Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnitaMaykaBB

Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:43

Hoi!

een meisje van mijn stal rijd op een pony, nu heeft ze een foto waarop haar verzorgpony steigerd, en zij zit nog wel, maar wat ook op de foto te zien is, ze is bang om te vallen.
Ze houd namelijk de teugels heel erg strak!
Mij lijkt het dat je de teugels dan juist niet zo super strak moet houden en beter misschien de hals van je pony vast kan pakken, toch?

xx anita

unika

Re: Houding als je paard steigerd ? reactie's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:44

Probeer maar eens direct de goeie houding te geven, als je paard onverwachts steigerd .. ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:46

aan het bit gaan hangen is inderdaad niet slim :)

je kan bijvoorbeeld een touw om de hals van de pony doen, waar ze zich dan aan vast kan houden.
is het gewoon frisheid, of echt protest?
een pony erg kort houden is meestal vragen om protest namelijk, ook kan het zadel niet lekker zitten of is het gebit niet in orde :)

edit: sommige penny's hebben echter hun verzorgpony's geleerd om te steigeren onder het zadel.
dit zou ook een optie kunnen zijn.

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:49

Ja, maar ik denk daar wel aan als mijn paard steigerd, dan weet ik dat ik niet erg moet gaan trekken.
Want je weet toch ook op dat moment meteen dat je zo ver mogelijk naar voren moet gaan zitten, anders val je er af?

@ minikatje, waarschijnlijk frisheid, ik denk dat het onder dat rijden toen niet echt protest was, die pony is altijd druk op andere tereinen, dus het steigeren enzo kon je verwachten haha. ;)
oohja, dat is ook wel slim idd van dat touw! om de hals hangen als je pony rechtop staat is toch ook niet erg? en meteen loslaten als je voelt dat je pony weer naar beneden gaat?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:50

inderdaad teugels laten vieren naar voren gaan zitten en naar voren drijven (zover dat wil natuurlijk)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:51

Ik ken ook een paardje dat steigert, maar daar houden ze zich vast aan de halsriem van de martingaal, werkt hetzelfde als een touwtje om de nek..
Dan houd je je handen vanzelf naar voren, zodat je het paard niet in de weg zit.

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:53

ik denk dat het voornamelijk een schrikreactie is, en dat je niet echt bezig bent met een goeie houding aannemen als je pony steigerd. helemaal als je het niet gewend bent, zul je misschien niet het besef hebben om 'voorover' te gaan zitten, maar dat je eerst alleen bezig bent om in ieder geval te blijven zitten.
Mocht de pony het vaker doen, is een vangtouw idd niet zown heel verkeerd idee, want dan trek je in ieder geval niet aan de teugels. En als je het aan voelt komen, hoofd opzij draaien van de pony, dan kan die niet omhoog!

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:58

okeee bedankt !

@Unicyn: ja, misschien een schrikreactie, ik weet niet of er op dat moment niet gebeurde, maar als je langer dan 10 jaar rijd, moet je dat toch wel weten? maar ik weet niet of jij dat weet, of iemand anders hier misschien; mag zo'n vangtouw ook onder proeven? en is dat een speciaal touw of gewoon een touw los om de nek?

@minikatje : volgends mij heeft ze dat niet geleerd, als ik de pony een beetje ken was het karakter, haha!

En @doriss: Martingaal had ze toen niet om, volgends mij rijd ze daar ook niet mee, maar da's idd hetzelfde, ook slim!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:05

Nee dat hoef je niet te weten als je al 10 jaar rijd.. :'). Zoals hierboven al gezegd wordt.. als het een schrikreactie is ben je in eerste plaats bezig met blijven zitten, minder met hóe je er dan op zit. Vraag me ook wel een beetje af wat je wil bereiken met dit topic :=

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:08

tuurlijk kan je je dat wel bedenken, je bedenkt toch ook hoe je t beste kan blijven zitten, dus ook door niet aan de teugels te trekken?!
ik vroeg me gewoon af wat beter was, wie zegt dat ik wat wil bereiken?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:10

Ja natuurlijk kan je dat bedenken van tevoren, maar op het moment zelf feitelijk goed zitten is net weer even wat anders.

Je vroeg je af wat beter was.. Wél of niet aan de teugels trekken? :+

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:13

Ja nee tuurlijk hoef je niet perfect te zitten op zo'n moment, dat snap ik ook,
maar ik bedoel je bedenkt je ook dat je niet naar achter moet leunen op zo'n moment, dan bedenk ik me eigenlijk altijd op dat moment naar voren en om de hals ! snap je een beetje wat ik bedoel?

Nee, of je het beste om de hals kon hangen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:15

Goh wat knap van je! Ik kan me goed voorstellen dat je misschien wel weet hoe je moet zitten, maar dat je niet goed zit wanneer je paard plotseling steigert. Lijkt me ook geen best teken als je daar zo geoefend in bent geworden. Dan gaat er toch iets anders mis denk ik.

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:18

haha, grapjas.
zeg ik dat ik perfect zit?
nee volgends mij niet, ik weet niet waarom je hierop gereageerd hebt, misschien kan je beter ergens anders sarcastisch doen.
ik heb namelijk al antwoord op mijn vraag, al voordat jij reageerde.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:19

Nee :). Dat zeg ik ook niet. Verder reageerde ik gewoon op je posts in het topic, als je daar een probleem mee hebt moet je geen topic aanmaken op Bokt :).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:30

AnitaMaykaBB schreef:
Ja, maar ik denk daar wel aan als mijn paard steigerd, dan weet ik dat ik niet erg moet gaan trekken.
Want je weet toch ook op dat moment meteen dat je zo ver mogelijk naar voren moet gaan zitten, anders val je er af?

@ minikatje, waarschijnlijk frisheid, ik denk dat het onder dat rijden toen niet echt protest was, die pony is altijd druk op andere tereinen, dus het steigeren enzo kon je verwachten haha. ;)
oohja, dat is ook wel slim idd van dat touw! om de hals hangen als je pony rechtop staat is toch ook niet erg? en meteen loslaten als je voelt dat je pony weer naar beneden gaat?

denk dat kiwipitje hier ook aan denkt :)
dit komt namelijk erg betweterig over.

ik reageer namelijk omdat ik je vriendin wil helpen, niet om jouw ego te voeden :P
hoop dat je de tips doorgeeft :)

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:32

Start je nou trouwens dti topic, omdat je wilt horen, dat je vriendin het goed doet, en jij het fout doet?
Je vraag is namelijk dat je niet aan de teugels moet trekken of wel! terwijl je het blijkbaar zelf weet.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:36

ik kan me wel voorstellen dat als je paard uit het niets steigert, je per ongeluk aan de teugels trekt. Maar eigenlijk hoor je gewoon mee naar voren te gaan en desnoods de hals beet pakken. Als je aan de teugels trekt, en het paard steigert heel hoog, valt hij ook makkelijker naar achter. Omdat je hem dan ook deels uit evenwicht brengt ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:39

Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe je pony/paard steigert ;). Mijn pony wil van frissigheid ook nog weleens een hupje maken als ik een extra ophouding maak als ze doordendert in het halthouden. Of als ze te ongeduldig is om stil te staan en dus loopt te huppelen op dr plek. Als ik op dat moment om haar hals ga hangen en naar voren ga leunen is ze weg hoor :P. Als ze zo is blijf ik gewoon in mn zadel zitten en houd ik gewoon verbinding. Let wel, ik trek niet en mijn hand kan wel elk moment mee naar voren.

Als het echt steigeren is, dan probeer ik natuurlijk wel mijn handen naar voren te brengen en niet aan haar te hangen of zwaar te zitten. Maar ik moet zeggen dat als het heel onverwachts komt, ik ook nog weleens mis zit hoor. Niet expres, maar ze kunnen vliegensvlug zijn.

Gelukkig is mijn pony absoluut geen steigeraar, alleen als ze iets heeeeel engs ziet wilt ze nog weleens omdraaien en als je haar dan terugdraait wilt ze nog weleens zeggen 'ja, daaaaag baasje'.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:42

Soms kun je beter wel druk op de teugels houden en diep in het zadel proberen te gaan zitten (als het paard niet recht overeind staat tenminste) Sommige paarden hebben namelijk de vervelende gewoonte om eerst omhoog te komen en dan door de teugel te springen, soms gevolgd door een bokserie..
Bij ieder paard en in iedere situatie kun je anders moeten handelen, er is vaak niet maar 1 juiste manier om iets op te lossen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:51

Als je je paardje al wat beter kent en je weet wanneer hij gaat steigeren, probeer hem dan gelijk om te trekken wanneer hij wilt steigeren. Dan verliezen ze balans en gaan weer op vier benen.

Het is niet dat je opeens naar voren moet gaan zitten, of moet gaan staan naar voren. Je blijft gewoon zitten als hoe je zit met je bovenlichaam, symetrisch aan een boom bijvoorbeeld. Komt hij dan omhoog blijft jouw bovenlichaam gewoon zoals die was, in een hoek van 90 graden met de grond en dan komt hij dus omhoog met zijn hals richting jouw buik. Snap je? En natuurlijk je handen naar voren doen en als hij erg hoog steigerd kan je de hals vastpakken. En in nood kan je natuurlijk altijd de teugels los gooien en de hals vast houden als je hem anders in ze mond zit.

Mijn vorige pony steigerde altijd als hij iets engs vond (zowat elke keer met rijden, en in de winter moest hij zelfs medicijnen om rustig te worden..) en het paard wat k nu rijd steigerd ook als hij iets niet wilt, dus ik heb nu wel de reflex om meteen de teugels naar voren te doen en als hij heel hoog steigerd, de hals vast te pakken en af te wachten. Steigert hij niet zo hoog dat hij de kans heeft naar achter te vallen, geef ik hem een klap tusen ze oren. Paard steigert gewoon uit protest

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:59

@ xJess: jaa idd, dat leek mij ook wel een beetje, omdat je m dan eigenlijk in feite toch weer extra naar achter trekt of niet? Gelukkig vallen ze niet snel achterover maar als je qua gewicht al een beetje op het randje zit met die pony, hij staat rechtop en jij gaat nog is aan de teugels trekken kan het wel gebeuren toch? haha!

@zap: haha jaa idd, snap ik , oh dat heb ik er idd helemaal niet bij gezet, haha! Maar deze pony stond echt bijna recht overeind ;) geen huppeltje dus , haha! idd die huppeltjes hou je vaak ook van tevoren wel een beetje rekening mee ook met frisheid, schrikreactie's zijn natuurlijk bijna nooit aan te zien komen.
Dankjewel voor je reactie! hahah ja! ik ken t een beetje idd, daaag ik ga ff mijn eigen gang hahah!

@Patty: Ja snap ik ook wel inderdaad, elke pony en elk paard is natuurlijk anders net zoals elk mens verschillend is, maar met echt rechtopstaan, en dat ik hierboven vertelde qua gewicht enz, is meestal wel de beste reactie om de hals toch?
of ook niet altijd, ookal staan ze echt recht?

@Geryon: Dus gewoon als je het aan voelt komen idd sowiezo meteen omgooien, en als je het nu niet aan voelt komen of het hoog gaat of dat t even slaan word of niet zo hoog? Dankjewel voor je reactie!
ooh haha ja dan snap ik dat je weet hoe je er nu mee om moet gaan ja! haha! ;)

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:04

Als je aan de teugels gaat trekken, dan gaat ze verder omhoog en kunnen ze gaan vallen.
Ik leun gewoon naar voren doe me handen om der hals en dan de teugels gewoon vast houden op de stand hoe je ze had.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:15

Als ze echt rechtop staan kun je natuurlijk niet anders dan om de hals gaan hangen, anders glijd je gewoon naar beneden. ;) Maar er zijn er imo niet zo heel veel die echt rechtop gaan staan. Ligt er ook aan of ze met een holle of bolle rug omhoog komen. Ik had niet in je verhaal gelezen dat de pony recht ging staan, alleen dat ze steigerde.. Wat de oplossing is heeft ook te maken met waar het probleem vandaan komt. Waarom steigert het paard, is het angst, pijn, dominantie etc..
Het is iig altijd vervelend!

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:37

Een oud stalgenootje van mij, die had ook een paard die steigerde ook altijd toen ze ging rijden.. en dat paard steijgerde echt elke keer ze kon haast niet normaal rijden, dus zij elke keer een tik geven tussen de oren dat die weer normaal moest doen... Uiteindelijk had het paard rugproblemen en kon haar niet dragen.