Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Millanka schreef:hoeveel beweegt dit paard? klinkt als een super druk paard met geen respect voor jou.

Cassidy schreef:Koop touwhalster, leadrope en stick, en ga een cursus volgen. En om zeker te zijn dat je dingen goed doet, zou ik les nemen van een gecertificeerde instructeur, naast het lezen van boeken of bekijken van DVD's.
Ik kan je Parelli adviseren, dat is een goed doordacht en bijna foolproof stappenplan. Hij heeft een boek geschreven dat heet Natural Horse-Man-Ship. Onlangs in het Nederlands vertaald. Kun je krijgen bij bol.com of misschien wel lenen bij de bieb.
Verder heeft Parelli een website, en een Youtubekanaal, en is er op het NH forum heel veel over hem te vinden.

Cassidy schreef:Alleen maar een touwhalser omdoen gaat niet voorkomen dat hij weg kan rennen.
Net zo min als een bit kan voorkomen dat je paard er bij het rijden vandoor gaat.
Via NH zul je technieken leren dat hij zijn achterhand wegdraait en je met twee ogen aan gaat kijken.
Als hij zich heeft omgedraaid en je aankijkt, kan hij geen kracht en geen vaart zetten om weg te rennen.
Maar voordat je daar aan toebent, moet het paard wel wat dingen kunnen. Zoals wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam, maar ook en vooral op het hoofd. Zodat hij naar je toekomt als je druk op dat touwhalster zet, en niet zijn kracht tegen je gaat gebruiken.
Er is geen quick fix voor jouw probleem, bij paarden bestaan er geen shortcuts. Hier is tijd en heel veel (goed) oefenen voor nodig. Zoek er begeleiding bij, neem les. En het is heel belangrijk dat je zus en jij hier op een lijn liggen. Dus ook zij moet die cursus gaan doen...

Movement schreef:Ik heb gehoord dat hij vroeger is mishandeld (weet niet zeker?) en hij toen hier terecht kwam. Hij is al stukken beter opgeknapt etc. en voor mij was een leaser en daarbij heeft hij dat ook altijd gedaan. de vorige leaser is ook wel eens streng geweest en dat hielp verder ook niet...
En bedankt iana voor de tip! Denk dat ik even ga kijken voor leadrope (altijd handig!)
, ze had later wel door dat het alleen maar langer duurde voordat ik haar los dee als ze niet luisterde.

heb je net ff wat meer ruimte om mee te "werken". 
Movement schreef:Hij is bang voor de clicker als hij dat geluid hoort. Ik weet dat omdat ik hem wou leren targetten. nu is hij bang voor de pion en clicker xD
, daar doe ik iets fout. Mindim schreef:Ik neem mijn paarden mee naar de wei, doe het hek open en weer dicht. Zet de paard met het hoofd richting hek en naar mij toe en doe dan het halster af. Voorkomt ook dat je een lel krijgt als ze even een sprong maken. Ik doe nooit het hek open en losklikken maar.
In de bak hetzelfde, bakrand open, paard er in, omdraaien met hoofd naar bakrand toe, bakrand dicht en loslaten.
In mijn geval, ik sta zelf altijd aan de andere kant van het hek/ bakrand. Dat zal niet met elk paard gaan, maar die van mij weten niet beter.
Met dreigen op de flank, eventueel met stick, kan je ze leren je het hoofd te geven. Maar dat moet je wel leren. Ik zit in de fase dat als ik wil longeren en probeer te drijven, hij denkt dat ie het hoofd moet geven, daar doe ik iets fout.