hoe veulen vervoeren in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

hoe veulen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:28

zo als de titel zegt, gewoon vast zetten dat snap ik, maar met een zak kuil er bij of dat niet ivm evt stijgeren en dat het veulen er in vast komt te zitten ( ook al zou hij hoog hangen, paarden kunnen onverwachts erg lenig zijn :D )

groetjeS!

Gentlegiant

Re: hoe veulen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:31

Wat voor trailer heb je?
Kent het dier vast staan zonee laat hem dan los op de trailer eventueel tussen schot eruit want dan kan hij makkelijker het evenwicht zoeken

Geen zak ofiets op hangen doe ik overigens nooit ik weet niet hoelang het paard op de trailer staat?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:33

Bij voorkeur zonder tussenschot (indien 2 paards) en alles wat kan bewegen eruit. Wel een achterstang natuurlijk. Veulen los erin, plak hooi/pluk kuil los erin en zeiltje dicht.

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:35

Sluit ik me bij aan. Los in de trailer, voorstang en tussenschot eruit en zeker het veulenrek of zeiltje dicht zodat hij er niet uit kan springen aan de achterkant.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:36

vastzetten is inderdaad nog net zo vanzelfsprekend als ze vaststaan nog niet kennen bvb.
We hebben mijn veulen met 4 maanden oud 1,5 uur in de trailer vervoerd.
alles eruit van binnen zodat het een lege ruimte is,deurtje op slot klep dicht zeiltje dicht en rijden en het is super gegaan.
In het begin wel wat gespartel gehoord omdat ze natuurlijk haar evenwicht moest zoeken met wegrijden en bochten.
Zeker niet iets ophangen,eten doen ze toch niet daarvoor is het allemaal al veel te spannend.

Beeker

Beste is los met de moeder vervoeren.
Als dat niet kan gewoon alles uit de trailer (voorstang) enzovoorts en veulen er los in. Zeiltje dichtdoen zodat ie er niet uit kan springen.

DreamUp

Toen ik mijn inmiddels jaarling ging halen als veulen is ze los de trailer in gegaan met een plak hooi op de grond dacht ik. En de stang eruit, zeiltje dicht. was overigens een erg lange rit maar helemaal goed gegaan gelukkig :D
Misschien dat je hier wat aan hebt.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:40

Ik heb destijds ook mijn veulen los in de trailer gezet. Zeiltje dicht en rijden maar. Ik reed achter de trailer aan voor de zekerheid. Veulie heeft de hele tijd met zijn neusje door de kier in het zeil (aan de zijkant) gestaan, gek beest. Alles prima verlopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:43

Wij zetten ze gewoon vast, schot erin laten, touw 2x om de voorbalk slaan om te voorkomen dat ze omhoog komen, kort vast zetten en rijden maar.

Los in de trailer met zeiltje dicht is levensgevaarlijk, als je veulen steigert en zijn voeten tussen t zeil door weet te wurmen maken ze daarmee de elastieken los en kunnen ze er dus overheen komen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:54

alles er uit gaat niet lukken, ik leen een trailer van een manega. gaat om een 1,5 paards trailer meen ik.

helemaal los? en wat als ze dan onder de stang vast komt tezitten? mn oude shet kon heen en weer lopen onder de stang. we moeten best een lange rit. iets van 2,5-3 uur. ze is al afgespeend. En mag dus bij de moeder vandaan. v andaar dat ze mijn kant ook op komt :)

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:01

wij deden het veulen erin, wel vastzetten, niet te strak, maar zodat ie wel wat steun heeft en niet gaat lopen, en ook om te voorkomen dat ze aan de achterkant eruit komen. Touw onder en boven de stang, zodat ie er niet onder of overheen kan. Ging bij ons prima

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:06

Het beste is denk ik nog om toch te kijken voor een 2-paardstrailer en een ouder paard mee te nemen dat niet onder de indruk is van een trailerrit.. Zo heb ik mijn veulen uiteindelijk vervoerd nadat het in de 1 1/2 paards trailer volledig verkeerd ging, zeker een rit van 2,5-3 uur is het voor zo'n beestje fijn om een paardje bij zich te hebben dat het gewent is. Het is toch ineens helemaal alleen in een kleine schommelende ruimte!

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:08

wij zetten onze veulens ook altijd geheel los in de trailen. een stangen niets meer erin.. ook doen wij nooit achterbuis.. gewoon inlopen.. klep dicht en zelf voor rustig maar snel genoeg uitstappen

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:58

Laatst hebben wij een veulen vervoerd en balen hooi in de neus van de trailer gezet (geklemd) tot net boven de borststang en het veulen kort vastgezet aan de borststang. Is super gegaan, stond rustig van de bovenste baal hooi te eten toen ik na 1,5 uur op de plek van bestemming aankwam. Los zetten vind ik niets met een zeiltje; stel dat ze eruit gaan! Voorheen hebben we ooit een veulen gehad dat zich over de borststang had gewerkt. Zoals we het nu hadden gedaan kon dat niet. Dit is ons en het veulen heel goed bevallen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:08

Wij hebben zaterdag onze nieuwe aanwinst opgehaald. Met een 2-paards trailer. Tussenschot en stangen erin, 2 balen stro voor de voorstang en vastgezet met 2 touwen (2 keer om de voorstang heen geslagen) en zeiltje dicht. En niet te vergeten de beste chauffeur met een jong en onervaren beest. Ze vond het spannend maar stapte keurig met vertrouwen achteruit uit de trailer. Dat was goede ervaring nummer 1.

Ik zou ze nooit los in de trailer doen. Zoals Vjesta al zegt levensgevaarlijk. Ook hebben ze helemaal geen steun. Gaan ze aan de wandel als je voor het verkeerlicht staat, trek je op en staan ze alle kanten op te wiebelen. Los kan wel met, als ze er met een paar in staan zodat ze elkaar balans geven (als sardientjes in een blikje).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:16

Ik heb mijn veulen los in de trailer vervoerd, 2 paardstrailer zonder tussenschot. Hooi op de vloer en shetlander die ook in zijn kudde stond erbij. Rit was 5 uur en is zonder problemen gegaan, bij het wegrijden 2 keer een hinnik naar zijn moeder en verder heeft ie gewoon wat hooi geknabbeld. Arme shet moest weer 5 uur mee terug maar het ging super.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:19

MissDonna schreef:
zo als de titel zegt, gewoon vast zetten dat snap ik, maar met een zak kuil er bij of dat niet ivm evt stijgeren en dat het veulen er in vast komt te zitten ( ook al zou hij hoog hangen, paarden kunnen onverwachts erg lenig zijn :D )

groetjeS!

Veulen NIET vastzetten.
Tussenschot eruit, paard er los in. Achterzeiltje dicht zodat het veulen er niet uit gaat springen.
Je zult zien dat aan het einde van de rit, het veulen met de kont in de rijrichting staat.
Vinden ze prettiger....

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:22

ik zou er iig geen net of iets dergelijks inhangen, vind idd gewoon een hele baal en die vastbinden wel een heel goed idee. Bij de neus van het veulen, zodat hij ook mooi blijft staan en dan kan je hem meteen een beetje vastzetten, zodat hij rustig blijft staan. Mits hij dit al enigzins gewend is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:23

Ook mijn half jaar oude paardje opgehaald met 1,5 paards trailer.
Alles eruit en gewoon los.
Zeiltje dicht en 3 uur rijden.
Probeer wel zo min mogelijk te stoppen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:25

De meeste veulens zijn vastzetten NIET gewend.
En geloof me, je wilt op plaats van bestemming de trailer niet openmaken om te zien dat je veulen zichzelf heeft opgehangen.
Veulen los. ALTIJD. Achterzeil of klep dicht. ALTIJD. Stro of zaagsel op de grond hoeft niet, maakt de ondergrond alleen maar glad. Pluk hooi kan, net zou ik niet doen, hooizak wel, maar als het paard zich tijdend de rit omdraait heeft hij daar ook niets aan.
Tussenschot eruit. Paard er los in. Achterzeil of bovenklep boven de laadklep dicht. Voorzichtig rijden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:27

Ben het volledig met Cassidy eens. Wat mij betreft de beste manier. Doen wij ook altijd op deze manier.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:28

ik heb het ook op de manier van cassidy gedaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:28

Cassidy schreef:
De meeste veulens zijn vastzetten NIET gewend.
En geloof me, je wilt op plaats van bestemming de trailer niet openmaken om te zien dat je veulen zichzelf heeft opgehangen.
Veulen los. ALTIJD. Achterzeil of klep dicht. ALTIJD. Stro of zaagsel op de grond hoeft niet, maakt de ondergrond alleen maar glad. Pluk hooi kan, net zou ik niet doen, hooizak wel, maar als het paard zich tijdend de rit omdraait heeft hij daar ook niets aan.
Tussenschot eruit. Paard er los in. Achterzeil of bovenklep boven de laadklep dicht. Voorzichtig rijden.

Grappig. Wij doen ongeveer alles wat jij zegt niet te doen, en dat gaat altijd goed. Gewoon zorgen dat je veulen al netjes vast kan staan en mee kan lopen voor je voor het eerst met de trailer gaat. Je wilt niet dat je veulen halverwege de snelweg bedenkt dat stijgeren ook een optie is en zijn voetjes uit de trailer hangt.

Veulen ALTIJD vast, achterklep EN zeil dicht, stro op de bodem, hooinet erin, tussenschot erin, met de achterstang 'klem' zetten. Het enige wat wij ook doen is voorzichtig rijden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:33

Vjestagirl, veulen is tijdens de rit alleen maar bezig met zijn evenwicht houden hoor, steigeren halen ze echt niet in hun hoofd. Had een camera in de trailer tijdens het vervoer, shetje scharrelde wat rond. Veulen stond met hoofd in de rijrichting af en toe een plukje hooi te eten en deed af en toe voorzichtig een stapje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:33

Vjestagirl schreef:
Grappig. Wij doen ongeveer alles wat jij zegt niet te doen, en dat gaat altijd goed. Gewoon zorgen dat je veulen al netjes vast kan staan en mee kan lopen voor je voor het eerst met de trailer gaat. Je wilt niet dat je veulen halverwege de snelweg bedenkt dat stijgeren ook een optie is en zijn voetjes uit de trailer hangt.

Veulen ALTIJD vast, achterklep EN zeil dicht, stro op de bodem, hooinet erin, tussenschot erin, met de achterstang 'klem' zetten. Het enige wat wij ook doen is voorzichtig rijden.

Even de knuppel in het hoenderhok gooien. Hoeveel veulens worden er per jaar getransporteerd denk je?
Hoeveel daarvan weten niet wat vaststaan is? Even over de rand van je bord heenkijken, niet aan je eigen opvoedingstraject denken. Jij koopt een veulen bij XYZ, weet niet wat hij kan, moet hem vervoeren, ga je hem dan vastzetten?
Ik hoop dat je op dat moment je verstand laat spreken en dat NIET gaat doen.
Niet je eigen opvoedingstraject als maatstaf nemen hoe anderen hun veulen opvoeden.
Never ASSUME.
Niet ervan uitgaan dat het veulen ook maar enige opvoeding heeft gehad.
Dus standaard: veulen los, achterzeil dicht, tussenschot eruit.
Een veulen dat zichzelf bij transport ophangt en zo stikt is gewoon eeuwig zonde, en is een ongeluk dat NIET had hoeven gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-01-11 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt