Beginners benodigdheden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xReetch

Beginners benodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:53

Heey allemaal,
ik ga komende zomer waarschijnlijk weer op paardrijden,
ik heb erop gezeten toen ik 6/7 jaar was maar ben eraf gegaan door allergie, nu gaat het gelukkig beter en wil ik weer beginnen.
nu heb ik dus ook weer spullen nodig maar ik weet niet echt wat er nou heel nodig is en wat handig zou zijn om te hebben...
en wat kan dit ongeveer gaan kosten? want het rijden word betaald voor mij maar mijn eigen spullen ga ik waarschijnlijk zelf kopen.

Naborah

Re: Beginners benodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:56

- Cap
- rijlaarzen / chaps en jodhpurds
- rijbroek kan ook de eerste keer vervangen worden door een strakke broek (zonder naden in het kruis :+ )
- evt een bodyprotector
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wel wil ik je aanraden een cap in de winkel te kopen, en daar niet op te besparen. Je hebt maar één hoofd, en het is niet vervangbaar.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:00

Ik zou even rondkijken op marktplaats, en dan wel heen gaan om te passen. Behalve idd de cap, die moet je gewoon bij de ruitersportzaak halen en goed passen!

Wat heb je nodig: cap, rubberen laarzen of jophurd laarsjes/rijschoenen met chaps en een rijbroek.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:02

Idd, wat hierboven al genoemd is. Verder kunnen handschoentjes ook handig zijn en eventueel een zweep ofzo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:06

Vaak hebben ruitshops een beginners pakket. Vaak met 1 simpele rijbroek een cap, en handschoentjes of een zweepje en rijlaarzen. Hier in de ruitershop kost dat 80 euro.

Dat zijn ook de dingen die erg handig zijn om te hebben!

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:09

bij onze ruiterwinkel heb je ook een beginnerspakket.
Daar zit dan bij een paardrijbroek + cap + zweepje + paardrijlaarzen + handschoentjes.
Dat is volgensmij €90.
Dit heb je ook wel nodig.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:37

Ik heb laatst nog in een catalogus gekeken van een grote ruiterzaak, daar zag ik een beginnerspakket voor 50 euro met een zweepje, cap & rubberen laarzen + 25% korting op een rijbroek
en simpele handschoentjes waren er rond de 10/15 euro
is dat misschien iets?

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:58

Mijn eerste les had ik een legging aan(jogging broek kan ook) regenlaarsjes en een cap van de manege.
echt meer heb je denk ik niet nodig, want stel dat je het toch neit zo leuk vind na je eerste les dan zit je niet met dat nieuwe spul:P
Gwn de eerste keer dat aan doen en als je het echt heel leuk vind kan je miss overwegen "echte" paardrijspullen aan te schaffen:D

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 20:05

ik heb alleens gereden bij die manege waar ik heen ga, dus ik weet al hoe ze les geven enzo :P
ik droom er al heel lang van weer op paardrijden te kunnen dus de kans is heel klein dat ik er niet op ga

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:08

Dingen die hierboven worden genoemd,
maar je hebt natuurlijk rijbroeken van 80 erueo maar ook van 210.
Ik zag een mooie, oh maam, die is leuk, uhm Kelly doe toch maar niet haha :+

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:47

Het meeste is wel te lenen bij de manege. Maar als je al vrij zeker bent dat je blijft rijden, zou ik iig een eigen cap kopen. Dan weet je zeker dat hij gewoon goed past en hij niet al kapot is (dat zie je niet aan de buitenkant :)). Verder een (2ehands) rijbroek, zit stukken fijner dan een gewone broek! En rubberen rijlaarzen kan handig zijn, maar zelf zou ik ze niet willen. Heb alleen een paar staan voor wedstrijden ;). Maar voor de rest loopt ik op stevige schoenen + chaps :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:51

Sting schreef:
Het meeste is wel te lenen bij de manege. Maar als je al vrij zeker bent dat je blijft rijden, zou ik iig een eigen cap kopen. Dan weet je zeker dat hij gewoon goed past en hij niet al kapot is (dat zie je niet aan de buitenkant :)). Verder een (2ehands) rijbroek, zit stukken fijner dan een gewone broek! En rubberen rijlaarzen kan handig zijn, maar zelf zou ik ze niet willen. Heb alleen een paar staan voor wedstrijden ;). Maar voor de rest loopt ik op stevige schoenen + chaps :).

Schoenen die niet bedoelt zijn om mee te rijden, zijn levens gevaarlijk! en zijn alleen te gebruiken als je met korfjes rijd.(en zonder korfjes ) Zeker niet aan te raden! met jophurs of rijlaarzen kun je het beste rijden. Is trouwens ook vaak verplicht op maneges!

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:34

op onze manege zijn cap en rijlaarzen zowieso verplicht ja
ze willen ook graag een rijbroek maar ik kan natuurlijk ook in een legging rijden de eerste les, cap en rijlaarzen vind ik wat belangrijker om als eerst te kopen :)

ik weet eigenlijk niet of ik een eigen borstelset nodig heb...
op de manege waar ik ga rijden is het volgensmij verplicht om te borstelen voor het zadelen en rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:48

xReetch schreef:
op onze manege zijn cap en rijlaarzen zowieso verplicht ja
ze willen ook graag een rijbroek maar ik kan natuurlijk ook in een legging rijden de eerste les, cap en rijlaarzen vind ik wat belangrijker om als eerst te kopen :)

ik weet eigenlijk niet of ik een eigen borstelset nodig heb...
op de manege waar ik ga rijden is het volgensmij verplicht om te borstelen voor het zadelen en rijden...

De meeste maneges hebben wel wat borstels liggen, Een cap en laarzen zijn iig het belangrijkste.

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:58

Vrijdag heb ik mijn eerste paardrijles gehad! Was echt super leuk... :D

Ik heb bij divoza kleding gekocht, (cap, handschoentjes, sweep, laarzen, broek, vest)..
Mijn cap was erg duur, maar wat iedereen ook zegt, je moet een cap hebben wat goed zit en waar je een tijdje mee vooruit kan..

Bij divoza hebben ze vaak ook wel leuke aanbiedingen,, je kunt daar eventueel ook even gaan kijken..

Ik heb daar in ieder geval alles kunnen halen, meeste dingen waren ook in de aanbieding :)

x

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:06

Helemaal mee eens dat je beslist niet moet bezuinigen op een cap. Handschoenen kunnen tevens erg prettig zijn. En naast de bovengenoemde spullen had ik ook altijd een emmertje snoepjes mee voor de paardjes. Manegepaarden/pony's werken erg hard. Ik vond het leuk om ze een beetje te verwennen/belonen, tussen hun drukke uurtjes door. Leuk dat je het weer opgepakt hebt. Veel leer- en rijplezier!

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 08:49

dankje :) veel plezier ga ik er zowieso wel aan beleven omdat uik altijd al graag heb willen rijden en het nu eindelijk kan
als ik nieuwe spullen ging kopen ga ik altijd naar divoza ;) ben er wel wat vaker geweest dan vandaag, zelfs alleen rondkijken is leuk in dat soort winkels vind ik :+

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:13

Ga maar lekker snuffelen en passen bij Divoza en dan kom je zeker weten met de juiste spullen thuis. Veel plezier alvast met rijden.

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:14

Okee, nou leuk dat je weer gaat rijden zeg! Heel veel plezier :)

Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met rijles,, vind het ook erg leuk. Wou vroeger ook al paardrijden maar mocht niet omdat het toen te duur was. Nu betaal ik alles zelf ook ;)

Begin je trouwens met beginnersles of hoger?

xoxo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:20

Dat klinkt inderdaad heel bekend.
Ik zou beginnen met cap, laarzen, rijbroek. Zelf heb ik de simpele cap van harry's horse, die kost ergens tussen de 20-30 euro en is prima, maar dan moet hij je wel passen.
Laarzen is persoonlijk, weer tussen de 20-30 euro beginnen ze, maar zelf rij ik 1000x liever met jodphurs met chaps.
Qua rijbroek dan nog eens zo'n 20-30 euro.
Dus ergens tussen de 60 en 100 euro ben je klaar als je alles nieuw koopt. Als je al weet waar je gaat rijden kan je daar ook vragen of het handig is om een eigen poetssetje en/of zweepje te hebben. Sommige maneges hebben dat goed voor elkaar en sommige hebben alleen extreem afgetrapt spul. Bij de laatste is het gewoon fijn om eigen spullen te hebben.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:28

Zoals gezegd is een cap het belangrijkste.

Stevige schoenen met een hakje (jophurs zijn natuurlijk het beste) en chaps of rijlaarzen zijn wel fijn. Ik ben een schoenen mens en geen laarzen maar dat verschilt per persoon.
Ben het er niet mee eens dat alle schoenen die officieel geen jophurs zijn slecht zijn, maar sportschoenen bv moet je niet aan beginnen.

Zweepje en poestspullen vind ik persoonlijk onzin om gelijk te halen. Dat zijn dingen die een manege altijd wel heeft liggen. Ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven.
Ik rijdt al 20 jaar en heb naar een manege nog nooit een zweep of poetsspullen meegenomen.
Die zijn voor bij m'n eigen paard en die zal ik niet gebruiken op een manege.

Handschoentjes en rijbroek ipv legging is afhankelijk van wat je fijn vind.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:48

ik heb gereden toen ik 6/7 jaar was en toen mocht ik wel naar de gevorderden omdat ik ook goed met paarden om kan gaan, maar het is natuurlijk aan de manege of ik nu weer goed genoeg ben voor de gevordereden
ik ga eerdaags met een vriendin bij de manege info vragen over tarieven lestijden en benodigdheden ect.
ik ga zeker bij divoza kijken :)
en bedankt voor alle reacties

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:30

Zoals al gezegd is:
Cap (allerbelangrijkst, mag je zeker wat aan uitgeven)
Rijlaarzen of Jodphurs + Chaps
Rijbroek
Zweep (hoeft niet per se, vind ik)

Maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt!

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:44

een zweepje heb ik nog van toen ik vroeger ook reed.
heb m nooit gebruikt dus kapot issie niet. :)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:48

Wellicht dat je op de manege een cap kan lenen, als je nog niet zeker weet of je wilt blijven lessen
niet gelijk zelf kopen.
Er zijn ook tweedehands ruitersportzaken waar je goede spullen voor weinig geld kan kopen.