ijsberen langs de bakrand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponydony

ijsberen langs de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:01

Ik word er behoorlijk chagrijnig van, een 2,5 jarige merrie van ons gaat constant op en neer lopen (stap en draf) langs de bakrand als ze buiten staat. Omdat ze dan ook helemaal gaat zweten na een poos gaat ze maar weer naar binnen en dit is erg jammer voor zo'n jong paard.
Iedere dag zit er weer een looppad van wel een halve meter diep en aangezien er ook in die bak gereden wordt is dat
niet zo handig.

Ze staat wel alleen in de bak maar aan de andere kant van de bakrand staat haar oma of de pony van mijn dochter, dus ze kan contact maken. Ik heb ook al voer erin gedaan maar daar banjert zo vrolijk doorheen en dat wordt ook zo'n troep.
Ik overweeg om haar te verkopen want om haar zo op stal te houden heb ik geen zin in en helaas heb ik geen wei aan huis, in het voorjaar gaat ze wel weer naar de wei en daar doet ze het niet. Maar voor ons is geen optie om overdag in de wei en in te rijden, we hebben aan huis alleen twee bakken.
Wie herkent dit en heeft misschien wat tips.

p.s ik ga iig vandaag een skippybal erin gooien, hopelijk geeft dit haar even een andere gedachte.

Splinter

Re: ijsberen langs de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:04

kan ze niet bij die pony staan? en een berg hooi erbij?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:05

Dat klinkt alsof ze behoefte heeft aan wat gezelschap. Kan de pony of het andere paard er niet bij? Dat scheelt vaak een heleboel :-)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:08

Ja,waarom staat ze alleen?

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:09

Ik denk dat dit enorm veel scheelt als ze bij de andere paarden in de bak kan staan.
Je geeft niet aan waarom ze apart staat, maar ze heeft duidelijk behoefte aan lijfelijk contact met de anderen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:11

2.5 en inrijden is al te vroeg.

Diertje staat dus helemaal alleen?
Contact maken over een hek is geen echt contact voor een paard.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:15

nou de pony is heel erg onderdanig en ik ben bang voor blessures met name bij de pony ( merrie is wel een beetje bazig)
Ook kan mijn moeder ze dan niet goed binnen zetten ( de ene eruit de andere er nog in laten en dan met zo'n jonge merrie ik weet het niet of ze dat aankan)
Een ander feit is dat ik bang ben dat ze dan helemaal afhankelijk wordt van een maatje en dat is nu eenmaal niet altijd mogelijk.

Overigens probeert ze zelf helemaal geen contact te maken bij de buurvrouw( paard in de andere bak) zit alleen maar een buis tussen dus in principe kan ze heelveel lichamelijk contact maken maar dat doet ze helaas niet.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:17

Paard wordt nog helemaal niet ingereden, wordt pas volgende winter gedaan maar dan wil ik geen ge -ijsbeer meer hebben dus het is of proberen op te lossen of evt. verkopen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:19

Dus omdat je paard wat op en neer loopt langs de bakrand omdat ze zich verveelt omdat ze alleen staat moet ze maar verkocht worden? Nou ja zeg :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:21

toch zou ik het proberen, voor de pony ook leuker, vreemd hoor dat je een kuddedier apart zet,
ook om het feit dat je bang bent dat ze afhankelijk wordt!?

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:24

Nou als ze maar wat op en neer loopt dan zou ik hier geen oplossing voor vragen.nee geloof mij maar dit is geen gewoon op en neer lopen.
Het is op en neer vliegen op een stukje van 10 meter dit is denk ik ook niet goed voor haar ontwikkeling. Heeft niks met verveling te maken want ze doet het meteen met buitenzetten en afleiding heeft tot dusver nog geen resultaat gehad. Dus als ik zelf mag kiezen dan is ze beter af bij iemand die wellicht wel weidegang aan huis heeft en hopelijk dan haar die rust wel kan geven. Dus aub geen veroordelingen want soms kun je nu eenmaal niet bieden wat het allerbeste is.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:26

Als je bang bent voor de pony,dan zet je haar toch met haar oma.Dat is alleen maar goed voor de opvoeding van zo'n jong paard.Op die leeftijd horen ze niet 'bazig' te zijn.En alleen aan het werk gaan,is vervolgens een kwestie van wennen.Er zijn wel meer paarden die gescheiden worden van hun 'kudde' als er wat gedaan moet worden...

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:28

De merrie heeft wel eens neiging te bijten en ik vind dat daar een superlieve pony niet de dupe van hoeft te worden. Zoals gezegd kan ze altijd contact zoeken maar doet ze dat zelf totaal niet. Als ze zelf inititief genomen had en bijv. had staan te knuffelen met de pony of omapaard( 24 jaar oud dus ook geen optie om erbij te zetten) dan had ik dit allang gedaan maar als de pony in de buurt komt en ze gaat liggen chagrijnen en proberen te bijten dan weet ik niet of dit zo'n goed idee is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:33

dan zou ik haar verkopen naar iemand die haar wel een paardwaardig bestaan kan geven :j

elk paard heeft de neiging te bijten, dat heet: natuurlijk gedrag
Nu wordt ze totaal niet opgevoed en mocht ze in een kudde komen tzt mist ze een hoop sociale vaardigheden

Anoniem

Bijten vind ik nu niet echt heel indruk wekkend. Ze timmert ze dus niet in elkaar? Bovendien is het voor (jonge) paarden juist heel goed om samen te staan, goed voor de ontwikkeling en ook tegen de ontwikkeling van ongewenst gedrag. Als ze 2,5 is en je bent bang dat je andere paarden niet tegen haar op kunnen, waarom zet je haar niet nog een half jaartje in een opfok? Of zoek je iemand met een wat minder onderdaniger paard die hem wil uit lenen.

Annetje

Je paard voelt zich gewoon alleen en eenzaam. Een paard is niet gemaakt om alleen op een stukje te staan, ook niet als de andere paarden in de buurt staan. Zeker zo'n jong dier heeft sociaal contact nodig en daarvoor zul je ze toch echt bij elkaar moeten zetten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ervan schrik dat je deze oplossing niet gewoon probeert. Je merkt zelf al dat het zo niet langer kan, maar bij elkaar zetten is teveel moeite en je bent bang voor blessures? Als de ruimte groot genoeg is, zullen de twee elkaar echt wel heel laten. Ja er zal wat heen en weer gepiept worden en de oudere pony zal de jonge vast wel op zijn plek zetten, maar het loopt vast wel los. Zet ze gewoon bij elkaar, met heeeeeel ver uit elkaar een plukje hooi zodat dat ze misschien af kan leiden, mocht het wel op een ruzie uitkomen.

Als je mijn paard alleen zet gaat hij ook staan ijsberen en natuurlijk wordt hij dan ook bezweet. Sterker nog, hij is dan meteen aan de diaree en als we niet opletten springt hij zelf over de omheining heen. Kun je nagaan wat een stres het voor het beest is dat ze alleen staan! Dat bewijs je zelf ook maar weer met het eten: Een paard is gemaakt om bijna de hele dag door op zoek naar eten te gaan, maar zelfs dát laat je dier liggen zodra ze buiten staat!
Je paardje heeft niet zomaar een maatje nodig, ze schreeuwt om een maatje!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:34

Is oma kreupel,ziek of in slechte staat?Meestal komt het niet eens op knokken aan.Een lelijke blik en de rust keert terug.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:36

Mijn paard staat ook bij een merrie die ook lelijk kan doen, ze is niet sociaal.Ik ga mijn paard daarom niet ergens anders neer zetten.Een keer bijten is niet erg hoor, hoort bij de opvoeding.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:38

Heb je niet de mogelijkheid om haar nu een jaar in de opfok te zetten? Met leeftijdsgenootjes gewoon in een groep? Een merrie van die leeftijd zou zo veel mogelijk buiten moeten zijn met soortgenoten.

Kun je niet in een weekend even proberen met de pony of de oude merrie om te kijken hoe dat gaat?

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:44

Idd zoals al gezegd wordt, kan hij niet in de opfok? Hij heeft echt sociaal en fysiek contact nodig om op te groeien hoor. De handel is vol met shetlanders die veelal bij de slacht belanden, is dat geen optie om er een shet bij te zetten? En als je moeder het niet lukt om je jonge paard buiten te zetten, jij zet hem toch ook iedere dag buiten? Dan zet je er toch met hetzelfde gemak een maatje bij? Begrijp het probleem eerlijk gezegd niet, van dat maatje er niet bij zetten. Enne blessures, ik zou niet teveel nadenken voor je paard, die kuddedieren vechten de plaatsen zelf wel uit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:44

Je paard is niet van suiker gemaakt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:46

Ik zou ze ook bij elkaar zetten. Ik begrijp niet waarom je een jong paard niet bij een 24-jarige oma kan zetten? Dat is toch juist een mooie manier om haar op te voeden? Zolang ze de ruimte hebben om weg te kunnen en niet in elkaar getimmerd worden, kan het toch geen kwaad als er een keertje gebeten wordt? Mijn paard stond met de sneeuw ook in de bak i.p.v. in de wei. Daar vervelen ze zich sneller dus stond hij vaak te kwallen met een andere ruin. Ze zochten elkaar telkens op, dus ik zie het probleem niet zo.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:53

ik zou haar verkopen aan iemand die wel snapt wat voor behoeftes een 2.5 jarige merrie heeft.
Je kunt haar net zo goed op stal zetten, want wat heeft een paard eraan om alleen in een zandbak te moeten staan? ze verveelt zich dan alsnog.
Helemaal als ze al wat dominante trekjes heeft, moet ze NU in de kudde, dan is het nog wat bij te schaven.

Het komt op mij een beetje vaag over. Je bent bang dat ze de superlieve pony wat aandoet... Kom op, het zijn paarden hoor. En zeker wat oudere dieren laten zich nit het kaas van hun brood eten door een jonkie.

Wij hebben hier op het moment ook zo'n merrie. 6 jaar en totaal verkl**t door haar hele leven als een porselein poppetje gehouden te worden. Ik kan geneens met een andere paard voorbij lopen want ze vliegt alle kanten op. tot het levensgevaarlijke af..

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:58

Sorry maar paarden zijn niet van suiker.
Ik heb 3 paarden waarvan de moeder het dominanste is en ook kan bijten
Maar ze gaan gewoon naar buiten en na een poosje is het over en een is ook 2,5
Maar als ik het paard zou kopen komt deze er gewoon bij te staan
Zet ze lekker bij de rest het zijn kuddedieren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:01

Wat je vraag eigenlijk is: "help mijn merrie gedraagt zich als een paard" :D