hoe/wie bepaalt de prijs van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

hoe/wie bepaalt de prijs van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:59

Ik denk dat het hier fout staat, maar toch zou ik graag eens een discussie aangaan

" hoe/wie bepaalt de prijs van een paard"

Dit zie je namelijk regelmatig voorbijkomen in diverse topics. Ooit zie ik paarden te koop staan...voor een vraagprijs dat ik denk "hoe kom je erbij!".

Om maar een voorbeeld te noemen (gewoon willekeurig "verzonnen"): ik zie een paard op internet staan, absoluut niet de mooiste, aan de foto's te zien maar hele normale gangen, kan nog niet nagevelijk lopen, 5 jaar oud, amper B klaar, stokmaat 1.57....vraagprijs 3000 euro.

Dan vraag ik me af, hoe komen ze erbij!
als je op dit moment op internet kijkt...zie je voor 3000 euro toch hele leuke paarden voorbij komen....hoe komt een eigenaar er dan bij een paard met duidelijk minder kwaliteiten (uiterlijk en qua beweging) een paard voor zo'n bedrag te koop te zetten. Hoe hebben die mensen dat bedrag "verzonnen".
En zouden er niet een soort richtlijnen zijn (waar bijv. de verzekering naar kijkt als ze een paard in de verzekering opnemen).

Oke, beter te hoog als te laag gaan zitten. want als ze komen zullen ze zelf wel bieden wat ze je paard waard vinden. Maar ja, als je te hoog zit, grote kans dat de meeste niet eens de moeite nemen te komen kijken.

En ja, ik weet het, het paard is waard wat de gek ervoor geeft. Zo zie je bijv. ook regelmatig paarden die een jaar te koop staan, om vervolgens toch maar 2000 euro goedkoper te worden etc.

dus daarom leek me deze discussie wel leuk. Hoe bepaalt een eigenaar de waarde van zijn paard bij verkoop. (brand maar los, maar houdt het netjes)

ik zal zelf beginnen. Ik zou de waarde bepalen door eens op internet rond te gaan kijken, kijken wat een beetje "vergelijkbaar" materiaal is (klinkt lekker paardonvriendelijk, ben ook erg blij dat mijn eigen paarden NOOIT verkocht gaan worden). Als ik dan besloten heb dat mijn paard 3500 euro moet gaan kosten....dan vraag ik 3750, dit omdat mensen altijd af proberen te dingen.

Als je paard gelijk verkocht wordt, dan heb je of de juiste koper gehad, of je vraagprijs was te laag voor de kwaliteit wat je aanbood. Maar ik verkoop liever nu mijn paard voor 1000 euro minder....dan dat ik hem nog een half jaar moet stallen á 300 euro iin de maand....dan heeft hij me meer gekost dan wanneer ik hem voor minder verkoop.

Nadia
Oppermuts

Re: hoe/wie bepaalt de prijs van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:57

HK --> TAO

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:04

het is maar net wat een gek ervoor geeft,

soms zie je inderdaad bedragen voor een pony waarbij je denkt woooww dat zou ik nooit doen, maarja als daar een gezin aankomt die een leuke pony zoeken en nergens verstand van hebben tja dan heb je als koper geluk,

als wij ponys verkopen kijk ik altijd eerst even op internet rond wat ongeveer de prijzen zijn voor een gelijkmatig verkoop paard en maak daar me bedrag uit voort,
moet zeggen dat wij vaak ook best wel weinig vragen, maar goed tehuis blijft belangrijker en bij ons gaan ze ook niet zomaar mee als we zien dat het niet klikt of iemand niet de juiste persoon is gaat de pony niet weg, wat men ook bied.

maarja om er bij te blijven het is maar net wat iemand zoekt en ervoor wil geven

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:08

3000,- voor een 5-jarige vind ik een normale prijs. Er zijn zat 5-jarigen die L- of M-klaar zijn, maar daar hangt automatisch een hoger prijskaartje aan.

Wij verkopen af en toe wel eens wat, nooit voor abnormaal hoge prijzen, maar ik geef mijn paarden ook niet weg. Het zijn allemaal paarden met fatsoenlijke beweging erin -niet voor het echt hogere werk- maar wel normaal bewegen, dus t/m Z zou zeker moeten kunnen. Nou, dan speelt mee: de leeftijd, de (wedstrijd)ervaring, toekomstverwachting, braafheid en hoe graag je er al dan niet vanaf wilt. Je kunt wat hoger inzetten en uiteindelijk bedenken dat je echt stallen tekort komt en dan gaat een paard voor wat minder weg. So be it.

Ik denk ook wel eens "wat een prijs voor dat paard", ook wel eens andersom, maar dat maakt me ook achterdochtig. Als ik een 5-jarige te koop zie staan voor 2000,- dan laat ik 'm per definitie bijna al staan, want dan ga ik ervan uit dat er iets mis mee is.

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:12

inderaad zoals als zovele.. soort gelijke paarden zoeken!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:12

Er hoeft maar 1 iemand te zijn die het er voor geeft. Ik heb laatst een fijn paard gezien, kon hem voor 10.000 kopen, toen iemand anders er naar vroeg vroeg de eigenaar er 20.000 voor.

Als je op de paardenmarkt loopt, je ziet er erg netjes uit enz. je vraagt wat een paard kost, bijv. 800 euro is de vraagprijs. Komt er een echte handelaar op af, is het opeens maar de helft daarvan. Daarnaast probeert men meestal minstens 20% af te pingelen.

Een paard is de slachtprijs waard, meer niet. De rest is allemaal emotionele waarde.

Daarnaast is het soms ook wat een paard een eigenaar heeft gekost. Ik ken ook mensen die elke dag dat ze het paard hebben staan 20 euro meer rekenen. Kunnen ze hem 2 dagen nadat ze hem hebben gekocht voor 40 euro meer verkopen dan doen ze dat.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:15

Jaa die prijzen. Ik vind ze imo enorm!!

Neem als voorbeeld een haflinger :') B dressuur - 10 jaar - ruin - € 2000!

Amehoela! En dat voor een haflinger..
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 19-01-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:15

Ik vind 3000 voor een 5jarige ook niet gek.
Vind het haast een beetje weinig.
Maar goed ligt natuurlijk vooral aan het type paard,
de leeftijd, de verwachtingen, papieren klassering en keuringsresultaten.
Tis gewoon heel lastig in te schatten, want er worden ook veulens voor giga bedragen verkocht.

@henkjan:
Er zit natuurlijk ook een verschil in de kosten van opfok.
Het maakt natuurlijk nogal wat uit of je een veulen hebt gefokt bij een huis-tuin en keuken hengst,
of bij Berlin of Totilas.
Door een goede afstamming is een paard nou eenmaal meer waard, en volgens mij ligt dat niet in de emotionele waarde..
Laatst bijgewerkt door misssixty op 19-01-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:15

ja oke, dat snap ik...maar er moet toch wel een bepaalde "waarde" aan een paard zitten.

bijv. een supermooi zeer goed bewegend paard, als die voor 2500 euro op internet staat...daar zullen mensen weer niet voor komen kijken omdat ze dan bang zijn dat er iets aan mankeert. Dan wordt je pas serieus genomen als je een bedrag boven de 5000 euro voor vraagt.

Je hebt natuurlijk lagere/midden/hogere prijsklasse.

lagere is voor mij 0 tot 1500 euro ("normale" veulens/jaarlingen/twenters, shetlanders, overige koudbloeden die niet extreem mooi/bijzonder etc. zijn)
Midden is tussen de 1500 en 4000 euro (paarden iets verder in africhting/ 3 jarige met iets potentie, extreem brave paarden. Iets oudere hoogafgerichte paarden)
Hogere is vanaf 4000 euro. ( paarden met veel potentie of extreem mooi/bijzonder etc.)

Dit is mijn visie erop. Graag hoor ik jullie visie

hoe is bij jullie dan die verhouding?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:16

kay27 schreef:
3000,- voor een 5-jarige vind ik een normale prijs. Er zijn zat 5-jarigen die L- of M-klaar zijn, maar daar hangt automatisch een hoger prijskaartje aan.

Wij verkopen af en toe wel eens wat, nooit voor abnormaal hoge prijzen, maar ik geef mijn paarden ook niet weg. Het zijn allemaal paarden met fatsoenlijke beweging erin -niet voor het echt hogere werk- maar wel normaal bewegen, dus t/m Z zou zeker moeten kunnen. Nou, dan speelt mee: de leeftijd, de (wedstrijd)ervaring, toekomstverwachting, braafheid en hoe graag je er al dan niet vanaf wilt. Je kunt wat hoger inzetten en uiteindelijk bedenken dat je echt stallen tekort komt en dan gaat een paard voor wat minder weg. So be it.

Ik denk ook wel eens "wat een prijs voor dat paard", ook wel eens andersom, maar dat maakt me ook achterdochtig. Als ik een 5-jarige te koop zie staan voor 2000,- dan laat ik 'm per definitie bijna al staan, want dan ga ik ervan uit dat er iets mis mee is.

JA zie je, dat bedoel ik....je gaat ervan uit dat er iets mis is,

maar die 3000 euro voor een 5 jarige....dan bedoel ik echt een slechtgereden lelijke 5 jarige...dan vind ik het veel geld.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:17

[quote="Sky_As"]
Hogere is vanaf 4000 euro. ( paarden met veel potentie of extreem mooi/bijzonder etc.)
quote]

Hogere klasse is bij mij toch pas vanaf € 20.000

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:18

Het houden van een paard is hobby, bijna niemand krijgt de kosten van opfok er weer uit bij verkoop en helemaal niet in deze tijden.

Wie de prijs bepaald? Dat is de koper.
Is de prijs te hoog, dan wordt het paard immers niet verkocht. ;)
Het is maar net wat de gek ervoor geeft, al kun je als verkoper natuurlijk vragen wat je wilt; of je het krijgt is maar afwachten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:19

vroeger kochten wij pony voor 700 euro en verkochten wij voor 1250 en dat waren pony L doorgereden en super gangen.
maar nu onbeleerd vragen ze al gauw 1500 euro, is van de zotte
en licht ook wel beetje aan de afstammeling,
wij hebben laatst een d pony verkocht super afstammeling welsh k met arabieren bloed van king abdullah en valentino in stamboek pony kende oefeningen van L/M
verkocht voor 2500 euro,
maar als je op internet rondkijkt word daar al gauw 4000 euro voor gevraagd, echt van de zotte

en nee zo goedkoop hoeft er niet altijd wat mee te zijn, wij hebben snel genoeg gezien of er iets is of niet, mits het natuurlijk van binnenuit is,
laatst paard gekocht zwarte vier witte benen, tuiger super bloedlijn, aangespannen merrie net 6 jaar voor 1500, niet duur maar paard is super geen gebreken niks.

Ons niet gezien hoor om zoveel geld uit te geven voor een paard, als je goed zoekt kan het goedkoper voor net zoveel
schetland veulens zonder afstammeling op internet voor 300 euro :') ons niet gezien..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:20

misssixty schreef:
Sky_As schreef:

quote]

Hogere klasse is bij mij toch pas vanaf € 20.000

Je moet even kijken naar de beschrijving die ik erbij heb gezet....
hogere prijsklasse vind ik vanaf 4000 euro.

alles wat hoger is, dan zullen er ook nog meer eisen aan het dier gesteld worden. dus papier/africhting/talent.
want ja, voor jou is 20.000 euro hogere prijsklasse....meneer Schockemole vind dat waarschijnlijk pas vanaf 1.000.000
maar je moet even kijken naar de beschrijving die ik erachter heb gezet. Daar heb ik mijn waardes aan gehecht)

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:23

Ja dat snap ik. Maar als je bijvoorbeeld sporthorses bekijkt gaat de hogere prijsklasse daar ook ongeveer vanaf dat bedrag.
En natuurlijk ligt bij de 1 de hogere prijsklasse al bij een lager bedrag,
maar als je echt naar de paardenwereld (sport) kijkt dan vind ik 4000 heel weinig.

(niet dat ik het zelf makkelijk kan betalen hoor ;) )

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:25

misssixty schreef:
Ik vind 3000 voor een 5jarige ook niet gek.
Vind het haast een beetje weinig.
Maar goed ligt natuurlijk vooral aan het type paard,
de leeftijd, de verwachtingen, papieren klassering en keuringsresultaten.
Tis gewoon heel lastig in te schatten, want er worden ook veulens voor giga bedragen verkocht.

@henkjan:
Er zit natuurlijk ook een verschil in de kosten van opfok.
Het maakt natuurlijk nogal wat uit of je een veulen hebt gefokt bij een huis-tuin en keuken hengst,
of bij Berlin of Totilas.
Door een goede afstamming is een paard nou eenmaal meer waard, en volgens mij ligt dat niet in de emotionele waarde..

Natuurlijk maakt dat veel uit. Ik noem het emotionele waarde omdat je er uiteindelijk niks aan hebt, als je snapt wat ik bedoel. :) Maar die emotionele waarde maakt wel uit wat een paard oplevert.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat mensen hun zelfgefokte 3/4 jarige, helemaal correct en gezond, leuk papier, geen wereldtopper maar wel een leuk paard aanbieden voor €2500,-
Het aanbod is groter dan de vraag, helaas. Het aanbod en de vraag bepalen ook voor een groot deel de prijs. Kijk naar Totilas, als er 100.000 paarden waren die 90% op GP niveau lopen dan gaan die echt niet weg voor 15 miljoen per stuk, als het 1 paard is wel.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:24

Henkjan schreef:
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat mensen hun zelfgefokte 3/4 jarige, helemaal correct en gezond, leuk papier, geen wereldtopper maar wel een leuk paard aanbieden voor €2500,-

Te hoog of te laag?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:25

Het aanbod is vele malen groter dan de vraag dus het is maar wat de gek ervoor geeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:32

kay27 schreef:
Henkjan schreef:

Te hoog of te laag?

Laag!! voor een fokker is het dan echt hobby waar hij geld bij moet leggen....
Als je alleen al de kosten van het dekgeld neemt en de bijbehorende kosten zoals veearts tijdens de dracht en dan nog eens de opfokkosten daar bovenop...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:34

snap ik...maar je hebt toch altijd wel een beetje een idee van de "waarde" van een paard.
Zo is een veulen zonder papier, niet bijzonder/mooi niet bijzonder lopen bijv. 500-700 euro waard en een veulen met papier niet bijzonder/mooi niet bijzonder lopen rond de 1000-1500 waard
een veulen met papier die mooi is/ bijzonder kan lopen ineens rond de 4000 euro waard...afhankelijk van kwaliteit en papier.

iets heeft gewoon een marktwaarde.
Mijn auto is voor mij veel waard...voor de verzekering 1500 euro.
Als ik een botsing krijg.....kan ik voor die 1500 euro niet dezelfde auto kopen als die ik nu heb...dus ja!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:32

listiglistje schreef:
Laag!! voor een fokker is het dan echt hobby waar hij geld bij moet leggen....
Als je alleen al de kosten van het dekgeld neemt en de bijbehorende kosten zoals veearts tijdens de dracht en dan nog eens de opfokkosten daar bovenop...

Ik vond het ook laag hoor, maar ik wist niet zeker hoe Henkjan het bedoelde, vandaar mijn vraag.

@ Sky_As: een veulen met normaal papier, wat prima lijkt qua exterieur en beweging, mag al gauw 1500-2000,- kosten, afhankelijk nog van geslacht. Dan gaat het over een kwpn-veulen. Een veulen wat niet bijzonder is (dus onder de norm) is alleen dekgeld of nog minder waard en de echt goeden gaan voor over de 3000,-. Of een veulen als 3-jarige ook echt een leuk paard blijkt dat is de gok van de koper. ;)

Je vergelijking met een auto gaat niet op, dan kom je weer op het punt van Henkjan, namelijk dat ieder paard alleen slachtgeld waard is.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:59

€3000,- voor een echt goed veulen wat je zei, dat is gewon veel te laag. Even ruw de kosten neergezet:
Dekgeld €1000 (minstens)dierenarts €150 merrie een jaar voeren €2000,- Dan kom je al over die €3000,-

Als je een veulen opfokt kost dat zo'n 1000 euro per jaar, dus als ze als 3 jarige verkocht worden, moeten ze toch al zo'n €7000,- opbrengen, als ze een beetje netjes zijn aangereden. Dan tel je het risico nog niet eens mee.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:05

Ik vind vanaf 4000 euro absoluut geen hogere prijs klasse.
De waarde wordt bepaald door vraag en aanbod, en mensen die een veulen verkopen zullen hun gemaakte kosten eruit willen halen.
Zo heb je voor mijn veulen (zie profiel) met 1500€ alleen nog maar het sperma van papa. Papier telt ook mee, zeker voor een merrie of hengst voor de eventuele fok waarde.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:13

eenitraM schreef:
Jaa die prijzen. Ik vind ze imo enorm!!

Neem als voorbeeld een haflinger :') B dressuur - 10 jaar - ruin - € 2000!

Amehoela! En dat voor een haflinger..

haflinger kunnen best prijzig zijn hoor :)
voor een stevige haflinger die ook nog eens zijn hoogte mee heeft is dat nog niet eens zo gek ;)

zelfde geldt voor fjorden :)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:17

Ik kan me er ook wel in vinden. Soms zie ik ook wel eens paarden waarvan ik denk waarom in hemelsnaam zo duur, maar ook andersom. Dan denk je al gauw dat er iets mis mee is.
Het hangt heel erg af van ras, leeftijd, bloedlijn/afstamming, resultaten in de sport ook van vader, moeder, overgrootmoeder etc, niveau, predikaten en ga zo maar door.
Als er veel belangstelling voor het paard is dan wordt de prijs ook hoger.

Nu zie je dat het ook slecht gaat met de paardenmarkt. Dus de ideale tijd voor mensen die een redelijk leuk sportpaard willen kopen (zo tussen de 5 en 10 duizend) Maar... de betere kwaliteit paarden zal in een bepaalde prijsklasse blijven zitten. Veulens van bijvoorbeeld 15 duizend zullen niet ineens voor 5 duizend verkocht worden als er geen vraag naar is, hetzelfde geldt voor paarden in een hogere prijsklasse (vanaf 25 duizend)

Verschil moet er zijn;-)