Bij Rena op de wei staat sinds september een Fjord. Deze heeft de vrouw van mijn neef gekocht , om zelf mee te gaan rijden en met het idee dat haar dochters er ook een leuke hobby aan kunnen gaan hebben. Moeder rijdt al een tijdje op de manege , dochter nog niet zo lang , kan net galopperen zeg maar.
De Fjord is een hartstikke leuk beest

Erg goed opgevoed , rustig , braaf. Maar het blijft een dier dat er wel af en toe even aan herinnert moet worden dat ze goed opgevoed is

En dat is het probleem.... mijn "nicht" is hartstikke gek op dat dier en weet dat ze streng moet zijn , maar toch lukt het haar niet zo goed.
Ze probeert het wel , maar heeft het gevoel er niet helemaal voor hoe ze het nu aan moet pakken.
Voorbeeld : ze zegt Ho , en de Fjord loopt door. Doet de dame bij mij ook wel eens , maar ik pik het niet , ze heeft maar te luisteren

Ik zet haar dan achterwaarts , waarop ze vlot dient te reageren. Dan nog een stukje meelopen , weer Ho , en ze doet het gewoon braaf en dat zeg ik dan ook waarbij ze een aai krijgt. Beestje helemaal blij en verder poeslief

Maar mijn nicht probeert dat dan ook wel , maar allemaal net niet vlot en duidelijk genoeg , waardoor het nog weinig nut heeft. En de Fjord vooral bevestigd krijgt dat niet goed meewerken / lomp reageren , de bedoeling is

Eigenlijk hebben mijn nicht en haar oudste dochter niks te vertellen , als het erop aan komt. Van de week gingen ze wandelen en waren ze na een paar minuten al terug omdat Fjordlief een beetje opgewonden werd van een ander paardje in een nabij gelegen wei , nicht bang dat ze de Fjord niet zou kunnen houden , en dus weer naar huis , duidelijk onder de indruk en een beetje bangig , de situatie niet onder controle. Terwijl het dier dan echt niet heel spectaculair doet , maarja ze luistert niet / blijft niet rustig stil staan. En dat is natuurlijk ook best een beetje eng als je weet dat je niet de baas bent

Maargoed.
Dit schiet dus allemaal niet op.
Ik probeer het wel uit te leggen en het vorige baasje van Fjordlief ook , en ze wil ook ècht haar best doen , maarja hoe leer je iemand om wat strenger te zijn.... hoe leer je dat je op een bepaald moment , onder bepaalde omstandigheden , op een bepaalde manier reageert...
Vaak is ze dan niet op de juiste manier streng , of is zelf zo onder de indruk dat ze vergeet om relaxed te blijven en het beestje te belonen en weer gewoon met een schone lei vrolijk verder te gaan als ze wèl braaf is , waardoor het vaak een beetje een stille strijd lijkt , wachtend op het volgende punt waar het mis gaat en de Fjord gemopper krijgt , dat weinig effect heeft

Zo is het voor beiden niet leuk natuurlijk.... en het is een heel leuk paardje en een hele leuke meid , ze zouden echt heel veel lol van elkaar kunnen hebben als mijn nicht nu simpelweg maar wat standvastiger zou zijn en de touwtjes in handen zou nemen.
Het zit gewoon niet zo in haar karakter om haar plek op te eisen en geen gezeik van die knollen te pikken

En dan is het heel moeilijk om uit te leggen / iemand te leren hoe ze het nu precies moet doen.
Want het is niet alleen streng zijn , maar juist consequent zijn , op de juiste manier , het juiste moment , en dan ook de kunst om het wel LEUK te houden en het beestje te belonen voor goed gedrag.
Nu zijn ze eigenlijk een beetje bang voor hun eigen paardje , en als wij er steeds bij blijven of als wij steeds de Fjord zijn opvoeding helpen herinneren dan is het min of meer acceptabel , maar het is natuurlijk wachten tot het een keer goed fout gaat....ze moeten gewoon zelf lekker met de Fjord op pad kunnen !
Bestaan er handige boekjes o.i.d. waar ze wat aan zouden kunnen hebben , om een beetje het gevoel te krijgen hoe dat opvoeden / corrigeren nu precies werkt ? In het koppie moet er een schakeltje om gaan... het beestje IS al opgevoed , poeslief als je er gewoon leuk en duidelijk mee omgaat en geen gekkigheid pikt....
Ik kan het ook gewoon niet uitleggen
Dus ik volg ff, misschien heb ik er ook nog wat aan 
Dat is gewoon levensgevaarlijk.
Ik heb er 1 verzorgd, die was toen 16 jaar, ingereden, was gewent buiten te rijden etc, maar in de omgang had ik met hem veel meer moeite (en dat werd ook niet beter) dan met mijn arabier. Daar ging het in het begin ook slecht mee, omdat hij best wel dominant deed. Maar merk toch wel dat hij een stuk sneller op mij ging reageren dan de fjord deed.