Hengst laten ja of nee??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Hengst laten ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:55

Ik heb een jaarling tuigerhengst (1 jr en 8 maanden) met papieren. Ik heb hem bewust niet laten ruinen toen ik hem kocht omdat ik graag in de toekomst een veulentje van hem zou willen. Nu breekt echter het moment aan dat hij aan het ruzieen is met de andere hengsten in de weide en achter de merries aanzit. Ik kan dus twee dingen doen, hem op stal zetten en hem iedere dag uithalen voor zijn beweging, of castreren. Wat zouden jullie doen??En wat zijn de voor en/of nadelen van een hengst?? Heeft iemand ervaring met het bevriezen van het sperma van het paard om later eventueel toch nog een veulen te hebben??En wat zouden de kosten hiervan zijn??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:56

Is dit een geintje? Een 1,5 jarige op stal zetten?!

Ik denk als je hier zelf het antwoord niet op weet het paard sowieso beter af is ergens anders.

Dennis

Re: Hengst laten ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:58

Castreren.

Een 1,5 jarige moet gewoon lekker in de groep. Is goed voor zijn ontwikkeling naar een fijn paard later.
Als je zo graag iets van hem zou willen zou je ook een broer/zus(van de zelfde vader, of zelfs volle broer of zus) van hem kunnen kopen ipv een veulen van hem zelf fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:01

Castreren, voordat er ongelukken gebeuren.
De voor en nadelen van een hengst zijn in legio topic op bokt al langsgeweest. Ik zal ze even voor je opzoeken.
En in mijn ogen wegen de nadelen groter dan de voordelen.
En als je enige argument is dat je er een veulen van wilt hebben, is dat in mijn ogen niet voldoende om het risico te lopen die gepaard gaan met het houden van een hengst, en om je paard al op deze leeftijd apart op te sluiten en voor de rest van zijn leven een paardwaardig bestaan te ontzeggen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-01-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:01

rocymax schreef:
Ik heb een jaarling tuigerhengst (1 jr en 8 maanden) met papieren. Ik heb hem bewust niet laten ruinen toen ik hem kocht omdat ik graag in de toekomst een veulentje van hem zou willen. Nu breekt echter het moment aan dat hij aan het ruzieen is met de andere hengsten in de weide en achter de merries aanzit. Ik kan dus twee dingen doen, hem op stal zetten en hem iedere dag uithalen voor zijn beweging, of castreren. Wat zouden jullie doen??En wat zijn de voor en/of nadelen van een hengst?? Heeft iemand ervaring met het bevriezen van het sperma van het paard om later eventueel toch nog een veulen te hebben??En wat zouden de kosten hiervan zijn??

Als ik dit zo lees zo ik hem laten castreren, ti's niks voor een jong paard om alleen buiten te komen om even zijn benen te strekken, vooral jonge paarden hebben soortgenoten nodig naar mijn mening. Met het laatste heb ik geen ervaring. Maar overweeg je keuze goed, als je een andere oplossing voor hem kan vinden, probeer dat eerst, vooral omdat je graag een veulen van hem zou wilen, weg is weg ;)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:02

Zonder enige twijfel... castreren!! Lekker naar buiten dat dier!!!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:05

klinkt alsof het een redelijk drukke tuiger is, heb je er zelf ervaring mee met hengsten dan? anders zou ik hem 100% zeker laten ruinen.
mocht je hem echt hengst willen laten zijn er toch ook opfok groepen met alleen hengsten? die hadden wij tenminste maar onze meneerje is erg respectvol naar mensen. de meeste zijn zo niet.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:05

_Esther_87_ schreef:

Ik denk als je hier zelf het antwoord niet op weet het paard sowieso beter af is ergens anders.

nou nou, zo kan die wel weer, meteen katten is niet erg aardig

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:06

Ofwel een plekje zoeken waar hij met andere hengsten naar buiten kan (daar heb je de opfok voor..) ofwel laten ruinen. Hengst laten en dan op een stalletje parkeren vind ik dieronwaardig!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:08

@Esther87; Bedankt voor het vriendelijke antwoord en het meedenken :\
@Dennis; ja dat zou ook nog een idee zijn natuurlijk, dank je ;)
@Cassidy; hartelijk bedankt voor de moeite om de topics even op te zoeken, ga ze gelijk even doorlezen :P
@Teuntje, dat je voor het meedenken :+
@Emerald, ja ik denk dat dat toch de meest eerlijke oplossing is :)
@troi, hij stond al met hengst samen en deze is net gecastreerd, toch beginnen ze nu te vechten, die van mij is niet zo'n vechtersbaas, maar toch, ikwil geen ongelukken voor geen enkel paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:12

Good stallions make great geldings....

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:13

@ingeneeusa, ja ik heb hiervoor een hengst gehad, maar die was niet dominant naar merries en daar was geen gelegenheid tot weidegang, dus stond hij op stal of in de paddock. :j
@Petrea, dankje

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:14

_Esther_87_ schreef:

ik geloof als jij niet normaalkan antwoorden hier niewt in het topic hoort!!! :(
reageer even normaal wil je.

ontopic: ik zou het even op een rijtje zetten, wat je met je paard later wil, ook qua rijden of ter dekking.
en wat je kan regelen voor nu, want op stal lijkt mij geen goede oplossing.
je kan is informeren bij de opfok.

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:43

Gaat het om die vosbles in je profiel? Prachtig dier! Maar inderdaad, een jong paard moet zich nog sociaal ontwikkelen en dus gewoon in de groep opgroeien. Doe je dit niet, dan heb je grote kans op problemen.
rocymax schreef:
Nu breekt echter het moment aan dat hij aan het ruzieen is met de andere hengsten in de weide en achter de merries aanzit.

Kun je niet de merries en hengsten scheiden? Dat lijkt mij sowieso een beter idee. Dus alle merries bij elkaar en alle ruinen/hengsten bij elkaar. Dat gaat (in mijn ervaringen) wel goed. Logisch dat er onrust ontstaat als er merries en hengsten gemixt staan. Zelf heb ik twee hengsten en die kunnen gewoon bij elkaar staan. Natuurlijk de eerste keer kijken wie de dominanste is, maar nu is het echt jut en jul. Er staan merries in een tegenover liggend weiland, maar nog nooit problemen gehad.

Mocht dit allemaal niet mogelijk zijn, ja dan zou ik zeker castreren. Een paard moet gewoon naar buiten kunnen met soortgenoten.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:48

Alleen als je denkt dat hij goedgekeurd gaat worden als dekhengst hengst laten en een andere oplossing zoeken (zeker niet op stal zetten...).
Voor ieder ander paard waarmee je niet naar de keuring wilt om hem te laten goedkeuren als dekhengst: castreren. Voorkomt een hoop ellende, ook voor het paard. Een hengst blijft beperkt, overal waar merries in de buurt zijn...

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:56

ik volg sterremaan.

zolang merries en hengsten samen staan is het logisch dat er ruzie is(als er dan al geen onverwachte cadeautjes van voortkomen volgend jaar...

als je ze kan scheiden(de merries en de hengsten),kan je je beslissing nog ff uitstellen.

zoniet,castreren dat boeltje!

en idd,een hengst,hengst laten,om 1 keer een veulentje uit te fokken is niet de moeite,er zijn te veel andere kanten van de medaille.

zaad invriezen kost stukken van mensen,dit wordt meestal alleen met echte toppaarden gedaan,net omdat het zo duur is

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:00

@sterremaan, even offtopic, wat een leuke naam, ja het gaat om de vosbles, hij staat normaalgesproken met 30+ merries (2) maar daar is hij al van gescheiden en met de andere hengst/ruin (hij is vrijdag geruind) is hij nu aan het bakkeleien. Het komt meer van de ander af dan van Huug zelf, maar ik zie dat hij zelf ook begint.
@gipsyboy, dank je
@amsterdam 30,ja dat is wat ik met het topic wilde bereiken, veel meningen lezen en de juiste keuze maken in belang van mijn paardje.

In feite heb ik mijn keuze al gemaakt, ik ga hem laten castreren, zodat hij heerlijk met de hele troep naar buiten kan, lekker veulen kan zijn en dat ik zonder kopzorgen kan denken dat hij gewoon aan het genieten is zoals het behoort te zijn. Ik heb een adres gekregen van de manegeeigenaar van een DA in Manresa dat ligt vlak bij BCN, hier weer 100 km vandaan, en ik ga daar informeren hoe duur dat kost om sperma in te vriezen van Huugje, als dat dan te duur is, nouja niets aan te doen, dan hoop ik maar dat Huug 30 jaar of meer leeft. :D
Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en opzoeken van topics en van de tips die jullie mij gegeven hebben, ik vind het altijd waardevolle informatie als iemand me een andere visie op iets kan laten zien.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:31

ze hebben me in spanje wel eens verteld dat de beste opvoeding voor jonge hengsten is dat je ze in een wei met wat andere hengsten en een aantal dragende merries zet. dat schijnt ze respect voor merries aan te leren. blijft wel over dat de hormonen er altijd zullen zijn, bij de ene wat meer dan bij de andere.
wel of niet castreren moet je zelf besluiten, kun je ook nooit jezelf verwijten dat je naar die of die wel of niet geluisterd hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:33

In Spanje wordt er ook heel streng geselecteerd op een makkelijk en bewerkbaar character van de ouderdieren, met name de hengsten. Een hengst die niet spoort mag niet dekken, en krijgt maar al te vaak een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden.
Iets wat ik bij andere stamboeken nou niet per definitie durf te zeggen...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:37

Paardje zou iig lekker naar buiten moeten, of je hem nu hengst laat en met andere hengsten laat opgroeien of laat ruinen.. Lekker naar buiten, dat is wel heel belangrijk!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:47

Er is niets mis met jouw paard. Hij heeft de leeftijd om zich zo te gaan gedragen in de kudde. Waarschijnlijk is hij ook al vruchtbaar..!! :)* Dus wie weet heb je straks je veulen al eerder als je denkt! ;)

Ik zou 'em dus in elk geval in een mannengroep zetten. Verder zou ik even concreet gaan nadenken over wat je nou precies wil en hoe je dat dan wil gaan doen. Ook de tijd die je er aan vast wil knopen telt mee. Wil je snel een veulen fokken of pas over een aantal jaar? Alles goed afwegen en dan beslissen.

Bel ook eens naar een kliniek om te vragen wat het kost om hem te laten dekken voor diepvries sperma, dan kun je hem daarna laten castreren als je hem geen hengst wil laten.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:00

kijk het is een kudde dier en daar is ook rangorde hij is nog maar 1,5 warom nu al laaten castreren en warom op stal ik zou het het effe aan kijken want mischien spelen ze gewoon? (dat kan er best hard aan toe gaan (soms) )
of kan je mischien niet nu al wat zaad van hem afnemen voor de fok?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:15

als dat het enige is wat je kunt bieden nog liever een uur geleden als morgen castereren.
Als je ze aan de kant zet dus bij de rest weg haald krijg je heeel vaak "onhandelbare" hengsten.
Als je hem wel gewoon buiten zou kunnen zetten door bijvoorbeeld dubbel draad met minimaal een meter looppad tussen de andere paarden kun je hem hengst laten.
Zoek een ruin voor hem waar hij bij kan en je hebt een oplossing.
Hengsten kunnen ook bij elkaar moet je er echter wel nu mee beginnen.
Hengsten bij elkaar spelen wel en dat kan soms echt ook tot wonden leiden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:23

Ik ben bang dat je het paard zelf een groter plezier zou doen door hem te castreren, want van stal verhuizen zal ook wel niet helpen, dan gaat hij daar met de anderen herrie staan schoppen... :(:)

Of sperma in te vriezen is ofzo zou ik aan je dierenarts vragen...

Maar eigenlijk zou ik eerst nog wat meer navraag doen naar de mogelijkheden om hengsten te houden. Het is vrij natuurlijk voor jonge hengsten om ruzie te gaan schoppen, en je bent vast niet de eerste die er problemen mee heeft. Ik denk niet dat fokkers er om die reden van zijn teruggeschrokken zeg maar.