Waarde oude fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Waarde oude fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 16:55

Hey iedereen,

In welke prijsklasse bevindt een friese merrie (zonder papieren, dus volgens mij officieel geen fries) van ongeveer 20 jaar zich? Ze is niet gechipt en heeft een slechte conditie (heel snel aan het hijgen na een kort galopje op wandeling). De leeftijd is een schatting van de huidige eigenaar, ze kan dus ouder zijn (wat ik vermoed omwille van haar slechte conditie en het vele grijs op haar voorhoofd).

Graag even jullie mening over prijsklasse/maximum prijs.

Alvast Bedankt!

Marita

Re: Waarde oude fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:56

Aangezien de slachtprijs ook heel laag is (ergens rond 150 of zo?), zou ik dit paard alleen gratis over willen nemen als ik jou was. Je hebt er dan ook de onderhoudskosten van. Ik denk dat een dergelijk paard door niemand anders gekocht wordt.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:51

Ja, maar het probleem is dat wij vragende partij zijn. Volgens de eigenaar is ze heel veel waard omdat ze een fries is (maar ze heeft dus wel geen papieren).

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:52

Hij heeft geen bewijs dat ze fries is. Dus dat argument kan hij helaas (voor hem) niet gebruiken om een hogere prijs te vragen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:54

Ja dan is ze qua papier dus niet veel waard... Misschien qua emotionele waarde... Maar een fries zonder papier is imo niet perse meer waard dan een willekeurig ander paard zonder papier...

Tenminste, ik had voor mijn paard anders wrs ook wel meer moeten betalen, maar hij heeft ook geen papier. Dus was de prijs ook aanzienlijk lager..

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:56

Ik denk dat het voor de prijs sowieso niet heel veel uitmaakt of ze nou wel of geen fries is. Een merrie op doe leeftijd en met zo'n conditie is volgens my niet meer dan 500 euro waard..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:56

€200,-
Heeft hij net winst boven de slachtprijs... voor een goed tehuis zou ik persoonlijk zo'n beestje gratis wegdoen :o

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:57

Als eigenaar mag je blij zijn als iemand een oud besje over wilt nemen.
De markt stroomt over van paarden op dit moment. ;)
Ik zou er hooguit 500 euro voor geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:58

Een paard zonder papieren,deze leeftijd en medische klachten is niet meer waard dan de slachtprijs.Dat het uiterlijk op een Fries lijkt maakt niets uit.Zo te horen is ze dampig en dus eigenlijk niets waard...sorry.
Slachtprijs is het gewicht van het paard min 1/3 daarvan.

Als de eigenaar dit diertje nog wat pensioen wil geven zal hij blij moeten zijn dat iemand ervoor wil zorgen,denk dat er weinig keuze is als hij de merrie niet wil houden,slacht of weggeven.
Houd er rekening mee dat een ongeregistreerd paard (chip/DNA-profiel met paspoort) niet vervoerd mag worden over de weg.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:08

Mag ik even lomp zijn? Volgens mij moet dat paard in de frikandellen en moet jij op zoek naar een gezond paard. Ik vraag me af of je het paard helpt door haar te kopen of het moet zijn dat je haar wilt kopen en dan wilt laten inslapen.

Oude Fries zonder papieren en in die conditie is geen donder waard en dus ook echt geen 500 euries zoals in 1 van de laatste posts staat. Je moet geld toe krijgen want het zal een lieve duit kosten om er zoeentje weer op te knappen, als dat al lukt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:15

Die eigenaar kletst uit zijn nek door te zeggen dat het dier veel waard is, terwijl het dier helemaal geen papier heeft en 20 jaar oud is.
Wat een onzin. Die probeert jou een oor aan te naaien.

vang schreef:
Ja, maar het probleem is dat wij vragende partij zijn. Volgens de eigenaar is ze heel veel waard omdat ze een fries is (maar ze heeft dus wel geen papieren).

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:23

Voor een oud paard met gezondheidklachten mag de eigenaar inderdaad blij zijn dat zelfs ook maar iemand de merrie wil overnemen.
Je kan er ook geen veulentje mee kweken en zwaar er mee werken zal ook moeilijk gaan.

Als er geen andere gegadigden zijn zou ik zwaar onderhandelen op de prijs. Als de eigenaar beweert dat het paard veel waard is moet je maar eens vragen waarom hij dat denkt en het tegendeel bewijzen met de opmerkingen die hier gegeven zijn; geen papier, slechte conditie, oud,...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:13

Gratis.
Hooguit 100 euro voor de goodwill.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:20

Door de grijze haren hoeft ze niet ouder te zijn als 20 hoor, onze friese ruin was ook ontzettend grijs en 20 jaar. Zijn conditie was ook slecht ( was ook dampig) ;).

Ik zou er zeker niet meer dan 400 voor geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:27

vang schreef:
Hey iedereen,

In welke prijsklasse bevindt een friese merrie (zonder papieren, dus volgens mij officieel geen fries) van ongeveer 20 jaar zich? Ze is niet gechipt en heeft een slechte conditie (heel snel aan het hijgen na een kort galopje op wandeling). De leeftijd is een schatting van de huidige eigenaar, ze kan dus ouder zijn (wat ik vermoed omwille van haar slechte conditie en het vele grijs op haar voorhoofd).

Graag even jullie mening over prijsklasse/maximum prijs.

Alvast Bedankt!

Heeft het paard emotionele waarde voor jou?
Aangezien dat de enigste reden kan zijn die ik kan bedenken waarom je haar zou willen hebben.

Paard heeft geen papieren, dus in dat opzicht geen Fries en geen extra geld waard.
Leeftijd heeft ze ook niet echt mee, wat nog geen probleem zou hoeven zijn, echter jij geeft aan dat het paard
in slechte conditie is.
Erger nog, heel snel buiten adem is, wat op een lichamelijk probleem zou kunnen wijzen.
Hoe ziet ze er verder uit?
Tevens nog een bijkomend puntje, ze is niet gechipt, die kosten zou je ook nog gaan krijgen.

Heel sneu om te zeggen, maar slachtprijs.. niet meer...
Hou rekening met kosten die op je af komen zoals dierenarts etc.
En weet niet hoe het paard het nu heeft, maar als het ergens tevreden staat te zijn, lekker daar laten
en zelf gezonder exemplaar zoeken.

Mocht ze echter ergens rottig staan en emotionele waarde hebben voor jou,
dan is dat leuk voor de verkoper want die kan dan meer vragen dan reeel is.
(wat hij blijkbaar al aan het doen is)
Dus zorg dat ze niet door hebben dat je haar wel zou willen hebben.

Succes met bedenken wat je gaat doen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:39

Weinig tot niks lijkt me. Het is een paard met gezondheidsproblemen (zo te lezen) en gezien de leeftijd niet meer te verzekeren. Als de huidige eigenaar het paard niet wil verkopen, dan moet hij/zij dat gewoon niet doen. En niet proberen om er nog iets aan te verdienen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:41

Dat het een fries is met of zonder papieren doet hiet totaal niet ter zake lijkt me.
Het paard is in slechte conditie en dus waarschijnlijk alleen goed als grasmaaier/gezeldschap, ze heeft geen fokwaarde dus al zou ze papieren hebben heeft geen waarde en daardoor heeft het fries zijn ook geen waarde meer.
Het papier is voornamelijk belangrijk voor de fok en prestaties beide is hier lijkt mij niet nodig dus al zou het een oude fries zijn in slechte conditie met goede papieren dat maakt haar dan echt niet meer waard, gezien je er verder niets mee kan. Ja inlijsten ofzo maar dat is ook alles.
Ze is al op leeftijd opzich niet vreemd hoor dat een fries van 20 al behoorlijk grijs is. Dat kan best.
Voor de rest ga ik met de rest mee en is 250 wel de max zeker gezien je waarschijnlijk nog wat kosten zult moeten maken aan een DA.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:26

Ik weet ook niet of je in Nederland of in België woont, maar als je in Nederland woont en haar nu laat chippen ( wat wel zou moeten), dan mag ze niet meer voor consumptie geslacht worden. Volgens mij moet je dan ook nog betalen voor het slachten i.p.v. dat je er geld voor vangt. Dus dan krijg je die ksoten er ook nog eens bij. Hoe dat in België zit weet ik niet, de chipverplichting is daar nog niet zo lang als in Nederland. In laten slapen en laten ophalen kost ook geld, dus hoe dan ook, aan het eind van het leven van dit paard maak je ook nog kosten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:34

Jet...ik moet je even corrigeren,als je paard gechiped word kan hij nog wel degelijk naar de slacht en dienen voor menselijke consumptie.Alleen als je in het paspoort een aantekening laat maken dan kan dit niet meer en dit is onherroepbaar.

Slachten kan overigens nog wel maar het paard is dan niet meer geschikt voor menselijke consumptie.

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pbtGsHsu ... HsuOpbPREY

Dit is trouwens voor Nederland,weet niet hoe het in België geregeld is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:39

Jet, dat is niet helemaal waar wat je zegt, wat Tinky ook al zegt

ipv slechte conditie zou je ook uit moeten kijken dat het paard niet dampig is, ipv alleen slechte conditie heeft, dan ben je nog verder van huis

Wat wil je met het beestje doen?
Veel geld zou ik er niet voor betalen, dan is het jammer maar helaas
ouder paard, geen papieren, geen fokwaarde, slechte conditie/gezondheid, allemaal factoren die het paard flink laat dalen in de prijs

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:15

Tinky en Lynn_Nikita, lees even hier bij vraag 10: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... EcBhBeBRAE . Een ouder paard dat nu nog gechipt wordt, mag niet meer voor menselijke consumptie.
Het mag natuurlijk wel naar een slachterij gebracht, maar ik denk toch echt dat je dan betalen moet voor het "afmaken", i.pv. dat je geld voor het vlees ontvangt... Klinkt wel cru, maar toch is het zo in Nederland.

TS, heb je een erge band met het paard? Anders zou ik het niet overnemen, je hecht je aan een dier waarvan je weet dat het ziek is, ouder is, waar je niet mee zou moeten gaan fokken naar mijn idee, dat hijgen zal waarschijnlijk alleen maar erger worden, je bent toch kosten aan stalling ( en dierenarts, hoefsmid, tandarts enzo) kwijt. Ik ben bang dat het een erge teleurstelling voor je gaat worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:33

Als zij geen papier heeft is zij officieel geen fries; dus slachtwaarde.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:20

Wat een lef dat die eigenaar nog durft te zeggen dat ze veel waard is en er nog wat uit probeert te halen!

Wat wil je eigenlijk met haar gaan doen?

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:24

ik had een kwpn merrie van 18 jaar met papier en in goede conditie . heb haar gratis weg gedaan vond niet dat ik nog geld voor een oudere merrie kon vragen .

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:26

Ik ken de regels in Nederland dan weer niet, maar in België mag een ouder paard dat nu pas gechipt wordt definitief NIET gebruikt worden voor menselijke consumptie.

Het paard is dus ook niet de slachtprijs waard, het is eigenlijk helemaal niets waard... Tenzij emotionele waarde voor jou dan. Maar een verstandige koop is het zeker niet.