Onveilig paarrd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheStar

Onveilig paarrd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:34

Hallo,
(bijna) 2 jaar geleden heb ik een paard gekocht, mooi beestje en zeer braaf.
Nou later bleek ze niet zo braaf te zijn, maar we zijn prima aan elkaar gewaagd dus dat was geen probleem.
Een paar maanden later was alles koek en ei tussen ons, dit jaar zijn we voor de 2e keer de winter ingegaan en nu gaat alles fout.
Het begon met bijten bij het deken omdoen, nou ben ik daar ook wel een beetje lomp in en ben ik toen wat voorzichtiger geworden met de deken omdoen.
Maar later begon ze ook te bijten bij het afdoen van de deken en toen ook bij het poetsen, vooral het poetsen is een heel groot probleem.
Nou is de situatie op het moment zo dat als ik met een borstel in haar stal kom ze meteen haar oren plat in de'r nek legt.
Als ik dan ook nog waag om haar te poetsen gaat het helemaal fout, dan bijt ze gericht begint met trappen en probeert me tegen de muur te duwen.
Ik ben absoluut tegen gewelddadige oplossingen en weet meestal wel raad met dit soort dingen maar nu weet ik het echt niet meer.
Dus alsjeblieft als je een oplossing weet?

Caira

Re: Onveilig paarrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:37

Je paard is waarschijnlijk begonnen met je iets te zeggen, blijkbaar heb je op de subtiele hints niet gereageerd dus probeert ze het nu feller. Ik zou iemand vragen die bekend is met paardengedrag of ze haar kan bestuderen en je aan de hand daarvan tips te geven.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:39

Ten eerste je beestje met rust laten op stal! De stal is zijn plek, en daar ben jij te gast!
Wil je iets met hem of haar haal hem er uit en zet hem daar neer waar je zelf ook nog de ruimte hebt om tenminste niet tussen het schot in gedrukt te worden.

Ten tweede denk ik dat je jou grenzen nog niet duidelijk hebt gemaakt. Bijten moet bestraft worden en wel direct door een tik op de neus of dergelijk. Dan is hij of zij maar even schrikkerig, t moet gewoon duidelijk zijn waar jou grenzen liggen! Vriendelijk vragen heeft geen zin, respect kan je alleen bijbrengen door duidelijk en consequent te zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:40

heb je haar toevallig ook gekocht in de winter? Toen was ze ook moeilijk?
Zo is mijn moeders merrie elke winter een kreng aan de hand... onder het zadel ongeveer bijna geen verandering. Maar in de hand echt moeilijk. Maar tegen die tijd dat het weer warmer wordt verdwijnt het weer. Moet wel toegeven dat het in die stal wat tocht...

Na laten kijken is nooit overbodig. Maar weet je zeker dat ze het niet koud heeft of wat op de tocht staat?
paarden hebben ook meer ruwvoer nodig om hun buik warm te houden. Geef haar eens wat meer arm stengelig ruwvoer meer.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 29-01-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:41

Heb je haar al eens na laten kijken? Als ze gevoelig is met poetsen en dekens op/af doen kan het heel goed zijn dat ze ergens last van heeft (rug of nek bijvoorbeeld). Hoe is ze met rijden en zadelen?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:42

Voorlopig even niet meer poetsen in de stal.. Kun je haar niet ergens tussen twee touwen vastzetten als je haar borsteld? verder lijkt het me zeker handig om iemand met een flinke dosis ervaring te vragen om hulp... Hoe is ze verder in de omgang?

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:44

misschien heeft ze rugklachten ofzo anders moet je even voelen bij haar schoft, rug etc als ze fell word kan het best rugklachten etc zijn anders moet je haar even laten nakijken bij een dieren/ veearts

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:21

stoer schreef:
Kun je haar niet ergens tussen twee touwen vastzetten als je haar borsteld?

Heb ik al eens gedaan en toen rukte ze de twee ijzeren kettingen kapot en de houten deur waar ze aan vast zaten ook ;).

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:23

Mijn stiefzus is redelijk ervaren met paarden maar die vraag ik liever niet aangezien zij nogal (zeer) snel naar de zweep grijpt.
Op mijn manege is misschien wel iemand, zal in elk geval een vriend van mij vragen of hij haar misschien een keer wil masseren.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:29

En hoe is ze verder in de omgang? Is ze wel braaf als je met haar wandeld? En met rijden?
Doe je ook wel eens wat anders dan rijden? Sommige paarden worden heel vervelend als ze elke dag hetzelfde rondje in de manege bak moeten lopen, zorg ook voor veel afwisseling..
Verder zou ik voor het borstelen flink de tijd nemen, steek een zachte borstel in je zak, en ga haar eerst een poosje aaien ( niet in de stal doen dan) en borstel haar dan eens rustig en kijk wat ze doet. Misschien doordat je in het begin wat lomp bent geweest met de deken is ze wat angstig??

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:43

Bij het rijden,uit de paddock halen/uit de wei halen, opzadelen , aan de hand lopen en grondwerk ze doet het allemaal zonder problemen.
In de lente beet ze als je haar opzadelde maar dat heb ik haar al lang afgeleerd, voor de rest heeft ze nooit problemen vertoont waardoor ik heb besloten niet meer in haar stal te komen.(ze valt me op het moment echt aan)
We maken vaak een buitenrit, (nou nu niet meer omdat ik haar niet meer kan poetsen) en rijden ook regelmatig in de bak en dan ook nog afwisselend van de rijbak op de manege en mijn eigen rijbak.
Ook springen we regelmatig en rijden we ook vaak dressuur.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:47

staat ze iedere dag voldoende buiten met andere paarden?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:50

hecowo schreef:
Ten eerste je beestje met rust laten op stal! De stal is zijn plek, en daar ben jij te gast!

Huw? Nou hier ben ik het dus ECHT niet mee eens. Als je het toelaat dat je paard in z'n stal naar je dreigt dan is dat het hek van de dam. Niet dat ik vind dat je dat meteen met harde hand zou moeten oplossen of dat je met het probleem IN de stal zou moeten beginnen, maar het is wel een signaal dat je paard je niet respecteert. Dus daar "moet" je echt wel iets mee anders gaan er ook andere dingen mislopen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:52

HannahFrouk schreef:
hecowo schreef:

Huw? Nou hier ben ik het dus ECHT niet mee eens. Als je het toelaat dat je paard in z'n stal naar je dreigt dan is dat het hek van de dam. Niet dat ik vind dat je dat meteen met harde hand zou moeten oplossen of dat je met het probleem IN de stal zou moeten beginnen, maar het is wel een signaal dat je paard je niet respecteert. Dus daar "moet" je echt wel iets mee anders gaan er ook andere dingen mislopen.

Natuurlijk heeft ze wel gelijk! Jij dult toch ook niet iedereen in je eigen bed en ruimte, dat hoeft een paard ook niet te pikken. Je kunt ook gewoon wachten op een uitnodiging en dan pas de stal ingaan.
Dat is toch wel 1 van de basisdingen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:01

Maarreh , .... je ZORGT toch dat je je paard zover krijgt dat zij/hij je accepteert. Ik zou echt wel vinden dat er een probleem is als mijn paard "boos" zou doen als ik de stal binnenkwam. Dit deed mijn paard trouwens in het begin ook, en daar ben ik dus wel degelijk mee aan de gang gegaan, ik wil dat echt niet hebben. En inmiddels is dat opgelost en gaat ze ook beleefd aan de kant als ik binnenkom. Andersom ben ik absoluut niet van het "paardje pesten", tuurlijk moet er rust zijn in de stal, maar als ik er even bij moet voor iets, dan heeft ze maar gewoon aan de kant te gaan hoor. Of het nu haar stal is of niet, ik sta daar nu eenmaal boven, en als ik haar met respect benader, moet ze dat gewoon accepteren.

(DAT vind ik nou juist een basisding, maar goed, als iemand het daar niet mee eens is, prima. Maar ik houd het wel als regel aan)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:04

Volkomen eens met HannahFrouk. Ik zal altijd mijn paard met respect behandelen maar ik ben de baas en hij heeft maar te pikken als ik wat wil. Wat wordt dan de volgende stap, onder het zadel ook maar doen waar meneer zin in heeft?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:07

Ja, joh, vraag even schriftelijk en wel in drievoud toestemming om de stal binnen te komen..
Nou snap ik dat veel mensen paarden gevaarlijk vinden..
Ik sta ook boven een paard, daar moet ik geen misbruik van maken, maar, nou eigenlijk het verhaal van hannahfrouk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:12

Ga mee met Hannahfrouk, zou fraai worden dat ik van mijn eigen paard de box niet in zou mogen.
Vind wel dat je niet nodeloos je paard op stal moet lastig vallen, maar paard dient te accepteren
dat zijn leider ook wel eens langs komt en iets van hem moet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:12

Hetzelfde met voer trouwens (bix of zelfs maar hooi). Tuurlijk snap ik wel dat een paard dan graag wil dooreten, maar als dat even niet mag, dan wil ik ook geen boos gedrag zien (en andersom laat ik haar ook duidelijk merken dat als ze even braaf doet wat ik zeg, ze natuurlijk dan weer rustig mag dooreten).

Ook daarmee vind ik: als je daar boos en territoriaal gedrag toelaat en je doet daar (op een vriendelijke manier) niets mee, dan kan het snel van kwaad tot erger gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:17

Het zal wellicht iets psychisch zijn bij je paard en de leiderschap die niet helemaal duielijk overkomt op je paard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:21

Dan hebben wij hele verschillende manieren van omgaan met paarden. Voor mij is mijn eigen ruimte heilig en ik accepteer ook dat de eigen ruimte van een paard heilig is. Je kunt best even wachten op een uitnodiging voor je een box betreedt. Als jij respect van je paard wilt zul je ook respectvol naar je paard moeten zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:25

Hmmm ik moet zeggen (en heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht) dat ik ook idd wacht dat ze dr blik naar mij richt.Ik noem de naam en wacht op reaktie.
Eigenlijk geheel onbewust,paard begroet me ook altijd met een vrolijke hinnik.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:25

Als een paard zo zuur is op stal zou ik ook proberen te beperken om dingen te doen op stal aan het paard.
Dus buiten de stal dekens wisselen, poetsen en zadelen. Zuur kijken vindt ik niet erg maar bijten, trappen of klemduwen vindt ik echt niet kunnen. Persoonlijk zou ik dit dus ook erg duidelijk maken aan het dier. En als vriendelijke terecht wijzing niet helpt zul je een handje moeten gebruiken. Probeer je paard uit te nodigen om met het hoofd naar de ingang te komen, dan halster omdoen. Staat de kont richting de staldeur (Wat ik wel verwacht) roep het dier, lukt dat niet dan is een plastic zakje in je zak wat ritselt een uitkomst. Als je besluit wat lekkers te willen geven doe dit pas buiten de box, het dier leert snel halster om, op de hal krijg ik iets kleins.

Je kan het paard niet vastzetten, blijft hij wel staan als je hem los heb staan? Of zou je het hem kunnen leren. Hangers zijn een ramp en kosten aardig wat touwen, met veel rust en geduld is het ze wel aan te leren, eerst de 2 kettingen aan elkaar hangen (dus een grens) daar jouw touwtje los overheen hangen en het uiteinde onderlangs weer pakken. Je heb op die manier controle en bij echt hangen kan je het loslaten.
Heel belangrijk is als je het dier uiteindelijk wel vast kan zetten dat je altijd binnen gezichtsveld blijft van het dier. Veel later kan je even uit zicht zolang je maar klept tegen het dier. Zo verder uitbouwen, ga er nooit van uit dat er nooit meer gehangen gaat worden ze weten eenmaal dat ze zo los kunnen komen.

Het poetsen zou je opnieuw kunnen laten wennen, begin eerst met een hele zachte borstel op hals, rug, zijde van het paard. Benen en hoofd in het begin maar even laten tot je de rest goed kan poetsen.
Misschien is je dier gevoelig voor een bepaalde borstel en heeft het ongemak gebracht. Op deze manier kunnen jullie samen weer vertrouwen opbouwen. Ik heb ook een compromie met één van onze pony's het hoofd wordt met een kleine zachte borstel gepoetst. Ondertussen mag het ook wel met een ander maar ik merk dat dat onrust met zich mee brengt. Zoek gewoon even naar de borstel die prettig ervaren wordt, later kan je altijd nog eens een harde borstel of rubber roskam pakken.

Ik hoop kleine tips gegeven te hebben hoe je het met rust en zachtheid kan oplossen.
Maar schroom niet om een tikje/klap/knal of schop(je) uit te delen zodra jij gebeten, getrapt of klem gezet word. Begin zachtjes en als het geen indruk maakt volgende keer wat harder.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:35

Caira schreef:
Dan hebben wij hele verschillende manieren van omgaan met paarden. Voor mij is mijn eigen ruimte heilig en ik accepteer ook dat de eigen ruimte van een paard heilig is. Je kunt best even wachten op een uitnodiging voor je een box betreedt. Als jij respect van je paard wilt zul je ook respectvol naar je paard moeten zijn.

Je hebt eigen ruimte en een eigen ruimte, dat zijn wel 2 hele verschillende dingen..
Een stal valt onder het 2e en niet het 1e..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:38

Als ik je verhaal zo lees ben jij voorzichtiger gaan doen met de deken toen zij naar je beet. Misschien heeft ze daardoor wel geleerd dat ze met bijten iets kan bereiken bij jou?