oren naar achter altijd een negatief verschijnsel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ismaxi

oren naar achter altijd een negatief verschijnsel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:26

dit is mijn vraag.
je ziet vaak op filmpjes van mensen die vrijheidsdressuur doen dat als hun pony bijv. het trucje omdraaien doet dat hun pony zijn oren dan naar achter doet is dit altijd een teken van bang of boosheid
Laatst bijgewerkt door ismaxi op 12-01-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Re: oren naar achter altijd een negatief verschijnsel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:27

Nee hoor.
Ziggy doet dit ook, en is bij hem een teken van concentratie.

ik wil hem nog wel eens clickeren op het mooi naar voren doen van z'n oren.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:58

Nee hoor, concentratie en luiheid kunnen daar net zo goed redenen voor zijn.
Yng laat eigenlijk altijd zijn oren naar opzij/achteren afhangen. Niet omdat hij zijn leven nu zo vervelend lijkt te vinden, maar denk ik meer omdat hij te lui is om ze werkelijk naar voren of achteren te trekken met zijn spieren.

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:56

Nee inderdaad, ik ben het daar mee eens ;)
Een paard kan dit om veel verschillende redenen doen en hoeft dus zeker niet altijd bang of boos te zijn. Het kan daarentegen natuurlijk wel...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:14

Het is vaak een teken van concentratie.
Je hoort wel eens van mensen dat hun paardje rijden zo leuk vind, want hij loopt de hele tijd met zijn oren naar voren.
Dit is juist niet zo goed, want op het moment dat hij met zijn oren naar voren loopt, is hij dus met zijn concentratie met iets bezig in de omgeving en dus niet met jou.
Als ie ze echt plat in zijn nek legt, dan is het wel een teken van kwaadigheid.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:17

Nee hoor,
die van mij staat als ie aandacht wil en eruit wil met z'n oren naar achter heel dwingend te kijken, zo schattig om te zien.
En het grappige is, z'n half-broer deed het ook wat en nu ze naast elkaar staan steeds meer.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:19

Ik zie van de paarden waarop ik rijd ook altijd minstens 1 oor 'van voor', dus die heeft hij dan naar achter gericht. Betekent volgens mij puur dat hij oplet op mij. Maar je moet wel het verschil weten als er een andere pony langskomt en de oren gaan helemaal plat, dan kun je ruzie krijgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:33

Oren naar achteren is luisteren naar de ruiter.
Met een uitzondering, en dat is steigeren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:43

En wat nou als een pony steeds met zn oren half naar achteren loopt zonder dat er iemand op zit?

Als ik met mn pony wandel (over t erf, buiten, you name it, echt niet altijd moeilijke dingen die concentratie vergen dénk ik) loopt ie ook vaak met zn hoofd vrij laag en zn oren half naar achteren.. En ik loop toch écht niet helemaal achter m en ik vraag ook geen bijzonder ingewikkelde dingen :+ T is nog een jonkie, maar t lijkt mij niet dat gewoon meelopen na ruim een jaar nog zo veel concentratie mag vergen...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:54

@amyz: Misschien een teken van onderdanigheid? Zag het ook wel bij het jongspul bij ons. De jongste liep altijd met koppie omlaag en oortjes half naar achter naar zijn moeder en oudere zus. Kan ook gewoonte zijn, zijn moeder loopt regelmatig met de oren op half rond, alsof ze diep nadenkt over de zin van het leven, ofzo :P .
Tijdens het rijden heeft ze ook standaard één oor naar achter en eentje die alle kanten op gaat. Geef ik, bv tijdens buitenrijden als ik eens zwaar geniet, een tijd geen teken van leven dan schieten beide oren strak naar achteren, niet plat in de nek maar wel met een beetje spanning, alsof ze daarmee wil zeggen 'Hé, doe je het nog wel?!?'. Als ik dan niet iets zeg of beweeg gaat dat koppie ook om, om te zien of ik er nog wel op zit, lijkt wel. Opoetje is altijd zo bezorgd om haar meisje <3 (meisje voert, vandaar ;) ).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:57

hangt af van de manier waarop de oren gedraaid zijn. Plat in de nek is meestal niet echt positief, maar naar achteren gedraaide oren als jij "achter" hem bevind is een teken dat hij aandachtig is naar wat jij "vraagt"
en idd de oortjes gespits naar voor, dan zijn ze met hun aandacht bij iets anders...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:15

amyz schreef:
Als ik met mn pony wandel (over t erf, buiten, you name it, echt niet altijd moeilijke dingen die concentratie vergen dénk ik) loopt ie ook vaak met zn hoofd vrij laag en zn oren half naar achteren.. En ik loop toch écht niet helemaal achter m en ik vraag ook geen bijzonder ingewikkelde dingen :+ T is nog een jonkie, maar t lijkt mij niet dat gewoon meelopen na ruim een jaar nog zo veel concentratie mag vergen...

Zoals in mijn eerdere post staat: Yngvar doet dat ook. Bij hem hebben we echt het idee dat het luiheid is. Als je die oren laat hangen hoef je geen spieren te gebruiken. :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:18

hahahahah t zou me niks verbazen als t pure luiheid is iig :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:20

Vaak als oren licht naar achter/zijkant staan is het een teken van ontspanning.

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:32

petitparis schreef:
hangt af van de manier waarop de oren gedraaid zijn. Plat in de nek is meestal niet echt positief, maar naar achteren gedraaide oren als jij "achter" hem bevind is een teken dat hij aandachtig is naar wat jij "vraagt"
en idd de oortjes gespits naar voor, dan zijn ze met hun aandacht bij iets anders...

Precies de volledige beschrijving... :D

xBlondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:17

Ik had ook een keer van iemand gehoord dat als één oortje naar voren is, en de ander naar achter dat ie zijn aandacht op jou gericht heeft of zo? Weet niet of 't klopt eigenlijk :P

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:21

Mijn paard heeft de oren ook vaak naar achteren, maar ik kan aan haar gezicht zien of het boosheid is... Die kan vies kijken, daar schrik ik zelf van...

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:00

Bij mijn pony is het gewoon concentratie, kijk eens naar de ogen van je pony, dan zie je het vaak wel.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:02

Gewoon concentratie, ook tijdens vrijheidsdressuuroefeningen en dus ook het steigeren :) Niets mis mee :D

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:05

Afbeelding
Zo komt onze merrie altijd op je aflopen, oren plat in de nek! Als je haar niet zou kennen zou je er voor aan de kant stappen. Ze kijkt er ook altijd erg kwaad bij maar zodra ze bij je is komt ze voor een knuffel en gaa de oortjes weer omhoog. Het is wel de dominante merrie, dus misschien bij haar een teken van dominatie?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:12

Ik heb een veulen gehad die deed het volgens ons uit onzekerheid; maar het leek voor een ander of ze ze echt plat in haar nek had; valsheid. Eenmaal gespeend, werd dit steeds minder. Ik denk dat de zenuwachtige moeder een grote rol heeft gespeeld wat betreft de onzekerheid.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:26

aronneke: mijn verzorgpaard, ook merrie, ook superdominant, doet dat ook! vooral als je voer hebt, dan komt ze op je af met haar oren plat in haar nek, terwijl het haar alleen maar om het voer gaat. Ik denk inderdaad dat het een teken van dominantie is, ze is echt een felle tante.

zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:22

Ik ken een heel mooi paardje die op stal ook haar oren plat legt en fel uit haar ogen kijkt. Als je net niet op aanraak afstand sta dan wil ze naar je toe. Aandacht? Haar buurman/paard bijt ze naar maar tegen mensen doet ze (nog) niets. Vooral als ze eet kan je alles met haar doen. En als ze niet eet dan is ze wel schichtig tegenover je bewegingen. Onzekerheid? Maar erg dominant tegenover anderen. Valt ook niet mee als je Demon heet. Ik ben er wel voorzichtig mee.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:14

Sanity schreef:
aronneke: mijn verzorgpaard, ook merrie, ook superdominant, doet dat ook! vooral als je voer hebt, dan komt ze op je af met haar oren plat in haar nek, terwijl het haar alleen maar om het voer gaat. Ik denk inderdaad dat het een teken van dominantie is, ze is echt een felle tante.

Inderdaad, maar zodra je bij staat is ze niet meer van je af te slaan, zo flauw is ze de laatste tijd.. Apart dus :+

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:19

mijn haflinger heeft vaak ook de oren naar achteren als ik er op zit. was al bang dat ze boos was maar dit verklaart een boel. lees mee