touwtjes kapot trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

touwtjes kapot trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:09

Hoi,
Ik heb een probleempje, want de laatste tijd trekt mijn verzorgpaard heel veel halstertouwtjes kapot als hij vast staat. Ik zet hem altijd vast aan een ringetje om te poetsen, ik kan hem wel op stal poetsen, maar als het lekker weer is is dat natuurlijk zonde. Ik zet hem vaak gewoon aardig lang vast, en het gaat ook vaa lang goed. Maar als je zn hoofd gaat borstelen, of zn ogen schoon maken, dat vindt hij dan niet leuk. Dan doet hij zijn hoofd omhoog, merkt hij dat vast staat en trekt het touw kapot. En ik heb hem altijd wel aan zijn halster vast, maar dat heeft geen zin hij is natuurlijk veel sterker :+
Ook probeer ik dan snel genoeg te zijn om het touw lost te trekken, maar meestal is het touw dan al kapot :o Hij deed het laatst ook bij mijn broertje met het deken omdoen, ik was er zelf niet bij. Ik was even 1 minuutje weggelopen, en dan sta je met het deken in je handen dus kan je verder ook niks. Maar hij heeft nu al 5 touwtjes gesloopt, ik blijf nieuwe kopen :7

plotie

Re: touwtjes kapot trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:14

Hey,
Misschien kan je proberen om gewoon het touw door het ringetje te laten maar niet vast te knopen wanneer je zn hoofd borstelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:15

Er is onlangs nog een topic geweest:

[OPG] mijn paard hangt aan halstertouw in de stal, help

Er zijn speciale ringen te koop waar je je paard aan vast kunt zetten op een manier dat het touw bij lichte druk niet meegeeft, maar bij hele sterke druk wel. Deze heten Aussie Tie rings.
Schaf die aan, zet je paard vast en ga oefenen. Laat hem schrikken en leer hem dat hij niet los kan komen.
Voor die tijd wel even leren dat hij moet wijken voor druk op het hoofd, gebruik daarvoor een touwhalster, en zet hem daarmee vast. Dat werkt scherper in, hangen wordt onaangenaam, maar hij moet wel leren dat hij zelf een stap naar voren moet zetten om van die druk af te komen. Niet met touwhalster vastzetten zonder tie ring of zonder toezicht.

en de filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY ( vanaf 5.30)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:19

@plotie
Ja dat zou idd kunnen, maar met bijvoorbeeld het deken opdoen gaat dat niet, want dan loopt hij gewoon weg. Naar het gras bijvoorbeeld :P

@Cassidy
Ohja die ring is idd handig, alleen het is een pensionstal waar we staan, dus ik denk niet dat ik zomaar zon ring kan gebruiken. Ik zag in het topic wel een speciaal halster staan, dat is misschien wel wat. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:21

Waarom zou je zo'n ring op een pensionstal niet kunnen en mogen gebruiken? Hij is toch vast te maken aan een normale ring waar je paarden aan vast kunt zetten?

Het halster met het elastiek zou ik zelf niet gebruiken, want dan leren ze alsnog dat ze los kunnen, en het lost het probleem niet op.

En als je paard wegloopt als hij los staat zou je hem ook de ground tie aan kunnen leren.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:23

Oh echt? Dan zal ik het filmpje nog een keer bekijken.
Ja dat is waar, maar hij heeft dit in het begin nooit gedaan. Maar ik hoop dat het weer over gaat, want hij staat nu op rust en mag alleen naar de poetsplaats lopen. Dus hij is heel onrustig en druk de hele tijd.

Edit; je heb inderdaad gelijk, dat is misschien ook wel een goed idee :)
Laatst bijgewerkt door xJess op 23-02-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:26

Hier werden ook halters kapot getrokken, nog vervelender. Misschien een halstertouw nemen met zo'n veiligheidsluiting ipv muskaton? Die gaan niet kapot.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:29

amillia schreef:
Hier werden ook halters kapot getrokken, nog vervelender. Misschien een halstertouw nemen met zo'n veiligheidsluiting ipv muskaton? Die gaan niet kapot.

Ja dat is inderdaad wel een goede, die ga ik binnekort even halen, kijken of dat beter gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:29

Als je geen mogelijkheid hebt om de Aussie Tie ring vast te zetten met de ring, de karabijnhaak en de schroef die erbij wordt geleverd, koop een grote karabijnhaak, en zet daar de Aussie Tie ring aan de ringen op stal mee vast.
Dan is hij ook weer los te halen, loop je het risico niet dat een ander er mee vandoor gaat, want de ring is kostbaar, maar zijn prijs meer dan waard....

Hier voor jou nog een adresje waar je hem goedkoper kunt krijgen dan bij Clinton Anderson

http://www.halfcircleranch.com/store/pc ... -14p25.htm

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:47

Dankjewel :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:39

Tja nu zit je met een probleem dat je in feite zelf een beetje hebt aangeleerd, je hebt ook je paard laten zien dat hij sterker is, dit kan je nog steeds corrigeren maar dit is nu veel moeilijker dan waneer je dit zou gedaan hebben na de eerste keer.
Maar tja je moet nu verder met de situatie zoals ze nu is. Spreek een goede instructeur aan of een paardentrainer, en laat dit gedrag corrigeren, elk paard kan je dit aanleren, je paard moet leren nageven op druk.
Dit is dus een fout in de opvoeding en opleiding van jouw paardje, het is dus ook aan jou om dit dus weer te corrigeren, het paard is hier niet fout, die gebruikt de mogelijkheden die jij hem hebt geboden.

xxbanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:52

mijn paard heeft dat ook. Ik doe meestal ook gewoon het touwtje los en dan door het ringetje. Zo kan ze ook niet meer de touwtjes kapot trekken.
bij mij gaat het nu steeds beter. je moet heel rustig blijven als je het hoofd aan het borstelen bent en je al merkt dat hij weer wilt trekken moet je het halster loslaten. Heb iig veel geduld.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:33

Je kan ook zelf touwen maken van stroo touwtjes. Dat bespaart je een hoop geld.
En als je hem nou eens gewoon vast houd aan het touw/halster zonder dat hij vast staat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:42

Ik vind wat cassidy zegt absoluut geen goede methode. Voor hetzelfde geld is hij kopschuw en is hij gewoon doodsbang. Als je een paard dan aan een touwhalster vastzet en hij is paniek, no way dat dat paard even rustig gaat zitten nadenken of een stapje naar voren ook zou helpen om die enge druk weg te halen. Resultaat: mogelijke diepe snijwonden achter de oren of in de neus, of met een harde ruk zelfs een botbreuk bij de oren. Je kunt het beste voor zijn veiligheid een break-away lead gebruiken, bij grote druk gaat het klittenband open en kan hij wegschieten. Wat ook kan helpen is het halster niet vast doen onder de kaak, wanneer hij erin gaat hangen schiet het halster af. Natuurlijk moet je er wel aan proberen te werken, maar met pijn zoals met een touwhalster, omdat dat "scherper inwerkt", gaat niet werken, dan bezorg je je paard alleen maar meer angst en extra pijn.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 27-02-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:51

Slofje schreef:
Ik vind wat cassidy zegt absoluut geen goede methode. Voor hetzelfde geld is hij kopschuw en is hij gewoon doodsbang. Als je een paard dan aan een touwhalster vastzet en hij is paniek, no way dat dat paard even rustig gaat zitten nadenken of een stapje naar voren ook zou helpen om die enge druk weg te halen. Resultaat: mogelijke diepe snijwonden achter de oren of in de neus, of met een harde ruk zelfs een botbreuk bij de oren. Je kunt het beste voor zijn veiligheid een break-away lead gebruiken, bij grote druk gaat het klittenband open en kan hij wegschieten. Wat ook kan helpen is het halster niet vast doen onder de kin, wanneer hij erin gaat hangen schiet het halster af. Natuurlijk moet je er wel aan proberen te werken, maar met pijn zoals met een touwhalster, omdat dat "scherper inwerkt", gaat niet werken, dan bezorg je je paard alleen maar meer angst en extra pijn.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Vastzetten aan een touwhalster moet je echt nooit doen. Niet bij een paard dat braaf blijft staan en zeker niet bij een paard wat gaat hangen of rukken aan z'n touw.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:54

Je kunt ook het halstertouw vastmaken aan een strotouwtje. Het probleem (hangen) is dan natuurlijk nog niet opgelost, maar dan knapt in ieder geval het strotouwtje eerder dan het halstertouw..

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:00

Als je een goed strotouwtje hebt zegt dat geen krak.
En word dat toch je halstertouw

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:01

Ik heb liever dat t touwtje krak zegt, dan dat mijn paard krak zegt. Beetje raar als je daar niet aan denkt..

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:03

Slofje schreef:
Ik heb liever dat t touwtje krak zegt, dan dat mijn paard krak zegt. Beetje raar als je daar niet aan denkt..

Dat hangt uiteraard impliciet samen met mijn voorstel om er een strotouwtje tussen te doen, maar vond het zo voor de hand liggen dat ik dat er niet bijgezet heb...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:10

@Bnienke, doelde meer op tovie, die suggereerde om het halstertouw te vervangen voor een strotouwtje.

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:22

En als je nu weer eens begint met het hoofd te poetsen terwijl je het halstertouw zelf vast houd. Desnoods begin je alleen met eerst het hoofd te aaien en bouw je het zo weer op. Als ze het dan spannend vind kan ze het hoofd wegtrekken zonder pijn. Misschien leer je haar dan weer dat het niet eng is. Als ze zich elke keer zo lostrekt kunnen de wervels ook verschuiven wat ook pijn gaat doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:24

manex schreef:
Slofje schreef:
Ik vind wat cassidy zegt absoluut geen goede methode. Voor hetzelfde geld is hij kopschuw en is hij gewoon doodsbang. Als je een paard dan aan een touwhalster vastzet en hij is paniek, no way dat dat paard even rustig gaat zitten nadenken of een stapje naar voren ook zou helpen om die enge druk weg te halen. Resultaat: mogelijke diepe snijwonden achter de oren of in de neus, of met een harde ruk zelfs een botbreuk bij de oren. Je kunt het beste voor zijn veiligheid een break-away lead gebruiken, bij grote druk gaat het klittenband open en kan hij wegschieten. Wat ook kan helpen is het halster niet vast doen onder de kin, wanneer hij erin gaat hangen schiet het halster af. Natuurlijk moet je er wel aan proberen te werken, maar met pijn zoals met een touwhalster, omdat dat "scherper inwerkt", gaat niet werken, dan bezorg je je paard alleen maar meer angst en extra pijn.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Vastzetten aan een touwhalster moet je echt nooit doen. Niet bij een paard dat braaf blijft staan en zeker niet bij een paard wat gaat hangen of rukken aan z'n touw.

Misschien kun je, voordat jullie beginnen te blazen, de filmpjes even bekijken?
Dan weten we allemaal waar we het over hebben.
Alvast bedankt.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY ( vanaf 5.30)

De snijwonden kunnen met de Aussie Tie Ring niet voorkomen (niet bij correct gebruik) omdat het touw er doorheen kan schieten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:29

Niet met touwhalster vastzetten zonder tie ring of zonder toezicht.

dit stond er zonet nog niet bij dacht ik.. maarja. Oke.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:31

Mijn eerste reactie in dit topic is al ouder dan een uur, dus ik heb niets kunnen veranderen.
Het heeft er al die tijd gestaan, dus of je hebt een probleem met begrijpend lezen, of je hebt niet goed gelezen...

Wat het is mag je zelf invullen....

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:32

*applaus* rake opmerking hoor, ben helemaal geintimideerd.
nja, laten we ontopic blijven.