Paard gaat vaak 'zitten', waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coeur

Paard gaat vaak 'zitten', waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:02

Ik heb een beetje een 'raar' paard...
Niet echt raar, maar hij heeft een beetje een rare gewoonte: hij gaat namelijk vaak met zn kont tegen de muur zitten ofzo...
Als ik hem gereden heb en hij staat op de poestplaats, stapt hij langzaam naar achter, zet zn kont tegen de muur en zet zijn voet op ruszt. Zo kruipt hij zelfs met zn kont in een hoek achter een stal waar hij net in past (aan poetsplaats).
Ook zie ik dat zijn achterbenen vaak een lichte schijn hebben van de kalk van de muren, dus denk dat hij in zn stal ook vaak tegen de muur gaat 'zitten'.
Op mn vorige stal stond hij dan in het gangpad om te poetsen, en ging hij op de rand van de overstaande stal 'zitten'. Het is niet gewoon tegen staan, maar echt zo zitten :p
Geen probleem, maar op de trailer is het wel een probleem: hij stapt helemaal naar achter en gaat met zn volle gewicht op de stang zitten. Hij is doodsbang op de trailer, dus ik dacht dat hij steun zocht en het daarom doet, maar het viel mij al eerder op dat hij het ook tijdens het poetsen enzo doet.
In de trailer is het wel een probleem, want hij is al eens door de stang gezakt toen we onderweg waren. (Op de camion, geen probleem: hij is helemaal niet bang en staat hier heel rustig op)
Weet soms iemand waarom hij dit doet? En of ik het hem kan afleren voor op de trailer?

kehdra

Re: Paard gaat vaak 'zitten', waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:06

Schuurt hij ook?
Zo ja; zou ik eens controleren op wormen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:15

Blijkbaar wil hij iets ontlasten en dat is toch iets voor een DA om naar te kijken.
In de trailer gewoon een bezem (zonder stok) aan de stang knopen met een stropaktouwtje op een manier dat de "haren" naar het paard staan. Dat zit niet zo lekker...
Maar het kan zijn dat hij gaat zitten omdat jij bang is zijn evenwicht te verliezen en dat hij daarom ook niet graag in een trailer is, waar evenwicht bewaren erg belangrijk is.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:17

kehdra schreef:
Schuurt hij ook?
Zo ja; zou ik eens controleren op wormen.

Nee, hij schuurt niet. Hij gaat gewoon zitten doet zn oogjes toe :p

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:18

Aarsmaden !!!

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:20

Lusitana schreef:
Blijkbaar wil hij iets ontlasten en dat is toch iets voor een DA om naar te kijken.
In de trailer gewoon een bezem (zonder stok) aan de stang knopen met een stropaktouwtje op een manier dat de "haren" naar het paard staan. Dat zit niet zo lekker...
Maar het kan zijn dat hij gaat zitten omdat jij bang is zijn evenwicht te verliezen en dat hij daarom ook niet graag in een trailer is, waar evenwicht bewaren erg belangrijk is.

Ik denk niet echt dat hij last van iets heeft hoor. Hij loopt perfect, is heel soepel enzo, niks pijn of stijf of iets anders...
Lijkt dat hij het gewoon doet om wat te rusten ofzo, t is ook niet dat hij het echt elke keer doet.
Ik denk dat het in de trailer is omdat hij bang is zn evenwicht te verliezen, hem op de trailer zetten is een ramp en rijden met hem in de trailer al helemaal (omdat mn vader ooit eens heel hard heeft moeten remmen :( )
We vervoeren hem eigenlijk nooit met trailer, juist omdat het zo gevaarlijk is. Maar daardoor kan ik ook niet meer op wedstrijd of les ofzo.
Liever thuis blijven met een heel paard, dan ongelukken veroorzaken...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:21

Ariebren schreef:
Aarsmaden !!!

:j
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 18-01-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:21

Ariebren schreef:
Aarsmaden !!!

Maar hij schuurt niet en wordt correct ontwormd
Als hij wormen zou hebben zou hij toch wel schuren dacht ik zo ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:23

lijkt mij toch dat hij jeuk heeft?
aarsmaden zou best eens kunnen...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:24

Coeur schreef:
Maar hij schuurt niet en wordt correct ontwormd
Aarswormen zijn ivermectineresistent. Ontworm eens met fenbendazole en kijk of het helpt.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:25

de mijne doet dat ook,gewoon luiigheid.
hij schuurt niet gelukkig
op de plaats waar ik m poets staat geen muurtje dan staat meneer het liefst aan het eind van het touw een beetje te hangen :z

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:26

geerke schreef:
lijkt mij toch dat hij jeuk heeft?
aarsmaden zou best eens kunnen...

Waarom schuurt hij niet dan?
Het is gewoon met zijn billen tegen de rand (meestal na het rijden) en dan laat hij zn hoofd hangen en valt hij een beetje in slaap...

Ik dacht gewoon een soort gewoonte ofzo, maar als de da een keer komt, laat ik haar zeker eens kijken voor de zekerheid

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:27

Het kan ook zijn dat het een prettig gevoel geeft, zoals duimzuigen bij kinderen. Vooral als je zegt dat hij er een tevreden gezicht bij trekt.
Maar het kan ook zijn dat hij de bilspier spant om een of andere reden.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:27

janne schreef:
de mijne doet dat ook,gewoon luiigheid.
hij schuurt niet gelukkig
op de plaats waar ik m poets staat geen muurtje dan staat meneer het liefst aan het eind van het touw een beetje te hangen :z

hihi, gelukkig is de mijne niet de enige met die rare gewoonte :p
ja, soms doet hij het ook wel eenz, naar achter stappen en dan een beetje hangen :p
dacht ook dat hij gewoon een beetje lui aant doen was dan XD

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:29

Klinkt alsof je paard de voorhand wil ontlasten.
Tis in ieder geval geen normaal gedrag das zeker.Of een neurologisch probleem waar ie op die manier zn ballans wil krijgen.
Zou het toch eens aan een dierenarts navragen.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:29

Lusitana schreef:
Het kan ook zijn dat het een prettig gevoel geeft, zoals duimzuigen bij kinderen. Vooral als je zegt dat hij er een tevreden gezicht bij trekt.
Maar het kan ook zijn dat hij de bilspier spant om een of andere reden.

Denk eerder dat het hem een prettig gevoel geeft...
Als ik zn stal ga mesten en hij staat op de poetsplaats, zit hij in de hoek (met zn kont tussen 2 muren XD) en hangt zn hoofd heel laag en zn oogjes half dicht :p
als ik dan terug binnen kom, kijkt hij op, hinnikt hij meestal en komt dan meestal gwn van de muur af :-)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:30

Mijn paard deed dat ook altijd. Het is een gewoonte geworden. en idd ik kon met haar nooit met trailer op wedstrijd gaan en daarom hebben we speciaal voor haar een kamion moeten kopen met losse deuren. Zo kan ze nooit op leunen en moet ze verplicht staan.

Heeft uw paard soms ook van die kale plekjes van lang tegen muur te leunen.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:31

funnyhorses schreef:
Klinkt alsof je paard de voorhand wil ontlasten.
Tis in ieder geval geen normaal gedrag das zeker.Of een neurologisch probleem waar ie op die manier zn ballans wil krijgen.
Zou het toch eens aan een dierenarts navragen.

hmm, denk je?
Zou het dan ook neurologisch zijn als hij het maar af en toe doet? (ale bedoel, als hij echt een probleem zou hebben, zou hij het dan niet constant doen, of hoeft dit niet per se?)
Hij ziet er niet echt uit alsof hij een probleem heeft iig :p
hij loopt correct, heel fijn enzo. Ook aan de longe niks raar aan te zien, enkel deze rare 'gewoonte' eig

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:33

Dakario schreef:
Mijn paard deed dat ook altijd. Het is een gewoonte geworden. en idd ik kon met haar nooit met trailer op wedstrijd gaan en daarom hebben we speciaal voor haar een kamion moeten kopen met losse deuren. Zo kan ze nooit op leunen en moet ze verplicht staan.

Heeft uw paard soms ook van die kale plekjes van lang tegen muur te leunen.

Idd, hetzelfde hier op de trailer (maar mijne is wel bang)
Nee, geen kale plekjes (heeft wel 2 dekens aan), maar zelfs in de zomer enzo ook niet.
Hij doet het niet vaak hoor, ik merkte enkel de laatste tijd dat zn achterbenen wat wit waren (een witte schijn van de kalk-muren)
We zijn net 2 maanden ofzo van stal verhuisd (vandaar dat zn benen nu wit schijnen)
Maar kale plekjes ofzo heeft hij zeker nooit gehad

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:34

Mijne deed dat vroeger alleen als hij heel bang was voor iets.. Maar als die van jou het op de poetsplaats en in de stal ook doet lijkt me het geen angst..
Ik denk toch ook aan ontlasting van iets.. zijn rug ofzo. Zegt niets dat ie verder wel goed loopt.. Doet ie het vaker na het rijden, of ook ervoor?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:36

Tja wie weet he?
Misschien kun je het vergelijken met een slapende voet effect(of een ander pijntje) bij jezelf,dat heb je ook niet constant maar als je het hebt dan neem je ook een voor jou makkelijke houding aan.
Of misschien ooit iets pijnlijks gehad in zn leven en op die manier geleerd te ontlasten met als gevolg dat het nu een aanwensel is.
Hou het gewoon goed in de gaten,bijv als ie ineens veel doet struikelen ofzo.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:37

Ga eens op controle bij de dierenarts ;)

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:39

volgends mij doen meerdere paarden dit gewoon.
ik bekijk het maar zo jij staat toch ook veel liever ergens tegen aan of je gaat zitten als moe bent volgens mij doet een paard dat ook gewoon,sommige gaan er gewoon bij liggen die van mij staat gewoon ergens tegen aan.
en hij heeft geen neurologische problemen dat weet ik 100% zeker
hij staat vaak als ie aan het eind van ze touw staat heerlijk te dutten met ze ogen half dicht en met ze been op rust volgends mij ontspan ie dan gewoon heerlijk omdat ie geniet van een heerlijke poetsbeurt

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:39

pompidou2 schreef:
Mijne deed dat vroeger alleen als hij heel bang was voor iets.. Maar als die van jou het op de poetsplaats en in de stal ook doet lijkt me het geen angst..
Ik denk toch ook aan ontlasting van iets.. zijn rug ofzo. Zegt niets dat ie verder wel goed loopt.. Doet ie het vaker na het rijden, of ook ervoor?

Meestal als hij rustig is. Voor het rijden ben ik aan het poetsen en opzadelen enzo, dus dus ik hem vaak van de ene kant naar de andere, dan kan hij het eig niet echt doen. Soms gaat hij richting de hoek, maar gaat hij er niet echt in staan ofzo.
Het is vaak (niet altijd, soms een paar keer wel, soms eerder niet)na het rijden, dan zadel ik hem af, doe een zweetdeken op en dan ga ik zn box mesten. (meestal heeft hij dan wel goed gewerkt)

Soms staat hij ook gewoon, met zn hoofd wat laag en zn oogjes wat dicht, of soms staat hij gewoon iets anders te doen.
Er zit niet echt een regelmaat in, maar meestal als het heel rustig is op stal (anders staat die vaak te krabben met zn voet)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:41

Stel dat het een gewoonte is die verder geen kwaad kan....
Dan is het toch wel erg grappig eigenlijk.... :o
Sorry, ik weet dat je liever wel met hem de trailer in wilt, maar zoals ik hierboven las:
"Oogjes toe, een tevreden gezicht", dan zie ik het al helemaal voor me, zo schattig haha! <3

Maargoed, je wilt natuurlijk wel zeker weten dat het medisch niets is.