jazulke pony's en paarden zijn er wel,
'vroegah' als kind 2 pony's meegemaakt waar we als kinderen / jongeren zo opstapten en wegreden, we dachten eigenlijk nergens aan, sowieso niet aan dat een pony eventueel bang of dwars kon worden.
ik was niet zelfverzekerd, maar vertrouwde op de pony en alles ging goed.
waren doodgewone pony's, de ene een welsh merrie die meestal met veulen stond, en waar we soms ineens zomaar mee gingen rijden, best wel pittige pony gewoon, en niet oud of iets,
andere een heel lieve oude new forest merrie, we ontdekten dat ze het oké vond als je erop ging, we knoopten touwen aan het halster om mee te sturen en hoppa.
andere kids uit de buurt maakten het nog wel bonter, met zn twee op een verzorg fjord, waarvan niemand wist of hij wel beleerd was, en dan zo de bossen in, op de rug van een verzorgpony klimmen om te zien wat er gebeurde, gebeurde er niks raars dan 'zal hij wel beleerd zijn', vervolgens ermee langs de wegen en door het bos.. gebeurde eigenlijk nooit wat raars onderweg.
ik denk dat het er bij jou aan kan liggen dat een nieuw aangekocht paard eerst moet wennen aan zijn nieuwe omgeving bij jou,
helemaal braaf bij een bijvoorbeeld eerste eigenaar is wat anders dan ook gelijk helemaal braaf zijn bij een nieuwe eigenaar op een nieuwe stal/wei.
het kan dus tijd kosten.
alleen is het lastig omdat je niet weet of dat ene paard na verloop van tijd ook bij jou braaf zal zijn, daarvoor zal je een half jaar of langer geduld moeten hebben en het zou sneu zijn als hij bij jou ook later niet braaf blijkt te zijn.
dat is het lastige denk ik...
misschien zelf proberen een beetje no-nonsence met het paard om te gaan, zoals ik schreef in mijn jeugd vertrouwde ik gewoon op de pony, en dat komt zonder dat je het dan op dat moment zelf doorhebt op de poy over als ...'oké blijkbaar kan dit allemaal, dan zal het wel goed zijn',
en ongemerkt ben je dan toch de leider.
later als je ouder wordt ga je meer over dingen nadenken en met voorbedachte rade handelen en vooraf angsten hebben van wat als, en vooraf alvast handelen voor het geval dat... enz.
en dat geeft onzekerheid richting het paard.
het is een lastige visieuse cirkel om uit te komen, know all about it..
het paard langer kennen, het paard de tijd geven vertrouwd te raken met zijn omgeving, en een goede band opbouwen zijn gewoon belangrijk.
maar ja zoals ik al zei, het is wel een gok of je het juiste paard hebt en tijd investeerd in het juiste paard, of je met dat individuele paard al dan niet gaat bereiken wat je voor ogen hebt.
misschien leer je een paard in de buurt kennen die helemaal leuk is, en kan je hem eerst bijrijden en later overnemen, dan weet je een stuk beter wat je aan het paard gaat hebben.
kost wel wat geduld.
en verder is het ook een stukje mazzel hebben.
en heel eventueel zou het ook zo kunnen zijn dat er op jou stal 'iets' is waar paarden zich niet lekker door voelen, wat precies weet ik niet, maar ze zijn soms op de ene stal veel relaxeder dan op de andere stal.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 13-02-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt