Paard niet rad!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Paard niet rad!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:30

Even een vraagje aan collega-juryleden:
Wat doen jullie (klasse L2) als een paard de ring in komt en deze echt niet rad loopt? Niet een enkele pas maar echt bij elke pas!
Laten jullie dan de ruiter/amazone de proef gewoon uitrijden waardoor hij of zij echt laag uitkomt, of roep je diegene bij je om de keus aan de ruiter/amazone te laten.

Ben benieuwd naar jullie reakties!

KarinvdM

Re: Paard niet rad!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:33

Het ligt er aan hoe erg of het is, een paard dat echt overduidelijk kreupel is moet je natuurlijk uitsluiten.
Het paard gisteren was inderdaad niet aldoor regelmatig in draf, maar hij was niet kreupel, in stap en galop was er niks aan te zien.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:36

Je hebt hem dus gezien? Nou vanaf het moment dat ie de ring in kwam, was ie niet rad. We hebben deze combinatie ook niet uitgesloten, want we zijn geen dierenartsen, maar we hebben wel gezegd dat ie niet rad was en de keuze aan de amazone gelaten (ondanks dat er verhalen rond gaan dat we deze combinatie hebben uitgesloten, dat is niet niet waar). Ook hebben we het woord kreupel niet in de mond genomen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:38

Jullie hebben het duidelijk over dezelfde combinatie. Ik ben het met Karin eens, al denk ik wel dat ik de combinatie naar me toe zou laten komen en vertellen wat ik zie, en aan de ruiter de keuze laten of het verstandiger is dat ze stopt of door wil rijden, met het risico dat het een verliespunt kan worden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:44

Ja, ik was er de hele middag, ik heb toch weinig anders te doen momenteel. :D
Ik had haar ook bij geroepen in dit geval en de keuze aan de amazone zelf gelaten. De drafonderdelen hadden lage cijfers opgeleverd, maar hij stapt en galoppeert wel gewoon goed.
De middendraf was inderdaad wel erg onregelmatig gisteren.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:55

Dat is exact wat we gedaan hebben, ik heb haar bij me geroepen en verteld wat ik zag. Zij vertelde dat ze op de hoogte was. Ik heb haar de keuze gelaten, of doorrijden of stoppen, de keuze lag idd bij haar! Zij besloot om te stoppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:13

Dat lijkt mij de juiste benaderingswijze als je duidelijk een flinke onregelmatigheid ziet, al is het in 1 gang, dat je de combinatie bij je roept en voorlegt wat je er aan ziet en de beslissing bij de ruiter/amazone neerlegt.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:41

Zo is het ook gegaan en aangezien dit om een voorselectie voor een provinciaal kampioenschap ging, zaten we met 2 juryleden. Het andere jurylid kwam er na een poosje ook bij en had ook duidelijk gezien dat dit paard niet rad was en was het helemaal met me eens. Wij zijn er van overtuigd dat we juist hebben gehandeld, maar vragen ons wel af (met alle respect) wat zo'n combinatie op een selectie van een kamipenschap te zoeken heeft, als ze zelf al weet dat het paard niet rad is in 1 gang! Dit kreeg toch nog een staartje, want tijdens een korte pauze tussen 2 combinaties kwam de instructrice van betreffende combinatie met de reglementen in de hand verhaal halen. Hoe wij een combinatie er op deze manier uit kunnen sturen!! Voor de goed orde: wij hebben deze combinatie niet uitgesloten en de beslissing aan haar zelf overgelaten!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:44

Op basis waarvan kwam ze dan verhaal halen??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:44

En dat is vaak het probleem Atlanta, als jury probeer je in het belang van het dier te handelen. Dan heb je altijd mensen die het beter denken te weten en je de schuld in de schoenen willen schuiven. Jullie hebben heel juist gehandeld, wat de amazone in kwestie dan aan haar instructrice vertelt, is niet jullie pakkie an. Van je af laten glijden dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:48

KarinvdM schreef:
Op basis waarvan kwam ze dan verhaal halen??

Frustratie waarschijnlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:49

Ah, ja heel herkenbaar dit :D

Zo heb ik in de M1 ooit eens een combinatie gehad waarvan het paard zo duidelijk kreupel was dat ie tijdens het halthouden al z'n been naar voren zette om hem te ontlasten. Tijdens de draf liep hij ook duidelijk te knikken. Ik snap uberhaupt niet dat zo'n combinatie er tijdens het inrijden al niet uit wordt gepikt, maar goed.
Goed, ik heb haar toen bij me geroepen en verteld wat ik zag. Dame was nogal verbaasd maar ging verder zonder te morren de ring uit.
Een uur later komt ze terug naar het juryhokje (ik was nog bezig met jureren) en eist ze van mij haar startgeld terug, want dankzij haar was ze 24 euro kwijt :+ Nou ja zeg.
Ik heb het vriendelijk uitgelegd maar mevrouw maakte er een hele discussie van. Uiteindelijk heeft ze natuurlijk niets teruggekregen maar ik kreeg nog wel te horen dat ze voortaan niet meer zou starten als ik ergens moest jureren :+ Dat ging vervolgens ook over het hele wedstrijdterrein heen, want ik had haar proef gesaboteerd :')

IMO heeft de TS heel terecht gehandeld, en anders duw je ze het reglement even onder de neus de volgende keer.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-01-11 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:52

ik vind als ruiter dat jullie goed gehandeld hebben en vraag me idd af wat je als ruiter doet op wedstrijd terwijl je weet dat je paard niet goed loopt :? ik zie wel s vaker paarden niet helemaal zuiver lopen die de proef wel afmogen maken en dan denk ik dat hoort niet zo. met een paard dat niet goed loopt mag niet gestart worden..niet zuiver of onregelmatig is toch vaak een uiting van pijn...
als ik ergens les kom geven en een paard is niet rad geef ik geen les. vind t wel bijzonder dat de instructrice nog verhaal komt halen ook,die zou juist aan de ruiter geadviseerd moeten hebben om niet aan de start te verschijnen. [maar dat is mijn mening]

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:53

Jammer dat niet alle ruiters (en instructeurs) in het belang van het paard denken.

Jij hebt in elk geval juist gehandeld, naar wat ik zo begrijp, Alanta, ik had niet anders gedaan.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:04

Karin: ze kwam met opengeslagen reglement en ik moest maar even aanwijzen waar het staat dat wij het recht hadden de combinatie uit te sluiten wegens kreupelheid. En dat ze het belachelijk vond dat we haar "gestoord" hadden in de proef, m.a.w. we hadden haar de proef moeten laten uitrijden, want de stap en galop waren goed! We hebben nogmaals uitgelegd (had niet eens gehoeven want in principe hadden we niets met een instructrice te maken!) dat we de beslissing aan de deelnemer hebben overgelaten en dat we het woord kreupel niet in de mond hadden gehad omdat we geen dierenartsen zijn. WIj hebben alleen de constateringen gemeld!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:07

Ik vind het wel een beetje zot, want de instructrice in kwestie is zelf ook jury...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:09

KarinvdM schreef:
Ik vind het wel een beetje zot, want de instructrice in kwestie is zelf ook jury...

_O- dan is dat vast de jury die ik zie die combi's die niet zuiver lopen door laat rijden...

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:11

KarinvdM schreef:

Ja idd dat is wel heel apart....

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:44

Ik als ruiter vind het een juiste beslissing van de jury!
Ik als ruiter vraag me na het lezen dan ook af wat doen jullie met een paard wat teugelkreupel loopt? roep je zo'n ruiter ook bij je of laat je die gewoon doorrijden. Heb ik namelijk ook wel eens gezien en die had ook nog een winstpunt :?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:53

Kflower schreef:
Ik als ruiter vind het een juiste beslissing van de jury!
Ik als ruiter vraag me na het lezen dan ook af wat doen jullie met een paard wat teugelkreupel loopt? roep je zo'n ruiter ook bij je of laat je die gewoon doorrijden. Heb ik namelijk ook wel eens gezien en die had ook nog een winstpunt :?

Als jury kun je nooit zetten dat een paard kreupel is, wij zijn per slot van rekening geen dierenartsen. We kunnen we aangeven wat we zien. In gevallen van z.g.n. teugelkreupelheid laat ik meestal de deelnemer een rondje draven met een lange teugel om te kijken of het paard ook dan nog onregelmatig loopt. De beslissing om wel of niet te starten laat ik aan de deelnemers over, of het paard moet al zo "kreupel" zijn dat ik het in het belang van het paard niet verantwoord vind om te starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:15

Jemig, als die instructrice ook jury is, mag ze haar papiertjes van mij terug geven. Zo'n instructrice hoef ik niet, en door haar gejureerd worden al helemaal niet. Dat noem ik nou vernieling van de sport...

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:37

kleinvosje schreef:
Jemig, als die instructrice ook jury is, mag ze haar papiertjes van mij terug geven. Zo'n instructrice hoef ik niet, en door haar gejureerd worden al helemaal niet. Dat noem ik nou vernieling van de sport...

Ja kleinvosje, van mij ook!!! Onbegrijpelijk!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:17

Vind dit ook een hele juiste beslissing als jury.

Ik heb zelf ook een paard gereden, wat soms in de draf onregelmatig was. Reden waarom ze dit deed wisten we. En hebben daar een da-verklaring voor aangevraagd bij de kliniek waar ze onder behandeling was geweest. Lage punten voor sommige onderdelen in de draf nam ik altijd voor lief. Ben 1 keer uitgescholden door een jury. Mensen konden haar aan het andere eind van het terrein horen. Heb daar ook melding van gedaan bij de KNHS. Was toen de eerste keer weer dat ze mee ging nadat ze een veulen had gekregen. Dus ze was nogal heftig. Ben met haar tot de M2 gekomen. En nee, heb niet bij, toen nog 5 winstpunten, overgegaan. Maar pas als ze er klaar voor was.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:54

Waarom sluit een jury een combinatie niet uit als ie niet rad is? Mag dat niet? Ik dacht dat de jury gewoon de bel mocht geven? ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:55

Ik vind dat je het heel fijn hebt aangepakt!

Ik heb zelf een paard dat vaak moeilijk in zijn vel zit. Hij is onhandig met zijn lijf, zet zich bij spanning graag ergens vast en dat uit zich in taktfouten varieënd van alleen voelbaar in mijn hand/ongelijk in aanleuning tot echt onregelmatige stukken...Paard is gecheckt en gedubbelcheckt, foto's en alles en hij is ok...
Hij gaat onwijs graag mee op concours, vervelende is dat hij door een andere blessure een hele tijd thuis is geweest en de spanning die eerst vrijwel weg was is nu weer volop aanwezig...en ja, dan maakt hij dus weer taktfouten. Daar is één oplossing voor, vaker meenemen. Wat ik nu dus ook weer ga doen.

Ik heb niet vaak meegemaakt dat de jury er iets van zei, echt maar 3x ofzo. Ik kon dat zelf wel heel erg waarderen, omdat ik dan ook uit kon leggen waarom ik hem toch startte en duidelijk kon maken dat ik het wel degelijk merkte maar dat stoppen gewoon geen optie was, omdat het tijd nodig had om te verbeteren. Na uitleg is er nooit een probleem van gemaakt.

Waar ik me wel altijd dood aan ergerde was het commentaar op de coupons 'onregelmatig'. Echt maar één op de tien keer ofzo dat er gewoon opstond 'taktfouten' wat het toch echt zijn. Een onregelmatig paard is toch doorlopend onregelmatig, die van mij had het alleen op een stuk waar hij spanning had, of in de middendraf, of bv net na het oppakken uit de uitgestrekte stap.

Kortom ik vind het heel goed dat je de ruiter even bij je roept. Ik weet namelijk heel zeker dat er ruiters zijn die het gewoon niet merken als hun paard onregelmatig is, en het wel fijn vinden om er dan op gewezen te worden. Goed bezig dus.