Bijzet teugel goed of slecht?!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KRFEMA

Bijzet teugel goed of slecht?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:24

Op een manege waar mijn vriendin rijd, daar rijden ze met bijzet teugel
heb als uitleg gekregen dat het goed is voor de paarden, omdat ze dan '' onspanner '' lopen ..
is dit waar of is het maar uitvlucht?!

Vjestagirl

Re: Bijzet teugel goed of slecht?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:26

Dat hangt er compleet vanaf HOE ze hem gebruiken.

Een voorwerp ansich is nooit goed of slecht. Het is het gebruik ervan wat bepaald of het wel of niet 'goed' is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:28

Idd, wat vjestagirl zegt.
Een bijzet kan inderdaad bijdragen aan het ontspannen, al zou je dit zelf ook zonder bijzet kunnen doen.
Daarnaast komt het heeeeel regelmatig voor dat hulpteugels misbruikt worden, dan zijn ze dus NIET goed...

Overigens wanneer dit over manegepaarden gaat, en de bijzet wordt op de juiste manier gebruikt, vind ik het nog niet eens zo'n slecht idee, omdat je op paarden die hun rug gebruiken beter kan (leren) zitten.
(ik vind er wel een hoop 'maar'en' aan zitten hoor)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:33

Onspanning krijg je niet door er een hulpteugel aan te zetten.
Daar is heel wat anders voor nodig. Door een hulpteugel worden ze gedwongen om in een bepaald houding te gaan lopen (of hij moet zo los zitten dat het geen invloed heeft op de halshouding van het paard, maar dat lijkt mij niet anders hangen ze er niet zo'n ding aan).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:35

longeren doe je met bijzet,rijden niet...levensgevaarlijk.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:37

Amaretto27 schreef:
Daar is heel wat anders voor nodig. Door een hulpteugel worden ze gedwongen om in een bepaald houding te gaan lopen (of hij moet zo los zitten dat het geen invloed heeft op de halshouding van het paard, maar dat lijkt mij niet anders hangen ze er niet zo'n ding aan).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Wanneer een hulpteugel juist gebruikt word, kan het wel degelijk BIJDRAGEN (!) aan ontspanning :j.
Doordat het paard moet zakken in de hoofdhouding, gaat hij (nogmaals, bij juist gebruik) zijn rug gebruiken, waardoor hij de ruiter beter kan dragen, en ook de ruiter beter kan zitten.
Dit totaal plaatje (om het even duidelijk te maken; enkel bij juist gebruik, en wanneer de randvoorwaarden kloppen) zorgt er wel degelijk voor dat een paard kan ontspannen met een hulpteugel.

[edit]
Nu ik het nog eens lees, denk ik vooral dat het ruggebruik ervoor zorgt dat de ruiter beter zit, en dan vooral beginnende ruiters.
Uiteraard vind ik wel dat een goede ruiter het ontspannen er met zijn eigen rijden uit moet kunnen rijden.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:48

Nou, ik ben van mening dat je voor ontspanning en ruggebruik geen hulpteugel nodig hebt :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:52

Nee bij een ruiter die al kan rijden niet, dan ben ik het met je eens, lees mijn vorige post nog maar eens, dan zie je dat ik dat ook schrijf (misschien heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven...) . Maar bij een onstabiele beginnende ruiter vind ik het een prima idee :j
Laatst bijgewerkt door kehdra op 22-01-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:52

kehdra schreef:
Amaretto27 schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Wanneer een hulpteugel juist gebruikt word, kan het wel degelijk BIJDRAGEN (!) aan ontspanning :j.
Doordat het paard moet zakken in de hoofdhouding, gaat hij (nogmaals, bij juist gebruik) zijn rug gebruiken, waardoor hij de ruiter beter kan dragen, en ook de ruiter beter kan zitten.
Dit totaal plaatje (om het even duidelijk te maken; enkel bij juist gebruik, en wanneer de randvoorwaarden kloppen) zorgt er wel degelijk voor dat een paard kan ontspannen met een hulpteugel.

[edit]
Nu ik het nog eens lees, denk ik vooral dat het ruggebruik ervoor zorgt dat de ruiter beter zit, en dan vooral beginnende ruiters.
Uiteraard vind ik wel dat een goede ruiter het ontspannen er met zijn eigen rijden uit moet kunnen rijden.

Mee eens. Veel mensen die zelf goede ruiters zijn zeggen dat dit niet nodig is, maar wat als het een beginner is. Een paard krijgt een bijzet omdat het daardoor de rug meer gaat gebruiken, waardoor de beginnende ruiter makkelijker gaat zitten en dus minder een stoorzender voor het paard wordt, waardoor het paard meer kan ontspannen, omdat de ruiter stiller zit. In zo'n situatie helpt een bijzet dus wel degelijk bij een betere ontspanning, ook al is het indirect.

Wie volgt me nog? :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:54

Ikke!!! :')
We zijn het volkomen met me eens, je bedoelt precies hetzelfde als wat ik probeer uit te leggen :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:12

Dan vind ik wel dat een onervaren ruiter op een goed ervaren paard moet leren rijden.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:28

kehdra schreef:
Nee bij een ruiter die al kan rijden niet, dan ben ik het met je eens, lees mijn vorige post nog maar eens, dan zie je dat ik dat ook schrijf (misschien heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven...) . Maar bij een onstabiele beginnende ruiter vind ik het een prima idee :j

Het zijn ervaren ruiters die bijzet teugels gebruiken .. en ik persoonlijk vindt er maar niks aan. :/

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:33

Dan vind ik er indd ook niks aan :n (sowieso niet)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:34

Amaretto27 schreef:
Dan vind ik wel dat een onervaren ruiter op een goed ervaren paard moet leren rijden.

Helemaal mee eens! Jammer dat geen ekele manege (die ik ken althans) dit begrijpt, en ik plaats van de goedkoopste paarden opkopen, een ervaren leerpaard aanschaffen...

@KRFEMA: waarom vind je het niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:36

Een paard met bijzet.... hoe gaat die dan de rug gebruiken? Dat krijg je enkel als de ruiter hem ook correct aandrijft om achterin actief te gaan lopen zodat het paard gaat dragen.

Akkoord, doordat het paard het hoofd laag houdt, is het ietwat comfortabeler voor de ruiter. Als deze zit te botsen kan het paaard het hoofd immers niet omhoog brengen om de rug weg te drukken voor dat onaangename gehobbel op de rug.
Maar of het werkelijk bijdraagt aan de manier waarop het paard loopt? Hij loopt vooraan dan misschien wel laag ingesteld, daarom loopt hij nog niet persé actief. Paard kan nog altijd over de binnenschouder vallen, over de buitenschouder weglopen, op de voorhand lopen, struikelen als ze sloffen (en dan kunnen ze de hals niet strekken om evenwicht te hervinden) of hinder ondervinden van de (soms zeer) orustige ruiterhand.

Als het gebruikt word tijdens zitlessen aan de longe heb ik er minder op tegen omdat de longeerder dan voornamelijk het tempo bepaald en echt specifiek met het beeld bezig is, de ruiter rijdt vaker met losse tuegel/zonder teugels en dan wordt er vaak ook echt specifiek op zit gewerkt en wordt het geheel constant in de gaten gehouden.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:40

kehdra schreef:
Amaretto27 schreef:

Helemaal mee eens! Jammer dat geen ekele manege (die ik ken althans) dit begrijpt, en ik plaats van de goedkoopste paarden opkopen, een ervaren leerpaard aanschaffen...

@KRFEMA: waarom vind je het niks?

lijkt me niet de juiste manier om met een paard om te gaan.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:41

Varekaj schreef:
Een paard met bijzet.... hoe gaat die dan de rug gebruiken? Dat krijg je enkel als de ruiter hem ook correct aandrijft om achterin actief te gaan lopen zodat het paard gaat dragen.

Akkoord, doordat het paard het hoofd laag houdt, is het ietwat comfortabeler voor de ruiter. Als deze zit te botsen kan het paaard het hoofd immers niet omhoog brengen om de rug weg te drukken voor dat onaangename gehobbel op de rug.
Maar of het werkelijk bijdraagt aan de manier waarop het paard loopt? Hij loopt vooraan dan misschien wel laag ingesteld, daarom loopt hij nog niet persé actief. Paard kan nog altijd over de binnenschouder vallen, over de buitenschouder weglopen, op de voorhand lopen, struikelen als ze sloffen (en dan kunnen ze de hals niet strekken om evenwicht te hervinden) of hinder ondervinden van de (soms zeer) orustige ruiterhand.

Als het gebruikt word tijdens zitlessen aan de longe heb ik er minder op tegen omdat de longeerder dan voornamelijk het tempo bepaald en echt specifiek met het beeld bezig is, de ruiter rijdt vaker met losse tuegel/zonder teugels en dan wordt er vaak ook echt specifiek op zit gewerkt en wordt het geheel constant in de gaten gehouden.

En dat is de reden dat ruiters leren om een paard actief te rijden, ook beginners moeten dat kunnen (door te oefenen). Een bijzet voor beter ruggebruik en minder gehobbel (en dus iets meer ontspanning) lijkt me bij actief rijden niet zo'n probleem. Al zie ik het liever zonder, maar je hebt nu eenmaal niet altijd een perfecte situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:50

Dan zie ik persoonlijk liever dat ze aan de longe leren om een paard actief te gaan rijden met steun van de longeerder met eventueel drijvende longeerzweep erbij als hulp en zelf merken en aanvoelen hoe dat "dragende" erdoor komt en de bijkomende hoofdhouding van een paard maar zonder bijzet.

De bijzet geeft een vals gevoel aan de ruiter dan? Stel me dan ook de vraag, een ruiter die vanaf dag 1 altijd ene paard onder zijn kont kreeg dat met bijzet gereden is of die dan geen evenwichtsproblemen gaat krijgen als die bijzet eraf gaat en het paard zijn hoofd plots omhoog brengt en zich gaat wegdrukken.

Voelt een beginnend ruiter, wiens paaard met bijzet ingespannen is, dan wel op een correcte manier hoe dat nageeflijke contact tot stand komt van achter naar voor? Geeft het paard dan na op de bijzet, of op de correcte teugelhulp van de ruiterhand?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:54

Varekaj schreef:
Dan zie ik persoonlijk liever dat ze aan de longe leren om een paard actief te gaan rijden met steun van de longeerder met eventueel drijvende longeerzweep erbij als hulp en zelf merken en aanvoelen hoe dat "dragende" erdoor komt en de bijkomende hoofdhouding van een paard maar zonder bijzet.

De bijzet geeft een vals gevoel aan de ruiter dan? Stel me dan ook de vraag, een ruiter die vanaf dag 1 altijd ene paard onder zijn kont kreeg dat met bijzet gereden is of die dan geen evenwichtsproblemen gaat krijgen als die bijzet eraf gaat en het paard zijn hoofd plots omhoog brengt en zich gaat wegdrukken.

Voelt een beginnend ruiter, wiens paaard met bijzet ingespannen is, dan wel op een correcte manier hoe dat nageeflijke contact tot stand komt van achter naar voor? Geeft het paard dan na op de bijzet, of op de correcte teugelhulp van de ruiterhand?

Maar op welke manege wordt op deze manier les gegeven?
Uit andere topics blijken ze wel te bestaan, maar ik ken ze niet.

De manier van lesgeven die ik om mij heen ziet bestaat uit een commandant die in een hoek staat, wat figuren brult, en af en toe eens 'hakken uitdrukken' of 'handen hoger' oid.
In zulke lessen is het imo simpelweg wat rondhobbelen, ipv serieus leren rijden.

Nogmaals, dat is mijn opinie, als jij een manege kent waar ruiters daadwerkelijk leren hoe ze een paard van achter naar voren horen te rijden, en recht te richten, kan ik me je opmerking absoluut voorstellen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:09

Ik heb een jaar op zo'n sportstal/manège gereden ;) Ok, ik geef toen het is zowat een unicum hier in onze regio, maar daar kom je niet van de longe af als je niet behoorlijk kan zitten aan de longe zonder je paard te storen. Pas als je dat kan, mag je van de longe af en ga je leren je oefeningen correct rijden (de pure basisdingen dan wel zoals cirkel, diagonaal, middellijn, gebroken lijn...). En dan pas ga je naar de groeples Beginners :) Indien nodig halen ze je in die groep nog even apart om galop aan de longe te oefenen, maar meestal ken je dat al van je privélesjes.

Elastiek/halsverlenger, slof, bijzet, gogue... is niet toegestaan in de les, ook niet op eigenaarspaarden tenzij je als ruiter geschikt wordt geacht door de lesgever om er correct mee om te gaan en slechts enkel en alleen voor de tijd dat het nodig is én mits correct gebruik.
Mag ik er met enige trots dan ook bij vertellen dat er zowaar niemand ooit met enig hulpmiddel heeft gereden, behalve 1x door een pensionklant en dat die na 15min. uit de les is gezet wegens "niet geschikt tot rijden met dergelijk materiaal?" Die man mocht ook de les niet meer in zolang hij dat weigerde weg te laten.
Zelfs ene martingal zag je daar amper, en al helemaal niet bij de manègepaarden... Omdat het gewoon nooit nodig was.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:14

ik ben het helemaal eens met Dribbel :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:31

Vroegah....en nu dateer ik mezelf: dertig jaar geleden toen ik in Duitsland woonde, moest ik van de manege waar ik toen leste met bijzetteugels rijden, dus ik ken het wel. Was een goede manege, eigenaar was een paardenman en was bereiter geweest in Warendorf. De manegepaarden waren van goede kwaliteit, en werden daar standaard met bijzetteugel gereden. Idd om te voorkomen dat paarden verkeerde spieren gaan gebruiken, en de ruiter beter te leren zitten. Ik heb daar veel geleerd, meer dan op menige manege in Nederland.

Mijn eerste les was trouwens in Nederland. Op een ponykamp, met 10 man werden we voor het eerst op een pony gezet en moesten we een rondje rijden, om zo in een groep van verschillende niveaus ingedeeld te worden. Ik heb nooit een basis gehad van longelessen, werd meteen in de gevorderde groep ingedeeld. De ontbrekende basis heeft me later toch wat problemen gegeven. En het is helemaal geen schande om ook later gewoon een keer weer zitlessen te gaan volgen....ongeacht hoe je basis is geweest, en hoe ver je bent in je ruitercarriere.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:39

topic 10000 over bijzetteugels.... gebruik eens zoekfunctie ;)

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:47

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:01

Aan de longe vind ik bijzetteugels oke, zodat je paard gewoon goed ruggebruik geeft bij het longeren.

Bij zitlessen aan de longe, van bijvoorbeeld beginners, vind ik ze ook oké, maar dan wel zonder dat de ruiter zelf de teugels in handen heeft.

Met rijden wil ik er absoluut geen bijzetteugeld aanhangen. Als het paard z'n rug en achterhand met rijden niet goed gebruikt en niet ontspannen loopt, ligt dat aan de ruiter. Bijzetteugels verbergen dat dan misschien wel, maar daar wordt je nog geen goede (betere) ruiter van.