Hoe leren jullie de proeven uit je hoofd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elon

Hoe leren jullie de proeven uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:54

ik heb een vader die paarden prachtig vind, en ook heel gelukkig is met ons huppeltrutje maaar hij heeft geen flauw idee welke figuren ik rij, dus heb ik geen voorlezer... nu zou ik een vriendin van me kunnen vragen, maar op de lange duur wil ik het toch zelf proberen. nu is mijn vraag, hoe leren jullie die proeven (enigszins gemakkelijk) uit je hoofd, en raak je niet in de war als je 2 proeven moet rijden? :?
zijn daar nog makkelijke methodes voor, bijvoorbeeld inspreken op je telefoon ofzo?XD hahah noem maar iets geks..
ik heb al wel gehoord dat het voordeel ervan is dat je je beter kunt concentreren en niet teveel hoeft te focussen op wat er voorgelezen word, dat zou voor mij wel ideaal zijn, want zodra der een oefening geroepen word schiet ik al in de stress of ik het goed doe... -O-
graag jullie ervaringen en tips hiermee!

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:56

Je proef eindeloos tekenen op een blaadje :j

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:00

Vaak als je ze 2 keer doorleest en daarna gewoon rijdt ken je ze al :j
Altijd logische lijnen en vaak precies hetzelfde op de andere hand.

En in je hoofd gewoon een paar keer de proef rijden zeg maar.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:03

Misschien eerst eens beginnen met de eerste proef uit je hoofd te leren, vaak is er echt wel iemand op concours die de tweede proef voor wil lezen. Dit doe ik ook als ik alleen op concours moet.

Proef aandachtig doorlezen en in je hoofd de lijnen rijden ahw. Misschien met tekeningetje maken.
Na een paar keer weet je als best hoe je moet rijden en dan ga je dit op je paard oefenen thuis.
De lijnen in een proef zijn vaak heel logisch.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:03

Ik heb een tekening van de bak met letters en dan proef er naast liggen en dan lekker met je vinger alle figuren maken. Na een paar keer ken je ze wel uit je hoofd en dan dus op het paard gaan oefenen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:20

Ik lees de proef en rijd hem dan in gedachten in mijn bak, als ik dat een paar keer doe dan ken ik hem uit het hoofd.
De eerste keer is het best spannend om uit het hoofd te rijden, maar je zal merken dat het eigenlijk erg prettig is, je hoeft niet meer je best te doen om de lezer te horen en te verstaan, maar je kan je volledig concentreren op je proef. :)

BrittOllie

Re: Hoe leren jullie de proeven uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:23

gewoon met je vinger over de rijbaan gaan zegmaar (de alerlaatste pagina in je dress. boekje is een rijbaan) en dan telkens zo uit je hoofd leren. Paar keer rijden thuis maby

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:30

Eerst een paar keer doorlezen, dan voor jezelf uit je hoofd opnoemen en dan de lijnen rijden tijdens het losstappen. Dat werkt voor mij perfect. Dan ken je de lijnen iig, hoef je alleen nog maar de oefeningen en de overgangen te weten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:32

Ik heb ooit een keer een poging gedaan een proef uit mijn hoofd te leren om te kijken of het haalbaar was en ik vond het verbazend makkelijk. Ik heb de proef in een half uurtje bij de tv uit mijn hoofd geleerd.

Eigenlijk gewoon hetzelfde als woordjes leren. Eerst een paar keer opdreunen en/of overschrijven en dan jezelf overhoren. Dan kladblok erbij, boekje aan de kant en de proef opschrijven en dan daarna controleren met het boekje erbij.

Hmm, misschien dat ik het voor morgen eens ga proberen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:56

wat ook een goede tip is; kijk voor je start nog even 2/3 combinaties mee en zeg steeds van tevoren wat ze gaan doen.
zo krijg je een goede visualisatie in je hoofd en gaat het tijdens de proef minder snel mis :j

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:31

idd ik lees hem eerst en dan tijdens het rijden steeds oefening bij oefening rij en na een aantal x rijden zonder nog te moeten leze ken je het al

maar jah als je dan de wedstrijd heb vergeet ik de helft dus maar goed dan er nog gelezen word

elon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:06

oh super, heel erg bedankt, ik ga het dan denk ik toch maar proberen, en als ik voor dat ik de ring in moet last krijg van vaalangst of iets hahah vraag ik iemand langs de kant wel even, nogmaals bedankt allemaal ik ga proberen het zonder voorlezer te doen! :o

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:27

Ik rijd ze ook altijd uit mijn hoofd, en je hebt ze er zó in zitten hoor. Een paar keer doorlezen en met je vinger over de 'rijbaan' meetekenen. Ik oefen ze dan tijdens het rijden, als ik geen fouten maak ga ik ook niet eindeloos door hoor. De week voor de wedstrijd rij ik ze thuis nog een keer en als dat zonder moeite gaat dan doe ik er niks meer aan. Dan moet je gewoon vertrouwen hebben in jezelf. Als ik op de wedstrijd zelf nog mee ga kijken met een ander wordt alleen maar weer zenuwachtiger. En ik vind het zoveel fijner rijden!! Lekker rustig en je bent veel meer met je eigen rijden bezig. Maar je moet wel echt vertrouwen in jezelf hebben dat je het kan. Als je aan jezelf twijfelt weet ik niet of het zo fijn rijden is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:02

Niet. Mijn geheugen is heel slecht (ook gewoon onthouden wat ik gedaan heb, wanneer ik een afspraak heb, spullen die ik uitgeleend heb etc. blijft niet hangen, zowel de korte als de lange termijn niet). Dus ik heb de proeven de eerste tijd voor mijn vriend helemaal uitgetekend met een kruisje wanneer hij de volgende oefening moet lezen. Inmiddels kan hij het wel van het blad.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:32

Ik heb ook altijd een probleem met voorlezen. maar ik vraag meestal iemand mee. of ik vraag op wedstrijd iemand. uit mijn hoofdleren dat doe ik niet. ik denk dat je dan alleen nog maar meer stress mee neemt. of je alles wel onthoudt enz.

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:58

tekenen en ik leer het netzoals woordjes xd

maar als ik aan het rijden ben weet ik al welk figuur er komt

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:12

idd figuren tekenen op een blaadje. dan weer iets rechthoekigs pakken en dat zonder proefenboekje doen en dan af en toe controleren. ik leer het altijd bij de spiegel in de wc :')

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:40

Blaadje mee en thuis rijden. (Mits je geen paard hebt wat met je mee gaat denken en precies weet wanneer de galop eraan komt bijvoorbeeld ;) )

Ik lees hem thuis eerst een paar keer, tot ik de onderdelen achter elkaar kan vertellen en kan 'tekenen' in de lucht. Dan ga ik hem rijden, proefje neem ik mee. Als ik onderweg ben en ik weet het niet meer, zoek ik het op. Dat is vreselijk irritant, dus je gaat vanzelf je best doen om hem snel te onthouden.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:47

Ik teken mijn proefjes altijd op een blaadje, en dan na twee keer rijden weet ik hem wel. En vaak zijn de oefeningen op de linkerhand dezelfde als op de rechterhand, dat maakt het ook al makkelijker.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:53

Eerst teken ik hem op een blaadje, na een paar keer weet ik het wel.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:55

Ik rij mijn proeven uit het hoofd, heb met het ene paard nooit iemand mee op concour en ik vind het heel irritant om steeds iemand te vragen, zou ik ook niet fijn vinden als ik met iemand mee ben en ik moet ook nog 3 anderen voorlezen.

Maar ik oefen ze altijd op mijn been, met mijn vinger over mijn been, en dan niet onthouden van 'AXC binnenkomen, C linkerhand, HXF van hnd veranderen en midden draf F arbeidsdraf' maar alleen de lijnen en wat je daabij moet doen, C links van hand verandere middendraf, is veel korter en meer in je beleving opslaan :) Welke buiging moet ik hebben etc. Moet zeggen, nu ik eraan gewend ben vind ik het fijner zonder voorlezer dan met! Het geeft veel meer rust :)

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:58

Zoek de proef die je moet rijden op op youtube en doe net of jij de persoon die aan het rijden is voorleest.
Spreek dit in op bijvoorbeeld de geluid recorder van je mobiel en rij vervolgens een paar dagen met je headset in als geheugensteuntje om je proef te oefenen. :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:54

Ik beeld me in dat ik die desbetreffende proef aan het rijden ben in de bak. Zo neem ik de proef een paar keer door tot ik goed weet wat er gaat komen. Vervolgens begin ik ze voor mezelf af te dreunen, en kijk telkens na of ik het goed heb. Tenslotte rijd ik ze één of twee keer uit het hoofd terwijl mijn instructeur de proef bijheeft en dus kijkt of ik geen fouten maak. Ik mag ze niet vaker rijden want dan weet Willow al waar ie wat moet gaan doen en is hij telkens een paar meter te vroeg weg :+

Jestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:02

Ik tekende de proeven altijd na en daarna reed ik ze een paar keer uit m'n hoofd. Ik heb wel altijd een voorlezer gehad maar vind het gewoon fijn om de proeven uit m'n hoofd te kennen. Stel dat je voorlezer een fout maakt. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:34

Na een paar keer de lijnen oefenen en doorlezen had ik ze altijd al in mijn hoofd zitten, had altijd wel een voorlezer erbij (eigenaar vd pony wou dat gewoon, die las ook voor die was veel te bang dat ik het zou vergeten), maar wist zelf altijd precies wat er kwam voordat ze het voorlas. ;)

Wil dat toch gaan proberen met mijn eigen, gewoon lekker uit m'n hoofd! :)