Niet aan de Ruiterpaden houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Niet aan de Ruiterpaden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:16

Vanmorgen lekker buitengereden, in de buurt is een heel lang ruiterpad, alleen halverwege is het opeens geen ruiterpad meer.
Ik had niet opgelet dat die bordjes ophielden, en gewoon verder gereden..
Stukje verder rijdt opeens Staatsbosbeheer achter me aan :(
Je houdt je niet aan de ruiterpaden! en de volgende keer kost het je geld.

Mogen de mensen van Staatsbosbeheer boetes uitdelen, of moeten hun daar eerst aangifte van doen ?
Rijden jullie ook vaker op paden waar je eigenlijk niet mag komen ?

Als er staat verboden toegang, natuur reservaat ga ik er niet in, daar mag immers niemand komen.
Maar op paden waar ook hun busjes, tractoren en van alles mag rijden, daar richt een paard geen schade aan,
De wegen zijn toch al kapot gereden met tractor sporen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: afbeelding verwijderd

Candace

Re: Niet aan de Ruiterpaden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:20

Ik geloof dat ze wel boetes mogen uitdelen... Correct me if im wrong.
Ik rijd ook vaak op plekken waar t niet mag, maar dat komt omdat bij ons het bos af en toe gewoon bar slecht onderhouden word. (In de zin van takken en bomen op het ruiterpad) Ja sorry maar dan kies ik toch echt voor het voetpad ernaast. Natuurlijk dan wel wat extra rekening houden met wandelaars. :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:22

Wij rijden gewoon op de 'openbare (veilige) weg' Waar dus auto's en fietsers mogen komen. Tja, als ze geen ruiterpaden aan willen leggen omdat we er ons toch niet aan gaan houden, dan maar zo!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:23

Hier zijn de enkele ruiterpaden niet eens begaanbaar. Lees: dicht begroeid. Ze worden absoluut niet onderhouden.
Dus met boetes hoeven ze bij mij niet aan te komen.

Volgens mij mogen ze wel boetes geven.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 19-01-11 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:23

ze mogen boetes uitdelen.
bij ons in het bos mag je niet over de heide,
doe je dit wel en je word betrapt kost het per paard zo'n 40 euro.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:24

Ze mogen inderdaad boetes geven. Wij zijn wel een keer weggestuurd, omdat we het niet wisten. :=

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:26

Bij mij in de buurt hebben wij ook aardig wat ruiterpaden. Alleen het leuke is dat er een stuk is dat ruiterpad is, dan houdt het ineens op (zijpaden die geen ruiterpad zijn en rechtdoor ook niet) Nou dan ga je toch rechtdoor en dan wordt datzelfde pad na weer een zijpad (dat ook geen ruiterpad is) wél weer ruiterpad.

Moet ik mijn paard dan van het ene stuk naar het andere stuk gaan zappen ofzo?? :+ :o?

Maar ze mogen idd boetes uitdelen. Alleen niet als je 15 of jonger bent geloof ik :) (correct me if i'm wrong ;) )

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:27

Hier vragen ze ook penningen enzo in de bossen. Echt belachelijk aangezien het geld zichtbaar niet naar het bos gaat. Er word nauwelijks onderhouden.

iirrssjjee

Op mijn vakantieadresjes zijn de ruiterpaden kort en saai.
Het is een redelijk klein bos, maar als je alle ruiterpaden zal nemen heb je in zo'n halfuur het hele bos gehad...
Ik rijd daarom vaak over de brede zandpaden waar tractoren mogen komen en over wandelpaden.
Op de wandelpaden ga ik natuurlijk netjes opzij voor de wandelaars.
Soms ook over mountainbike paden, maar alleen als ik weet dat er bijna geen mountainbikers in het bos zijn.
Als ik er toevallig 1 tegen kom (ik let dan altijd goed op op deze paden) stuur ik de paardjes altijd het pad af.

Maar agh, de mountainbikers rijden ook vaak zat op de ruiterpaden :o
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 19-01-11 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa_101

Boswachters mogen inderdaad boetes uitgeven zij zijn bevoegd om in bosgebied te bekeuren. zij zijn BOA de naam BOA is een afkorting van de titel: Buitengewoon Osporings Ambtenaar. Dit betekend dat de boswachter aangewezen is door de minister van justitie om in zijn werk gebiedt te mogen handelen als een politieagent met de bevoegdheden zo als die zijn omschreven in zijn aanstelling als buitengewoon opsporingsambtenaar.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:30

Melissa_101 schreef:
Boswachters mogen inderdaad boetes uitgeven zij zijn bevoegd om in bosgebied te bekeuren. zij zijn BOA de naam BOA is een afkorting van de titel: Buitengewoon Osporings Ambtenaar. Dit betekend dat de boswachter aangewezen is door de minister van justitie om in zijn werk gebiedt te mogen handelen als een politieagent met de bevoegdheden zo als die zijn omschreven in zijn aanstelling als buitengewoon opsporingsambtenaar.

Dat dacht ik ook, maar wist het niet zeker..
En omdat ze me zo makkelijk lieten gaan, dacht ik bijna dat die procedure om mij te bekeuren te lastig voor ze was :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: afbeelding verwijderd

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:31

Boswachters etc mogen idd boetes uitdelen.

Wij hebben gewoon helemaal geen ruiterpaden. Lekker makkelijk, je mag nergens komen met je paard :?

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:33

Bij ons delen ze ook boetes uit, moet je uitkijken want ze zijn zo 60 euro! 8)7
Ik ga samen met een vriendin ook altijd over de normale paden, er is toch niemand.
Heel soms zelfs over het hoofdpad. :o
weet dat dit fout is, maar als wij op een ruiterpad de bocht door galopperen staat er opeens een buggy met een heel gezin omheen dusja :?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:53

sanneXjessy schreef:
Bij ons delen ze ook boetes uit, moet je uitkijken want ze zijn zo 60 euro! 8)7
Ik ga samen met een vriendin ook altijd over de normale paden, er is toch niemand.
Heel soms zelfs over het hoofdpad. :o
weet dat dit fout is, maar als wij op een ruiterpad de bocht door galopperen staat er opeens een buggy met een heel gezin omheen dusja :?

Och dat heb ik ook al zovaak gehad :')

En dan worden ze vaak nog boos ook hé. Pff. >;) Zij lopen op het ruiterpad, er zijn wandelpaden genoeg :roll:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:55

staatsbosbeheer mag sancties uitdelen.
Dus zij hoeven daar niet speciaal de politie voor te bellen oid :)

mensen die op het ruiterpad lopen mag ook. ruiter mag niet op wandelpad, maar wandelaar wel op ruiterpad :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:55

Skessa_ schreef:
Boswachters etc mogen idd boetes uitdelen.

Wij hebben gewoon helemaal geen ruiterpaden. Lekker makkelijk, je mag nergens komen met je paard :?

boswachter is hierin te algemeen :)
er zijn ook organisaties waarbinnen geen sanctionele bevoegdheden zijn :)
maar bij SBB zijn deze er dus wél :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:01

Je kan inderdaad een boete krijgen als er wel een ruiterpad is maar je er niet op rijdt (boete voor gebruik verkeerd weggedeelte oid heet het).
Dus stel er ligt links een ruiterpad en je rijdt alsnog op de weg of op het fietspad dan zit jij fout.

Maar als er geen ruiterpad meer is en je enkel nog over de weg kan mag je daar gewoon rijden. Dan ben je namelijk weer gewoon een bestuurder en mag je gewoon op de (auto)weg rijden. (Dus niet op het fietspad).

Wat ik uit jouw verhaal kan opmaken is dat er daar geen ruiterpad meer is. Dan ben jij ook niet verplicht om op het ruiterpad te rijden en mag je gewoon op de weg.
Zelfde als dat je met de fiets bent. Al is er een (verplicht) (brom)fietspad dan moet je daarop met je fiets. Is die er niet dan mag je gewoon op de weg. Ze kunnen jou niet verplichten eeuwig op het fietspad te blijven fietsen want dan kom je natuurlijk nergens als je ergens moet wezen waar geen apart fietspad is :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:03

In het bos ook ?
Ik dacht eigenlijk dat als er geen bordje ruiterpad staat, dat je dan maar gewoon moet omdraaien :P
Laatst bijgewerkt door Neej op 19-01-11 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: banner verwijderd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:05

In het bos is het andere koek volgens mij.
Als er ruiterpad is moet je op het ruiterpad, je mag niet op het wandelpad. Is er geen ruiterpad dan mag je wel over een pad wat voor auto's bestemt is. Maar als dat er ook niet is, oef dan zou ik het niet weten :')

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:10

je mag rijden op een ruiterpad.
Of je mag rijden daar waar de trekkers (tractors) legaal zonder vergunningen etc mogen komen :)
Dus als in het bos je ruiterpad naar links gaat, en het pad rechtdoor is wandelpad, dan moet je links :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:23

Ze mogen wel boetes uitdelen geloof ik, dat zei de boswachter tenminste wel tegen mij toen hij mij achterna kwam.
Maar bij ons in het bos is het zo erg dat de boswachters niet eens weten wat de ruiterpaden zijn,
dus ze konden me niets maken. Misschien zijn ze bij jou in het bos beter op de hoogte? :+

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:24

Wat een moeilijke regels zijn het allemaal zeg.
Nou ik doe het op een andere manier, als ik een boswachter zie heeft mn pony de tijd van zn leven; RENNUUUH!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:41

Candace schreef:
Wat een moeilijke regels zijn het allemaal zeg.
Nou ik doe het op een andere manier, als ik een boswachter zie heeft mn pony de tijd van zn leven; RENNUUUH!

deze regels zijn er niet om mensen te pesten
maar om mensen op verantwoorde manier te kunnen laten recreeren in een gebied.
Dit houdt in dat het gebied ook in stand moet blijven en niet beschadigd moet worden.
Wanneer jij bewust en structureel over niet-ruiterpaden gaat rijden en daarbij ook nog niet accepteert dat je dat gewoon geld kost dan ben je eigenlijk bezig het voor alle ruiters/menners gewoon te verpesten.
Ga jij ook er vandoor als men jou wil bekeuren voor zonder licht fietsen?
Ga jij er ook vandoor als men jou wil bekeuren voor het in verkeerde richting door eenrichtingsstraat rijden etc?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:42

Nee, maar ik ga er wel vandoor als het bos echt bar en bar slecht onderhouden word, en ze me daar nog voor willen laten betalen ook.

Edit: en ik heb het trouwens over een penning kopen he, helemaal niet over of ik op het ruiterpad rijd of niet, want als ik dat al doe let ik gewoon netjes op de wandelaars en draaf en galloppeer ik niet.
Laatst bijgewerkt door Candace op 19-01-11 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:44

nee, jij zou m oeten betalen omdat jij op verkeerde paden rijdt
dus, als de weg hobbelig is mag jij wel zonder licht fietsen?
krom he :)

wat versta jij onder slecht onderhouden? Natte paden? Watvoor bos rijd je? wie onderhoudt het bos waarin je rijdt?