Nog geen Startkaart nu al zenuwen. B overslaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Nog geen Startkaart nu al zenuwen. B overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:45

Zoals titel al zegt, heb nog geen startkaart maar de zenuwen bekriebelen me nu al als ik er aan denk
dat ik zometeen met mijn nieuwe paard L1 ga starten.. ik wou eigenlijk in het voorjaar met de proefjes
beginnen maar ik denk dat madam nog wat langer nodig heeft (ben ik bang voor)

De basis zit er nog niet lekker in.. op vreemd terrein is ze per direct gestresst (zoals in onze eigen
buitenbak die ze nog niet gezien had) terwijl ik absoluut niet zenuwachtig ben etc. en we hebben nog
best veel basis die we eerst door moeten lopen zoals een RONDE volte lopen ipv. praktisch bijna jezelf
door de volte om laten vallen op de ene kant en weglopen op de andere kant (rechtrichten dus)

Tussen B en L1 zit naar mijn weten niet heel erg veel verschil toch? (benieuwd naar komst v. nw. proeven)

Uiteraard ga ik wel eerst trainen voor ik me inschrijf en probeer ik haar zo goed mogelijk voor te bereiden
qua basis voor het L/M maar wat zouden jullie doen? Gewoon B starten? Of gewoon L starten?

Zijn er bepaalde truucjes om wat minder gestresst te zijn op wedstrijd? (1 pakje sig. is niets bij mij op een
wedstrijddag) Paard is nl. erg stressgevoelig. Al haar reacties voel ik per direct bij mij tot op het bot. Het
lukt me over het algemeen wel aardig, maar met mijn vorige paard kon ik lezen en schrijven.. dat was echt
2 handen op 1 buik.. toen kregen we samen pas de zenuwen toen we Z2 moesten starten (we startten niet
zo vaak en was daarvoor alweer jaren geleden.. dat was misschien wel het probleem)

Bepaalde middeltjes/kunstjes e.d.? Ben in staat om mezelf zwaar af te matten dag voor of dag van wedstrijd
zodat ik doodop ben en liever ga slapen dan me druk maak.. maar dat ziet er in een ring ook niet erg leuk uit
denk ik.. :o

GranAmor

Re: Nog geen Startkaart nu al zenuwen. B overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:49

Ik heb zelf ook voor de keuze B of L1 gestaan en ben toch B gestart, L1 is heel rommelig, doorzitten - lichtrijden - doorzitten - lichtrijden. en als je paard dan al snel gestrest is gaat ie daardoor helemaal strak staan in de rug. Je kunt natuurlijk allebei de proefjes een keer rijden en kijken hoe het gaat..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:49

Ik lees in je hele verhaal dat je beestje er nu nog niet klaar voor is en nogal sensibel.
Dan zou ik lekker B gaan starten.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:52

Ik zou ook lekker in de B beginnen...... je kan het lekker rustig aan doen en zo went je paard ook rustig aan het wedstrijd gebeuren!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:53

Als zowel jij als je paard L1 zijn moet je volgens mij L1 starten en mag je geen B meer rijden.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:56

aerdenhout1 schreef:
Als zowel jij als je paard L1 zijn moet je volgens mij L1 starten en mag je geen B meer rijden.

Klopt. Dan zou je dispensatie aan moeten vragen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:58

Krijg je niet, is te weinig verschil in die klasses...... Dan moet je gewoon wachten met starten!

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:59

ik mocht ook kiezen, had Z bij de pony's gereden en mijn paard was een keer L1 gestart. Ik mocht kiezen of ik B of L ging starten zonder dispensatie

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:02

Ik ben een keer M en Z2 geweest(met 2 paarden),
dit paard is nog (wedstrijd)groen. Mag volgens KNHS
zelf bepalen of ik B of L start.

Ben zowiezo nog niet van plan te starten zo sensibel
als ze nu is. Ook voor de B moeten je oefeningen
correct zijn. Voltes, afwenden, overgangen etc. Ik
heb geen haast omdat ik persee wedstrijd wil starten
ofzo. Ben van plan om haar eerst vaker op meerdere
maneges te gaan rijden zonder wedstrijddruk zodat
het "normaal" wordt weg te gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:02

En de L-proeven worden toch weer aangepast?
Dan idd even thuis dooroefenen totdat je je klaar voelt om op pad te gaan. Of gewoon vaak op pad gaan, helpt dat niet bij je zenuwen? Rijden is leuk :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:10

Ik kan op dit moment nog nieteens naast haar lopen
en een rondje door de buitenbak stappen zonder dat
ze om me heen loopt te springen en de bak omploegt
dus alles op zn tijd, maar ook op wedstrijden ben ik
snel gestresst.. zelfs als ik nieteens hoef te starten..

Bij voorlezen voor een ander zit mn hart al in mn keel..
waarom?? Ik weet het niet

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:18

Lastig dat niet alleen je paard last heeft van wedstrijdstress/vreemd terrein maar jij blijkbaar ook.

Als jullie zover zijn dan zou ik toch gewoon de B starten. Gewoon om samen als combi kilometers te maken en vertrouwen op te bouwen. Als je paard zover is kan je altijd over naar de L1.

De B en L1 wijken niet erg veel af, beide is basis. Maar de B geeft toch wat meer ruimte om spanning er uit te rijden en is niet zo rommelig. Ik denk dat het een goed begin is.

Maar wat houdt je tegen om B te gaan starten? Ik heb het gevoel namelijk dat je liever gelijk in de L1 gaat of heb ik dat mis?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:24

heb je niet de mogelijkheid om in veel verschillende bakken te rijden. Mijn eigen merrie is dan wel een rustige is alleen al in 3 verschillende bakken ingereden. (lag er aan welke er vrij was en droog).

Maar kwa niveau moet je zelf kiezen. De laatste wedstrijd die ik gereden heb is 10 jaar geleden en toen mocht je nog doorzitten in de L (dat was heerlijk op het beestje wat ik toen reed) Maar rij de proeven waar je jezelf goed bij voelt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:29

Nou, dat valt wel mee.. maar aangezien ik al vaker de B en L heb gereden weet ik dat
er tussen de 2 eigenlijk weinig verschil zit. En ik kan wel B starten, het is ook niet dat
ik persee in het L1 moet starten alsof dat stoerder is ofzo.. maar zoals ze nu is is ze
ook niet klaar voor de B.. en ik kan of op wedstrijd gaan in Cat. B en proefjes verpesten
omdat ze nog te sensibel is (dus wedstrijdgeld en startkaartgeld weggooien) of gewoon
eerst op andere stallen rijden zonder wedstrijddruk (mw. springt al omhoog als ik gewoon
een rondje over het terrein loop.. niet alleen uit stress(en zeker geen angst) maar het
is zo'n bommetje!)

Kijk in principe als ze op andere stallen leert braaf door het bakje wandelen ook al komt
ze er voor het eerst en ze is al netjes grotendeels rechtgericht en de oefeningen gaan
zoals ze horen dan denk ik. Waarom B starten terwijl eigenlijk alleen wijken 5m erbij
komt en stukjes doorzitten. (en wijken kan ze geweldig.. kan haar alleen nog niet genoeg
begrenzen want dat snapt ze niet.. die dingetjes dus)

En mijn stress is niet voor het L hoor.. ben net zo gestresst als bij B. Ben veel te
perfectionistisch en wil gewoon pas starten als het "spettert"

(ofwel ik leg teveel druk op mezelf om te moeten presteren, voor mij en mn ouders)

momolover:

Ja wij hebben een binnen- en een buitenbak, en in de directe omgeving zijn nog 2
privestallen die beschikking hebben over een buitenbak.. en met de trailer zijn er nog
wel meer maneges op niet al te verre afstand.. dus dat was ik idd van plan ja ipv B starten
gewoon op ander terrein trainen.

(Ohja en les van mn instructrice is ook op vreemd terrein en heeft ook 2 bakken)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:32

Ik neem mijn 3,5 jarige ook af en toe eens mee..
Ookal is hij er nog niet klaar voor, gewoon om vertrouwen op te doen op vreemd terrein.
Daarnaast leren we ook met elkaar om te gaan in tijden van spanning..
Want ondanks dat ik weet dat hij er nog niet klaar voor is, die spanning heb ik toch bij..
..ik hierdoor leg alleen de verwachting minder hoog ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:37

Dit paard wordt al bijna 7 maar er is niet veel mee gedaan behalve afentoe
een buitenritje (waarbij ze aan de riedel ging en ruiter er af bokte)

Paard is gewoon het vertrouwen in de mens een beetje kwijt, mocht haar
in het begin ook bijna nergens aanraken/poetsen en dat gaat nu al veel
beter.. en de dingen die ik een keer of 5 herhaal vind ze ook helemaaaaal
niet eng meer.. maar iets nieuws dat ze nog niet kent?? Dan gaan de grote
ogen op, staart omhoog.. briesen en passage aan de hand en me alle kanten
op proberen te sleuren om maar weg te komen op "veilig" terrein (plekjes die
ze wel goed kent)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:40

Wat ik heb gedaan is 1 keer een wedstrijdje B starten en toen overgestapt naar de L1. Paard deed het beter dan ik verwacht had, dus maar meteen doorgegaan.

Kan je voor jezelf niet Nervovit halen? Heb ik een tijdje geslikt voor eigen zenuwen en je wordt er net een tikke relaxer van, waardoor je je paard kan helpen ipv mee gaan spannen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:06

Nervovit.. dat zijn druppels he? Ik ga ze maar eens uitproberen denk ik.. hahaha
Kun je die bij een apotheek halen of bij de drogist ofzo?

Ja, ik gaf aan mn vorige paardje de zenuwen zo erg door dat hij samen met mij
al aan de riedel was nog voordat hij zn knotjes in had. Maar het was een heel
nuchter paard dus hij sleepte mij er zo zegmaar een beetje doorheen. En dit beestje
heeft juist RUST nodig.

Heb met mijn vorige paard ook wel op dezelfde leeftijd in het B moeten starten maar
was zelf toen een stuk jonger en toen was ik helemaal niet zo snel nerveus omdat
ik 1x in de maand wel een wedstrijdje had. Dus tis even een hele andere situatie :o

Heb je toen B voor spek en bonen gestart? Want in principe mag dat toch niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:17

Je hebt ze ook in tabletjes. Wij haalden ze bij de apotheek!

Jawel, omdat ik mocht kiezen, was ik niet verplicht 10 winst in de B te rijden. (tenminste dat was mij verteld, ondertussen 3 jaar later en nooit iets gehoord :P )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:27

Ik zou persoonlijk wat langer wachten en in het L1 uitkomen en ondertussen proberen zoveel mogelijk op vreemd terrein te starten en eventueel wat wedstrijden buiten categorie starten.

Ik zeg dit wel deels omdat het bij ons met een "gewoon" paard dat z'n best doet vrij "moeilijk" is om voldoende winstpunten te halen voor een klasse overgang. Hier krijg je alleen winstpunten als je bij de eerste 7 bent op een ring van 20 of meer ongeacht of je nu 60 of 80% haalt...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:45

MyWishMax schreef:
Je hebt ze ook in tabletjes. Wij haalden ze bij de apotheek!

Jawel, omdat ik mocht kiezen, was ik niet verplicht 10 winst in de B te rijden. (tenminste dat was mij verteld, ondertussen 3 jaar later en nooit iets gehoord :P )

Ja nou soms snap ik KNHS niet helemaal.. had toen 9 winst in Z1.. dacht er 10 te hebben.. bij natellen waren het er ook 10 maar toen
ik Z2 startte kreeg ik een mooie dreigbrief van KNHS waarom ik me in het hoofd haalde Z2 te starten. Bleek dat ze 1 van mn protocollen
nooit ontvangen hadden en in hun systeem dus maar 9 winst zagen. Dus ben beetje huiverig met zomaar wat doen.. je kunt ze ook bellen
maar er zitten daar 9 vd 10x mensen achter de pc die amper verstand hebben van wat ze doen (heb ik het idee)

petitparis ik weet niet wat jij een "gewoon" paard vind, maar iig bedankt voor je advies!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:49

ik bedoel een huis-tuin-keuken paard met geen of weinig zeggend papier, geen spectaculaire gangen of iets dergelijks. Eigenlijk nooit geboren om ooit in de (dressuur)sport uit te komen. Maar eentje dat mits de juiste aanpak de oefeningetjes netjes kan uitvoeren (zoals elk gezond paard dit zou moeten kunnen)

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:56

ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij.
een nieuw paard van 7 jaar die op zich braaf is, maar nu blijkt erg groen in ervaringen.
hij is weinig gewend en wordt dan gespannen en wil nog wel eens gaan stuiteren dan.
dit levert bij mij weer stress op.

ik had in januari willen starten met wedstrijden , maar dat heb ik nu op de langere baan geschoven.

Ik ga nu eerst trainen in "enge"dingen thuis.( schriktraining) Veel wandelen langs de weg. En clinics volgen in andere rijbakken.
Dan heb je nog niet de spanning vd wedstrijd erbij. En kan paard leren dat het allemaal wel meevalt.

Denk dat het voor jou ook nuttig is om eerst thuis aan elkaar en verschillende situaties te wennen en af en toe ergens anders te rijden.
Als dat goed gaat kun je starten met wedstrijden, B of L maakt dan niet meer uit. Je moet eerst op elkaar vertrouwen.

Succes

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:58

svdijk86 schreef:
Zoals titel al zegt, heb nog geen startkaart maar de zenuwen bekriebelen me nu al als ik er aan denk
dat ik zometeen met mijn nieuwe paard L1 ga starten..

De basis zit er nog niet lekker in.. op vreemd terrein is ze per direct gestresst (zoals in onze eigen
buitenbak die ze nog niet gezien had) terwijl ik absoluut niet zenuwachtig ben

Zijn er bepaalde truucjes om wat minder gestresst te zijn op wedstrijd? (1 pakje sig. is niets bij mij op een
wedstrijddag) Paard is nl. erg stressgevoelig.

Bepaalde middeltjes/kunstjes e.d.? Ben in staat om mezelf zwaar af te matten dag voor of dag van wedstrijd
zodat ik doodop ben en liever ga slapen dan me druk maak.. maar dat ziet er in een ring ook niet erg leuk uit
denk ik.. :o

Je spreekt jezelf nogal tegen. Het lijkt me dat jouw spanning zijn weergave heeft op je paard.
Gewoon gaan rijden, als jij voorheen Z2 hebt gestart, zijn de L1 proefjes makkelijk te doen voor je en kun je je nieuwe paard daar vast wel netjes doorheen sturen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:09

Ik heb je topic gevolgd waarin je nieuwe paard aankwam...
Dat is nog maar pas geleden...

Is het heel raar dat ik nu zeg, bekijk het met de dag... Rij er eens een goede maand op, en kijk hoe sensibel dat paard dan nog is... Want het lijkt mij dat het met een maand al een heel stuk anders kan zijn. Jullie moeten samen nog wat opbouwen.

En ik denk dat het wat zenuwen betreft niets uit maakt of je B of L1 gaat starten hoor...