Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gini schreef:De beste manier om het haar af te leren is haar voor zijn. Zet haar op de wasplaats, blijft ze vijf seconden braaf staan, beloon haar uitgebreid en zet haar terug op de wei. De volgende dag kan je haar misschien al tien seconden laten staan. En zo bouw je het steeds uit.
Wees haar voor, zorg dat ze de kans niet krijgt om te gaan klieren.
Het spreekwoordelijk stuk hout zou ik er (nog) niet bijpakken. Waarom niet? Omdat, als er een andere mogelijkheid is, ik liever eerst die mogelijkheid uittest in plaats van straffen. Het enige waarvoor je wel moet oppassen is dat je niet te lang in die andere mogelijkheden blijft hangen. Soms is het zo dat je je paard gewoon een keer duidelijk en goed NEE moet zeggen.
Maar mij lijkt dat dat bij een nog geen twee jaar oud paard dat pas van jou is en waarschijnlijk daarvoor nog nooit van een wasplaats gehoord had, nog niet het geval is.
jodi schreef:Ze is nog geen twee: een groot veulen dus.
Veulens hebben nu eenmaal niet zoveel geduld,dat komt met de jaren en de gewenning.
Sla d'r maar gelijk op en het volgende topic heet: mijn paard is bang voor de wasplaats...
Marjoleinn12 schreef:Ja ben met woorden bezig nee als ze het doet en het gaat al een stuk beter!
Ze is echt heel slim!
Marjoleinn12 schreef:Elke dag op de wasplaats en ben ongeveer 15 tot 20 min bezig.
Denk zelfs minder. Maar ongeveer.