Sjaal tijdens het paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Sjaal tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:26

Hoi,
ik zat net op wat topics te kijken en daar zag ik mensen die zeiden dat rijden met een sjaal onverstandig is? Ik rijd eigenlijk altijd met mijn sjaal aan.. Maar wil wel weten wat de gevaren eraan zijn. :j

Macs

Re: Sjaal tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:27

Ik rijd ook altijd met.. Zonder sjaal krijg ik het koud!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:28

Je moet eigenlijk sowieso nooit met loszittende en hangende kleding gaan rijden. Een sjaal kan afwaaien en het paard kan schrikken. Of met een buitenrit kan je ergens aan vast blijven hangen ofzo. Kleding gaat wapperen en kan geluid maken waardoor je paard weer schrikt.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:28

Ik ook, maar wel met een korte.
Anders gaat hij wapperen en heb ik geen zicht meer en schrikt de pony waarschijnlijk.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:30

Mijn verzorgpaard schrikt daar sowieso niet van, en ik heb dan een driehoeksjaal, die ik aan de voorkant aan elkaar vastknoop zodat hij niet los kan. Dan zit hij half onder mijn jas.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:30

Ik draai mijn sjaal ongeveer 2 keer om mijn nek, en doe de uiteinden helemaal in mijn shirt, trui erover + jas erover en dan heeft mijn paard er denk ik weinig last van..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:30

Ik rij ook vaak met sjaal, er zit bij mij een klein lusje aan het ene uiteinde, daar doe ik het andere uiteinde doorheen, dat gaat dan niet vanzelf los (kost moeite :P )
En anders doe ik de uiteinden in mn trui/vest

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:31

ik heb een sjaal waar ik de uiteinde aan elkaar heb gemaakt, gewoon een ronde dus, die vouw ik 2x dubbel en dan heb ik het ook warm :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:32

Zelf heb ik helaas 1x meegemaakt dat een sjaal is blijven hangen aan een tak, met gevolg dat er dus een strop onstond.
Geluk was dat ik de sjaal maar 1x om mijn nek geknoopt had en deze redelijk snel weer los kregen.
Voor mij geen sjaal meer tijden het rijden, dan maar een koltrui aan.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:34

Ik draag ook wel is een sjaal bij het rijden. Vaak doe ik hem dan wel onder mijn vest/jas zodat hij idd niet loshangt.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:34

als ik met een sjaal rij (doe ik eigenlijk nooit :P heb een jas die heel hoog dichtgaat) dan doe ik alle uiteinden in mijn shirt/trui/jas, zodat hij niet los kan gaan en niet kan gaan wapperen. denk dat niemand er dan last van heeft!
of ik doe zo'n kol om. heerlijk warm en zitten helemaal geen losse uiteinden aan.

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:35

wat nou als je er af valt en blijft hangen aan je stijgbeugel(ofzo) je knol gaat er vandoor en hij gaat steeds strakker om je nek zitten, geloof me dat is geen pretje, zelf niet mee gemaakt maar wel gezien

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:35

Je kunt beter een buff gebruiken, dat is een rondgebreide sjaal of doek, die je ook met fleece kunt kopen. Die zit redelijk strak om je hals.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:36

Je kan ook helemaal niks aan doen. := Kan je ook nergens aan vast blijven hangen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:37

Ik rij weleens met sjaal,maar ik heb zo'n sjaal die helemaal aan elkaar vast zit. Dus die hoef ik maar 3x om te slaan en dan blijft ie zitten :)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:38

Een sjaal : als je blijft haken trekt ie je keel dicht
als je valt en blijft dan haken aan je zadel idem.

krijg je het koud, doe dan een coltrui aan of een extra -shirt jas of trui..
geloof me je wilt echt niet dat je blijft haken hoor,
het gaat misschien 99 x goed..de 100ste zou je maar blijven haken aan het zadel en je paard rent er vandoor..je keel wordt dicht geknepen.

en dan idd voor het paard dat schrikt..

Biskwie

Momenteel heb je die sjaals die aan een stuk zitten, die je een paar keer moet omslaan, vindt ik ideaal, klappert niet en lekker warm... Ik vondt ze niet leuk genoeg voor gewoon, maar zijn ideaal voor het paardrijden.

marjolein_el

Ik rij altijd met een sjaal, maar wel in m'n vest&jas. Dus die kan niet wapperen etc. Ikkemartina: dat kan bij mij dus ook niet gebeuren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:39

Hmmm, meestal wel een sjaal om, heb een hoes over m'n cap voor de kou, en bench vest met een hoge kraag. Dus in principe heb ik een 'sjaal' om.
Eerder ook een gewone sjaal, geen enkel probleem... Gewooon goed vastmaken zonder losse uiteinden... Dan is er niets aan de hand... :)

Je kan ook overal een gevaar in gaan zien.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:43

RT-->RUI

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:43

Bellatrix schreef:
Je moet eigenlijk sowieso nooit met loszittende en hangende kleding gaan rijden. Een sjaal kan afwaaien en het paard kan schrikken. Of met een buitenrit kan je ergens aan vast blijven hangen ofzo. Kleding gaat wapperen en kan geluid maken waardoor je paard weer schrikt.

Hehe, ja maar met die redenatie kun je beter helemaal niet op een paard gaan zitten. Er zijn wel een miljoen dingen waarvan een paard kan schrikken. Heb een behoorlijk angsthaas, en dat is juist een stuk minder geworden door vooral veel dingen te doen waar hij van kan schrikken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:44

Ik heb ook een sjaal aan als het koud is. Verschillende malen rond m'n nek gedraaid en uiteinden weggestopt in jas/trui. Je kan idd overal een gevaar in zien... het kinriempje van mijn tok kan me ook wurgen :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:44

Tuurlijk, daar heb je gelijk in maar ik zou het risico wel zo veel mogelijk beperken.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:45

Fleurtje100 schreef:
Bellatrix schreef:

Hehe, ja maar met die redenatie kun je beter helemaal niet op een paard gaan zitten. Er zijn wel een miljoen dingen waarvan een paard kan schrikken. Heb een behoorlijk angsthaas, en dat is juist een stuk minder geworden door vooral veel dingen te doen waar hij van kan schrikken.

daarom blijft een sjaal om je nek nog wel gevaarlijk.
al schrikt je paard niet, daarom kun je nog wel vallen oid

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:46

Pff, als je paard al schrikt omdat je kleding beweegt word het hoog tijd dat je wat schriktraining doet.
Kom op zeg, als dát al eng is, wat gebeurt er dan als er iets gebeurd waar je zelf weinig aan kunt doen? Je kunt niet van de rest van de mensen in de buurt eisen om in strakke kleding rond te lopen, je komt onderweg wel eens vlaggen tegen, voertuigen met losse bagagenetten enz.