Een paard zonder chip kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ViincexD

Een paard zonder chip kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:28

Een paard zonder chip kopen , wat is de max. prijs? D-pony 4 jaar.

HorseTopShop

Re: Een paard zonder chip kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:31

De prijs is niet afhankelijk van de chip.
Wat kan het paard, geslacht, etc....

ViincexD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:33

het is een merrie kan nog niets is nog niet zadelmak en vrij wild in de omgang.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:35

Ras? Zitten er papieren bij?
Dat heeft er allemaal mee te maken.

Wel of geen chip, daar wordt een paard niet meer of minder door waard.

ViincexD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:36

ras:mengeling , geen papieren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:56

Ik ga ervan uit dat het dier geen paspoort met DNA-registratie heeft?
Ik vermoed zelfs dat het dier helemaal geen paspoort heeft.

Dan moet de huidige eigenaar voor het dier naar jou toe komt, het dier laten chippen en een paspoort aanvragen, eerder mag het dier niet vervoert worden.

En dan is de prijs idd niet afhankelijk van de chip, want die zou ik er echt op kosten van de huidige eigenaar in laten zetten.

De prijs is dan afhankelijk van de pony zelf en tja, een 4 jarige zonder stamboom of wat dan ook, die nog niets kan, is niet zo duur.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 08:37

Als een paard niet gechipt is zou ik ook mijn twijfels hebben over de correcte entingen.
Zou er niet aan beginnen als een verkopende partij en niet voor zorgt dat het paard correct afgegeven wordt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:57

Ik heb hier eeen haflinger staan ook zonder chip. Dit omdat de merrie een brandmerk heeft en het in Duitsland dan geen plicht is om te chippen.

Chippen kost ook niet de hele wereld dus dat zou ikbij een aanschaf zeker niet mee laten tellen. De pony zou toch gechipt moeten worden ander mag je het in Nederland niet vervoeren.

Weet je zeker dat er toch niet ergens een chip erin zit? Ik zou dit zeker laten controleren. Ook zou ik in deze situatie op zoek gaan naar wat meer info van de verkopende partij (ik ben een beetje wantrouwig).

Een ponymix waar verder weinig over bekent is in deze tijd zou ik ook niet veel aan uit geven.
Je weet ook niet hoe ze het gaat doen tijdens het beleren omdat het in omgang ook geen gemakkelijke is.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:05

Wat wil je met de pony gaan doen? Als je wedstrijden wilt gaan rijden moet het paard gechipt zijn.
Als je haar puur voor de recreatie wilt hebben zou ik er niet zo mee zitten dat ze niet gechipt is.
Dan zou ik op kosten van de verkoper een paspoort laten regelen en laten enten.
Het is dat mijn eigen paard al een chip had toen ik haar kocht maar anders zou ik die er nooit in hebben
laten zetten. Allemaal geldklopperij die dingen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:09

Je bent verplicht om je paard gechipt te hebben manex, dus of jij het nu onzin vind of niet......

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:13

Ik heb lak aan verplichtingen. Heb je je wel eens verdiept in de problemen die een chip kan geven? En die controles tijdens vervoer, die stellen ook nog niks voor. Ik zou gewoon het risico nemen. Maar ja, dat is mijn mening. Daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:52

manex schreef:
Wat wil je met de pony gaan doen? Als je wedstrijden wilt gaan rijden moet het paard gechipt zijn.
Als je haar puur voor de recreatie wilt hebben zou ik er niet zo mee zitten dat ze niet gechipt is.
Het is dat mijn eigen paard al een chip had toen ik haar kocht maar anders zou ik die er nooit in hebben

Basisenting gaat in 2x, dus de 2e enting zul je dan zelf na 8 weken nog even moeten regelen. Is verder geen groot probleem. Eerste enting zou je eventueel ook kunnen combineren met een aankoopkeuring.
Chip, tja, ik heb er ook niets mee. Als er een chip inzit die geen problemen geeft kun je een paard kopen, als er geen chip inzit kun je je nog eens achter je oren krabben ;)
Als je wedstrijden wil gaan rijden met de pony zul je er wel een chip in moeten laten zetten, want je krijgt nu geen DNA-registratie meer voor elkaar, helaas, en bij wedstrijden wordt wel met enige regelmaat gecontroleerd.
Zit er wel een paspoort bij deze pony? Want dat zou ik toch wel laten regelen door de verkoper.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:16

manex schreef:

Nope, alleen als het paard/pony geboren is voor 1 juli 2009 en in het bezit van een geldig paspoort dan hoeft het dier niet gechipt te zijn, ook niet voor wedstrijden.
(er zijn nog meer uitzonderingen maar die zijn op deze pony niet van toepassing)
Het het paard/pony geen geldig paspoort dan zal het gechipt moeten worden om een geldig pasporot te verkrijgen.
manex schreef:

Ik wel...
Allereerst zonder geldig paspoort DA laten controleren of het dier niet per ongeluk toch een transponder heeft, of kijken naar eventueel een brandmerk om zo de identiteit te kunnen achterhalen cq uitsluiten dat het gaat om een gestolen/ontvreemd dier.

manex schreef:

Apart dat je meer waarde hecht aan een enting dan een transponder, temeer een tranponder juit het paspoort met die entingen aan elkaar verbindt. Zodat je zeker weet dat paard en paspoort bij elkaar horen.
manex schreef:

valt wel mee hoor, toen de transponder ingevoerd werd bij het stamboek betaalde ik geen cent meer voor de inschrijving van het veulen.
Ik weet nu zeker dat paard en paspoort bij elkaar horen en dat de entingsbewijs ook bij dat paard hoort.

Heb je geen transponder dan moet je maar geloven dat het entingsboekje bij dat dier hoort.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:38

Alane schreef:
manex schreef:

Apart dat je meer waarde hecht aan een enting dan een transponder, temeer een tranponder juit het paspoort met die entingen aan elkaar verbindt. Zodat je zeker weet dat paard en paspoort bij elkaar horen.
manex schreef:

valt wel mee hoor, toen de transponder ingevoerd werd bij het stamboek betaalde ik geen cent meer voor de inschrijving van het veulen.
Ik weet nu zeker dat paard en paspoort bij elkaar horen en dat de entingsbewijs ook bij dat paard hoort.

Heb je geen transponder dan moet je maar geloven dat het entingsboekje bij dat dier hoort.

Natuurlijk hecht ik meer waarde aan een enting dan aan een chip. Die enting is voor haar eigen gezondheid. Die chip is voor
de regering zodat ze weten waar ze straks de paardenbelasting kunnen ophalen.

En als ik een paard koop waar geen entingboekje en paspoort bij zit en ik regel zelf dat ze wordt geent en dat er een paspoort
wordt aangevraagd, weet ik toch echt wel zeker dat het bij dat betreffende paard hoort.
Je weet inderdaad niet zeker of het geen gestolen paard is. Je zou dan de moeite kunnen nemen om het internet af te struinen op
de verschillende sites waar deze paarden worden gemeld.

En inschijving bij een rasgerelateerd stamboek is voor mij ook niet van belang. Het is maar net uit wat voor oogpunt je een paard koopt. Puur voor de recreatie zijn een chip en afstamming totaal niet interessant. De gezondheid van een paard dan weer wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:10

manex schreef:
Natuurlijk hecht ik meer waarde aan een enting dan aan een chip. Die enting is voor haar eigen gezondheid. Die chip is voor
de regering zodat ze weten waar ze straks de paardenbelasting kunnen ophalen.

Hoe weet je dan zo zeker dat het paard dat je zou kopen (chiploos) en het entboekje bij elkaar horen?
En paardenbelasting alleen inbaar vanwege de chip? Een groot deel is te innen via de bedrijven, pensionhouders etc, ander gedeelte via de sport, en nog en gedeelte via bijv. de gemeente... was simpeler geweest voor de overheid dan het hele chipgebeuren, temeer ook omdat niet iedereen het paard te naam heeft staan, en dat de oveheid meer belang heeft om te weten waar de paarden staan (immers moet het paspoort bij de houder zijn en dat hoeft niet gelijk de eigenaar te zijn)
De reden van een transponder is vanwege de voedselveiligheid én uitbraken van ziektes om zo de paarddichtheid te weten in de gebieden.
eea is na te lezen.

manex schreef:
En als ik een paard koop waar geen entingboekje en paspoort bij zit en ik regel zelf dat ze wordt geent en dat er een paspoort wordt aangevraagd, weet ik toch echt wel zeker dat het bij dat betreffende paard hoort.
Je weet inderdaad niet zeker of het geen gestolen paard is. Je zou dan de moeite kunnen nemen om het internet af te struinen op
de verschillende sites waar deze paarden worden gemeld.

Je vermeld hier min of meer dat je het belangrijker vind dat het dier geent is dan een transponder heeft, die tranponder zorgt er wel voor dat je zeker weet dat het entingsboekje/paspoort en het paard bij elkaar horen.
op kleur en aftekening kun je niet afgaan, er zijn tig bruinen met een sokje binnenkant hoogoplopend. Idem om het internet af te struinen, handiger is wel dat je de transponder kunt aflezen en zo gericht kunt nakijken/navragen, zonder twijfel.

manex schreef:
En inschijving bij een rasgerelateerd stamboek is voor mij ook niet van belang. Het is maar net uit wat voor oogpunt je een paard koopt. Puur voor de recreatie zijn een chip en afstamming totaal niet interessant. De gezondheid van een paard dan weer wel.

Ook daar weer, als je niets kunt navragen of kijken over de geschiedenis van een paard, hoe wil je dan zo zeker zijn dat het dier dat je op het oog hebt gezond is?
Wat is nu makkelijker nazoeken: Jazz X Animo of onbekend X onbekend en dat icm een transponder nummer wat weer een levensnummer opleverd? als je de geschiedenis van een paard wilt achterhalen?
vwb recreatie, zoveel beroepsruiters kent Nederland niet, dus het grotendeel van de paarden, ook al lopen ze in de breedte sport, is recreatief, zo ook fokkers, de meesten zijn geen prof. fokkers en fokken vanuit hobby en liefhebberij en ja ook daar is de afstamming en gezondheid ook van belang.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:18

Zo te horen kan de pony niks en heeft hij/zij niks (paspoort entingen ed). Als je er dan wat in ziet zeg ik e500,00 regel je die dingen zelf en neem je het risico een kat in de zak te kopen. Of je laat de eigenaar het regelen dan word het snel e1000,00. Meer zou ik niet voor een "blanco" pony betalen. Je moet nog maar zien of het echt wat wordt. Wel altijd leuk zo'n nieuw project.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:45

@Alane, even goed lezen aub. Ik zou zelf zorgen dat het paard wordt geent zodat ik zeker weet dat het entboekje erbij hoort.
En een chip kun je onklaar maken door er een magneet bij te houden. Stop er een nieuwe chip, plak de code in het paspoort en klaar ben je. En even voor de duidelijkheid, dit is geen actie die ik zelf zou doen, maar ik ken bepaalde handelaren die daar hun hand niet voor omdraaien. Het hele systeem is zo lek als een mandje.

Maar goed wat ik al eerder zei, dit is mijn mening. Wat een ander doet of belangrijk vind moet ieder voor zich weten.

En dit wordt van lieverlee behoorlijk off topic. Ik ga hier dus niet op door.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:03

manex schreef:
@Alane, even goed lezen aub. Ik zou zelf zorgen dat het paard wordt geent zodat ik zeker weet dat het entboekje erbij hoort.

Ik lees goed. Jij adviseerd ts om het paard te laten enten, ikvrag enkel en alleen of jij enten belangrijker vind dan de zekerheid dat entingsboekje en paard bij elkaar horen.
Jij laat overenten, schijnbaar, maar adviseerd ts om de verkoper te laten enten, met het risico dat paard en enting niet bij elkaar horen (gaat nl een tijdje overheen voor een paspoort geleverd wordt)

manex schreef:
En een chip kun je onklaar maken door er een magneet bij te houden.

Nope, complete onzin of de magneet moet al zo sterk zijn en dan overleefd het paard het niet.

manex schreef:
Stop er een nieuwe chip, plak de code in het paspoort en klaar ben je. En even voor de duidelijkheid, dit is geen actie die ik zelf zou doen, maar ik ken bepaalde handelaren die daar hun hand niet voor omdraaien. Het hele systeem is zo lek als een mandje.

túúrlijk, heeft absoluut meerwaarde om een ander paspoort bij een paard te doen, en valt niet op dat bij een handelaar spontaan de transponders verdwijnen in paarden en dat er nieuwe gezet moeten worden. Of van paspoort met papier naar blanco paspoort gaan zoveel meerwaarde heeft???

Wat ik duidelijk probeer te maken:
I&R regeling valt en staat met het hanteren van de regels, geeft meer zekerheid en duidelijkheid voor verkopers en kopers paard en papier horen bij elkaar (want zoals verkopers kunnen bedotten kunnen kopers dat ook :j )
De entingsboekjes van vroeger hadden geen meerwaarde tenzij je zelf liet enten.

vwb TS: er zijn zoveel pony's te koop, wil je perse deze, laat een DA controleren of er niet toch een transponder inzit, of neem iemand mee die een reader heeft.
Wel een tranponder en geen paspoort, kijk dan via www.nl-paardenpaspoort.nl na of er gegevens bekend zijn van de pony en laat de verkoper een duplicaat regelen, want duplicaat paspoorten zijn niet goedkoop en alleen te verkrijgen via de PUI die het origineel heeft uitgegeven.

ViincexD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:10

Het veulen is geboren rond juni 2007

maar danku voor jullie advies maar ik zoek echt een prijs tussen de 200 en 400 EUR of ?
ik heb het veulen zien geboren dus het is niet gestolen ofzo alleen een eigenaar die niet zoveel geld wilt uitgeven aan zijn paarden. Ze zijn wel goed verzorgd hoor. Kan iemand mij miss ook een totaal prijs geven van chippen+papieren+paspoort? Kan ik dat eventueel van de prijs aftrekken ;)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:20

chippen incl paspoort kost hier 34 euro.

Dus ga uit van 50 euro dan zit je altijd goed.

Een pony van 3 jaar zou ik ongezien niet meer dan 200-300 euro voor geven. De paarden handel is nog steeds rustig. KWPNers worden regelmatig verhandelt voor 300-500 euro.

ViincexD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:43

okej danku robert

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:45

Eerst door de eigenaar laten chippen.. en paspoort laten aanvragen. Paardje mag niet eens vervoerd worden nu.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:21

Eigenaar laten chippen, anders mag het paard niet vervoerd worden.
Mijn shet was ook niet gechipt, die is bij zijn toenmalige eigenaar gechipt, toen vervoerd.
Ook gelijk erna toch de basisenting laten doen, zodat het in de paspoort kom te staan.

paspoort en chip kostte mij al 50 euro

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:30

Als ik het zo lees zou ik er niet meer dan 500 euro voor geven. Liever nog minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:32

manex schreef:

Zonder chip is niet te bepalen of het paspoort bij het betreffende paard hoort.
Dus dan kan je ook niet 100% weten of de entingen bij dat paard horen (en tegenwoordig worden ook bepaalde medicijnen vermeld in het paspoort).
Ik heb trouwens 1x controle gehad waarbij ze de chip van de pony controleerde, dus het word wel gedaan.

Daarbij gaat het niet om de eventuele paardenbelasting, omdat het nog steeds niet verplicht is een paard op naam te zetten.

Enten moet iedereen voor zichzelf weten, zolang men maar niet op paardenevenementen verschijnt met het betreffende paard. Chippen is gewoon wettelijk verplicht en het heeft daardoor veel meer voordelen dan nadelen.