"zielige" pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

"zielige" pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 09:47

bij de overburen van mijn vriend staat een shetlander.

deze staat dag en nacht buiten, 24/7.
ik heb echt nog nooit in een halfjaar tijd gezien dat ze hem voeren/binnen halen/aaien/poetsen etc.
ook met de kou van -10 stond ie zonder deken gewoon snachts buiten.
hij wordt volgens mij ook niet verzorgd helemaal niks...
ik vindt het echt heel erg zielig want hij staat ook nog is helemaal compleet alleen in een super grote wei.

en deze wei is overigens kaal gevreten dusja..

is dit slecht voor de pony? kan ik wat doen? of is het juist goed dat ie dag en nacht buiten mag?

minikatje

Re: "zielige" pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:48

jij staat 24/7 bij die pony in de wei? :)

buitenstaan is helemaal niet slecht voor een shetlander hoor, juist heel goed.
ook een lege wei hoeft geen probleem te zijn zolang hij maar hooi erbij heeft :)

hoe ziet de shet er verder uit?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 09:51

haha nee ik sta er niet 24/7 bij, maar ik heb het weleens nagevraagd, en ik hoor van iedereen: ja wij zien der ook nooit iemand.
dus vandaar :j
en het zou ook wel erg raar zijn, want vanuit de huiskamer zie je de wei zal ik maar zeggen, en daar zit ik het grootste deel van de dag, paar dagen per week en nooit iemand gezien toch verdacht...
ook geen hooirestjes of wat dan ook in de wei :O

hij is niet speciaal mager, maar wel onverzorgd. kijkt moe uit de ogen, staat de hele dag stil is niet vrolijk etc.
vraag me ook af waar die water vandaan haalt eigenlijk

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:54

vraag het aan de buren zelf :)
dat is de enige echte oplossing.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:55

een paard hoort zoiezo altijd met soortgenoten te staan......
ik zou er melding van maken

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:01

Als hij/zij echt geen water en voer zou krijgen, dan zou die er niet meer zo bij staan. Waarschijnlijk komt er dus wel iemand en loop je die mis!!
Wat minikatje ook al zegt, waarom ga je het niet vragen bij de buren. -10 kan een shetlander echt wel hebben. En de meeste paarden die 24/7 buiten staan, staan er heel wat rustiger bij, dan paarden die af en toe naar buiten gaan.
Het is wel erg jammer dat hij alleen staat, dat is het enige wat je zo in eerste instantie kan zeggen!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:05

Het enige wat ik hier zielig aan vind is dat het dier alleen staat.
Shetten horen buiten (vind ik).
Mijn shet deed je echt geen lol door haar binnen te zetten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:58

Met mijn paarden doe ik ook helemaal niets, ze hebben een schuilstal en een aantal bomen en ik poets ze nooit en ze staan 24/7 buiten hoe warm of koud het ook is. Daarin tegen is eten wel weer heel erg belangrijk. Dat paarden nooit gepoetst worden wil niet gelijk zeggen dat ze niet verzorgd worden, de basis behoeften voor paarden zijn: contact met soortgenoten, voldoende ruwvoer, vrijheid (24/7 buiten) en de kans tot een schuilmogelijkheid in mijn ogen. Als een aantal van deze behoeftes weggehaald worden kun je inderdaad spreken over een zielige pony.

Weet je waar de eigenaren wonen? Als je echt denkt dat het paardje er zielig bij staat dan kun je misschien eens gaan praten met de eigenaren? Vaak is het gewoon onwetenheid.. Sommige mensen kunnen het echt wel waarderen als iemand zich zorgen maakt over hun paardje en dat ook eerlijk komt zeggen.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:03

Dat de shetland pony alleen staat is één van de mindere dingen inderdaad. De shetland pony's komen origineel van de shetland eilanden ( :P ), en daar hadden ze vroeger ook niet zo veel te eten. Sommige gingen om van de honger, en dus werd er een ras gecreëerd wat heel goed tegen weinig eten kon. De meeste shetlanders in Nederland zijn te dik, dus tenzij deze enorm mager is, kan het weinig kwaad. In de winter is het zelfs normaal dat shetlanders er wat schraler uit gaan zien.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:06

Ojajoh schreef:

het is niet verboden om een paard of pony alleen neer te zetten. Misschien zit er wel een reden aanvast. Waarom altijd direct melden? Je kan ook je buren even vragen hoe en wat.

Als het dier niet mager is en voldoende ruimte heeft en niet de hele dag in de blubber staat is er niets aan de hand en doet een Dierenbescherming ook helemaal niets. Verder hoeft een shetlander ook niet al te veel te eten. Dus als de wei een beetje kaal is kan het voor het beest geen kwaad. Mits hij niet mager is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:11

robert45 schreef:
Ojajoh schreef:

het is niet verboden om een paard of pony alleen neer te zetten. Misschien zit er wel een reden aanvast. Waarom altijd direct melden? Je kan ook je buren even vragen hoe en wat.

Als het dier niet mager is en voldoende ruimte heeft en niet de hele dag in de blubber staat is er niets aan de hand en doet een Dierenbescherming ook helemaal niets. Verder hoeft een shetlander ook niet al te veel te eten. Dus als de wei een beetje kaal is kan het voor het beest geen kwaad. Mits hij niet mager is.

noem jij eens 1 goede reden om een kudde dier in zijn 1tje te plaatsen dan........

geestelijke mishandeling = ook mishandeling

ben dan ook zeer blij als de nieuwe wet er doorheen komt want dan wordt het wel degelijk verboden!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:17

Wanneer het een zeer agressieve hengst zou zijn, naar andere paarden toe?
Maar ik ben het wel met je eens, dat paarden niet alleen moeten staan als het ook anders kan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:19

Kiichi schreef:
Wanneer het een zeer agressieve hengst zou zijn, naar andere paarden toe?
Maar ik ben het wel met je eens, dat paarden niet alleen moeten staan als het ook anders kan.

dan soorgenoten op zichtbare afstand met goede omheining ;)

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:22

nairtje schreef:
Als hij/zij echt geen water en voer zou krijgen, dan zou die er niet meer zo bij staan. Waarschijnlijk komt er dus wel iemand en loop je die mis!!
Wat minikatje ook al zegt, waarom ga je het niet vragen bij de buren. -10 kan een shetlander echt wel hebben. En de meeste paarden die 24/7 buiten staan, staan er heel wat rustiger bij, dan paarden die af en toe naar buiten gaan.
Het is wel erg jammer dat hij alleen staat, dat is het enige wat je zo in eerste instantie kan zeggen!!

Was precies mijn gedachten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:34

Het enige is dat hij alleen staat dat is minder maar ook dat kan een reden hebben. Misschien heeft het beestje iets wat besmettelijk is/was en daardoor alleen gezet. Zou zomaar kunnen.
Voor de rest als het dier niet mager is zou ik me daar geen zorgen over maken. Kan overigens ook best zo zijn dat de eigenaar gewoon werkt en om 5 uur 's ochtends het dier eten en water geeft. En dat zullen inderdaad niet veel mensen zien. Probeer eerst een contact te maken met die persoon. Desnoods een briefje aan de wei. Vindt het altijd zo'n onzin om maar meteen te gaan bellen naar een instantie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:36

de pony staat alleen,dat vind ik op zich al mishandeling.

XxmaxiexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:57

ik weet niet of het goed is voor het ponytje als die dag en nacht buiten staat. maar wat ik wel weet is als je een poy neemt dat je er veel aandacht aan moet besteede en dat het veel geld kost. en als je inderdaad gelijk hebt dat het ponytje geen te eten krijg is dat wel zielig!

groetjes XxMaxiexX

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:06

Ons shetje had ook geen deken op met -10 hoor;)..
en die staat ook 24/7 buiten..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:22

Mijn poown heeft vorig jaar winter ook dag en nacht buiten gestaan.. Vachtje kon geen deken tegenop, hij heeft t nooit koud gehad iig :D

Zou inderdaad gewoon even gaan vragen... Dat ie alleen staat vind ik idd ook waardeloos, is geen enkel excuus voor. Woeste hengst? castreren dan.

En tsja, dat je er nooit iemand bij ziet wil idd niet zeggen dat er nooit iemand bij is... Misschien dient deze pony vooral ter decoratie (sneu zat) en dan zullen er geen mensen uren mee aan het tutten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:24

Een shet alleen kan eigenlijk niet. Maar veel hoeft hij niet te hebben qua voer,een kaalgevreten wei is dus geen probleem. Als hij regelmatig water heeft en zijn voeten bij worden gehouden is het geen probleem. Een maatje moet echter wel, al is het een schaap of een geit, hoeft niet perse pony.
En in de winter zonder deken: een shet heeft een eigen bontjas dus waarom zou je daar nog een deken overheen doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:24

Citaat:
Misschien dient deze pony vooral ter decoratie (sneu zat) en dan zullen er geen mensen uren mee aan het tutten zijn.

Wat is daar nu sneu aan? Die van ons zijn ook voor decoratie, weidevulling of grasmaaiers het is maar hoe je het noemt daar is echt niets mis mee hoor.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:25

Ik vind het wel zielig dat het diertje alleen staat. Paarden horen niet alleen te staan, die hebben echt gezelschap nodig. Verder kunnen shetten prima tegen de kou, daar hebben ze hun wintervacht voor.
Maar ik neem aan dat het dier wel water heeft, anders zou hij allang omgevallen zijn. Die waterbak zal toch ook bijgevuld moeten worden? Ik neem aan dat er dus wel regelmatig iemand komt.
Misschien kun je achterhalen wie de eigenaar is, misschien heeft deze wel een reden waarom het dier alleen staat.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:31

[
Ojajoh schreef:

Als het dier niet mager is en voldoende ruimte heeft en niet de hele dag in de blubber staat is er niets aan de hand en doet een Dierenbescherming ook helemaal niets. Verder hoeft een shetlander ook niet al te veel te eten. Dus als de wei een beetje kaal is kan het voor het beest geen kwaad. Mits hij niet mager is.[/quote]
noem jij eens 1 goede reden om een kudde dier in zijn 1tje te plaatsen dan........

geestelijke mishandeling = ook mishandeling

ben dan ook zeer blij als de nieuwe wet er doorheen komt want dan wordt het wel degelijk verboden![/quote]
sommige paarden vinden het ook gewoon eng, en op elk vast iets is wel een uitzondering!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:00

KLfan schreef:
sommige paarden vinden het ook gewoon eng, en op elk vast iets is wel een uitzondering!

nee in dit geval niet.....al staan ze de wei ernaast,dan zijn er soortgenoten omheen op zichtbare afstand.....

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:27

Ojajoh schreef:
KLfan schreef:

nee in dit geval niet.....al staan ze de wei ernaast,dan zijn er soortgenoten omheen op zichtbare afstand.....

dat is niet eng, maar straks kan niet vlugten als bij jezelf tussen de draatjes staan.