Problemen met het aan de hand lopen. 'happen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFJill

Problemen met het aan de hand lopen. 'happen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:40

Ik heb een probleempje, zoals jullie waarschijnlijk wel al door hebben :j
Ik heb een haflingermerrie. Superlief, ze leert HEEEEL snel bij & doe met haar bitloos rijden, natural horsemanship en vrijheidsdressuur. Nu ben ik erg bezig met het lopen aan de hand. Vanaf ik wat sneller ga doet ze het ook, als ik begin te lopen, draaft ze meteen op mijn tempo. Maar dan legt ze opeens haar oren plat en probeert heel de tijd in mn elleboog te 'happen'. Ze begint niet sneller te lopen, blijft mooi naast me, maar blijft happen..
Is echt lastig, en ik weet niet echt wat ik moet doen. Meestal duw ik haar gewoon weg met mijn arm, maar helpen doet het niet.
Iemand een ander idee? :P

Almeetje

Re: Problemen met het aan de hand lopen. 'happen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:43

Ik denk dat dit toch dominant gedrag is. Meestal ben ik echt voor een zachte aanpak, maar in dit geval zou ik een stevige stomp met mijn elleboog geven als ze dat doet. Gewoon verder negeren, en vanaf dat ze uithaalt naar je elleboog: stomp. Zorgen dat je dat exact op de juiste moment doet en verder niet teveel eieren onder leggen.
Heeft ze verder ook de neiging om dominant te zijn? Staat ze stil als jij stilstaat? Loopt ze je wel eens omver? Gaat ze achteruit als jij dat vraagt?

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:53

Almeetje schreef:
Ik denk dat dit toch dominant gedrag is. Meestal ben ik echt voor een zachte aanpak, maar in dit geval zou ik een stevige stomp met mijn elleboog geven als ze dat doet. Gewoon verder negeren, en vanaf dat ze uithaalt naar je elleboog: stomp. Zorgen dat je dat exact op de juiste moment doet en verder niet teveel eieren onder leggen.
Heeft ze verder ook de neiging om dominant te zijn? Staat ze stil als jij stilstaat? Loopt ze je wel eens omver? Gaat ze achteruit als jij dat vraagt?

Nopes, voor de rest niets, nog nooit omver gelopen, jep ze gaat achteruit. Ze doet echt alles voor me als ik eerlijk mag zijn. Daarom dat ik echt wil weten waarom ze dit doet :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:09

Hoe oud is ze? Veel paarden hebben een leeftijd dat ze wat happerig zijn...
Hapt ze echt alleen op die moment? Je kan eens proberen om haar gewoon een uiteinde halstertouw aan te geven als ze wilt happen, heb wel vaker gehoord dat dit hielp.

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:11

ze is bijna 5 jaar. Vroeger deed ze het ook, maar dan als ik haar gewoon aan het borstelen was enzo. Dat doet ze niet meer. gelukkig :D Met een touw gaat het niet lukken denkik. Ze doet dr mond amper open en heeft me ook nog nooit vastgehad, maar volgens mij, als het eens zou lukken, zou ze net een stukje van mn jas hebben

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:12

Veerlebeest schreef:
ze is bijna 5 jaar. Vroeger deed ze het ook, maar dan als ik haar gewoon aan het borstelen was enzo. Dat doet ze niet meer. gelukkig :D Met een touw gaat het niet lukken denkik. Ze doet dr mond amper open en heeft me ook nog nooit vastgehad, maar volgens mij, als het eens zou lukken, zou ze net een stukje van mn jas hebben

Alhoewel, nu ik er aan denk, als ik de laatste tijd haar manen wil kammen hapt ze ook wel eens :s

zappvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:14

zet haar ;lekker in der achteruit als ze hapt....bij elke hap 10 stappen achterwaarts

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:18

zappvr schreef:
zet haar ;lekker in der achteruit als ze hapt....bij elke hap 10 stappen achterwaarts

Super! Dat ga ik morgen proberen. Heb geen school ! Hihi, bedankt! Als er nog iemand iets weet zeg maar hoor !

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:44

5 jaar is wel de puberleeftijd he... Probeer elk klein signaal voor te zijn, hapt ze, geef ze een stomp, blijft ze drammerig doen, achteruit. Hou haar tijdens het wandelen op afstand, veel mensen laten hun paard naast hun lopen, vaak geeft dit geen problemen, maar in principe loop jij dan op de plaats van het veulen, aan de schouder van mamapaard. Dit is bij sommige dominante, of puberende paarden dus wel vragen om problemen. Maak met je halstertouw cirkelvormige bewegingen om haar achter je te houden, laat ze halthouden wanneer jij dit doet. Accepteert ze 1 van beiden niet, achteruit! Blijft ze lastig doen, zweepje mee en tikje op de borst als ze begint te drammen.
Klinkt allemaal nogal overdreven consequent en misschien zelfs paardonvriendelijk, maar door direct in te spelen op kleine signalen ben je echte dominantie voor, wat anders mogelijk uit de hand gaat lopen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:04

RT-->OPG

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:05

Almeetje schreef:
5 jaar is wel de puberleeftijd he... Probeer elk klein signaal voor te zijn, hapt ze, geef ze een stomp, blijft ze drammerig doen, achteruit. Hou haar tijdens het wandelen op afstand, veel mensen laten hun paard naast hun lopen, vaak geeft dit geen problemen, maar in principe loop jij dan op de plaats van het veulen, aan de schouder van mamapaard. Dit is bij sommige dominante, of puberende paarden dus wel vragen om problemen. Maak met je halstertouw cirkelvormige bewegingen om haar achter je te houden, laat ze halthouden wanneer jij dit doet. Accepteert ze 1 van beiden niet, achteruit! Blijft ze lastig doen, zweepje mee en tikje op de borst als ze begint te drammen.
Klinkt allemaal nogal overdreven consequent en misschien zelfs paardonvriendelijk, maar door direct in te spelen op kleine signalen ben je echte dominantie voor, wat anders mogelijk uit de hand gaat lopen.

Ze loopt nooit naast me hoor. Alleen ben ik daar nu voor aan het oefenen voor later. Freestyle ;) Dus wat je me nu allemaal hebt verteld wist ik al :D Echt weer ze doet alles goed, is super. Behalve dat ene kleine dingetje daar maak ik me zorgen over. aar ga morgen nog eens proberen. Het zal ons wel lukken :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:07

Je zegt dat ze alleen hapt, nauwelijks haar mond open doet. Dan kun je haar ook belonen want ze houdt zich juist in en dat is wat je wilt!

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:13

josien_m_ schreef:
Je zegt dat ze alleen hapt, nauwelijks haar mond open doet. Dan kun je haar ook belonen want ze houdt zich juist in en dat is wat je wilt!

Ik noem dit eerder dreigen. Zeker omdat ze haar oren plat legt, dit doet ze nooit. En ik wil er liever nu iets aan doen, dan dat ze me één keer wel eens vast zou hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:48

wij hebben er momenteel ook een die het doet,oren naar achter en als je te ver voor haar loopt dan hapt madam naar je. :P
zorg dat ze op de goede plek naast je loopt en als je ziet dat haar oren terug gaan kun je eerst es een keer waarschuwen met je stem: ehh! of foei!
hapt ze toch dan geef je haar een tik met je hand, of met het touw
doe ik wel en dat helpt voldoende :j

ohw!
geef je je pony wel eens snoepjes uit de hand?
zo ja,dan mee stoppen,veel paarden worden daar erg happerig van omdat ze dan wat van je willen en als ze het niet krijgen gaan ze happen :j

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 08:57

Die van mij hapt ook altijd naar me. Hij liep eens achter me en heeft me toen hard in m'n schouder gebeten, toen heeft 'ie wel een harde stomp gekregen hoor. Ik geef 'm iedere keer een elleboogstompje als hij hapt. Zonder succes eigenlijk...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:02

Mijn fjord hapt ook, maar meestal betekent dat dat hij chagerijnig is of als mijn shet mee is dat hij jaloers is :+
Heb je je volledige aandacht bij haar tijdens het wandelen of ben je aan het smsen of bellen?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:07

Wij moeten sinds kort ook wandelen.
Ik heb ook een 5 jarige ruin.
Hij vindt het heerlijk om te wandelen, en kan daar ook uren van genieten.
Hij heeft dan wel geen aandacht meer voor mij,
Dus als ik hem corrigeer dat hij achter mij moet blijven lopen,
Gaat hij ook chagarijnig proberen te bijten.
Ik geef hem ook gewoon een stomp,
Maar bij hem gaat het het ene oor in, en de andere weer uit.
Wat dat betreft is het een echte puber.
Als ik nu onverwachts ineenkeer boos wordt omdat hij mij wil bijten,
En hem dan ook flink corrigeer, is het afgelopen.
Maar na 5 minuten is hij het alweer vergeten.
Dus veel herhalen, corrigeren, en dan blijft het wel een beetje hangen.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:13

Hoi,

hier het zelfde, alles ok, braaf enz. Als ze hap ben ik er achter dat dat komt omdat ik haar beloon met een iets uit mijn hand. Ik beloon haar met een duidelijk commando erbij. Dus niet zomaar iets geven zonder (voor je paard) duidelijke aanleiding. Soms dacht/ denkt ze simpelweg dat je wat gaat geven in een flits beweging heeft ze al gehapt! Geen bijten dus he!!

Wellicht herken je dit?

Succes!!

Daarnaast denk ik dat jou paard lekker expressief *\o/* is en bij bv manen kammen iets duidelijk wil maken etc. Alleen maar goed lijkt mij, daar kun je tenminste wat mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:16

Bij mijn 2 jarige geef ik 2 waarschuwingen met een stemverheffing *EEH!*
Als hij het vervolgens weer probeert, krijgt hij een flinke zwiep met het uiteinde (dunner touwtje) van mijn leadrope. Gedrag is zo goed als over momenteel. Hij wil nog wel eens in in mijn richting wat 'in de lucht' happen als hij flink fris is en wat gefrustreerd raakt als hij moet luisteren i.p.v. zijn eigen plan mag trekken en met dit stappenplan is hij daar snel klaar mee. Hij weet ondertussen heel goed de consequenties als hij mij wel ermee raakt dus 1 *EEH* is nu al vaak voldoende. :D

Hij doet het dus vooral omdat hij dan wat gefrustreerd raakt dat hij niet mag doen wat hij wil.
Hij weet dat hij moet luisteren en doet dat ook (netjes naast, niet mij voorbij, niet té dicht bij mij etc) maar van binnen wil hij gewoon lekker doen waar hij zin in heeft en dat uit zich in die frusti-hapjes af en toe.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:03

Mijn paard deed dat in het begin heel veel, was nog een restje hengstenstreekjes :') Heb 'm gewoon iedere keer als ie hapte een tik gegeven tegen z'n neus. Werd al gauw minder en tegenwoordig hapt ie helemaal niet meer. Ja, soms heeft ie een uitprobeerbui, maar dan is 1 tikje genoeg om het happen te stoppen.

Sandy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:13

Hey,

Ik heb ook een paard dat hapt, het is al heel wat minder, hij hapte in het begin bij het aansingelen maar daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Door een blessure moest hij (tot dit weekend) nu ook aan de hand stappen, en hapte hij ook, ik geef hem dan een tik op de neus.
Volgens mij doet mijn paard dat door dominantie een beetje en ook doordat hij bij zijn vorige eigenaars rotverwend geweest is, heb hem moeten manieren leren.

Maar kunnen jullie mij hiermee helpen?
Tijdens het stappen aan de hand begint hij (telkens op dezelfde plaats) lastig te doen, schudden met zijn hoofd, wegschieten, steigeren, mij voorbij lopen.....
Of zou het ook al helpen telkens als hij iets fout doet, hem achterwaarts laten lopen?

Moet wel zeggen heb hem nu 4 maanden en in het begin was ik wat voorzichtig, maar ben nu veel strenger omdat ik hem leren kennen heb.

Alvast bedankt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:22

zappvr schreef:

Zo doe ik dat ook bij mijn paard (nogal een dominante vent), als hij stout is tijdens het wandelen jaag ik m een stukje naar achteren.
Als ik m zo twee keer flink op zijn plek heb gezet heb ik de rest van de weg geen problemen meer.

Omdat de mijne best dominant kan zijn doe ik dat door mij om te draaien, groot en breed te maken en het touw naar hem te slingeren.
Ik doe dat heel snel.

josien_m_ schreef:

Sorry maar dit is echt onzin... ze dreigt, dat vindt ik al meer dan erg genoeg!
Een volger hoort niet te dreigen naar zijn leider, ook niet met gesloten mond.
Laat het beest zo doorgaan, dan heb je vanzelf die eerste hap te pakken...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:27

ik ken het probleem :j heb er zelf eentje thuis lopen die dit doet, en op mijn werk als equi therapeut doet een van de therapie paarden dit ook.
dmv Natural Horsemanship werken we hier sinds kort aan, en het volgende werkt echt verbluffend goed;

elke keer als je paard weer wil happen, "wapper"j e met je handen tegen zijn hoofd/mond.
door wapperen als hij met zijn hoofd daar blijft, en even extra doorgaan voor een vervelend gevoel voor het paard.
stoppen als hij weg gaat, en dit zeer consequent toepassen.
paarden spelen namelijk graag, en terug slaan is alleen een teken voor paarden om het spel mee te spelen.
pas sinds ik de wapper techniek ( :+ ) gebruik, heb ik 2 bijna geheel bijtloze paarden gekregen, die niet kopschuw zijn
bij kleine pony's ga je trouwens als het ware macheren met je benen, dit moeten de leerlingen hier ook allemaal massaal toepassen bij mijn shetlander lespony, en het werkt echt extreem goed.
en perfect voor kids en paarden, want ze leren zo op een geweldloze manier de paarden te corrigeren

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:32

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:32

Lowara schreef:
ik ken het probleem :j heb er zelf eentje thuis lopen die dit doet, en op mijn werk als equi therapeut doet een van de therapie paarden dit ook.
dmv Natural Horsemanship werken we hier sinds kort aan, en het volgende werkt echt verbluffend goed;

elke keer als je paard weer wil happen, "wapper"j e met je handen tegen zijn hoofd/mond.
door wapperen als hij met zijn hoofd daar blijft, en even extra doorgaan voor een vervelend gevoel voor het paard.
stoppen als hij weg gaat, en dit zeer consequent toepassen.
paarden spelen namelijk graag, en terug slaan is alleen een teken voor paarden om het spel mee te spelen.
pas sinds ik de wapper techniek ( :+ ) gebruik, heb ik 2 bijna geheel bijtloze paarden gekregen, die niet kopschuw zijn
bij kleine pony's ga je trouwens als het ware macheren met je benen, dit moeten de leerlingen hier ook allemaal massaal toepassen bij mijn shetlander lespony, en het werkt echt extreem goed.
en perfect voor kids en paarden, want ze leren zo op een geweldloze manier de paarden te corrigeren

Wapperen? :p bedoel je dan je handen zo naar boven en beneden 'klikken'? :p