Paard rent weg als ik hem los doe.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Paard rent weg als ik hem los doe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:20

Elke keer als ik mijn paard naar buiten wil doen en ik heb los geklikt heb wanneer ik dat wil racet hij weg. Soms heeft hij weleens het touw uit mijn handen gerukt en is die weggerend. zo kan ik niet normaal mijn paard naar buiten doen. Ik wil graag dat hij rustig mee loopt en dan als ik hem los laat hij eerst normaal weg gaat en daarna pas goed gaat spelen, en niet ongeduldig zijn en gelijk weg racen. Zo gebeurt het ook met longeren. Ik moet hem een hoofdstel omdoen anders dan gaat hij bij de ingang al wegrennen. Maar met hoofdstel denkt hij dat we dus wat anders gaan doen. En als ik dan ga longeren en we staan midden in de bak, en ik laat hem los dan galoppeerde hij ook meteen weg en ben ik eerst 10 minuten bezig hem rustig te laten stappen. Ik wil hem graag rustig naar buiten kunnen doen en goed kunnen instappen tijdens het longeren. Misschien helpt natural horsemanship wel maar dat weet ik dus niet zeker of dat een slim plan is. Iemand tips?

Mastrootje

Re: Paard rent weg als ik hem los doe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:27

hoeveel beweegt dit paard? klinkt als een super druk paard met geen respect voor jou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:28

NH is zeker een goede manier om wat meer overwicht op je paard te krijgen. Alle andere problemen die je tegenkomt kunnen worden aangepakt als jij meer controle hebt over je paard vanaf de grond.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:30

Millanka schreef:
hoeveel beweegt dit paard? klinkt als een super druk paard met geen respect voor jou.

Elke dag rij ik op hem. En als ik er niet ben doet mijn zus hem eruit (met hetzelfde probleem.) En super druk is hij niet, als hij helemaal naar die hoek is gerent dan is hij verder rustig en gaat hij grazen.

En hoe kan ik dan het beste beginnen met NH?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:35

Koop touwhalster, leadrope en stick, en ga een cursus volgen. En om zeker te zijn dat je dingen goed doet, zou ik les nemen van een gecertificeerde instructeur, naast het lezen van boeken of bekijken van DVD's.
Ik kan je Parelli adviseren, dat is een goed doordacht en bijna foolproof stappenplan. Hij heeft een boek geschreven dat heet Natural Horse-Man-Ship. Onlangs in het Nederlands vertaald. Kun je krijgen bij bol.com of misschien wel lenen bij de bieb.

Verder heeft Parelli een website, en een Youtubekanaal, en is er op het NH forum heel veel over hem te vinden.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:38

Cassidy schreef:
Koop touwhalster, leadrope en stick, en ga een cursus volgen. En om zeker te zijn dat je dingen goed doet, zou ik les nemen van een gecertificeerde instructeur, naast het lezen van boeken of bekijken van DVD's.
Ik kan je Parelli adviseren, dat is een goed doordacht en bijna foolproof stappenplan. Hij heeft een boek geschreven dat heet Natural Horse-Man-Ship. Onlangs in het Nederlands vertaald. Kun je krijgen bij bol.com of misschien wel lenen bij de bieb.

Verder heeft Parelli een website, en een Youtubekanaal, en is er op het NH forum heel veel over hem te vinden.

Oke dankjewel.. ik heb al een touwhalster (met vorig paardje vhd gedaan) maar als ik dan met hem naar de bak ga rent hij ook weer weg (met mij er achteraan) dus hoe kan ik dat het beste doen?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:40

Gewoon een hand snoepjes in je zak doen, bij die van mij werkt dat super.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:42

Alleen maar een touwhalser omdoen gaat niet voorkomen dat hij weg kan rennen.
Net zo min als een bit kan voorkomen dat je paard er bij het rijden vandoor gaat.
Via NH zul je technieken leren dat hij zijn achterhand wegdraait en je met twee ogen aan gaat kijken.
Als hij zich heeft omgedraaid en je aankijkt, kan hij geen kracht en geen vaart zetten om weg te rennen.
Maar voordat je daar aan toebent, moet het paard wel wat dingen kunnen. Zoals wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam, maar ook en vooral op het hoofd. Zodat hij naar je toekomt als je druk op dat touwhalster zet, en niet zijn kracht tegen je gaat gebruiken.

Er is geen quick fix voor jouw probleem, bij paarden bestaan er geen shortcuts. Hier is tijd en heel veel (goed) oefenen voor nodig. Zoek er begeleiding bij, neem les. En het is heel belangrijk dat je zus en jij hier op een lijn liggen. Dus ook zij moet die cursus gaan doen...

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:44

Cassidy schreef:
Alleen maar een touwhalser omdoen gaat niet voorkomen dat hij weg kan rennen.
Net zo min als een bit kan voorkomen dat je paard er bij het rijden vandoor gaat.
Via NH zul je technieken leren dat hij zijn achterhand wegdraait en je met twee ogen aan gaat kijken.
Als hij zich heeft omgedraaid en je aankijkt, kan hij geen kracht en geen vaart zetten om weg te rennen.
Maar voordat je daar aan toebent, moet het paard wel wat dingen kunnen. Zoals wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam, maar ook en vooral op het hoofd. Zodat hij naar je toekomt als je druk op dat touwhalster zet, en niet zijn kracht tegen je gaat gebruiken.

Er is geen quick fix voor jouw probleem, bij paarden bestaan er geen shortcuts. Hier is tijd en heel veel (goed) oefenen voor nodig. Zoek er begeleiding bij, neem les. En het is heel belangrijk dat je zus en jij hier op een lijn liggen. Dus ook zij moet die cursus gaan doen...

Ik hoop dat ik dan iemand kan vinden bij mij in de buurt. en mijn paard is nog nooit ergens heen geweest en niet 100% van mij (leasen) dus dan moet ik eerst ook daarvoor toestemming vragen, kan ik dat ook niet uit boeken halen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:46

Dat kun je niet uit boeken halen. En als het paard niet van jou is, waar is de eigenaar in het hele verhaal? Heeft het paard dit altijd al gedaan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:48

Hoe ik het opgelost heb:
Ik zet haar weg met halster en lang touw, geen gewoon touwhalster.
ik laat haar naar mij toe draaien, dus achterhand weg...beloon.
Halster rustig los maken.
Ze doet het vooral als de anderen achter in de wei zijn, ik heb haar 1x terug uit de kudde gaan halen nadat ze dat geflikt had met halster nog aan. Ben dan terug opnieuw begonnen vooraan de poort.
Als je lang touw hebt (leadrope) dan kan je haar beter houden en in een cirkel zetten tot ze rustig is en naar jou komt...belonen en loslaten.

Ik heb wel lange tijd grondwerk met haar gedaan om meer respect te krijgen :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:50

Ik heb gehoord dat hij vroeger is mishandeld (weet niet zeker?) en hij toen hier terecht kwam. Hij is al stukken beter opgeknapt etc. en voor mij was een leaser en daarbij heeft hij dat ook altijd gedaan. de vorige leaser is ook wel eens streng geweest en dat hielp verder ook niet...

En bedankt iana voor de tip! Denk dat ik even ga kijken voor leadrope (altijd handig!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:53

cursus, touwhalster, leadrope, stick.... tja kan... maar t kan goedkoper :j

Zowiezo paard naar je toe draaien op t moment van loslaten. Eventueel zweep(je) mee die je voor zn borst kan houden. Gaat ie drammen, zet je m in de achteruit en laat m daar staan. Leer je paard te wachten. En ja, dat kan met een touwhalster en weet ik wat nog meer, maar hoeft niet.

Ergens in de opvoeding is iig iets mis gegaan

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:53

Movement schreef:
Ik heb gehoord dat hij vroeger is mishandeld (weet niet zeker?) en hij toen hier terecht kwam. Hij is al stukken beter opgeknapt etc. en voor mij was een leaser en daarbij heeft hij dat ook altijd gedaan. de vorige leaser is ook wel eens streng geweest en dat hielp verder ook niet...

En bedankt iana voor de tip! Denk dat ik even ga kijken voor leadrope (altijd handig!)

ja, inderdaad...is nooit verloren geld...ook handig als je eens buiten aan de hand wil gaan wandelen en zeker als je van plan bent om grondwerk te gaan doen...dit laatste is zeker een aanrader, voor het paard en voor jou...veel succes hoor!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:39

Neem wat lekkers mee als je naar de wei gaat en laat je paard dit ook zien. Doe de wei open, laat je paard naar je toe draaien. Geef wat lekkers en klik los. Je paard zal hierdoor leren wachten. Je kan het uiteraard ook zonder wat lekkers doen.
Wel lijkt het me, zoals o.a. Cassidy ook al schreef, heel belangrijk dat je hulp erbij gaat halen. Je paard dendert gewoon over je heen, dat moet je echt niet toestaan. Zorg ervoor dat je een goede leider wordt voor je paard. Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:40

Iets lekkers? Niet handig IMO, levert of een bedelend paard op, of gekonkel in de groep

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:46

Nee, dat is niet altijd handig idd. Maar een paard bij ons op stal deed dit ook. Een appeltje mee bij het terug in de wei zetten heeft wonderen gedaan. Het paard had het heel snel door en bleef braaf wachten, nooit gezien dat ze opdringerig werd. De rest van de kudde heeft zich er nooit mee bemoeid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:50

Clickeren en dan belonen met wat lekkers en later het lekkers weg laten.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:06

marleen_usar schreef:
Clickeren en dan belonen met wat lekkers en later het lekkers weg laten.

Hij is bang voor de clicker als hij dat geluid hoort. Ik weet dat omdat ik hem wou leren targetten. nu is hij bang voor de pion en clicker xD

zafira_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:08

Toen wij mijn paard kochten dee ze precies hetzelfde als jou paard, als k haar in de wei wou brengen!
Ik had er oplaatst ook genoeg van, dus k ging net zo lang maar haar door het land lopen tot zij rustig was. Dat hielp heel erg goed :D , ze had later wel door dat het alleen maar langer duurde voordat ik haar los dee als ze niet luisterde.
Maar ik weet niet hoe je het met longeren op kan lossen ;(

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:32

je kan ook gewoon met je tong klakken als "klik" ;)
Dat eerst gaan rennen met longeren deed mijn pony ook altijd, ook was ze wss. geslagen ofzo, extreem bang voor zweep en longe, dus elke keer weer oefenen met wegstappen (eerst klein cirkeltje zodat ze niet te hard gaat, stappen vragen tot ze het doet, zodra het goed gaat stoppen, beter elke dag 3 minuten dan heel lang dooremmeren)
Een leadrope is inderdaad handig :j heb je net ff wat meer ruimte om mee te "werken".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:43

Movement schreef:
Hij is bang voor de clicker als hij dat geluid hoort. Ik weet dat omdat ik hem wou leren targetten. nu is hij bang voor de pion en clicker xD

Dan heb je iets niet goed gedaan, en heb je hem voor de clicker gesensibiliseerd. En dit wetende, wil ik je nogmaals met klem adviseren om hulp te zoeken, en niet zomaar zelf wat te gaan proberen, want bij het trainen en beleren van paarden moet je weten wanneer je moet doorgaan met de dingen die je aan het doen bent, en wanneer je stoppen kunt. Stop op het verkeerde moment en je paard zal het tegenovergestelde leren van dat wat je wilt bereiken.

En om te laten zien wat ik bedoel, hier een aantal filmpjes. Bekijk ze allemaal zorgvuldig, en begrijp waarom de man soms doorgaat met de dingen die hij doet, en zie het effect wat het heeft op het paard....

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:07

Wat ik ooit eens heb gezien op televisie van NH, is dat die man rondjes zwaaide met het halstertouw voor hem en het paard, het paard had dus wat schrik van dat bewegend touw en bleef mooi naast die man omdat hij niet sneller durfde te lopen. Toen ze aan de wei kwamen, draaide hij het paard om dus met het hoofd van het paard naar zijn lichaam en met de poep van het paard naar de wei toe en dan liet hij het paard los. Dan moet het paard zich eerst nog omdraaien voor hij kan gaan lopen en heb jij tijd om een paar passen achteruit te zetten.

Dat met dat paard omdraaien doe ik ook (en bij mijn weten doet bijna iedereen die ik ken dat), maar misschien kun je dat eens met dat touw proberen? Dan loopt hij al niet voor je uit naar de wei, maar moet hij echt wachten tot jij hem loslaat.
Misschien is dit een oplossing? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:13

Ik neem mijn paarden mee naar de wei, doe het hek open en weer dicht. Zet de paard met het hoofd richting hek en naar mij toe en doe dan het halster af. Voorkomt ook dat je een lel krijgt als ze even een sprong maken. Ik doe nooit het hek open en losklikken maar.

In de bak hetzelfde, bakrand open, paard er in, omdraaien met hoofd naar bakrand toe, bakrand dicht en loslaten.
In mijn geval, ik sta zelf altijd aan de andere kant van het hek/ bakrand. Dat zal niet met elk paard gaan, maar die van mij weten niet beter.

Met dreigen op de flank, eventueel met stick, kan je ze leren je het hoofd te geven. Maar dat moet je wel leren. Ik zit in de fase dat als ik wil longeren en probeer te drijven, hij denkt dat ie het hoofd moet geven :D, daar doe ik iets fout.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:18

Mindim schreef:
Ik neem mijn paarden mee naar de wei, doe het hek open en weer dicht. Zet de paard met het hoofd richting hek en naar mij toe en doe dan het halster af. Voorkomt ook dat je een lel krijgt als ze even een sprong maken. Ik doe nooit het hek open en losklikken maar.

In de bak hetzelfde, bakrand open, paard er in, omdraaien met hoofd naar bakrand toe, bakrand dicht en loslaten.
In mijn geval, ik sta zelf altijd aan de andere kant van het hek/ bakrand. Dat zal niet met elk paard gaan, maar die van mij weten niet beter.

Met dreigen op de flank, eventueel met stick, kan je ze leren je het hoofd te geven. Maar dat moet je wel leren. Ik zit in de fase dat als ik wil longeren en probeer te drijven, hij denkt dat ie het hoofd moet geven :D, daar doe ik iets fout.

haha ik doe juist hetzelfde :P
ook met het hoofd geven, veel gemakkelijker! Anders sta je te springen achter dat halster als ze hun hoofd hoog in de lucht houden :D