hoe leer ik mijn ouders een proefje voorlezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

hoe leer ik mijn ouders een proefje voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:25

haha ja stomme vraag. :+
er zijn altijd vier kijkers mee op wedstrijd maar geen van allen kunnen ze voorlezen :+
heel slim dus.
de twee eigenaren durven het niet aan. en dan heb je me ouders nog:
papa wil er nix van hebben.
mama moet het nog leren.

hoe leer je dat toch? :')

hoe doen jullie dat?

gewoon allemaal theorie lessen geven waar de letter A zit en wanneer je een zinnetje uit moet schreeuwen? :')

Anoniem

Re: hoe leer ik mijn ouders een proefje voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:27

Kijkers willen kijken, en als ze moeten voorlezen zien ze veel minder. Gewoon een vriendin laten voorlezen, scheelt ook een hoop 'inwerken' en fouten waarschijnlijk ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:28

Ik heb het mijn moeder geleerd dmv een plattegrond in het boekje. En dan veel oefenen :)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:29

heel veel oefenen denk ik ja!
en anders iemand meenemen die wil voorlezen? of iemand op concours vragen? :D

Reeenwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:31

thuis de proef gaan rijden. je moeder laten voorlezen. zelf tijdens het rijden aangeven wanneer ze de volgende opdracht moet roepen.
dit een paar keer herhalen.dan moet het wel gaan lukken. gewoon veel doen dus.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:31

Je moeder meenemen naar een bak met bakletters en daar gaan rijden.
Zo kun je een paar keer met haar een proefje oefenen, jij kan aanwijzingen geven over hoe snel ze iets achter elkaar moet voorlezen, hoe vaak ze iets moet herhalen en hoe hard/zacht ze moet voorlezen.

Je kan het ook zelf een keer voordoen bij een combinatie. Dus jij gaat voorlezen en een ander rijdt dan het proefje.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van doen!
Zo moeilijk is het ook weer niet.

En ze gaat toch wel eens mee te kijken naar een wedstrijd? Helemaal nieuw kan het dan niet zijn.
(sommige mensen hebben wel wat schroom, voorleesangst etc. omdat ze hardop moeten praten)

Veel succes!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:32

ja op concours vraag ik altijd wel. Maar het is wel handig om een voorlezer bij de hand te hebben. mijn moeder wil wel voorlezen dus :) vriendin kan helaas niet altijd..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:33

oke bedankt :) ze hebben gelukkig geen angst om voor te lezen. ik denk dat ik haar maar een x weer meeneem ja . haha

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:33

Mijn moeder is het ook aan het leren.
Ik rij thuis regelmatig een proefje wat zij dan voorleest. Op deze manier pakt zij het sneller op dan dat ze het moeten leren op de wedstrijden zelf. Dan is ze bang dat ze de fout in gaat en thuis kunnen we het herpakken als het ergens fout gaat. In het begin geef ik aan wanneer ze de volgende stap moet voorlezen en dit doe ik dan steeds minder zodat ze zelf ook op de letters leert kijken en zo gevoel krijgt voor het voorlezen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:34

Ik heb dit een keer gehad bij een wedstrijd, mijn voorlezer moest plots weg. Toen heb ik maar aan mijn moeder gevraagd. Ze had tips gekregen van de officiele voorlezer (voor ze ging) en daar las ze. Het ging best goed, af en toe wel te laat, maar als je je proef een klein beetje uit je hoofd leert lijkt het me geen probleem. Ik denk niet dat je dat kunt 'leren', gewoon een kwestie van veel oefenen.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:49

haha, ik heb hetzelfde probleem als jou! ik laat mijn zusje het doen. ik heb haar eerst een paar keer op filmpje laten zien hoe anderen het ong doen (ze weet wat de figuren zijn). toen heb ik in mijn achtertuin een bak gemaakt en letters. ik ging mijn proefje lopen (ziet er echt stom uit, maar zolang niemand het ziet :+ ) toen heb ik haar voor laten lezen. en toen dat wel goed ging, ben ik op mijn paard gesprongen en zo een beetje geoefend.. t gaat nog niet super, maar we blijven doorgaan!

Succes! :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 14:52

haha ja dat kan ik ook doen ja!

helaas heb ik geen zusje :P

ik heb een broertje maar die heeft er toch weinig intresse voor. misschien kan ik het hem leren voor maatschappelijke stage ofzo :P

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 14:54

haha net gevraagt nou zegt ie :

ik ga geen frikandel voor lezen jong.

ahahahahaha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:54

Moet er perse een voorlezer bij? Kun je de proef niet uit je hoofd leren? Is het toegestaan om zonder voorlezer te rijden?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 14:55

ja dat kan. maar ik ben niet zo handig met die dingen en ik vergeet altijd wel wat helaas. Mijn moeder wil het wel doen dus . :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:03

Misschien is het wel handig voor een wedstrijd zelf ook je proefje te leren. Zo weet je zelf ook beetje wat er komt, maar kan je moeder je toch ondersteunen voor het geval je een stukje vergeet. (dus wel gewoon je moeder de proef laten lezen)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:17

ja proefje lees ik altijd wel even twintig keer door. dan weet ik wle wat er komen gaat dat zo ie zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:35

Als je moeder wilt lezen is dat top want zij is gemakkelijk in de buurt. Mijn man gaat komend weekend ook voor het eerst lezen. Vorige week in de les heeft hij voor het eerst geoefend en deze week oefenen we weer in de les. Mijn instructrice kan hem dan wat aansturen. Ik merk wel dat het handig is dat ik de proef vrij aardig ken want hij leest soms erg snel en dan weer te langzaam. Maar het komt goed. Investeer in je moeder want dan heb je nooit meer lees problemen en dat is wel zo handig. Ik ben blij als ik niet meer iedere keer hoeft te zoeken naar een lezer en heb het er voor over als in het begin het lezen van min man mij punten kost.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:39

Mijn pa leest mij altijd voor, en ook hij is geen paardenkenner. Het is een kwestie van veel oefenen, en mijn vader werkt mijn proefjes altijd uit in paint, en leest aan de hand daarvan ook altijd voor. Ik zit nu niet thuis, dus geen voorbeeld bij de hand, maar als ik begin van de week weer thuis ben zal ik het wel laten zien als daar interesse in zit.
Het is te doen hoor, maar vooral; thuis oefenen, en veel oefenen! En ook met verschillende proefjes! Zorg dat ze de letters weet, en dat ze de bakfiguren kent. Succes, en vooral veel plezier!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:42

aah bedankt! Ja ik heb het ook veel liever dan de hele tijd weer op wedstrijd een voorlezer te zoeken.

tante_trien: daar heb ik wel belang bij ja! dus als het kan.. :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:49

Zoals al vaker gezegd is: thuis oefenen!
Zo hebben mijn ouders het 'vroeger' ook geleerd. Eerst afkijken van de mevrouw waar ik de pony van reed (die las me in het begin altijd voor en heeft me alles zo'n beetje geleerd wat met wedstrijden te maken had) en daarna moesten mijn ouders op cursus ;)
Bij een nieuwe klasse liet ik m'n moeder ook vaak eerst thuis even een keertje oefenen. Voor mezelf handig, maar ook voor haar!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:51

Ik ga het mijn vader ook leren, dus de dvd met proeven besteld en de proeven in A4 uitgeprint :)
Kan hij eerst achter zijn PC oefenen en daarna een paar x in het echt thuis voordat we op concour voor het echie gaan....

Mijn vader is een leek en is al 76 :D ik hoop dat dat goed gaat komen deze zomer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:54

Regelmatig laten voorlezen(gewoon met oefenen)! en boven de proef een tekening maken van de bak en het punt waar je voorlezer staat.
Zo heeft mijn pa het geleerd!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:55

Mijn vader die 0,0 verstand van paarden heeft, heeft mij altijd voorgelezen. Zelfs in het M1, hij had geen flauw idee wat ik aan het doen was, maar eigenlijk is het altijd goed gegaan :j
Wat ik deed was de proeven uitprinten van internet (http://www.dressuurproeven.nl) dan voor elk onderdeel de letter zetten waar hij dat moet zeggen. En dan erachter (waar de jury het commentaar moet zetten) even schetsen hoe ik precies ga rijden. En hij had altijd een klein papiertje met de bakletters erop ernaast zodat hij wist waar ik was en hoe ik ging rijden.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn vader aardig slim is en dit soort dingen altijd heel makkelijk doet. Heb me er zelf altijd over verbaast hoe hij dat altijd deed :=

En idd heel veel oefenen, al is het op het kleed in de woonkamer. Ohja en hij ging altijd bij de combinaties voor mij meelezen zodat hij het proefje ook al wat kenden. En daarnaast kende ik hem natuurlijk ook helemaal uit het hoofd :j

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:58

Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is het beste, dan gewoon als test op je manege of in je eigen bak.
Opzich is het niet moeilijk. Maar je moet ze wel leren dat ze alles minstens 2x zeggen, mocht je het de eerste keer niet verstaan :+ En een bak kennen (waar de letters zitten) is misschien ook wel handig, zodat als je eerst een heel half rondje moet rijden, kunnen ze het beter wat later zeggen, of dus de eerste keer vooruit en wanneer je meer in de buurt bent nog een keer. Zodat jij ook weet dat er iets aankomt, maar nog niet zo snel (niet dat je denkt dat je moeder vergeet het voor te lezen). En vinger erbij houden is wel handig :D