Laten vallen in Tailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje_007

Laten vallen in Tailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:29

Hallo,

Mijn paard gaat al twee jaar lang zonder problemen overal mee naar toe, hoefsmid 35 minuten rijden, lessen 20 minuten en ook veel korte afstanden. Dit in een twee-paards trailer, zowel met pony als alleen.

Twee weken terug haalde we haar na de hoefsmid uit de trailer en ze was helemaal wit van het schuim, (op de heen weg was er nog niets) Bij de smid en onderweg is er niets gebeurd, geen vrachtwagens in de buurt, geen abrupte rem of stuur manoeuvres.

Een dag later hebben we haar opnieuw op de trailer gezet, het inladen ging zoals altijd zonder problemen. Maar toen de klep en het voordeurtje dicht gingen liet ze zich vallen. Ze staat aan de linkerkant en liet zich dan ook links tegen de buitenwand vallen. Ze zakte daarbij door de achterpoten en verloor haar evenwicht waardoor ze wild begon te zwaaien met haar benen. Als reactie dacht ik nou ja raar paard laten we snel rijden dan gaat het wel over. We zijn zonder verder problemen aangekomen bij de eindbestemming ongeveer 5 minuten rijden.

Nu laat ze zich echter constant vallen, ook als haar vertrouwde pony ernaast staat of als het schot schuin staat. En nog steeds loopt ze gewoon zelf de trailer op.

We hebben geprobeerd haar nu eerst iedere dag even op de trailer te zetten zonder te rijden, in het begin was ze erg zenuwachtig en onrustig inmiddels was dit nu rustig. Daarom wilde ik een stapje verder gaan, het starten van de auto. Dit veroorzaakte geen reactie. Wat volgde was het proberen te rijden, we zijn 4 meter ver gekomen, toen lag ze weer half op de grond te spartelen en zich zelf te verwonden. Uiteindelijk komt ze weer overeind maar ik ben bang dat ze der benen zwaar en blijvend verwond. Ook durf ik het schot er niet helemaal uit te halen uit angst dat ze valt...

Mensen die ik al om raad heb gevraagd zeggen allemaal het zelfde: "Ja als ze zich laten vallen kun je niets"
.........
Dus als iemand iets weet?! want ik weet het niet meer :(

Carliijn

Re: Laten vallen in Tailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:30

oei dat is niet leuk := ik heb geen tips voor je maar wel veel succes gewenst met dit oplossen!

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:51

Heb je dit paardje al van jongs af aan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:57

Wat vreemd dat ze dit opeens doet zonder aanleiding.
Ik dacht ook aan opnieuw rustig opbouwen maar dat doe je al.
Misschien lekker voer geven in de trailer zonder te rijden voor een paar dagen. Daarna lekker voer met auto die aanstaat?
Eigenlijk zou je de oorzaak moeten weten maar ik weet niet hoe je daar achter komt.
Zou er iets bij de vorige eigenaren gebeurd zijn, wat leek op een situatie waardoor ze opeens bang werd?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:01

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 02-02-22 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:01

Mijn paard deed dit ook.

Oplossing voor mij: 1,5 paards-trailer of 2-paardstrailer waarbij je het schot opzij hebt gezet. En dan niet te lang vastzetten. iets te doen geven voorin de trailer, rustig rijden. Ik heb er zelf ook wel eens bij in gestaan.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:18

Bedankt voor jullie reacties,

We hebben haar nu twee jaar, (heb der zelf "doorgereden") en was nog maar drie keer op de trailer geweest toen wij der kregen. Ze was toen 4. Ik zette der regelmatig op de trailer, mee naar lessen etc. nooit wat aan de hand en het is dus "ineens" gekomen. Ze loopt er dus ook nog steeds gewoon zelf vrijwillig in, touwtje over de nek en hup ze staat erin!
Ook hetzelfde beslagen als altijd, is ook niet iets noemenswaardig gebeurd, ze was heel braaf bij de smid (is ze altijd).

Ben nu begonnen met het schot er helemaal uit te halen en niet te rijden. Heb haar erin gezet, aan twee kanten vast en de klep achter dicht. Ik stond er zelf buiten met het deurtje aan de voorkant open en ze kon me zien. Nu liet ze zich ook al vallen tegen de linkerwand aan.
Omdat het schot eruit was maakte het nu niet zo een kabaal, wat meer rust gaf. Ze was ook niet zo angstig als eerst.
Heb haar bewust niet gecorrigeerd als ze zich zo liet vallen, maar juist genegeerd. Iedere keer dat ze netjes stil stond heb ik haar beloond.

Ze viel trouwens ook nu niet echt om, ze gaat tegen de zijwand aanleunen en duwen (met schot erin viel ze daarbij ook nog half wat een hoop gespartel opleverde).
Na een kwartier stond ze eigenlijk heel relax en geduldig te wachten. Toen heb ik er uitgeladen beloond en naar stal gebracht.

Ik ga het morgen herhalen, net zolang totdat ze zich in stil stand niet meer laat vallen. En dan kijken wat er gebeurd als we rijden!

Mocht iemand nog tips hebben of ervaring hoor ik het graag!!!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:22

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 02-02-22 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:48

Ik zal even een nieuwe aanvulling doen.

We hebben het tussenschot er nu uitgehaald. Als we haar inladen blijft ze inmiddels gewoon staan, heel af en toe schrapen maar ze stopt zelf meteen weer. We lieten haar 15 minuten staan en gingen zelf in de auto zitten.
Daarna hebben we de auto gestart, vrijwel geen reactie even geschraap maar ook dat stopte weer.
De dag erna ging mijn vader gas geven (dus niet rijden maar gewoon gas geven zodat ze dat hoort gezien de auto dan wel touren maakt.) Ook remmen en knipperlichten aan zodat ze alle lichtjes ziet.
Hier kwam helemaal geen reactie op.

Dit hele proces duurde een week. Dus ja dan maar gaan rijden?! We hebben echt maar een klein stuk gedaan (bewust we hadden eind punt afgesproken, ongeveer 25 meter). Ik ben niet meegegaan zodat ik erachter kon zien wat ze deed.. En ja ze beukte weer tegen de linker zijwand aan :n

Na die 25 meter is mijn vader gestopt, ik ingestapt en hebben we nog 10 minuten gewacht, met moter aan. Toen was het weer rustig in de trailer en hebben we haar uitgeladen..

Maar hoe nu verder ze laat zich immers nog vallen? Moet ik verder gaan rijden? Of dit eerst herhalen?!

al met al HELP.. tips en adviezen welkom ;) :)*

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:33

kijk de trailer van binnen eens goed na...ik weet niet of/wat voor bodem(bedekking) er in ligt, maar ligt toch geen dood vogeltje of muis in ?

ik zou zelf eens met je vader een stukje rijden (over het erf of zo) terwijl jij inde trailer zit- geen piepende elementen (achterstang bv) ? vreemde geluiden.

zit maar te verzinnen hoor :-)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:51

Wij hebben ongeveer het zelfde, paard ging voorheen zonder problemen mee op de trailer.

Sinds 4 a 5 jaar gooit zij zich ook tegen het buitenschot aan, alleen bij ons doet ze dat alleen in een bocht naar Rechts, ze hangt tegen het schot en trappelt heftig op de grond,ook draait ze haar oogbal helemaal weg tot wit aan toe.
Je kunt de bocht langzaam nemen (stapvoets)of iets sneller (zodat het snel voorbij is) ze blijft het doen, we hebben haar ook geprobeerd hierop te trainen door rondjes etc te rijden op het erf, zodra het goed ging belonen....echter doet ze het nu nog steeds.
Hele 2 paardstrailer is al aangepast en ook kan er geen ander paard meer mee omdat ze nu 3/4 van de trailer heeft, er is ook al iemand bij geweest die in de trailer is meegereden.
Niemand weet waarom ze dit doet en hoe op te lossen.We hebben haar (op advies)ook op een vrachtwagen gehad,toen deed ze het bij optrekken en afremmen.
Ze is helemaal na gekeken door de DA en niks kunnen vinden. Onze trailer staat nu bij de dealer voor wéér een aanpassing, er word nu een extra buis geplaats langs het buitenschot, dit omdat ze de laatste keer bijna met schot en al naar buiten is gevallen.

Ik kan je verder geen advies geven omdat we zelf ook met de handen in het haar zitten.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:09

Pff, Geen goede moed hierboven. Stom is dat, maar jullie gaan nog wel op pad? Ook ver?

Mijn vader is gelukkig een handige harrie, dus een extra stalen U-profiel aan de linkerbuiten wand is er al aangemonteerd (gezien hout echt meegeeft en ik bang was dat ze erdoorheen zou gaan.)

Wat je verteld is dus precies hetzelfde!
Ben nu begonnen met trainen, schot is er helemaal uit en we rijden dus het erf net niet af (zo een 10 meter). Ze is dan al heel gespannen maar gooit zich niet om. Ga het dus zo opbouwen en hoop dat ik het erwel uit kan trainen!

Op de grond liggen anti slip matten, het kan zijn dat dit alsnog te glad is maar het veranderen lost het probleem nu niet op, gezien ze zich meteen al omgooit. Het is geen uitglijden! (ze doet het ook op rechte stukken).
Er zit ook geen dood dier in, toen het schot eruit ging hebben we meteen de matten er een keer uitgehaald en hem grondig uitgeveegd. Niets raars gevonden.

Er bij in staan is echt LEVENSGEVAARLIJK!! je zou zeg maar niet de eerste dode zijn. Ben er 1x bij in geweest, toen het schot er nog in stond, maar als ze valt begint ze met haar benen te slaan.. ik kon ze ontwijken, maar nu het schot eruit is kan dat niet. (je hebt dan geen mogelijkheid te ontwijken). Maar sowieso moet je dat echt niet doen! Heb mijn les geleerd en doe het dan ook nooit meer terwijl ik mijn paard blind vertrouw! (ik loop er nu achter en dan kan ik zien wat ze doet, en ziet ze mij als geruststelling. Als ze helemaal rustig is op het kleine stuk ga ik ook in de auto zitten, en dan zien we op camera wel of ze rustig is of niet).

Iemand vertelde mij dat het ook kan zijn vanwege reisziekte. Maar ook daarbij geld op dat kleine stuk kan ze dat nog niet merken dus moeten we eerst het vertrouwen herstellen.

In vrachtwagen zetten kunnen wij ook nog proberen..
Wel bedankt voor je reactie!

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:17

ojah, de trailer maakt hels kabaal, vooral op zandpaden :P maar niet meer dan anders en normaal voor een trailer. (we gaan hooi halen met trailer en als hooi dan eruit is ging ik wel eens in de trailer van schuur naar huis.. en geluiden zijn niet veranderd. (tenminste niet dat ik het merk, paard hoort natuurlijk beter). Ook auto klinkt niet anders. Mijn andere paard doet ook niets in de trailer, en dat is eerder de bangerik.) (op het asfalt valt het mee hoor, loop er nu achter en dan is het op haar gebonk na stil.)

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:23

Mijn paard doet dit ook.
Ze heeft dit eigenlijk nooit gedaan. maar sinds denk iets meer als een jaar doet ze dit ook. als ze alleen op de trailer staat is er niks aan de hand, dan zetten we het schot ook altijd scheef en kan ze breed staan. maar als er een ander paard langs staat en we een bocht naar links maken dan laat ze zich ook gewoon vallen en staat ze helemaal schuin tegen de wand aan.
ze doet het wel alleen als we een bocht maken. anders staat ze wel rustig.
Wij weten ook niet wat we er tegen kunnen doen, dus nu doen we zo veel mogelijk alleen op de trailer en de bochten bijna stilstaand maken.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:40

Een paard van ons deed dat ook van de ene dag op de andere. We hebben geprobeerd haar rechts te zetten (op tweepaardstrailer). Dat hielp niet. Met het schot schuin in de tweepaardstrailer en een lange stang er achter ging het wel goed.
Op een vrachtwagen ging het wel als ze dwars op de rijrichting stond, maar parallel aan de rijrichting ook niet. Daarin moest ze ook schuin kunnen staan.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:48

Mijn paard heeft dit ook heel lang gedaan tot hij op een gegeven moment gewoon de trailer niet meer op wilde. Dus zijn we helemaal overnieuw begonnen met het aanwennen om de trailer op te gaan. Uiteindelijk is dit gelukt en zijn we gaan rijden. Hij deed het vooral in bochten, dus die nemen we nu zo langzaam dat we nog net niet stilstaan en nu gaat het goed. Ik heb overigens ook een antislip bodem, met een kleine hoeveelheid vlas er overheen.
Tussenschot laten wij wel gewoon zitten en geven hem niet extra ruimte, want dat heeft toch geen zin bij hem.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:49

Oeh! De mijne deed dit ook op de ene andere dag! na 14 jaar trailer ervaring!!

Mag ik vragen, hoe staat hij vast? aan een touw of ketting?
Het lijkt erop dat hij zich dus laat vallen, meestal in samenwerking met hangen aan het touw of ketting.

Wat bij de mijne geholpen heeft, en dan bedoel ik echt dat het binnen 1 keer gebruiken over was.

Is hem vast binden aan een Binnen fietsenband.. dan zal je denken WHAT??
Maar het voordeel ervan is dat hij zich niet kan ophangen, omdat de BINNEN fietsenband, blijft meegaan zolang die ook trekt!

ik zou zeggen probeer het eens! Baat het niet schaad het niet! Bij de mijne was het wel vanaf het eerste moment afgelopen
(moet ik erbij zeggen dat ik hem wel een half jaar met band heb laten staan op de trailer)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:57

[quote="supertinkie"]Mijn paard heeft dit ook heel lang gedaan tot hij op een gegeven moment gewoon de trailer niet meer op wilde. Dus zijn we helemaal overnieuw begonnen met het aanwennen om de trailer op te gaan. Uiteindelijk is dit gelukt en zijn we gaan rijden. Hij deed het vooral in bochten, dus die nemen we nu zo langzaam dat we nog net niet stilstaan en nu gaat het goed. Ik heb overigens ook een antislip bodem, met een kleine hoeveelheid vlas er overheen.
Tussenschot laten wij wel gewoon zitten en geven hem niet extra ruimte, want dat heeft toch geen zin bij hem. ]quote]

Geen kritiek, alleen nieuwsgierig ;) ; Heb je dat ook geprobeerd?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:58

Ik kijk hier ook even mee.
Mijn paard heeft 5 keer na aanschaf met een ander paard probleemloos op een 2-paards van gestaan, bij rit 6 en 7 telkens prijs, zodra ze er nog maar op stond begon ze te trappelen en dreigde ze te gaan liggen (als we reden bleef ze wel staan maar soms hadden we echt het idee dat ze de trailer afbrak, zo wild ging ze te keer).
Daarna nog een keertje apart vervoerd en toen reed ik erachter, in de bochten gaat ze extreem leunen en trappelen.
Volgens mijn instructrice heeft ze claustrofobie, maar dan nog: waarom gaat ze dan zo probleemloos de trailer op?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:17

Na zoveel jaar zonder problemen in de trailer en dan opeens dit gedrag is wel vreemd ja. Dan denk je ook niet aan claustrofobie.
Het enige dat ik kan bedenken is angst die ze verbindt met de trailer of de reis met de trailer. Waarom zul je misschien nooit achterhalen. Misschien iets gebeurd bij de smid (vernageld?) lijkt me niet anders had je dat wel genoemd.

Ik heb een keer een pony moeten laten kraken bij de DA. Die was zo angstig dat we haar een kalmeringsspuit hebben moeten geven voor de terugreis. Daarna was ze altijd heel bang op de trailer. Liep er wel op maar in de trailer stond ze dan te trillen over haar hele lijf. De oorzaak hoeft dus niet perse de trailer zelf te zijn.
Misschien kun je informeren bij Balingerhof. Die behandelen allerlei soorten trailerproblemen.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:28

Hoi!!

Dit hoor je wel eens vaker hoor, maar hoeft lichamelijks niets te zijn. Een paard kan zoiets ineens gaan doen zonder reden. Heeft met balans te maken. Je zou hem op de trailer moeten zetten en hem in de trailer een pasje moeten omzetten. Hij (of zij) moet (opnieuw) leren dat hij een pasje kan omzetten en dan niet omvalt. Steeds heel veel belonen als hij dit goed doet. Dat je het tussenschot eruit hebt gehaald is heel handig, paarden staan graag heel breed voor de balans. Dus veel oefenen met pasjes omzetten, naar links en weer naar rechts. Hij moet gewoon leren dat als hij zijn balans kwijt is, gewoon een pasje om kan zetten en dan weer stevig op zn voeten staat. Ik zou dit een paar keer oefenen voordat je echt weer met hem op pad gaat.
Je zou in je training ook kunnen werken aan zijn balans, balkjes lopen etc.
En als je er zelf niet uitkomt, www.2moons.nl!! Zij zal je dit ook aanraden eerst te oefenen, maar als je het zelf niet voor elkaar krijgt, lukt het haar wel!
Succes!! Wil je me op de hoogte houden of het je gelukt is! Ben ik wel nieuwschierig naar! :D

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:32

Bedankt voor jullie reacties en suggesties!

Ze stond aan een ketting, die hebben we nu vervangen door twee touwen (die ketting maakte best veel kabaal, ze is absoluut niet bang voor geluid maar wou er nu meer rust in brengen).

Dan van die fietsbanden is een idee (had het al vaker gehoord dus stond niet heel raar te kijken, zijn heel flexibel). Maar als ze nu gaat hangen dan heeft ze in principe ruimte zat, ze hing dan ook niet aan der hoofd ofzo. Maar ja ik weet het ook niet dus we proberen alles :) en deze dus ook.

Schot schuin en schot eruit maakt dus geen verschil, alleen meer rust omdat ze dan niet naar beneden kan glijden en dan niet gaat spartelen met gevolg tot kapotte benen en heel veel lawaai. Dus schot blijft er voorlopig uit.

@ Foxy80, Precies mijne loopt er ook gewoon op.. Heel bizar! gezien wij nu het schot eruit hebben, en ze dus mega veel ruimte heeft (in verhouding tot zonder schot) lijkt me claustrofobie raar. Maar je hoort het vaker.

@ Babootje, er is inderdaad, zonder dat ik weet, iets gebeurd. Dat moet wel anders bedenkt ze zo een grap. Maar ik zou gewoon niet weten wat.

Ik heb al meerdere instanties gecontacteerd, maar de meeste hebben het over trailerlaad problemen en die kunnen me niet helpen. Of ze zijn zo druk dat ze alleen maar bij hun thuis trainen. En dan zitten die organisatie te ver weg om er heen te lopen XD.. ik zet der nu echt niet op een trailer voor een reis veis van 100 km of verder. Ik ben nu zelf bezig het vertrouwen weer op te bouwen, we kunnen nu het pad af kunnen rijden. Dus ga het met kleine stappen eerst zelf opbouwen.

@ FLO123, In principe beweegt ze heel veel, ik zet haar altijd bewust precies op het midden, vaak staat ze aan het einde weer links dus ze weet dat ze kan bewegen. Maar inderdaad misschien niet dat ze zo het evenwicht kan houden. Ik zal het gaan proberen!
(neem aan dat je dit doet met paard op de trailer, stang erachter en dan vanaf de zijkant stukje aanduwen zodat ze om moeten stappen en dan beide kanten op.)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:54

Marietje_007 schreef:
Bedankt voor jullie reacties en suggesties!

@ FLO123, In principe beweegt ze heel veel, ik zet haar altijd bewust precies op het midden, vaak staat ze aan het einde weer links dus ze weet dat ze kan bewegen. Maar inderdaad misschien niet dat ze zo het evenwicht kan houden. Ik zal het gaan proberen!
(neem aan dat je dit doet met paard op de trailer, stang erachter en dan vanaf de zijkant stukje aanduwen zodat ze om moeten stappen en dan beide kanten op.)

Ja inderdaad, oefenen als ze al op de trailer staat. Vriendin van mij had het vorig jaar ook ineens met haar jonge paard. Aantal keren oefenen en nu doetie het niet meer! Succes!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:23

Merlijn schreef:
supertinkie schreef:
Mijn paard heeft dit ook heel lang gedaan tot hij op een gegeven moment gewoon de trailer niet meer op wilde. Dus zijn we helemaal overnieuw begonnen met het aanwennen om de trailer op te gaan. Uiteindelijk is dit gelukt en zijn we gaan rijden. Hij deed het vooral in bochten, dus die nemen we nu zo langzaam dat we nog net niet stilstaan en nu gaat het goed. Ik heb overigens ook een antislip bodem, met een kleine hoeveelheid vlas er overheen.
Tussenschot laten wij wel gewoon zitten en geven hem niet extra ruimte, want dat heeft toch geen zin bij hem.

Geen kritiek, alleen nieuwsgierig ;) ; Heb je dat ook geprobeerd?

Yep, we hebben een keer het hele tussenschot er uit gelaten en verlengde buizen aan de voor en achterkant en meneer heeft de hele tijd gewoon aan 1 kant gestaan, helemaal recht. Dus hij heeft die extra ruimte duidelijk niet nodig, bij ons zat het hem blijkbaar toch echt in het rijden met de trailer. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:49

Wij hebben het ook gehad met een pony die al 15 jaar meeging op wedstrijd. Enige verschil was dat wij een nieuwe vrachtwagen hadden. Hij liet zich ook omvallen, altijd naar 1 kant (links), en begon daarop ook nog te timmeren naar achteren omdat hij zich bezeerde.
Bij ons was de oplossing hem heel krap te zetten. Nu konden we de schotten niet verzetten, maar we hebben aan het schot een schuimrubber kussen over de hele lengte gemaakt, van een 15cm dik. Hierdoor stond hij met zijn lijf mooi opgesloten, en met zijn benen had hij nog wel de ruimte om wijdbeens te staan. Omvallen ging niet meer echt, want als je maar een paar cm speling hebt naar de wand is er niet echt sprake meer van omvallen. Hij had gewoon direct steun, en het deed hem weinig zeer.
Het schijnt te zijn dat Top Gun ook met kussens zo vervoerd moest worden. :)
Wij hebben nooit meer problemen gehad.