Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 16:10

jk hoop dat het hier goed staat, en sorry voor het enorm lange verhaal maar ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan.

Een goede 2 jaar geleden had ik na prive omstandigheden besloten om mijn paard,

Naam, Romanova v. james bont
Te verkopen.

Met pijn in mijn hart heb ik mijn lieve merrie verkocht.
Dit alles was onder voor behoud van betaling.

Ik had naar mijn idee de ideale plek gevonden voor mijn toen 3,5jarige merrie.
Daar stond al een verzorgster voor haar klaar, en de kinderen van de eigenaar konden met haar rijden.
Een lekker recreatief leven stond haar tegemoet.

Ik heb samen met de eigenaar een contract opgesteld.
Hierin staan vermeld dat de eigenaar iedere maand 100 euro zou overmaken naar mij,
en dat ik de papieren op zou sturen nadat het bedrag van 1200 euro in zijn totaliteit was overgemaakt.
Hierna zou hij de papieren van mij overhandigd krijgen en rechtmatig eigenaar worden van Romanova.
Dit contract is door mij en de eigenaar ondertekend.

Ik heb 7 betalingen van deze man ontvangen. Dat is dus 700 euro.
Hierna hielden de betalingen op, en kon ik de 'eigenaar' niet bereiken.
Hierdoor hadden ik en vrienden besloten dat wij (toen we daar in de buurt kwamen) eens langs zouden
gaan bij het doorgegeven adres en hem vriendelijk en beleefd gingen vragen waarom de betalingen waren stopgezet.

Aangekomen bij dit adres kwamen we uit op een camping. Uiteindelijk hadden we het verblijf adres van deze man gevonden en hebben we met hem gesproken. In eerste instantie vertelde hij ons dat ze dood zou zijn! Hier schork ik ENORM van! Daarna vertelde hij ons dat ze enorm ziek was geweest en dat het nu weer beter ging.
Gevraagd waarom de betalingen waar gestopt, vertelde hij me dat dat kwam doordat hij iedere keer het geld kreeg terug gestort op zijn rekening.
Hij vroeg me of ik Romanova wilde zien, hierop reageerde ik direct JA!
Aangekomen bij de plek waar ze zou staan, vertelde hij ons dat Romanova samen met haar verzorgster het bos in was om een bosrit te maken. Ik heb haar toen niet gezien.
Hierna zijn we terug gegaan naar zijn woning
Romanova stond toen op 20min rijden van zijn huis, en zou binnen een bepaalde tijd op 5 minuten rijden van zijn huis komen te staan. Wanneer ze hier zou staan zou hij me contacteren dan zou ik de rest van het geld krijgen en zou ik hem de papieren overhandigen.
(deze man heeft al meerdere keren in de 'bak' gezeten was wat hij ons vertelde)

Nu heb ik na een half jaar nog steeds geen bericht gekregen van hem, en neemt hij zijn telefoon ook niet op. Ik heb nu sinds een goede 2 weken contact met haar nu voormalige verzorgster. welke me vertelde dat Romanova enorm slecht verzorgd wordt en dat deze man een achterstands betaling bij de stal heeft opgebouwd en dat zei als verzorgster er op werd aangekeken en ze zich begon te schamen en haar nu niet meer verzorgd. Ook zei heeft meerdere malen geprobeert contact op te nemen met deze man maar ook dat is niet gelukt zei is meerdere malen bij zijn woning geweest, maar daar werd niet opgereageerd.

Nu is mijn paard nog niet afbetaald, heb ik de papieren nog en wil ik graag dat er iets gebeurt.
Ikzelf weet niet hoe ik nu moet handelen en kan enorm goed tips gebruiken.

De verzorgster heeft aangegeven dat ze Romanova enorm graag zou kopen. En dat ze haar een goed thuis kan geven.

Kan ik Romanova nu ophalen en nog steeds beschouwen als mijn paard en maar afwachten wat deze man hiermee gaat doen? ........

TIPS zijn enorm welkom!
Laatst bijgewerkt door maradhja op 15-01-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Re: Paard o.v.b van betaling verkocht! TIPS gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:13

Ojee, meid wat een rotsituatie.. Is het een optie om nog eens langs te gaan?
Zo niet misschien toch (wel drastisch) de politie inschakelen??
Heel veel succes in ieder geval!!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 16:16

Er is wel een optie om langs te gaan bij deze man, maar de verzorgster heeft aangegeven dat hij eigenljk nooit bij zijn woning is.
En voor mij is het een goede 200 km rijden, terwijl ik al niet over vervoer beschik.
Dus ik wil graag weten wat ik nu kan doen, dan zou ik namelijk wel vrienden kunnen vragen wanneer mogelijk of ze Romanova mee willen ophalen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:19

Ik denk dat het ook afhankelijk is van wat ik het contract staat.

Mijn eerste ingeving is die 900 euro teruggeven aan die man haar dan aan die verzorgster verkopen voor die 1200 euro. Maar ik weet natuurlijk niet of dat zomaar mogelijk is.

Heel veel sterkte in deze rotsituatie.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:22

Ik zou even rechtsbijstand bellen en om advies vragen. Het lijkt mij dat jij de eigenaar nog bent, aangezien hij niet aan het contract heeft voldaan.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:27

idd even rechtsbijstand of rechtswinkel benaderen. wellicht zijn er namelijk ook mogelijkheden om niet al het geld aan de koper terug te hoeven geven bij ontbinding wanneer er schade aan het paard is ontstaan die aan hem kan worden aangerekend.
Stuur alles wat je aan hem verzend aangetekend en maak een dossier van alles (telefoon/mails/brieven, ook die van jezelf!)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:28

Jeetje wat een vervelende situatie!
De politie kan je hier niet mee helpen. Het is namelijk een civielrechtelijke zaak. Misschien kun je contact opnemen met bijv een juridisch adviseur of rechtsbijstand, zodat hij kan kijken welke (juridische) stappen je kunt ondernemen!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 16:31

Maandag neem ik contact op met het juricisch loket in eindhoven.
Ik hoop dat zei me verder kunnen helpen.
Maar ik hoopte ook dat er hier iemand was met een ongeveer zelfde verhaal en wat zei in deze situatie hadden gedaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:37

nine1987 schreef:
Zo niet misschien toch (wel drastisch) de politie inschakelen??

Politie heeft hier niets mee te maken want het gaat hier om een privaatrechtelijke overeenkomst.

het was natuurlijk vanaf het begin al niet zo'n erg slimme regeling, maar daar heb je nu weinig meer aan.
Ga maandag maar eens langs het juridisch loket om er achter te komen wat je rechten en plichten in deze zijn.

En vervolgens NOOIT meer aan zoiets beginnen :n

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:39

Meid, wat een nare situatie!
Ik zou nooit een paard op afbetaling verkopen, precies om deze reden, tenzij het een goede kennis of vriend van me is en ik diegene dus al langer ken.
Hoop dat het juridisch loket je kan helpen!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 16:55

Ja dat de manier van verkoop verkeerd was daar ben ik achter.
Daarom ben k nu opzoek naar een goede manier.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:58

er is op zich niks mis met de manier van verkoop. verkoop op afbetaling is denk ik één van de meest gebruikte vormen van koop. Er is waarschijnlijk eerder iets mis met de afspraken die in die koopovereenkomst zijn gemaakt wanneer er niet voldaan wordt :)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:50

Ja, helaas hebben we daarover niks omschreven.
Later dachten we ook dat we hem iets hadden moeten laten ondertekenen toen we daar waren, wanneer er niet aan de laatste betalingen werd voldaan, maar helaas is dat ook achteraf.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:58

De meneer komt zijn betalingsverplichting gewoon niet na, wat daar de reden van is, is niet belangerijk. Dat ligt niet aan de koopovereenkomst. Doordat hij zijn afspraken niet nakomt, kun jij de koopovereenkomst ontbinden. Als hij niet wil meewerken, zal dat niet zo makkelijk zijn. Zeker omdat er al een lange tijd (zonder protest van jou kant) overheen is gegaan. Ik zou hem schriftelijk ingebreke stellen, melden dat jij de overeenkomst wilt/gaat ontbinden, het paard retour neemt en het reeds afbetaalde bedrag retourneerd. Vandaaruit kun je kijken wat er evt verder moet gebeuren, voor hetzelfde geld zegt hij neem het paard dan maar mee. Heb je in de verkoopovereenkomst iets opgenomen mbt waneer hij zijn betalingsverplichting niet zou komen? Anders kun je dat uitvoeren.
Maar je moet zowiezo alles schriftelijk en aangetekend doen ivm evt bewijslast.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:48

Jeetje wat een rot situatie zeg! Veel succes, hoop dat het goed komt!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:12

@Santie: over de teruggave van de koopsom vroeg ik mezelf af of het wel verstandig was gelijk te vermelden aangezien je daarmee je eigen ruiten ingooit wanneer er enorme kostenposten achter de huidige toestand van het paard wegkomen en je de koper wilt laten opdraaien voor die schade....
hoe dan ook; niet fijn.
In mijn eigen koopcontract had ik gezet dat het eigendom van het paard na betaling van de eerste termijn op mij over zou gaan. (ivm verzekering ed) en dat bij niet nakoming het reeds betaalde bedrag -10/20 % aan mij zou worden teruggegeven en het eigendom van het paard direct weer zou terugvallen op de verkoper. termijnen en data stonden duidelijk vermeld in de ovk en van elke betaling heb ik een kwitantie. wellicht voor een volgende keer handig?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:17

Je kan koopontbinding eisen ivm het niet nakomen van de afspraak.

Ik raad je niet aan naar het juridisch loket te gaan of rechtsbijstand, (die hebben te weinig verstand van dit soort bijzondere situaties) maar direct een goede advocaat in te schakelen. Floortje Maat bijvoorbeeld (www.mrmaat.nl). Zij is hippisch advocate en weet precies hoe een dergelijk 'spel' gespeeld moet worden.

Succes!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:20

Ik mag toch hopen dat het juridisch loket nog net wel een ingebrekestellingprocedure kan uitleggen...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:27

M_i_R schreef:
@Santie: over de teruggave van de koopsom vroeg ik mezelf af of het wel verstandig was gelijk te vermelden aangezien je daarmee je eigen ruiten ingooit wanneer er enorme kostenposten achter de huidige toestand van het paard wegkomen en je de koper wilt laten opdraaien voor die schade....
hoe dan ook; niet fijn.
In mijn eigen koopcontract had ik gezet dat het eigendom van het paard na betaling van de eerste termijn op mij over zou gaan. (ivm verzekering ed) en dat bij niet nakoming het reeds betaalde bedrag -10/20 % aan mij zou worden teruggegeven en het eigendom van het paard direct weer zou terugvallen op de verkoper. termijnen en data stonden duidelijk vermeld in de ovk en van elke betaling heb ik een kwitantie. wellicht voor een volgende keer handig?

Tja... Dat is natuurlijk een heel erg lastig punt. Maar... Het lijkt mij wel de makkelijkste manier om snel het paard terug te krijgen. Hij zijn centen terug en Ts het paard, dan is voor die man veel aantrekkelijker om mee te werken (natuurlijk wel alles op schrift zetten, ontbinding koopovereenkomst ivm niet nakomen betalingsverplichting ).
Helaas heeft Ts in de overeenkoms nu eenmaal niets omschreven bij het niet nakomen van de betalingsplicht. Als er een juridisch gesteggel ontstaat zal het nog wel eens een langdurige zaak kunnen worden. De evt extra kosten ivm de toestand van het paard, kunnen dan misschien later verhaald worden. Daarbij wil een gewonnen rechtzaak echt niet altijd zeggen dat je ook je recht krijgt!!!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:31

Ik zou het paard gewoon ophalen .
Een kennis van ons heeft dat ook gedaan toen er maar niet betaald werdt.
Hij heeft er verder nooit wat over gehoord .

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:33

wopkelover schreef:
Ik zou het paard gewoon ophalen .
Een kennis van ons heeft dat ook gedaan toen er maar niet betaald werdt.
Hij heeft er verder nooit wat over gehoord .

Dan heeft jou kennis hartstikke veel mazzel gehad, want dat is (volgens de Nederlandse wet) gewoon diefstal!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:37

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-07-22 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:53

Dat is dan weer niet het probleem van de Ts, wel kan de huidige stalbaas het paard niet willen meegeven en dat kan dan wel weer een probleem geven.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:01

Maar wat die andere persoon doet is ook diefstal :7

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:07

Vragen aan huidige stalhouder wat de stal kosten zijn. Deze betalen, paard inladen..
Klaar.