Het was de bedoeling dat ik morgen ochtend vroeg met mijn paardje op stap ging naar mijn trainers. Helaas heb ik dat afgezegd vanwege de harde wind stoten, ik denk dat iedereen daar wel wat van mee heeft gekregen. Nou heb ik verschillende meningen gehoord van mensen die wel met de trailer op stap durfde te gaan en sommige ook niet. Ik zou met 1 paard weg gaan en dan ook nog 3 bruggen over moeten en ongeveer een uur rijden. De weersverwachting was dat de wind minder zou worden maar de windstoten zouden blijven.
Wat is jullie mening hier over? Zou je gaan of niet?
Als het niet perse hoeft, zou ik met dergelijke weersomstandigheden niet gaan. Je moet het niet opzoeken...en een uurtje trainen zou voor mij in dat geval een risico zijn dat ik niet zou nemen. Je moet namelijk ook weer terug. En een trailer met paard erin die door de wind omgeblazen word omdat je een uurtje naar je trainer toewilde...wil je dat risico echt lopen?
Het word een ander verhaal als je met een ziek paard naar de kliniek moet. En dan ook alleen maar in geval van echte spoed. Maar voor een uurtje trainen ga ik het leven en de gezondheid van mijn paard niet op het spel zetten.
Dus nee, ik zou ook niet zijn gegaan.
papagroom
Geplaatst: 06-02-11 00:44
Weer valt morgen wel mee......wij gaan morgen gewoon weg....wel met bus voor de trailer....met een personenwagen zou ik t niet doen...
knollentuin
Geplaatst: 06-02-11 00:45
ik ga met dit weer ook niet op pad hoor,en ik begreep juist dat het zeker tot mrgenavond zo zou blijven waaien met windstoten. nu rijden we met een bus voor de trailer en die vangen meer wind als een stevige 4-wiel drive..ook scheelt t waar je zit en naar toe moet. aan de kust waait t meer als in limburg begreep ik maar als je je er niet zeker op voelt gewoon lekker niet doen toch? je vergeeft t jezelf nooit
samoth
Geplaatst: 06-02-11 00:45
ik ga morgen op concour, ik rij door het stad heen en is maar 9 km en dat doe ik dan wel.
wanneer ik over snelweg, bruggen, open stukken en langst het water moet dan heb ik het afgezegd
Eilish
Geplaatst: 06-02-11 00:48
In Lelystad is er vanmiddag een auto met aanhanger van de weg geblazen, dus ik denk dat het slim is dat je afgezegd hebt
mismijk
Geplaatst: 06-02-11 00:49
Wij zijn gister met 2 paarden in trailer naar school geweest, maar dat was maar 5-10 minuutjes door de bebouwde kom. Toen we één paard weer naar stal brachten, moesten we over een stukje open veld (gelukkig maar klein stukje), maar daar hadden we direct last van de wind, voelde het aan de trailer 'trekken'. Dus ik zou het niet doen...
Eirikur
Geplaatst: 06-02-11 00:49
Was vanochtend bij de aanhangerboer om onze nieuwe 2e-hands kipper op te halen en die vertelde dat er iemand aan was geweest om een trailer te huren, maar dat die er vanaf gezien had nadat ie 'm verteld had dat hij 'm gezien de weersomstandigheden alleen op volledig risico van de huurder wilde meegeven.
Ik ben vanochtend met de trailer naar de kliniek gereden van Koudum naar Wolvega langs allemaal meren moesten we en over bruggen. Zaten er ook erg over in mijn paard krijgt dit weekend een onderzoek door een arts en methode die alleen dat weekend aanwezig is waren dus wel genoodzaakt om te gaan. We hebben heeel rustig gereden en toen ging het goed, maar als het niet nodig is zou ik het niet doen. Maar bij noodzaak kan alles.
Het scheelt natuurlijk ook wat voor een auto je ervoor hebt, wij hadden er een sterke auto voor maar met een auto waarme het krap aan wordt zou ik het ook niet doen.
Bedankt voor al jullie reactie's! Het is fijn om te horen dat ik een goed besluit heb genomen, want niet alle mensen in mijn omgeving waren het er mee eens erg raaar maar oké.
BlackWych
Geplaatst: 06-02-11 00:57
Ik sluit me helemaal aan bij Cassidy, niet opzoeken als het geen noodzaak is. Een wijze beslissing dus
Ik zit dus met het zelfde probleem... Ik moet morgen vanuit Purmerend naar de kliniek in Utrecht, voor de laatste controle van haar peesblessure! Voor morgen voorspellen ze op de site van de KNMI windkracht 5, maar ik denk dat ik pas morgen ochtend kan bepalen of het kan of niet. toch??
Nansje
Geplaatst: 06-02-11 10:27
Hey,
Jaik zit ook met dit probleem. Krijg eigenlijk vandaag mijn nieuwe paard (lees zuper licht mini paard) Die willen we met een veewagen, (iets lager natuurlijk dan 2 paards trailer) Weg brengen, wat voor auto weet ik niet, die neemt de verkoper mee, Maarw ij moeten hier over de haringvliet dam bij rockanje, hellevoetsluis. Daarom zitten we te twijfelen, want de rest van het stuk is opzioch te doen en 20 minuten rijden totaal, maar ze meoten ook weer terug!! met een lega veewagen,.
Weekje wachten denk ik maar! moet zeggen dat de wind wel stukken minder hard is dan gister, alleen wat vlagen die me niet gemakkelijk maken.
Silence
Heel goed dat je niet gaat! Ik heb van dicht bij een keer meegemaakt dat het niet goed ging door de wind. 4-paards trailer met 2 paarden en een arrenslee zo omver geblazen. Vrachtwagenchauffeur er achter kon gelukkig nog op tijd stoppen, maar gaf toe eigenlijk ook de weg niet op gedurfd te hebben en dat dit echt de laatste keer was dat hij met dit weer ging rijden.. Paarden gelukkig alleen wat schaafwonden (naast een licht trailertrauma), slee nog in orde. Trailer total loss. De eigenaar heeft toen echt heel veel geluk gehad.
Het valt hier nu wel mee. Ik moet op wedstrijd en ook het haringvliet over. Had het gisteren niet aan gedurfd maar vandaag gaat het wel lukken,de wind gaat er ook aardig uit straks.
texelse
Geplaatst: 06-02-11 11:03
Gistermorgen zijn wij ondanks de harde wind wel naar Oudkarspel gegaan. Het waaide wel hard, maar ik heb toen geen moment het idee gehad "was ik maar thuis gebleven". Op de boot ging het behoorlijk tekeer, dus daar dacht ik dat ik het toch misschien verkeerd ingeschat had, maar dat kwam ook door het hoge tempo dat de boot had ivm een spoedrit van de ambu die ook mee was. Op de weg viel het heen en terug alles mee. Als ik over hoge bruggen, of polderwegen met de wind er dwars op moest, dan had ik afgezegd. Verder hebben we een stevige combi. Het was goed te doen, maar ieder moet voor zich afwegen waar je mee rijdt, waar je langs moet, en hoe hard het daar waait. Want ook dat is weer per plek behoorlijk verschillend. Maar voor de gezelligheid op pad, dat zou ik dus niet doen.
Nansje
Geplaatst: 06-02-11 11:05
Ja succes Ja we rijden met heel licht wagentje, dat is het een beetje! Als we met grotere wagen reden was misschien niet zo een ramp, maar het paardje weeg misschien 100 kilo en leeg is sneller gevaarlijk, Het kanaal hier (kanaal door voorne bij Hellvoetsluis is ook precies zijwind en dat is zo een rot weg!
veel plezier, voorons is geen noodzaak dus dan dinsdag
frankiej
Geplaatst: 06-02-11 12:23
maakt niet zo heel veel uit wat voor auto ervoor staat. als ie gaat dan gaat ie hoor. ik had er gister nog eentje vlak voor m'n neus. een volkswagen transporter ervoor. aanhanger op zijn zij, bus hing met z'n achterwielen een meter boven het asfalt. zo'n bus is toch sterk en zwaar genoeg. dit was op een vrij beschut gelegen brug over de maas. windstoten zijn zóó verraderlijk. hier blijft de kar binnen hoor met storm.
_lautje_
Geplaatst: 06-02-11 12:24
Ik had nu op wedstrijd gemoetn met 2 paarden, maar heb afgemeld. Wij wonen midden in de polder, moesten een flink stuk over de snelweg en over de van Brienenoordbrug. Geen aanrader met dit weer. Wij hebben een zware 4wheeldrive ervoor staan, zware trailer en 2 grote paarden, maar ik vond dit te gortig. Zou hier windkracht 7/8 worden en dan ga ik niet een brug over als de Van Brienenoord.
ik zou niet gaan want de wind is best sterk en misschien raken je paarden door die windruisen wel helemaal in paniek ik vind het slim dat jeb niet bent gegaan
Ik wil vanmiddag wel naar de manege. Maar dat is een paar km binnendoor. MAar als ik zelf bijna van mijn benen waai of de deur uit mijn handen waait, dan ga ik niet. Wel denk ik dat we zelf op een aardig winderige plek zitten, meestal is het ergens anders minder erg.