Minpunten in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pitbullgup

Minpunten in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:06

Gisteren wedstrijd gehad. Goed georganiseerd en erg gezellige sfeer.

Ik werd na mijn eerste proef (ging voor mijn gevoel opzich best lekker) bij de jury geroepen met de vraag of Tyan altijd zo onregelmatig was in de draf. Linkerachterbeen is inderdaad iets minder maar niet dat ze er echt onregelmatig op loopt maar met spanning komt dat er wel iets meer uit... Jury vond het heel jammer omdat ik netjes de figuren etc op letter reed maar me hierdoor overal een punt minder moest geven. Nah goed dat kan toch 2e proef gestart want ben net weer begonnen met de wedstrijden dus gaat me vooral ook om de ervaring. Geprobeerd iets losser te rijden met als gevolg dat t iets te los was en Tyan af en toe wat opzij sprong etc := (zelfde jury)

Maar toen de prijsuitrijking... er waren gewoon mintpunten uitgedeeld 8)7
ik had nog 163 en 161 punten dus mocht blij zijn dat ik niet in de min zat!( 2 weken geleden nog 179 -2 en 186 punten met hetzelfde paard gereden)Maar ik vind dat voor de B toch wel heeeeel erg streng of ligt dat nu aan mij?
Kijk als je paard compleet in de staak gaat en je er niet één gang of figuur er uit gereden krijgt zou dat eventueel kunnen maar dan zou je als jury toch ook zo coulant moeten zijn om iemand uit te bellen... Maar zolang je een beetje de figuren en de gangen rijd lijkt me toch dat je niet zo snel een minpunt kunt rijden of zie ik dit nou helemaal verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: opmaak aangepast

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:09

Huh, er kunnen toch geen minpunten uitgedeeld worden in de B? Ik bedoel nu verliespunten he, dat je dus winstpunten verliest. Of bedoel jij wat anders? Want als er bijvoorbeeld onderaan je coupon -2 staat dan is dat gewoon omdat je een fout hebt gemaakt.

Wel echt supervervelend van je wedstrijd!

Gentlegiant

Re: Minpunten in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:12

verlies punten kan niet in de B

dat je -2 krijgt kan er door komen dat je de oefeningen niet correct hebt uit gevoerd dit kan verschillende redenen hebben de volgende keer gewoon even aan de jury vragen

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:13

Inderdaad, weet je zeker dat het toch niet wat anders was?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:17

Zolang wij niet bij de wedstrijd aanwezig zijn geweest, kunnen we niet oordelen of de jury te streng is geweest, of dat je paard echt onregelmatig liep.
Bij het laatste zouden je punten namelijk wel terecht zijn. Regelmaat gaat boven alles. Het is belangrijker dat je paard regelmatig loopt, dan dat hij nageeflijk is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:21

Minpunten rij je pas bij 150 of minder. Dus zo dichtbij een verliespunt zat je nog niet.
Als je paard echt onregelmatig is vindt ik het trouwens wel raar dat je toch je 2de proef mocht starten! Onregelmatig is gewoon uitsluiting! Zelfs in de B. Want het is niet paard vriendelijk om te blijven rijden op een paard wat onregelmatig loopt!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:22

Je kan in de B geen verlies punten rijden.
Al rij je 100 punten, ze kunnen geen winstpunten van je afnemen.

Ze kunnen uiteraard wel -2 geven als je een figuur verkeerd rijdt (links inplaats van rechtsaf bijv)

En ja, als je paard niet helemaal regelmatig is, dan kan een jury daar punten voor aftrekken.
daar waar je een 7 zou rijden, krijg je dan een 6.
En als je je oefeningen rijdt voor een 6 , dan krijg je een 5 en zit je al heel snel heel laag in je punten!
En de ene jury is hier strenger in dan de andere...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:24

ponyparadijs schreef:
Minpunten rij je pas bij 150 of minder. Dus zo dichtbij een verliespunt zat je nog niet.
Als je paard echt onregelmatig is vindt ik het trouwens wel raar dat je toch je 2de proef mocht starten! Onregelmatig is gewoon uitsluiting! Zelfs in de B. Want het is niet paard vriendelijk om te blijven rijden op een paard wat onregelmatig loopt!

Onregelmatig en kreupel is wel wat anders.

Er zijn ook paarden die onregelmatig lopen omdat ze op de hand hangen, ze spanning maken in het lijf en dat soort dingen.
Of ze maken tactfouten, das ook onregelmatigheid, maar zo'n paard mankeerd niks.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:26

Bij de eerste proef had iemand 142 punten -> http://www.startlijsten.nl/startlijsten ... p?id=78594

Ja kijk van dat onregelmatige kan ik prima begrijpen... hoor je mij verder ook niet echt over (al viel het andere niet zo op) Maar het eerste commentaar stond paard loopt onreglmatig en voor de rest stond er idem, idem, idem, idem, idem en daar kan ik dan niet zo veel mee....

Edit; Paard mankeert verder niks is niet kreupel. En heeft ook met z'n wat slechtere linkerachterbeen M2 met winst gelopen ;) Toen ik er net op ging rijden teugelkreupelde die ook echt met aandraven maar dat is er nu gelukkig al uit en we zijn ook pas sinds halverweg vorig jaar een combinatie.
Laatst bijgewerkt door pitbullgup op 21-02-11 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:26

ponyparadijs schreef:

Daar is bij de juryleden (helaas) veel verschil tussen.
Bij mij op de opleiding werd er inderdaad gezegd dat als het paard kreupel is, dat hij uitgesloten hoort te worden.
Maar sommigen hebben juist geleerd dat pas als het paard op 3 benen loopt, hij de ring moet verlaten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:28

pitbullgup schreef:
Bij de eerste proef had iemand 142 punten -> http://www.startlijsten.nl/startlijsten ... p?id=78594

Ja kijk van dat onregelmatige kan ik prima begrijpen... hoor je mij verder ook niet echt over (al viel het andere niet zo op) Maar het eerste commentaar stond paard loopt onreglmatig en voor de rest stond er idem, idem, idem, idem, idem en daar kan ik dan niet zo veel mee....

Jawel, daar kan je wel wat mee.
Ik zou je paard een keertje goed na laten kijken, blijkbaar is het toch niet goed als overal 'idem' staat.
De jury is alleen om dingen te constateren, niet om te vertellen hoe je het op moet lossen, dat moet je zelf doen :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:37

Er is idd wel een verschil in als het paard constant onregelmatig door de baan gaat, of gewoon af en toe een misstapje maakt...
Of als de ruiter op een volte het paard zo scheef trekt waardoor die zijn pas niet af kan maken....

Als het paard constant onregelmatig loopt, dan zou ik er toch ook even naar laten kijken...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:13

de jury heeft wel flink uit elkaar gepunt, het is zeker niet zo dat ze bij iedereen zuinig was. En onregelmatig is idd per onderdeel warin het getoond wordt een punt eraf, dus dat klopt gewoon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:25

Lielle schreef:
de jury heeft wel flink uit elkaar gepunt, het is zeker niet zo dat ze bij iedereen zuinig was. En onregelmatig is idd per onderdeel warin het getoond wordt een punt eraf, dus dat klopt gewoon.

Eens.
Ik schat zo in dat de lage punten zeker wel terecht waren. Maar hoewel je op verlieswaardig uitkomt, krijg je geen verliespunten omdat het B is. Je kan dus in de B nooit in de min. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:31

Heb je daar met nooit in min nou net het punt?
Ik dacht namelijk dat je welliswaar bij de B niet -1 kan staan. Maar dat je wel je winstpunten weer kwijt kan raken als je die al hebt gereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:34

nee, ook niet. Dat is in het L1 het geval.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:35

Dus bij de L1 kan je ook niet in de min?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:40

Goed lezen ponyparadijs. Je rijdt min vanaf L1, zoals Storm hierboven aangeeft.
Je kan in de B nooit je winst kwijtraken.

Herken wel wat je zegt hoor TS. Ik vond dat er bij mijn wedstrijd gisteren ook vrij streng voor de B werd gejureerd. Tuurlijk moet er rechtvaardig gejureerd worden en moet het paard goed voor elkaar zijn. Maar je moet niet iemand afrekenen op iets wat in de L pas aan de orde is......En helaas heb je dan ook nog juryleden die bevooroordeeld zijn bij bep type paard...helaas......Heb een keer bij een jury geschreven die letterlijk zei "oh een fries, ben benieuwd wat dier ervan bakt tussen de dressuurpaarden".

Wat ik eerder wel eens heb begrepen is dat een onregelmatig paard niet uit de ring gehaald kan worden, tenzij hij voor het oog echt pijn heeft (dus laat zien dat hij zich er erg oncomfortabel bij voelt).
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 21-02-11 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:42

Volgens mij kun je in de L1 niet degraderen naar de B, maar wel eerdere winstpunten kwijt raken met verlies.

Ik heb laatst ook een onregelmatig paard in de ring gehad. Liep bij lange na niet op 3 benen, maar wel onregelmatig. Ik heb de ruiter naar mij toe geroepen en uitgelegd wat ik zag. Heb haar de keuze gelaten, doorrijden en lage punten rijden, of vrijwillig stoppen. Ze reed door, kreeg lage punten, en heeft de tweede proef niet gereden. Later, na de wedstrijd, kwam ze naar me toe en vertelde dat het een goede constatering was, en dat het paard wat opgelopen wat aan de benen.
Voor onregelmatigheid kun je iemand de ring niet uitsturen, wel adviseren te stoppen. Dus wat jouw jury gedaan heeft, is niet verkeerd, voor het nette had ze je bij je kunnen roepen zoals ik gedaan heb in het voorbeeld.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:43

Suzanne F. schreef:
Lielle schreef:

Eens.
Ik schat zo in dat de lage punten zeker wel terecht waren. Maar hoewel je op verlieswaardig uitkomt, krijg je geen verliespunten omdat het B is. Je kan dus in de B nooit in de min. :)

Ja t ging mij ook meer om die 142 punten die er gegeven waren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:44

ponyparadijs leest goed, want zo is het idd. Je kunt in het L1 wel verliespunten rijden, maar geen negatieve stand krijgen. Ben je dus L1+3 en je rijdt 144 punten, ben je daarna L1+2. Als je L1+0 bent en je rijdt 144 punten, blijf je dus L1+0.

miir20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:11

In de B zulke lage punten geven is wel heel erg. Dan moet je bijna op de kop op t paard zitten of t paard moet alle kanten op willen. Maar met die verlies punten. Met mijn eerste wedstrijd M2 had ik verlies punten en ik stond wel bij KNHS als M2-1 Ik moest eerst weer punten halen om 0 te staan. Maar weet verder niet hoe dat vanaf de L1 gaat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:22

miir20 schreef:
In de B zulke lage punten geven is wel heel erg. Dan moet je bijna op de kop op t paard zitten of t paard moet alle kanten op willen. Maar met die verlies punten. Met mijn eerste wedstrijd M2 had ik verlies punten en ik stond wel bij KNHS als M2-1 Ik moest eerst weer punten halen om 0 te staan. Maar weet verder niet hoe dat vanaf de L1 gaat?

Ja, maar als je nou echt niet hoger kunt geven? Ik heb vorige week iemand 154 punten in de B gegeven, de amazone reed er gewoon helemaal niet aan, liet het paard maar een beetje gaan. Ik ga zo iemand dan niet de ring uitsturen, zeker een volwassene niet, die is (hoop ik dan maar) slim genoeg om zelf te besluiten te stoppen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:49

Kleinvosje, wat versta jij als jury onder het er niet aan rijden? Een paard hoeft in de B niet aan de teugel, wel nagevelijk. En ik begreep dat sommige juries voor de B daar zelfs niet naar kijken, als hij maar gehoorzaam is. Waar ligen voor de B de grenzen van aanvaardbaarheid dan?

Ik ben tijdelijk met wedstrijden gestopt omdat ik er tijdens de proef door complete spanning niet meer aan reed. Hij deed braaf zijn ding maar het ging nergens over......Nu rij ik thuis (dikke) winstwaardig maar breekt de spannning me nog wat op...
Mijn paard liep gisteren best goed er doorheen maar voor de jury dan weer niet goed genoeg...maar het is B.........Als hij even zijn neus naar voren strekte was hij tegen de hand....in mijn woordenboek is tegen de hand toch echt het bit of de hulp niet (kunnen) aanvaarden op dat moment. Dit is niet alleen mijn eigen gevoel maar ook want anderen (die mij wel en niet kennen) zagen.....

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:58

Ja maar ik vind 154 dan toch nog heel iets anders dan 142....
Ik had een stukje van haar proefje gezien en t verdiende geen schoonheidsprijs maar ze liet over het algemeen wel gewoon het gevraagde zien.