen ervaring: ooit een nieuwe Discovery gekocht eerste jaar 3 maal de wegenwacht erbij en na 1½jaar en 60000km koppelingplaat en drukgroep vernieuwd. allemaal garantie/coulance maar dit verwacht en wil je niet bij een nieuwe auto) je kunt ze voor een "paar " centen aanschaffen maar daarna.........

Die koppelingsplaten is inderdaad een produktiefout bij een 300tdi. De V8 heeft nergens last van. Ik heb zelf 140k km met een V8 op LPG gereden en dat heeft me slechts enkele problemen opgeleverd, die ook nog eens vrij simpel zelf op te lossen waren.

Sinds enige tijd weer een Range Rover en die kocht ik "met ellende" voor een prijs waarvoor ik er ook het nodige aan kon en mocht verspijkeren. Ondertussen 10k verder en eigenlijk weinig problemen met de auto. Hij kwam ook zonder noemenswaardige opmerkingen weer door de APK.
Ik schat dat er nog voor ongeveer 1000 euri's aan verspijkert moet worden, maar dan zit ik nog steeds ruim onder het budget wat een echt goede van dezelfde leeftijd zou kosten.
Bedrijfzekerheid en onderhoudsgevoeligheid zijn relatieve begrippen, als ik kijk dat mijn 19 jarige Range Rover dus blijkbaar zonder toestanden door de APK rolt en er, behalve enkele bekende zaken, geen opmerkingen waren van de keurmeester. Ik ken vele Range Rovers, ook veel oudere, die dat zonder problemen kunnen. Ik ken geen Koreanen van die leeftijd die ze dat nadoen..........

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:05

Ikke, moeilijke vraag misschien, maar kan je dat alsnog te weten komen (kogeldruk 403?). Ben van plan zo eentje te bestellen, maar de dealers hebben enkel de 506 en 511 in assortiment om naar te kijken. Dus ik hoop dat die 403 net zo goed meevalt en gewoon de smallere versie is dan de 2 paards :) (jammer dat ik hem niet kan zien in't echt).

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:36

Mijn HB510 geeft op de kogeldruk van 75 - 100kg (info vanaf de koppeling).

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:47

Dat valt wel mee zeg voor een tweepaards!

keaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:19

Wil je persé een nieuwe auto? Wij hebben een 2de hands BMW 530D(2000 Kg trekken) gekocht voor dat geld.
De auto was 3 jaar oud en 137000 Km. Het nadeel is dat deze geen 4x4 heeft maar op de weg trekt hij zeker niet slechter dan de Nissan Patrol(4x4, 3500Kg trekken)die we eerst hadden. Bovendien is het ook een heerlijke auto zonder trailer. Als trailer hebben we een Saris Monte carlo, die zie je niet vaak. Polyester trailer en compleet ongevoelig voor weer en wind. Dit is wel een prijzige trailer, meestal rond €7000, voor een goede gebruikte. Hij is wel compleet met zadelkamer standaard.
De kogeldruk is geen probleem verder, die is normaal 75 Kg of minder als er 2 paarden instaan. De paarden trekken hem namelijk naar achter.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 10:09

@ Keaven: ja, het wordt een nieuwe (zie OP). Ik ben nu bezig met me orienteren op aluminium 1,5 paard trailers.
Dit betekent tevens dat ik wat meer keuze heb ik nieuwe auto's, aangezien de specs iets minder zwaar hoeven te zijn.

Op dit moment ben ik bezig met me inlezen over de Ifor, de Bockmann en de Weijer. Want ik wil ook graag meer weten over
de technische zaken, zoals de constructie (geschroefd), het bevestigingsmateriaal (verzinkt), of de vloer geanodiseerd moet
zijn, welke vering.. veel werk, maar wel leuk. En ach; ik heb nog geen haast :)