bij je tinker liggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

bij je tinker liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:04

Hallow Allemaal, :)

Ik zie heel vaak fotos van mensen die naast hun liggend paard zitten of staan. Hoe krijgen jullie het voor elkaar?
Vaak als ik zie dat mijn tinker ruin gaat rollen, loop ik altijd rustig op hem af, in de hoop dat hij na het rollen nog even blijft liggen. Als dat zo is probeer ik rustig bij hem te knielen en te aai. Ik praat dan wat rustig tegen hem, maar hij blijft nooit liggen. Ik zou graag een keer bij hem willen zitten en leuke foto maken van ons samen zo, maar meneer blijft nooit liggen.

ik heb hem verder ook nooit zien liggen dus verder nooit de kans gehad om bij hem te komen en dat hij bleef liggen..

Hebben jullie tips? :D

8nnemiek

Re: bij je tinker liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:16

Die van mij is ook veel te nieuwsgierig om te blijven liggen :Y) Zo gauw meneer iets hoort of ziet moet hij er bij zijn :+ Alleen toen hij koliek had kon ik bij em gaan liggen :(:)

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:20

die van mij blijft eigenlijk ook alleen liggen als er iets scheelt.... of als ze haar buik aan het schuren is (zomereczeem)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:25

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:28

Misschien helpt het om wat lekkers mee te nemen?

En dan (zoals je al doet) rustig naar hem toe lopen en rustig tegen hem praten.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:30

mandy358 schreef:
Misschien helpt het om wat lekkers mee te nemen?

En dan (zoals je al doet) rustig naar hem toe lopen en rustig tegen hem praten.

Al geprobeerd :D en werkt niet haha

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:30

Die van mij blijft wel liggen. Ze gaat vaak in het zonnetje liggen en dan ga ik er naast zitten. :D

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:42

Iemand verder tips ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:33

Als je paard het accepteert dat je naast hem komt zitten als hij ligt, betekent dat dat-ie je 100% vertrouwt. Als jouw paard altijd meteen overeind komt als hij ligt, vertrouwt hij je dus nog niet zover dat hij blijft liggen als je er aan komt. Immers, een liggend paard is kwetsbaar, die kan niet vluchten.

Werk dus aan vertrouwen, ook op andere manieren.

Specifiek wat liggen betreft: als je je paard ziet liggen, ga dan eerst eens op je hurken op 10 of 20 meter afstand, of welke afstand dan ook dat je geen bedreiging voor hem bent. Kruip dan op je hurken zijn kant op, tot het moment dat je ziet dat-ie overeind wil komen. Ga dan weer terug tot hij het wél weer vertrouwt, en z'n pogingen om op te staan staakt. Laat het daarbij.
Probeer iedere volgende keer een stukje dichterbij te komen, iedere keer weer op je hurken (dan ben je geen bedreiging).

Ik 'test' al mijn paarden om deze manier of ze me al voldoende vertrouwen. Pas als je op je hurken bij ze kunt komen, kun je ook eens proberen of dat lopend kan.

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:59

Ibbel schreef:
Als je paard het accepteert dat je naast hem komt zitten als hij ligt, betekent dat dat-ie je 100% vertrouwt. Als jouw paard altijd meteen overeind komt als hij ligt, vertrouwt hij je dus nog niet zover dat hij blijft liggen als je er aan komt. Immers, een liggend paard is kwetsbaar, die kan niet vluchten.

Werk dus aan vertrouwen, ook op andere manieren.

Specifiek wat liggen betreft: als je je paard ziet liggen, ga dan eerst eens op je hurken op 10 of 20 meter afstand, of welke afstand dan ook dat je geen bedreiging voor hem bent. Kruip dan op je hurken zijn kant op, tot het moment dat je ziet dat-ie overeind wil komen. Ga dan weer terug tot hij het wél weer vertrouwt, en z'n pogingen om op te staan staakt. Laat het daarbij.
Probeer iedere volgende keer een stukje dichterbij te komen, iedere keer weer op je hurken (dan ben je geen bedreiging).

Ik 'test' al mijn paarden om deze manier of ze me al voldoende vertrouwen. Pas als je op je hurken bij ze kunt komen, kun je ook eens proberen of dat lopend kan.

Goede tip, die ga ik ook onthouden!
(Mocht het ooit nog eens van pas komen :P )

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:58

Mijn paard ligt niet zo vaak. Maandag lag ie wel in z'n stal en mocht ik er gewoon bij komen zitten en liet ie zich aaien. Het is een best nieuwsgierig, actief beestje, dus ik vroeg me af of ie ziek was ofzo :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:00

Idd zoals Ibbel zegt, het heeft met vertrouwen te maken. Als je er niet bij mag, vertrouwt hij je nog niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:07

Hier blijven alle paarden wel liggen. Ik ga er alleen nooit bij zitten, alleen om af en toe een foto to maken. Met rollen even zo.
De tinkers liggen heel veel, met zijn tweeen in de loopstal, maar ook elke ochtend liggen ze tot een uur of negen in de wei te dommelen in de zon. De kwpn-rs liggen minder vaak hier, die zie je niet zo vaak liggen, vaal even naliggen na het rollen, maar veelal gaan zij in een groepje in de hoek van de wei staan dutten.
Mijn oude kwpn blijft ook liggen en dat is heel knap van d'r, want voor haar is dat niet zo vanzelfsprekend. Bij mij blijft ze dan wel liggen, maar bij een ander niet.
Als ze opstaan, komen ze juist naar ons toe gelopen, nooit van ons weg.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:08

Maar als het met vertrouwens te maken heeft, waarom staat mijn paardje dan op om vervolgens naar mij toe te komen draven ?? Of ik ben gwn blondd ofzo.. _/-\o_

blondeyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:04

He!

De mijn rolt en springt ook direct weer recht,maar vorig jaar,zijn er twee snikhete weken geweest,toen wist ze wat van de warmte en lag ze languit neer in het lange gras, was de eerste keer dak erbij kon gaan liggen,dus mss eens wachten tot het een heeeel warme dag is en kijken als ze gaat liggen :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:07

_Izaa_ schreef:
Maar als het met vertrouwens te maken heeft, waarom staat mijn paardje dan op om vervolgens naar mij toe te komen draven ?? Of ik ben gwn blondd ofzo.. _/-\o_

Dat kan ook te maken hebben met "HA daar is mijn voermachine!". Zo werkt dat bij paarden, in de weide van mijn paarden lopen ze alleen in de winter achter de staleigenaar aan, omdat ze dan hooi en koeken bijvoert en in de zomer niets.

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:28

ik ben bang als hij ligt dat ie ineens opstaat of ergens van schrikt. Dus mocht t lukken, blijf bedachtzaam

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:53

Op het moment dat er een zonnetje tevoorschijn komt.. gaat mijn jaarling meestal al liggen (tenzij ze andere nuttige dingen te doen heeft) :+ Ze vindt het gewoon heerlijk om te liggen zonnen, heb ook wel eens vragen van voorbijgangers gekregen waarom mijn paard ligt (blijkbaar zien ze dat anders nooit)? :Y) Ook op stal gaat ze vaak liggen als ze gaat slapen, binnen en buiten kan ik er dan gewoon heenlopen (doe wel altijd heel rustig en er niet recht op af, anders kan je bedreigend overkomen), geef d'r iets lekkers en ga er dan gewoon naast zitten of liggen... wat ook helpt is ze dan op hun 'secret spot' (als je die kent bij je paard :)) ) kriebelen, wat ze dan veeeeel te fijn vindt en dus al helemaal niet meer op wil staan want ze wil dat je door blijft gaan :') Ben ook een keer zo ver gegaan dat ze zich helemaal overgaf en op d'r zij draaide (helemaal plat dus) en wilde dat ik d'r over haar buik ging kriebelen.... ja, echt net als een hond dus :roll: Heb daar nog een uur gelegen, constant blijven kriebelen omdat ik anders te bang was dat ze overeind kwam, hahaha _O- Nee, ze is verder gewoon kerngezond, wees niet bang := Dat ze daar helemaal dood lag heb ik jammer genoeg niet op de foto, wel deze slijmerige foto:

Afbeelding

Tip: probeer voor de zekerheid (als het lukt) inderdaad niet aan de kant van de benen te gaan zitten/liggen/hurken, op het moment dat ze ergens van schrikken zit je daar heeeel kwetsbaar voor een uitslaande hoef :D altijd dus of aan de andere kant of bij het hoofd, zit je wat veiliger ;) niet dat ik me daar altijd aan houd hoor, soms gaat het nou eenmaal zoals het gaat :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:15

Ik denk dat als je tink gaat rollen, dit niet het goede moment is. Een paard wat gaat rollen, is wat anders dan een paard die gaat liggen op te rusten. Rollen is een actieve bezigheid, en jouw paard is dan helemaal niet bezig met: ik ga ontspannen liggen rusten.
Ik denk echt dat je het moment moet vinden dat je paard aan het rusten is.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:03

Als je paard gaat rollen zal hij inderdaad niet nog even relaxed blijven liggen (tenminste heb ik nog nooit meegemaakt), sowieso denk ik dat paarden op gras een stuk minder snel zullen gaat liggen dan in bijv. een paddock/bak, aangezien ze in de wei druk genoeg zijn met vreten (behalve als hij 24/7 op de wei staat). Gaat je tinker uberhaupt wel eens gewoon liggen om bijv. te zonnen? Want het verschilt natuurlijk ook per paard, de 1 zal nauwelijks door de benen gaan omdat ze 1. erg behoed zijn op de omgeving of 2. er gewoon het nut niet van in zien als je ook staand kan relaxen :Y) terwijl de ander al voor dood gaat liggen als hij de kans heeft, het lekker weer is of zich gewoon niets anders te doen heeft en lui is :+

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:33

Nou, die van mij blijft ook niet liggen,.. maar denk eerlijk gezegd niet dat het gaat om een gebrek aan vertrouwen... eerder aan enthousiasme... tot nu toe heb ik mijn paard nog maar een paar x 'betrapt' op liggen... maarja.. als ik dan de weide in kom en ze ziet me, dan springt ze op om vervolgens snel naar mij toe te komen... das dan toch geen gebrek aan vertrouwen? Ik zie dat eerder als 'o, wat leuk... je bent er weer.. ik kom snel'... (hoop ik iig haha)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:09

Mijn tinker blijft ook liggen als ik bij dr kom, zowel lekker in stal als vaak in de weide :+:
Paard nog niet geprobeerd, maar dies veel te nieuwsgierig en verder ligt ie erg weinig.
Mn kleine minipaard blijft nooit liggen, die staat op en komt naar je toe als hij ziet dat je eraan komt, aandacht :Y)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:17

ik heb idd ook bij verzorgpaardjes gehad dat ik er lekker naast kon zitten, helaas ben ik altijd alleen dus nooit een foto kunnen maken...

Ik had 1 paardje die na het rollen nog wel eens 5 min wou blijven liggen en rondkijken, dan ging ik er ook ff bij zitten (ik stond er dan sowieso al naast omdat ze rolde als we van t werk richting stal liepen) ze heeft dan 1 plekje waar hij het graag deed en daar stopte ik soms en dan wist hij dat hij mocht :D

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:26

Mijn tinkertje blijft altijd heerlijk liggen als ik er bij kom zitten. Ze legt haar hoofd dan het liefst op schoot en slaapt verder :)) luilak!!
Ik kan haar dan ook helemaal plat duwen en bovenop haar gaan liggen, of als ze 'normaal' ligt tussen benen zitten..

Probeer het een keer als je paardje ligt te slapen. Als Maan gerold heeft staat ze ook gelijk weer op. Dan rustig en laag aankomen. Niet teveel zeggen en zorgen dat je van voren aankomt. Begin gelijk te kriebelen op een plek waar je paard het super lekker vindt. Misschien helpt het..?!

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:05

Ik heb zelf geen paard maar mijn nicht wel, en ik probeerde daar ook naast te zitten en toen stond die ook op. Die van mijn nicht is dat ook helemaal niet gewend.