extreem eigenwijs paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capall_fiain

extreem eigenwijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:37

ik heb sinds januarie een eigen paardje <3 , ontzettend lief maar wil nog welleens staken en eigenwijs zijn..
nou was het gister zo'n mooi weer dus ik dacht we gaan lekker het bos in .. in de bak rijd ik hem meestal met sporen omdat hij anders niet vooruit te branden is, heb het echt geprobeerd enzo maar doe ie gewoon niet :Y) . maar dacht in het bos is dat vast anders, sporen afgelaten en zweepje rijd ik eigenlijk nooit meer mee.. waren net op het pad besluit meneer dat hij toch niet zo'n zin heeft, alles geprobeerd maar het was druk en nogal onveilig met een onwillig paard op een pad met veel wandelaars en kleine kinderen.. terug naar stal gegaan om mijn sporen om te doen (echt met de grootste tegenzin ;( ) weer terug naar het bos liep vrolijk oortjes naar voren, komen we bij een "kruising" is het weer mis, hij gaat niet meer vooruit alleen nog maar achter uit, drijf voorzichtig vooruit gaat hij omhoog, afgestapt en hem verder een stukje aan de hand geleid, weer opgestapt ging weer 5 minuten goed begint het weer van voren af aan ;( uiteindelijk 45 minuten buiten geweest en echt bang geweest want hij besloot op een gegeven moment toen ik het ene pad wou nemen en hij het pad naar huis om het derde pad wat een betonnen pad naar beneden is af te galloperen , THANK GOD was er een akker naast en kon ik hem daarop sturen maar het had heel anders kunnen aflopen |( Heeft iemand tips, om dit extreem eigenwijs paard dat zeker weet dat hij de weg beter weet dan ik, wat meer te laten luisteren .. want zo wil ik echt niet meer naar buiten ;( en om nou altijd in de bak te rijden zie ik ook niet zo zitten ;(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: extreem eigenwijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:22

Ik lees alleen maar: Hij doet zus, hij wou zo, hij deed dit, hij deed dat.
Meid je zit er zelf ook nog op hoor, rijden met je donder en laat 'm niet zo de baas over je spelen. ;)
Zoek desnoods iemand die je er even doorheen banketstaaf, want dit gaat alleen van kwaad tot erger zo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:24

Was je al eerder alleen met hem het bos in geweest?

Ik raad je aan altijd een kort zweepje bij je te hebben. Niet zozeer om hem te slaan, maar ook als begrenzing op zn schouder als hij ergens niet heen wil. Verder altijd voorwaarts proberen op te lossen, liever in draf een heel rondje doen dan staken met stappen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:25

je hebt hem sinds Januari. Hij heeft nog totaal geen band met jou en ziet jou nog niet als zijn leider. Werk eerst aan de basis, ga lekker wandelen met hem aan de hand zodat hij ook op vreemd terrein vertrouwd met jou raakt. Stapje voor stapje......

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:27

misschien helpt een ander paardje erbij ook, paard is een kuddedier

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:29

Het lijkt me idd verstandig hulp te zoeken maar als dat niet lukt kan je hem als hij staakt eens een keer een heel lang stuk in de achteruit zetten eventueel zelf ernaast lopen. Dan er weer op en rijden waar jij heen wilt doet hij het weer gewoon herhalen vaak geven ze dan wel op.

Succes

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:29

Miss Malfoy heeft helemaal gelijk!
Hij moet wel op zijn donder hebben. En geeft hem de sporen! Straks wil hij niet eens meer het erf af.
Durf je dit zelf niet, en dat lijkt er op, vraag dan iemand anders met meer lef.
Ze voelen gelijk aan je of je iets wel of niet kan. Dus ook in de bak. Ze zijn niet gek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:30

Miss_Malfoy schreef:
Ik lees alleen maar: Hij doet zus, hij wou zo, hij deed dit, hij deed dat.
Meid je zit er zelf ook nog op hoor, rijden met je donder [knip].

idd! Leer rijden, want jij hoort rijtechnisch dat allemaal op te kunnen lossen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:31

Wat ik er overigens wel aan toe wil voegen, ik zie dat je 'm nog niet lang hebt. Ja je mag 'm op z'n donder geven, hij moet wel luisteren. Maar als je merkt dat 'ie angstig is, ga dan liever eerst aan de hand wandelen, of doe grondwerk.
Maar dit verhaal (kan natuurlijk mis zijn) komt op mij over alsof ponylief het er lekker van neemt.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:35

Heb je les ? Want mischien kun je dan met je instructie erover praten en kan je een keer een les naar buiten gaan met de instructie op de fiets ernaast met een touwtje bij de hand. Die ziet dan wat er fout gaat en kan je dan ook meteen helpen (:

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:45

ik zou beginnen met m aan je been te krijgen in de bak! Als je m daar al niet onder controle hebt moet je zeker niet naar buiten gaat met m!
als dat lukt samen met een ervaren (&ruiter) paard naar buiten. Dan ben je EN niet alleen mocht er wat gebeuren EN omdat een paard een kuddedier is zal ie er waarschijnlijk achteraan willen lopen.

Je hebt m ook nog neit zo lang, dus misschien heeft hij nog niet genoeg vertrouywen in jou als leider, of jij in hem en breng je spanning over. Sommige paarden proberen ook veel uit, dan mag je ze best flink op hun donder geven, dus zal er een zweepje bij pakken. Dan wel eerst een aantal keer met zweep in de bak rijden. En idd wat hierboven wordt gezegd, als het angst is moet je m NIET op zn donder geven. Dan eerst aan vertrouwen werken en dan heb je ook veel steun aan een ander paard dat niet angstig is.

Veel succes!

capall_fiain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:08

even voor de duidelijkheid in de bak heb ik hem gewoon onder controle, en hij is niet onwennig op dit terrein want hij staat al 2 jaar op deze manege. ook ben ik niet bang aan gelegd en heb dit "rijtechnisch" ook wel opgelost, maar mischien wou ik ook wel teveel in een keer, ik ga nog een paar keer met hem het bos in wandelen en probeer dan nog welleens met een ander paard samen uit rijden .. ik heb les zij zei dat ik idd het beste eerst kon gaan wandelen en wat meer een band opbouwen .. sommige bedankt voor jullie tips

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:11

Miss_Malfoy schreef:
Wat ik er overigens wel aan toe wil voegen, ik zie dat je 'm nog niet lang hebt. Ja je mag 'm op z'n donder geven, hij moet wel luisteren. Maar als je merkt dat 'ie angstig is, ga dan liever eerst aan de hand wandelen, of doe grondwerk.
Maar dit verhaal (kan natuurlijk mis zijn) komt op mij over alsof ponylief het er lekker van neemt.

maar op z'n donder geven is wel makkelijk gezegd. Zit er dik in dat de ts gewoon niet duidelijk (op tijd) is in haar hulpen en dan moet ze dus werken aan zichzelf ipv het paard op zijn donder geven. Kan zelfs behoorlijk tegenwerken als de ts onbewust onduidelijk is én daarbij het paard op z'n donder geeft.
Denk aan iemand die jou in een andere taal aanspreekt en je daarna op je donder geeft omdat jij blijkbaar niet doet wat ze zegt. ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:14

In een bak rijden of buiten is een heel verschil
Hoe oud is je paard, is die lang onder het zadel?
Heeft het ervaring met buiten rijden
Doe je ook longeren en wandelen, dit mede dat hij luisterd naar je stem en je vertrouwt.
Ga gewoon eens samen met een paard naar buiten, wat braaf is en gewent is buiten te rijden.

capall_fiain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 16:46

mijn paard is 11 en ja al best lang onder het zadel denk ik ;P ook heeft hij heel veel ervaring met buitenrijden zeker in dat bos, ik doe ook longeren en wandelen ga ik nu dus mee beginnen hij luistert naar mijn stem en vertrouwt me ook, heeft soms wat aanmoediging nodig maar ja geen enkel paard luister 100% perfect en twijfelt nooit aan zijn ruiter.. "superwoman" : idd vind "gewoon" op zijn donder geven ook wel erg makkelijk, zeg niet dat ik hem niet op zijn donder heb gegeven toen hij weer niet vooruit wilde maar heb wel 2 keer gekeken of ik iets zag waar hij bang van zou kunnen zijn, want die verdraaide honden zijn toch me toch eng :P

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:06

We kunnen eigenlijk pas echte tips geven, als de oorzaak duidelijk is. Hij kan bang geweest zijn en jou nog niet genoeg vertrouwen om door te gaan.
Hij kan je ook uitproberen en dan reageer je toch weer wat anders. Misschien toch eerst even samen met een ander paard gaan. Ben jezelf misschien ook weer wat meer ontspannen.
In ieder geval is het niet handig dat hij zijn zin krijgt. Dan neemt hij de leiding van je over.

Ik zou even goed voor mezelf nagaan wat jij denkt dat het probleem is. En daar dan aan gaan werken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:25

Denk toch ook wel dat een vertrouwen kwestie is
Waarschijndelijk geef jij hem toch niet voldoende moed om door te gaan en daardoor komt dat "vervelende" gedrag.
Heb zelf een 4 jarige vz shire die bij andere niet makelijke is, maar voor mij wil die het allemaal wel doen. Heb daarvoor wel 5 mnd met gewandelt, gelongeert en friendly games gedaan. Dat geeft hem veel vertrouwen in mij. Dat zie ik terug in het buiten rijden, wat voor hem ook nieuw was.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:45

Hhm ja ik had er wel wat nuance aan toe mogen voegen. Je moet natuurlijk zorgen dat je de juiste hulpen op het juiste moment geeft (en daarom zei ik, neem je lesgeefmens eens mee) maar zeker nu je weet dat je paard niet luisterd mag je dat best duidelijk en streng doen. En ga de eerstvolgende keer echt met iemand die je kan helpen (niet een vriendin maar liefst dus je lesgeefmens) naar buiten en zeker niet alleen, je zult dit gedrag moeten verbreken en dat is lastig. Bovendien is het niet verstandig zo'n gevaarlijke situatie in je eentje op te zoeken. ;)

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 03:50

Ik snap heel goed wat je voelde toen je paard aan de kletter ging. Moet je nu boos worden of bemoedigend toespreken ?! maar als ik het goed lees is je paard al 10 jaar, staat al 2 jaar op die plek en heeft ervaring in de bossen. Heb je hem goed in de hand in de bak en longeer je met hem.... Nou, een prima plaatje voor een ontspannen rit zou ik zeggen. Waarom doet hij dat dan niet?? Ik kan maar tot 1 conclusie komen ... hij doet het niet voor jou :). Klinkt heel wrang maar ik zal je een voorbeeld geven.

Ikzelf heb een Shire. Super lief paard, veel mee gewerkt in de bak en aan de longe. Ook grondwerk mee gedaan. Mijn verzorgmeisje kreeg van mij de opdracht haar een paar keer mee naar het bos te nemen zodat ze ook haar ontspanning kreeg als ik druk op mijn werk was. Dat ging super! Met los teugeltje, nergens bang van. Toen IK echter een keer aan een rustige bosrit dacht, kwam ik voor een nare verrassing.
Ik was pas 2 bospaden verder en madam weigerde nog EEN stap te zetten! Wilde alleen maar terug en stond als een koppig ezel aan de grond genageld. En niks angst! Gewoon geen zin. Ik kreeg haar met geen mogelijkheid van de plaats. Toen ze van mij niet mocht keren ging ze maar achterwaarts. Gelukkig passeerden we een paar lage boompjes en in het voorbijgaan kon ik een takje afrukken. Nou, dat had ze door hoor! Nóg sneller willen draaien maar ik was haar voor. Ik dacht alleen maar, nu of nooit en ik gaf haar een flinke lel over haar dikke kont. Na een paar verontwaardigde bokjes ging ze toch maar voorwaarts, nadien geen enkel probleem meer gehad. En áls ze soms meende de rit korter te moeten maken hoefde ik maar richting een paar takjes te sturen en dan gingen de oortjes er weer op en stapte ze lekker door :)

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 03:55

Dat band gedoe moet je achterwege laten. Jij bent de baas en niemand anders. Hij heeft 23 uur per dag vrij tijd, en daar kan ie doen wat ie wil. Dat ene uurtje moet hij luisteren.

Oh en in vervolg zweep en sporen mee en als hij omdraait een flinke draai om zijn oren.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:08

Je zegt dat je sporen gebruikt omdat hij anders niet vooruit te branden is.... Daar zijn sporen niet echt voor :o
Wel om hulpen te verfijnen.

Buiten het feit dat hij je sterk in de maling kan nemen, kan je ook voor de zekerheid even je paard (laten) cobntroleren. Weet je zeker dat het zadel goed ligt? Last van zijn rug? Gebit? En noem maar op.

Verders ga ik mee met de tips om het te proberen met een ander paard erbij, zweep mee nemen en consequent blijven.
Maar vooral........... Belonen wanneer het goed gaat

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:44

kimmie88 schreef:
Je zegt dat je sporen gebruikt omdat hij anders niet vooruit te branden is.... Daar zijn sporen niet echt voor :o
Wel om hulpen te verfijnen.

Buiten het feit dat hij je sterk in de maling kan nemen, kan je ook voor de zekerheid even je paard (laten) cobntroleren. Weet je zeker dat het zadel goed ligt? Last van zijn rug? Gebit? En noem maar op.

Verders ga ik mee met de tips om het te proberen met een ander paard erbij, zweep mee nemen en consequent blijven.
Maar vooral........... Belonen wanneer het goed gaat

Nee want dat doet de leider in de kudde ook niet. Bij goed gedrag gebeurd er niets, bij slecht gedrag wordt het gecorrigeerd. Niet altijd maar belonen. dat werkt echt niet altijd goed. Negeren werkt meestal vele malen beter.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:49

Dat ben ik niet met je eens appie.
Natuurlijk 'straf' je het paard wanneer deze iets doet wat niet kan/mag, maar juist bij straffen is het belangrijk om goed gedrag wel te belonen, anders weet ie niet wanneer het wel goed is.

Wb de kudde.... Tuurlijk, zo ging dat vroeger. Zo gaat dat nu alleen nog bij paarden die 24/7 op de wei staan, maar tegenwoordig staan veel paarden in stallen en heb je dus geen leider. Dat ben jij als eigenaar.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:53

Ja en de leider hoort het gedrag van de kudde te kopieren. Dus niet altijd maar belonen. Negeren is de beloning.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 04:55

Dat is jou mening.

Zowieso is dit imo per situatie afhankelijk.
In het geval van buiten ineens een eigen wil hebben, vind ik dat je dat moet adfstraffen en wanneer het paard wel braaf doorloopt, ben ik van mening dat belonen zijn vruchten afwerpt.

Maar goed, verschillende methodes hoeft niet slecht te zijn. De een heeft baat bij dit en de ander bij dat.