Hebben van verzorg/ bijrijdpaard, is dat werk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Hebben van verzorg/ bijrijdpaard, is dat werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:52

Naar aanleiding van een interessante discussie IRL, is dit toch een vraag die me even een avondje zoet zal houden. En waarvan ik het toch wel interessant vind de mening van Bokkers te horen.

De vraag: Is een verzorg/ bijrijdpaard, waarvoor je niets betaalt maar ook niet betaald krijgt en ook anderszijds geen inkomsten uit vergaart als in de zin van prijzengeld of zo, werk? Of is het hobby?

Kiichi

Re: Hebben van verzorg/ bijrijdpaard, is dat werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:53

Hobby, aangezien je geen loon of contract hebt, neem ik aan :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:56

Hobby, naar mijn mening. Je doet het vrijwillig, voor je plezier en krijgt er geen vergoeding voor.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:56

Hobby, maar @Kiichi: ik heb wel een contract voor mijn bijrijdpaard hoor ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:23

Vinden jullie dat het hebben van een bijrijdpaard, waaraan je geen kosten maakt anders dan vervoer, maar ook niets op verdient, van invloed zou mogen zijn op het krijgen van een WW- uitkering? Of toch door de belastingdienst als inkomen gezien mag worden, omdat die er domweg niet vanuit gaan dat iemand een paard gratis door een ander wil laten "gebruiken"?

En is het terecht dat als je niet opgeeft bij welke instantie dan ook dat je een bijrijdpaard hebt, je als fraudeur gezien word?

LET WEL, DIT IS EEN THEORETISCHE VRAAGSTELLING!!! BEHANDEL DIE OOK THEORETISCH!!!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:47

Ik vind het een hobby, gezien er geen inkomsten mee vergaard worden. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal hierachter!
Ik zie ook niet in waarom je je hobby bij een instantie als UWV of Belastingdienst zou moeten opgeven, dat doen de amateur voetballers toch ook niet?
Stel je voor zeg, dan moet de spits van FC Lutjebroek gaan opgeven hoeveel hij heeft gescoord :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:49

Nee zou niet van invloed moeten zijn. In de opzet waarin jij het beschrijft is het vergelijkbaar het met lenen van andere hobby-matige spullen. Zoals een spel spelen op iemands pc of het lenen van een fiets (ik noem maar wat). Op het moment dat jij een financieel belang heb bij het dier en het dus traint bijvoorbeeld voor verkoop dat wordt het anders.
Ik ken de wet in dit opzicht niet maar het lijkt me dat als de eigenaar van een paard verklaart dat hij het dier vrijwillig uitleent zonder financiële overeenkomst er toch geen probleem mag zijn?

Uit interesse ben jij een dergelijke kwestie in de praktijk (niet perse bij jezelf uiteraard) tegengekomen? Ik had zelfs nooit overwogen dat dit een grond zou kunnen zijn voor gedonder rondom uitkeringen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:50

Nou.... ik zou ook hobby zeggen. MAAR...

Bij economie les, worden vrijwillig werk (zoals het bijrijden van iemand zijn paard) gezien omdat het een offer vergt. Nl tijd, en uit mijn hoofd valt het daardoor binnen het grijze circuit van de economie.#

Ik vond het een vaag verhaal iig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:00

Iedereen mag toch een hobby hebben? Ook al kost je dat lidmaatschapsgeld. Dus waarom zou je niet gratis mogen paardrijden?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:11

Qua belasting kan ik er geen zinnig woord over zeggen, maar voor wat betreft de WWB (bijstand dus) ligt het eraan hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Stel je bent bv. halve dagen bezig met bijrijdpaarden, dan ben je 50% niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt ook niet om te solliciteren naar een baan. Ik denk dat het dan wel wat uitmaakt. Ga je bv. 2 keer per week 2 uurtjes, dan zal het waarschijnlijk wel als hobby worden gezien. Zoiets zal ook wel gelden voor de WW denk ik. Ik vermoed overigens dat jouw vraag niet hypothetisch is ;)

Edit: overigens denk ik dat deze regel ook voor andere activiteiten zal gelden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:14

Er zat een theoretische discussie achter, over in hoeverre mensen die een bijstands- uitkering ontvangen recht hebben op het bijrijden van een paard, zonder dat daar kosten aan zijn verbonden in welke zin dan ook anders dan vervoerskosten.

Ook als dat bijrijdpaard conventioneel werk op geen enkele manier in de weg staat qua tijd of zo, en de uitkeringsontvanger het ook nergens als excuus opvoert om een baan te weigeren.

Stel dat het zo zou zijn dat een bijrijdpaard als werk word aangemerkt op wat voor manier dan ook, dan heeft dat verregaande consequenties voor iedereen die een bijrijdpaard gratis aanbied, en voor iedereen die daar op in gaat. Dat zou grofweg kunnen betekenen dat het verboden word om je paard gratis bij te laten rijden, of zelfs dat het verplicht kan worden een bijrijder een vergoeding te geven voor het werk dat die doet. Dat kan serieus van invloed zijn op het al dan niet aanschaffen van een eigen paard (economie!) en eventueel voor het aantrekken van bijrijders, wat flink moeilijker zou worden en het hele doel voorbij schiet. De meeste mensen zoeken een bijrijder omdat ze niet de tijd hebben het paard te geven wat het nodig heeft maar dan zou het hebben van een bijrijder ook van invloed zijn op de prijs, je bent als eigenaar in zo'n situatie niet alleen paardenbaasje, maar ook werkgever. Met de hele bijbehorende rompslomp.

In de praktijk zou dat betekenen dat niemand nog een paard laat bijrijden, behalve professionele stallen die toch al bedrijven zijn.

Er zit geen actuele casus achter, het was puur een theoretische discussie zoals ik die zovaak voer met vrienden. Een hypothetische situatie, uitvergroot naar aanleiding van een min of meer gerelateerd nieuwsitem. En dat min of meer kan een hele vage connectie zijn die alleen de discussiepartners die bij de originele discussie zaten begrijpen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:25

Dat is wel een interessante insteek, zo heb ik het nog niet eerder bekeken! Gelukkig wordt het in NL nog steeds als een hobby gezien :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:30

mijn eerste reactie was.. natuurlijk niet.. het is toch een hobby.. maar als je er echt over na gaat denken..hmm

stel je rijdt een paard en je betaald daar niets voor.. en je krijgt er ook niets voor.
dan is het nog hobby.
maar als de eigenaar de lessen en de wedstrijden betaald etc.. dan betaald de eigenaar de bijrijder eigenlijk in natura... en dan zijn het dus wel inkomsten en al je inkomsten moet je aangeven. want ook betaling in natura is betaling.

of het zo ver gaat is de vraag. je kan het ook zien als een investering in het paard en niet in de bijrijder..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:34

Vanaf morgen ga ik mooi weer mijn eigen paard rijden := hahahah

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:38

mick75 schreef:
Vinden jullie dat het hebben van een bijrijdpaard, waaraan je geen kosten maakt anders dan vervoer, maar ook niets op verdient, van invloed zou mogen zijn op het krijgen van een WW- uitkering? Of toch door de belastingdienst als inkomen gezien mag worden, omdat die er domweg niet vanuit gaan dat iemand een paard gratis door een ander wil laten "gebruiken"?

En is het terecht dat als je niet opgeeft bij welke instantie dan ook dat je een bijrijdpaard hebt, je als fraudeur gezien word?
LET WEL, DIT IS EEN THEORETISCHE VRAAGSTELLING!!! BEHANDEL DIE OOK THEORETISCH!!!

Helaas wel ja.

Toen ik in de opstartfase voor een eigen bedrijfje zat had ik ook aangegeven een bijrijdpaard te hebben en dat is concurentievervalsing als je dat niet opgeeft aan de belasting.(zo ontneem je de professionele amazones hun werk)

Belachelijk maar zo werd me dat heel fijn gemeld op het uwv.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:56

TanteSabien schreef:
Toen ik in de opstartfase voor een eigen bedrijfje zat had ik ook aangegeven een bijrijdpaard te hebben en dat is concurentievervalsing als je dat niet opgeeft aan de belasting.(zo ontneem je de professionele amazones hun werk)

Is dit serieus zo? Wat zit de regel en wetgeving toch vreemd in elkaar in NL. :S Tja ik zou zelf zeggen: 't is een hobby en geen werk, maar goed dat hoeft dus niet perse zo te zijn...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:08

Oke, het is dus minder hypothetisch dan ik dacht, al was ik er ergens al bang voor. Had in elk geval een sterk vermoeden dat het die kant op zal gaan, en dus al is gegaan.

Ik vind trouwens wel dat er veel professionele, of semi-professionele (handels) stallen zijn die gretig misbruik maken van vaak jonge meiden die weinig angst kennen om de paarden te rijden. Maar in die gevallen zouden de sancties bij de stalhouder moeten liggen en niet bij de ruiter. De stalhouder in die gevallen verdient veel geld over de ruggen van jonge meiden die gewoon willen rijden terwijl die meiden hun leven riskeren zonder fatsoenlijke vergoeding.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:25

Rena100 schreef:
Is dit serieus zo? Wat zit de regel en wetgeving toch vreemd in elkaar in NL. :S Tja ik zou zelf zeggen: 't is een hobby en geen werk, maar goed dat hoeft dus niet perse zo te zijn...

Dit is echt zo ja.
Ik wist niet wat ik hoorde!!

mick75 schreef:
Ik vind trouwens wel dat er veel professionele, of semi-professionele (handels) stallen zijn die gretig misbruik maken van vaak jonge meiden die weinig angst kennen om de paarden te rijden. Maar in die gevallen zouden de sancties bij de stalhouder moeten liggen en niet bij de ruiter. De stalhouder in die gevallen verdient veel geld over de ruggen van jonge meiden die gewoon willen rijden terwijl die meiden hun leven riskeren zonder fatsoenlijke vergoeding.

Zo is het bij mij ook gegaan toen ik een jaar of 15 was.
Ik beleerde (ja echt!!!) het ene paard na het andere en het maakte niet uit hoe gek ze deden.
dit deed ik ook tegen een rottig loontje en heb dit gedaan tot ik zwanger werd van mijn oudste.

Nu heb ik er last van want mijn lijf is stuk en op en ik ben pas 25 jaar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 01:39

Dan had jij nog het geluk DAT je een rottig loontje kreeg. Zijn er genoeg die het helemaal voor niets doen omdat ze dan in elk geval kunnen (leren) rijden. Mijn nichtje van 9! is net op zo'n stal begonnen met leren rijden, ik weet zeker dat als ze daar blijft rijden die op haar 12e al een hele rits paarden zadelmak heeft gemaakt en ingereden en hoop van harte dat ze in die tussentijd niet verongelukt. En dat alles omdat haar moeder geen geld wil uitgeven aan een manege en die stalhouder (handelaar) geen geld wil uitgeven aan volwassen ruiters die hij ook moet betalen, of fatsoenlijke instructie voor die kinderen die het feitelijke werk doen.

En ik moet de eerste prof nog tegenkomen die op de langere termijn een boshobbelknol onder zijn/ haar hoede wil nemen. Die gaan toch echt voor de talenten. Zie het al voor me, Anky die een Fjord of zo die nog geen B-proef fatsoenlijk loopt gaat bijrijden... Vermoed dat ze dat voor al het geld van de wereld nog niet zou doen!

Dus, volgens die beredenering kunnen een hele hoop paardeneigenaren en bijrijders/ verzorgers op redelijk korte termijn hun borst gaan natmaken... Broodroof bij boshobbelknollen... Hoe verzin je het!

Als je bijrijdpaard nou een dusdanige invloed heeft dat het het actief zoeken naar werk belemmert, of dat je wel hele dagen op je bijrijdpaard door de bossen hobbelt maar ondertussen niet kan/ wil werken is dat nog een ander verhaal. Maar als het verder van geen enkele invloed is op je bankrekening, de bankrekening van de eigenaar en het zoeken en/ of behouden van betaald werk niet in de weg staat zou het gewoon hobby moeten zijn. En als zodanig behandeld moeten worden.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:44

Nou, ik zou er maar voor zogen dat je nichtje er mee kapt want ik heb er spijt van.
Ik zit onder de littekens van het vallen en mijn gewrichten zijn compleet naar de maan door het opvangen van de klappen en schokken tijdens de boksessies.

Uiteraard mag ik blij zijn dat ik er nog wat voor kreeg maar dat vind ik niet meer dan logisch.
Die handelaren en staleigenaren moeten zichzelf maar eens goed achter de oren krabben want als er toch eens zo'n meiske valt en gehandicapt blijft he...ohhh dan is die stalhouder ook voor de rest van z'n leven blut en het meiske diep en diep triest.

En wat betreft werk of geen werk: het uwv moet gewoon iets zoeken om je te pakken en elke kans is er 1 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:56

ik vind dat het ligd aan hoe het gaat.

Ik heb paarden gereden waarbij ik hielp met omscholing, of uitbrengen op wedstrijden. dat vind ik meer werk.
En paarden waarmee je lekker mag doen wat je wilt, dat is meer hobby :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:34

interessant onderwerp! Maar is er niet een verschil tussen die handelsstallen die een paar meiden hebben lopen en een particulier die 1 boshobbel heeft en die laat bijrijden door iemand die verder ook gewoon werk heeft?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 02:36

TanteSabien schreef:
mick75 schreef:

Helaas wel ja.

Dan heb je een hele gekke UWV medewerker gesproken. Het klopt niet, echt niet. Het UWV weet sowieso niets van eigen bedrijven. Voor dit soort vragen moet je gewoon de belastingdienst (of nog beter, je boekhouder) bellen.

Waarom zou je aan de belastingdienst moeten opgeven dat je hobbymatig een ander een gunst doet door af en toe op zijn paard te rijden? Ze lachen je vierkant uit. Concurrentievervalsing? Die hele term klopt niet in dit verband. Als ik me als gratis adviseur wil aanbieden bij bedrijven mag ik dat ook, heeft niemand iets mee te maken. Als jouw dierenarts morgen voor niks wil werken dan mag hij dat. Als Anky morgen een paard gratis voor een eigenaar op een wedstrijd uit wil brengen dan mag zij dat. De overheid kan en wil (!) dat helemaal nooit verbieden. Het verbaasd me eigenlijk hoe je dat kan denken. Dan leeft er toch wel een heel negatief beeld van de overheid hier en hoever hun macht reikt.

Dus: gewoon helemaal niet vertellen aan instanties dat je een bijrijdpaard hebt. Ze weten niet eens wat het is en zullen een beetje verbaasd denken dat je het over een verzorgpony hebt(en wat is het verschil nou helemaal?) Je verteld toch ook niet dat je aan yoga doet of op tekenles zit?
Zolang je er geen inkomen uit hebt is het een hobby. Niks meer, niks minder. Ook inkomsten zou ik trouwens pas vermelden als het de 50,- per maand overstijgt. Alles daaronder kan je zien als onkosten/reiskostenvergoeding.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:33

Ik begrijp die concurrentie vervalsing niet, want die betaal jij als eigenaar voor hun diensten terwijl we hier in de omgeving als eigenaar vaak een bijdrage krijgen in de kosten van de bijrijder. Met andere worden de situatie is compleet omgekeerd (en nu niet een discussie of de bijrijder betaald moet worden of dat het gratis moet zijn, daar gaat het nu niet over).

Dus, in hoeverre kan het dan nog als werk gezien worden, je betaald er immers voor (de eerste werkgever die je laat betalen om ergens te mogen werken moet ik nog tegenkomen ;) )

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:35

Al betaal je er niet voor, het is nog steeds geen werk.